Gå til innhold



Foto

Har noen prøvd bindertrikset


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 st07472

st07472

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 94 Innlegg:

Posted 23 June 2008 - 23:16

Check engine lampen lyser noen ganger på min Niva 1,7i. Jeg har lest om trikset å bruke en binders til å la bilen fortelle feil-nummer vha check enfine lampen. (turbo-nutter.com). Da jeg prøvde det kom det ikke noe lys. Beskrivelsen sier at tenning må være avslått og jeg tør ikke vri om tenningen av frykt for å ødelegge noe.

Har noen faktisk prøvd dette trikset med hell?

Thor
Lada niva 1,7 1996

#2 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 24 June 2008 - 06:49

QUOTE(st07472 @ 23 Jun 2008, 23:16) <{POST_SNAPBACK}>
Check engine lampen lyser noen ganger på min Niva 1,7i. Jeg har lest om trikset å bruke en binders til å la bilen fortelle feil-nummer vha check enfine lampen. (turbo-nutter.com). Da jeg prøvde det kom det ikke noe lys. Beskrivelsen sier at tenning må være avslått og jeg tør ikke vri om tenningen av frykt for å ødelegge noe.

Har noen faktisk prøvd dette trikset med hell?

Thor


Dersom du meld dæ inn på lada.co.uk eller difflock.com så kan du prat med en som heite "gadgetboy", han har veldig peiling på sånnt smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3 NivaNisse

NivaNisse

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 75 Innlegg:

Posted 24 June 2008 - 15:24

Du må nok slå på tenninga ja.

#4 ladajada

ladajada

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 95 Innlegg:

Posted 24 June 2008 - 21:08

hei kan skaffe deg korrekt prosedyre i morgen på jobb!
d er bare å bruke binders å lese av feilkodene.
har samme problem på min. lyset kommer å går
men for å få lest ut feilkodene så må lampa lyse før
du leser ut feilkodene. de blir ikke lagret så hvist lyset er borte får
du heller ikke opp feilkoder! sånn er d på min ivertfall!
Dessuten tror jeg lyset check engine betyr at du ska kontroler
å se om motoren fremdeles er der! he he . slike lamper skal jo blinke
litt i en lada!! funker bilen fint er det vel ingenting å bekymre seg for!!
nån kjøre fort å nån kjøre lort å d e nån som kjøre niva!!

#5 origo

origo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 222 Innlegg:

Posted 26 June 2008 - 23:25

QUOTE(st07472 @ 23 Jun 2008, 23:16) <{POST_SNAPBACK}>
Check engine lampen lyser noen ganger på min Niva 1,7i. Jeg har lest om trikset å bruke en binders til å la bilen fortelle feil-nummer vha check enfine lampen. (turbo-nutter.com). Da jeg prøvde det kom det ikke noe lys. Beskrivelsen sier at tenning må være avslått og jeg tør ikke vri om tenningen av frykt for å ødelegge noe.

Har noen faktisk prøvd dette trikset med hell?

Thor


Hakke prøvd den på Nivaen, men trikset funker utmerket på den gamle Astraen.
Skal etter sigende være samme type boks i begge. Bosh? prinsippet er i hvert fall det samme.

Fremgangsmåten er at du først må finne de riktige punktene du skal laske med bindersen.
Det er fordel å trippelskjekke dette, fordi ting visstnok kan gå gæli hvis du tar feil.

Når bindersen er på plass, så vrir du på tenningen. På Astraen var det ikke nødvendig å la motoren gå, men det skadet heller ikke. Jeg hadde motoren i gang, for å være sikker på at verdiene var oppdaterte. (CPU'n tilpasser seg og oppdaterer seg automatisk etter hvilke verdier sensorene gir.)
CE lampa di vil begynne å lyse med lange og korte blink. De lange blinkene har "10" verdi (ett blink =10, 2= 20 osv..) , de kort blinkene viser verdiene 1-9. Feks: Ett langt og to korte =feilkode 12.
Når CE-lampen din blinker, er det bare å notere ned verdiene. Feilmeldingene går i loop, så det er ikke krise om du ikke får med deg alt på første "runde".
Når kodene er hentet, så er det bare å finne ut hva de betyr ut ifra niva_tbi.pdf filen du har lastet ned fra Turbo-nutter.com
(eller du kan hente den her)
[attachment=22358:attachment]


Et tips er å først prøve å rense kontakten på den sensoren som feilmeldingen peker ut.
En "av og til" blinkende CE-lampe (uten binders) kan tyde på dårlig kontakt.

Grunnen til at motoren går selv om ECU'n mangler info fra en eller flere sensorer, er vissnok at den går i en
reservemodus. Den "husker" hvilke verdier den har kjørt på før, og mater motoren ut i fra dette.
Resultatet kan bli at motoren ikke går optimalt.

Dere som har prøvd trikset på en ekte LADA får rette meg der jeg tar feil.
Dette var i hvertfall slik den funket på astran...