VW Passat syncro G60
#1
Posted 10 August 2008 - 11:59
Nå sjekka jeg nettopp fordelerlokk og rotor. Så jaggu ut som det hadde vært i krigen også. Har skrapa rein alle 4 kontaktene, rotoren + oppå rotoren til kullstiften. Men det var i tillegg svarte brennmerker på veggen i fordelerlokket. Hva sier dette dere bilguruer ?
Tok så en prøvetur, og den dro som aldri før, og fjuska ikke i det hele tatt, men på tomgang går den fortsatt som ei bøtte møkk. Pendler opp og ned mellom ca. 600rpm. og 900 rpm. Føles som det er rett før den stopper.
Kan det fortsatt være problemer med rotor eller fordelerlokk + evt. pluggledninger ?
Jeg skal uansett skifte dette, for det ser jo ikke pent ut, men kan det være noe annet ? Jeg blir litt urolig, siden vi kjøpte bilen for 1 mnd. siden.
Jeg er vant til å kjøpe drittbiler, så det forundrer meg ikke om motoren er bare søppel.
Håper på litt hjelp og moralsk støtte her nå
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#2
Posted 10 August 2008 - 12:27
Selv har jeg en Golf II 1.8i med førstnevnte innsprut system å den er dritt innemellom,plutserlig fusker den å golder på å stoppe å etter det kan den gå bra,må nok ta den opp å rense litt...
Men sjekk hvordan system du har.....
#3
Posted 10 August 2008 - 12:44
#4
Posted 10 August 2008 - 12:52
Svk: jepp, det stemmer. 1 dyse pr. sylinder. Oki, da starter jeg med å bytte resten av tenningsanlegget.
Takk for svar folkens
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#5
Posted 11 August 2008 - 08:42
Svk: jepp, det stemmer. 1 dyse pr. sylinder. Oki, da starter jeg med å bytte resten av tenningsanlegget.
Takk for svar folkens
Jagende tomgang kan være symptom på en rekke ting. Sjekk f.eks. falsk luft og lambdasonde (hvis bilen har katalysator, årsmodell stod ikke). Ellers kan tomgangsventilen ha satt seg (motorisert lite spjeld som justerer tomgangshastighet etter belastning) - burde være en enkel sak å demontere og rengjøre med litt 5-56.
Selv har jeg en Golf II 1.8i med førstnevnte innsprut system å den er dritt innemellom,plutserlig fusker den å golder på å stoppe å etter det kan den gå bra,må nok ta den opp å rense litt...
Men sjekk hvordan system du har.....
RP-motor med Mono-Jetronic. Been there done that. Dette blir aldri bra når ting begynner å bli slitt. Noen bytter hele dritten med en vanlig forgasser, men da sliter man med utslipp på eu-kontroll hvis bilen er '89 eller nyere.
Rengjør trippelkontakten i forkant av enheten, den har en tendens til å gå full av olje og dritt. Du kan også prøve å bytte pakningen mellom enheten og manifolden. Disse pakningene sprekker slik at motoren suger falsk luft. Ganske enkel operasjon.
Vet ikke om Biltemas pakning er bra kvalitet: http://www.biltema.n...arId=Volkswagen
#6
Posted 11 August 2008 - 21:24
Rengjør trippelkontakten i forkant av enheten, den har en tendens til å gå full av olje og dritt. Du kan også prøve å bytte pakningen mellom enheten og manifolden. Disse pakningene sprekker slik at motoren suger falsk luft. Ganske enkel operasjon.
Vet ikke om Biltemas pakning er bra kvalitet: http://www.biltema.n...arId=Volkswagen
Ja har byttet denne pakningen da den revnet nesten rundt hehe...Ja jeg får rengjøre litt diverse
Ja med 1 dyse pr.sylinder er det ikke så mye å rense uten om å kjøre igjennom dyse rens da...
#7
Posted 12 August 2008 - 00:37
#8
Posted 12 August 2008 - 09:23
RP-motor med Mono-Jetronic. Been there done that. Dette blir aldri bra når ting begynner å bli slitt. Noen bytter hele dritten med en vanlig forgasser, men da sliter man med utslipp på eu-kontroll hvis bilen er '89 eller nyere.
Rengjør trippelkontakten i forkant av enheten, den har en tendens til å gå full av olje og dritt. Du kan også prøve å bytte pakningen mellom enheten og manifolden. Disse pakningene sprekker slik at motoren suger falsk luft. Ganske enkel operasjon.
Vet ikke om Biltemas pakning er bra kvalitet: http://www.biltema.n...arId=Volkswagen
Jeg kan begynne med at det er 1.8 liters '92 mod. Jeg kan null om disse bilene da det er 1. VW jeg har hatt. Hvor sitter tomgangsregulatoren ? Hvor er den trippelkontakten ? Jeg kjøper startspray og sprayer rundt alt av innsug osv. idag. Og jeg må på EU straks, så det blir ikke satt på noen forgasser før det evt. er over.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#9
Posted 12 August 2008 - 13:25
De rådene jeg gav om trippelkontakt og forgasser gjelder 1,8 uten kompressor (motorkode RP). G60 er en helt annen motor.
Jeg kjenner ikke din motor spesifikt, men vanligvis sitter tomgangregulatoren et sted i innsuget nær gasspjeldet (den leder luft rundt gasspjeldet). Ellers burde du avlese feilminnet, det sier kanskje noe om lambdasonden din eller andre feil.
På http://www.vwaudi-club.no/ burde det finnes noen som kan hjelpe deg.
#10
Posted 12 August 2008 - 13:35
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#11
Posted 12 August 2008 - 16:17
#12
Posted 13 August 2008 - 19:39
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!
#13
Posted 13 August 2008 - 19:45
stakkar...
#14
Posted 14 August 2008 - 20:38
Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!
#15
Posted 15 August 2008 - 18:12
Nå har jeg bytta alle plugger, rotor, fordelerlokk og pluggledninger. Bilen ble merkbart bedre, og går tålig greit. Tidvis litt urolig tomgang fortsatt, men mye bedre.
Men nå har det skjedd andre ting her. I fart, så plutselig dør motoren. Ingen lamper lyser i dashbordet før bilen står rolig. Da lyser de vanlige lampene. Når jeg kjørte bilen starta den igjen med en gang etter dette, og jeg fikk kjørt ca. 300 meter, før det samme skjedde igjen. Motoren starta så igjen med en gang.
Men litt før idag skjedde dette samboern min, og hu måtte bruke 7 forsøk på å starte den, før motoren ville gå.
Hva i all verden er det jeg står ovenfor her ? Jeg har lest Haynes boka side opp og side ned, uten å bli noe klokere av det.
Og det ser ut til at jeg faktisk har en tomgangsregulator, men det står ikke noe om åpssen jeg skal gjøre rein den. På min Opel Calibra, så brukte jeg tynner til den var helt rein, og 5-56 til å smøre den opp igjen. Men åssen det er på Passat, aner jeg ikke. For det er som sagt 1. VW jeg har hatt.
Kan jeg se tusenlappa fly rundt her, eller er dette enkle greier ?
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#16
Posted 15 August 2008 - 19:06
Nå har jeg bytta alle plugger, rotor, fordelerlokk og pluggledninger. Bilen ble merkbart bedre, og går tålig greit. Tidvis litt urolig tomgang fortsatt, men mye bedre.
Men nå har det skjedd andre ting her. I fart, så plutselig dør motoren. Ingen lamper lyser i dashbordet før bilen står rolig. Da lyser de vanlige lampene. Når jeg kjørte bilen starta den igjen med en gang etter dette, og jeg fikk kjørt ca. 300 meter, før det samme skjedde igjen. Motoren starta så igjen med en gang.
Men litt før idag skjedde dette samboern min, og hu måtte bruke 7 forsøk på å starte den, før motoren ville gå.
Hva i all verden er det jeg står ovenfor her ? Jeg har lest Haynes boka side opp og side ned, uten å bli noe klokere av det.
Og det ser ut til at jeg faktisk har en tomgangsregulator, men det står ikke noe om åpssen jeg skal gjøre rein den. På min Opel Calibra, så brukte jeg tynner til den var helt rein, og 5-56 til å smøre den opp igjen. Men åssen det er på Passat, aner jeg ikke. For det er som sagt 1. VW jeg har hatt.
Kan jeg se tusenlappa fly rundt her, eller er dette enkle greier ?
høres ut som om et eller annet rele tuller,tennigsbryter eller hallgiver i fordeler..
virker varmapperatsvifta når dette skjer?-hvis nei,sannsyneligvis tenningsbryter
#17
Posted 15 August 2008 - 19:14
Takk, så langt, men åssen skifter jeg hallgiver i fordelern, og hva er en hallgiver, åssen ser den ut ?
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#18
Posted 15 August 2008 - 19:23
Takk, så langt, men åssen skifter jeg hallgiver i fordelern, og hva er en hallgiver, åssen ser den ut ?
hallgiveren gir signal til tenningsmodulen,går 3 ledninger til fordeleren, pluss og minus og en grønn,den grønne er signalledningen ,som da skal gi variabel likestrøm til tenningsmodulen.
er ikke alltid denne kan byttes..