Gå til innhold



Foto

400 Volt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 22 July 2008 - 08:36

Hei folkens ! Jeg og mine kompiser er litt oppglødd ang el-skap med 400 V , striden står om en som ikke er elektriker har lov til å åpne et el-skap med 400 V ? Hvist ja , hva har vedkommende lov å gjøre ?? Resette f eks trippede brytere ? Disse skapene er visstnok låst....så det er vel kanskje en grunn til det...Kan man finne publikasjon der slikt er omhandlet ?

#2 Skauing

Skauing

    Rett og slett skauing!!!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 22 July 2008 - 08:56

QUOTE(firelude @ 22 Jul 2008, 08:36) <{POST_SNAPBACK}>
Hei folkens ! Jeg og mine kompiser er litt oppglødd ang el-skap med 400 V , striden står om en som ikke er elektriker har lov til å åpne et el-skap med 400 V ? Hvist ja , hva har vedkommende lov å gjøre ?? Resette f eks trippede brytere ? Disse skapene er visstnok låst....så det er vel kanskje en grunn til det...Kan man finne publikasjon der slikt er omhandlet ?


Hvis det dreier seg om et inntaksskap, altså det som sitter utafor huset, må du væra elektriker for å åpne det. Uansett om det er 230 eller 400V. Hvis det er sikringsskapet inne i et privathus må du jo for pokker kunne åpne det og vippe opp automater som har gått..... biggrin.gif Stusselig å sitta i mørket for at den lokale trikker'n itte har tid te å komma før i neste uke, når sikringa har gått... tongue.gif

..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
 


#3 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 22 July 2008 - 08:59

Spørsmålet er om skapet er bygget for sakskyndig eller usakskyndig personell.

Dvs, slike tavler som f.eks står i store bygg, verksted osv er som regel beregna for sakskyndig personell

mens, skap i boliger, osv er bygget for usakskyndig personell.

Hovedforskjellen på disse forskjellige skapa, er korleis dei er bygget opp med tanke på sjangesn for strømgjennomgang. Berre sjå i ditt eget sikringsskap i boligen din (skjølv om det sikkert er 230V) Der ser du at det er komplett umulig for deg å få støt uten å begynne å fjerne deksel, mens i andre skap, så er ikkje tilkoplingsskruer deksla , slik at du kan stikke inn et skrugjern å få støt.

Skap for sakkskynfdig personell SKAL vere låst, slik at ikkje f.eks barn og ikkje tekniske personer, osv ikkje kommer seg inn.

Sakkskyndig personell (instuert) er f.eks vaktmestere, teknisk personell, osv

Usakskyndig personell, er f.eks deg, fruen, nabon, osv, altså personer uten spesiell opplæring.

Dette er uavhengig om det er 230V eller 400V! På fleire og fleire boliger, så blir det no lagt inn 400V i skringsskapet i huset, som da blir omgjort til 230V der. Dette skapet har jo alle lov å åpne.

Dette er forskriftene som sier, no veit ikkje eg eksagt kor dette står, men det står i tavlenormene. (Tavlehåndboka) Du kan jo f.eks ta kontakt med http://www.nelfo.no/ og få dei til å sende deg et skriv på dette, evt høre med et lokalt elektrikerfirma:)

Edited by Jeeps, 22 July 2008 - 09:04.

Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#4 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 22 July 2008 - 09:28

Oki...dette er et skap som står i et tja...må vel kalles industibygg..javel instruert personell..hmmm..dvs en som ikke er elektriker kan resette brytere hvist vedkommende får f eks instrukser over telefonen...var nettopp borti et slikt tilfelle og selvfølgelig med ola-dunk så oppstod en heftig diskusjon i etterkant som nesten medførte heftig vold med etterfølgende amputasjon rolleyes2.gif

#5 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 22 July 2008 - 11:37

om dette skapet står i et industribygg, skal man enten være elektriker, eller ha et sikkerhetskurs og være instruert til å resette sikringer og motorvern, mener kurset heter noe typ FSL99 og omhandler arbeide i forbindelse med spanningssatte anlegg.

er det knivsikringer i det, er det direkte livsfarlig å bytte disse om man ikke er helt sikker på hva man driver med.lysbuen som kan komme når man bryter en 100A sikring med last på kan faktisk mer eller mindre brenne fingrene av deg.


#6 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 22 July 2008 - 13:50

QUOTE(sven @ 22 Jul 2008, 12:37) <{POST_SNAPBACK}>
om dette skapet står i et industribygg, skal man enten være elektriker, eller ha et sikkerhetskurs og være instruert til å resette sikringer og motorvern, mener kurset heter noe typ FSL99 og omhandler arbeide i forbindelse med spanningssatte anlegg.

er det knivsikringer i det, er det direkte livsfarlig å bytte disse om man ikke er helt sikker på hva man driver med.lysbuen som kan komme når man bryter en 100A sikring med last på kan faktisk mer eller mindre brenne fingrene av deg.


Om skapet står i industribygg eller ei, så er det hvilke normer skapet er bygget etter som avgjør kven som har lov eller ikkje. Men, som Sven sier, så er vel 99% av tavlene i slike bygg bygget kun for "fagfolk"
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#7 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 23 July 2008 - 12:31

Ja riktig...hmmmm dette må jeg gå videre med ...det var en resetting av motorvernet som var utført av ikke opplært/instruert personell som låste opp skapet og utførte denne hasardiøse handlingen .

#8 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 23 July 2008 - 12:47

QUOTE(firelude @ 23 Jul 2008, 13:31) <{POST_SNAPBACK}>
Ja riktig...hmmmm dette må jeg gå videre med ...det var en resetting av motorvernet som var utført av ikke opplært/instruert personell som låste opp skapet og utførte denne hasardiøse handlingen .


Kva som egentlig skjedde? Personskade? Var det personell som rep den aktuelle maskina ...?
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#9 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 23 July 2008 - 21:14

QUOTE(Jeeps @ 23 Jul 2008, 12:47) <{POST_SNAPBACK}>
Kva som egentlig skjedde? Personskade? Var det personell som rep den aktuelle maskina ...?


Næ ikke noe spesielt som skjedde , bare det at man for ettertiden ikke skal bruke tid på synsing og diskusjoner , derfor er slikt greit å få avklart . Det er alltids enkelte ansatte som setter alt på spissen for å prøve ut systemet/ledelsen . I mitt hode skal slike personer sparkes med øyeblikkelig varsel . De skal ikke få anledning til å rydde ut skapet sitt , slike tanker er farlig i lille Ola-dunk landet . biggrin.gif Men det er en annen historie .

#10 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 24 July 2008 - 10:35

det eneste disse reglene er til for er å sikre at han som resetter et motorvern vet hva han gjør....

å legge inn en litt stor sikring/resette et motorvern med startsignal på gjeldende maskin KAN være ganske fatalt....

har selv sett relativt godt brent elektriker bli bært ut av tavlerom.


#11 firelude

firelude

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 24 July 2008 - 16:15

QUOTE(sven @ 24 Jul 2008, 10:35) <{POST_SNAPBACK}>
det eneste disse reglene er til for er å sikre at han som resetter et motorvern vet hva han gjør....

å legge inn en litt stor sikring/resette et motorvern med startsignal på gjeldende maskin KAN være ganske fatalt....

har selv sett relativt godt brent elektriker bli bært ut av tavlerom.


Helt enig , derfor er det viktig å få dette avklart slik at man ikke skal havne oppi slike gråsoner .