Gå til innhold



Foto

Volvo Felt - Lite kraft...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 Kamfjord

Kamfjord

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 22 June 2008 - 19:36

Hei,

Har nettopp kjøpt meg en Volvo Felt 1966 modell.

Den har litt dårlig "kraft" syns jeg og kommer heller ikke opp i høyere hastigheter enn 60 km/t.

Forrige eier mente forgasser burde byttes.

Er det forgasseren som er problemet, eller har dere andre tips?

mvh

Thor

#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 22 June 2008 - 20:25

Du kan jo begynne med å gå over tenningsannlegget ditt, om ting er gammel dær.Skifte stift, plugger, fordelerlokk, rotor, pluggledinger. Så justere alt etter normene. Om delene til tenningsanlegget ser ok ut så er det jo justering som må til. Når det er gjort så kan du begynne å gå over forgasser.

På min B30 merkes det godt om tenninga er i ulage. Motoren blir veldig mye latere. Man får også knitring (tenningsbank) når motoren belastes på høyt gear og lavt turtall.

#3 Variator

Variator

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 23 June 2008 - 10:14

QUOTE(1911 @ 22 Jun 2008, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
Du kan jo begynne med å gå over tenningsannlegget ditt, om ting er gammel dær.Skifte stift, plugger, fordelerlokk, rotor, pluggledinger. Så justere alt etter normene. Om delene til tenningsanlegget ser ok ut så er det jo justering som må til. Når det er gjort så kan du begynne å gå over forgasser.

På min B30 merkes det godt om tenninga er i ulage. Motoren blir veldig mye latere. Man får også knitring (tenningsbank) når motoren belastes på høyt gear og lavt turtall.


Ventiljustering hadde stor stor virkning på min, skildte et helt gir i "testbakken" min smile.gif

#4 Kamfjord

Kamfjord

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 24 June 2008 - 14:39

QUOTE(1911 @ 22 Jun 2008, 21:25) <{POST_SNAPBACK}>
Du kan jo begynne med å gå over tenningsannlegget ditt, om ting er gammel dær.Skifte stift, plugger, fordelerlokk, rotor, pluggledinger. Så justere alt etter normene. Om delene til tenningsanlegget ser ok ut så er det jo justering som må til. Når det er gjort så kan du begynne å gå over forgasser.

På min B30 merkes det godt om tenninga er i ulage. Motoren blir veldig mye latere. Man får også knitring (tenningsbank) når motoren belastes på høyt gear og lavt turtall.



Var nok feil åpning på stiften ja...målte den til 0.8 mm og ikke 0.4-0.5 mm...med litt justering så ble det mye bedre!

Takk for tips!

mvh

Thor

QUOTE(Variator @ 23 Jun 2008, 11:14) <{POST_SNAPBACK}>
Ventiljustering hadde stor stor virkning på min, skildte et helt gir i "testbakken" min smile.gif


Hmm...kan jo være dette er et tema også...men forrige eier hadde byttet ventiler og topp...kan jo være at verksted ikke har gjort jobben skikkelig men må jo gå ut fra dette...

mvh

Thor

#5 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 25 June 2008 - 20:57

Min valp var også litt treg, men byttet pakningsett på forgasser'n, og oppdaget at stemplet på akselrasjonspumpa satt fast. Pusset forsiktig av dette (er i aluminium) og bilen ble mye sprekere i aksen samt lettere å starte, da denne sprøyter bensin rett inn ved å pumpe med gasspedal'n.
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#6 Kamfjord

Kamfjord

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 27 June 2008 - 16:52

QUOTE(Frank A. L. @ 25 Jun 2008, 21:57) <{POST_SNAPBACK}>
Min valp var også litt treg, men byttet pakningsett på forgasser'n, og oppdaget at stemplet på akselrasjonspumpa satt fast. Pusset forsiktig av dette (er i aluminium) og bilen ble mye sprekere i aksen samt lettere å starte, da denne sprøyter bensin rett inn ved å pumpe med gasspedal'n.


Nok et bra tips!! Takk!

#7 Kamfjord

Kamfjord

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 01 July 2008 - 19:05

Kanskje en dumt spørsmål, MEN....i følge tegninger og beskrivelse i div. håndbøker så skal det være en vakuumslange mellom forgasser og vakuumregulatoren som sitter på fordeleren....vakuumslangen er borte hos meg! Kanskje det kan forklare mangel på kraft (max 60 km/t) da det står at tenningsinnstillingen mhp. belastning reguleres av vakuumregulatoren???
Har en -66 model, norsk versjon av Felt'en...

#8 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 01 July 2008 - 19:41

Den vakumslangen skal du få på plass om den mangler. Den skal bare fjærnes når du justerer fortenning. Så da vil du nok merke en del forskjell når du får den på plass.

#9 57sugge

57sugge

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 76 Innlegg:

Posted 02 July 2008 - 11:59

Det er ikke alle volvo feltene som har vacuum styring på fordeleren. Noen biler kom med en fordeler som bare blir styrt av vekter.

Edited by 57sugge, 22 July 2008 - 15:04.

TG

#10 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 22 December 2008 - 21:00

Jeg har litt problemer med Forgasseren etter at jeg byttet stempel og pakninger.
motoren honker og smeller en del, Men tror jeg må få den justert. (forgasser service i drøbak)
Men jeg må ha nye pluggledninger fordelerlokk og rotor. Noen som vet om man får tak i skjermede Pluggledninger enda?

Edited by Hilmar 2, 22 December 2008 - 21:00.

Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#11 N-T 4x4

N-T 4x4

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1134 Innlegg:

Posted 23 December 2008 - 10:48

QUOTE(Hilmar 2 @ 22 Dec 2008, 22:00) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har litt problemer med Forgasseren etter at jeg byttet stempel og pakninger.
motoren honker og smeller en del, Men tror jeg må få den justert. (forgasser service i drøbak)
Men jeg må ha nye pluggledninger fordelerlokk og rotor. Noen som vet om man får tak i skjermede Pluggledninger enda?
det hadde jeg på min også.. viste seg ene pakningen jeg fikk manglet ett hull.. brukte du pakningsmiddel?


#12 N-T 4x4

N-T 4x4

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1134 Innlegg:

Posted 23 December 2008 - 10:48

QUOTE(Hilmar 2 @ 22 Dec 2008, 22:00) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har litt problemer med Forgasseren etter at jeg byttet stempel og pakninger.
motoren honker og smeller en del, Men tror jeg må få den justert. (forgasser service i drøbak)
Men jeg må ha nye pluggledninger fordelerlokk og rotor. Noen som vet om man får tak i skjermede Pluggledninger enda?
det hadde jeg på min også.. viste seg ene pakningen jeg fikk manglet ett hull.. brukte du pakningsmiddel?


#13 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 23 December 2008 - 11:27

hadde bare litt fett på pakningene før jeg monterte forgasseren. etter at jeg gjorde dette ble motoren hostete og går dårlig på en 4 sylinder?
Da flyr tankmåleren for nedover ja!
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#14 N-T 4x4

N-T 4x4

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1134 Innlegg:

Posted 23 December 2008 - 11:32

QUOTE(Hilmar 2 @ 23 Dec 2008, 12:27) <{POST_SNAPBACK}>
hadde bare litt fett på pakningene før jeg monterte forgasseren. etter at jeg gjorde dette ble motoren hostete og går dårlig på en 4 sylinder?
Da flyr tankmåleren for nedover ja!
Plukk opp og blås rent igjen.. jeg gjorde dette 5 ganger før jeg fant feilen..


#15 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 23 December 2008 - 15:42

er ikke noe feil med forgasseren men. Hva var det som skjedde med din?
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#16 N-T 4x4

N-T 4x4

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1134 Innlegg:

Posted 24 December 2008 - 14:58

QUOTE(Hilmar 2 @ 23 Dec 2008, 16:42) <{POST_SNAPBACK}>
er ikke noe feil med forgasseren men. Hva var det som skjedde med din?

det var ett bitte lite hull som var blitt tett, nye pakningen hadde ikke det hullet. jeg brukte også paknings stoff som hadde tettet. er utrolig mange småe hul på disse!

#17 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 24 December 2008 - 15:57

Var det på den Økonomiventilen som mangla hullet?
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#18 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 25 December 2008 - 12:00

QUOTE(Hilmar 2 @ 24 Dec 2008, 15:57) <{POST_SNAPBACK}>
Var det på den Økonomiventilen som mangla hullet?

Jeg hadde samme problemet på min felt. Kjøpte pakningsett til forgasser'n hos Teigen. Da jeg skulle starte, ville ikke bilen gå på tomgang. Måtte oppe i sikkert 2000 rpm. for å få den til å gå i det heletatt. Demonterte gasser'n igjen og oppdaget at hullet for tomgangsdysa manglet i pakningen for flotørkammeret. Satte inn den gamle pakningen (den var like hel) og alt ok. Jeg var innom Teigen i sommer og informerte dem samtidig om problemet. De sa de skulle ta afere på dette.

God jul.

Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#19 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 25 December 2008 - 12:31

Jeg får ta opp den lille pakningen på siden av gassern først da, og sjekke om det er et lite hull i "Gummihatten" som det står i den gammle deleboka mellow.gif
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#20 N-T 4x4

N-T 4x4

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1134 Innlegg:

Posted 26 December 2008 - 11:48

QUOTE(Hilmar 2 @ 25 Dec 2008, 12:31) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg får ta opp den lille pakningen på siden av gassern først da, og sjekke om det er et lite hull i "Gummihatten" som det står i den gammle deleboka mellow.gif

gummihatten? er det SU gasser du har?