Gå til innhold



Foto

B18 med problemer i kammen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 cepe

cepe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 22:20

Vi var ute og kjørte vår VF sist helg og etterhvert stoppet den. Da vi skulle kjøre videre ville den ikke starte. Undersøkelse viser at rotoren i fordeleren ikke snurrer og ventilene står stille når starteren dreier veivakselen. Bad! >:(

Er det noen som kjenner til hav det kan være? ??? ER det noen kjente feil i registeret? Det er jo tannhjulsregister så jeg skjønner ikke helt hvordan dette kunne skje.

Bilen stod stille en lang stund før det har blitt kjørt nå i det siste.

--cepe

#2 Nismo

Nismo

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 169 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 22:47

D er vel et bakelitthjul/derv som sitter der orginalt. Hvis d sprekker eller noen tenner ryker så står vel både kam og rotor stille.

Edited by Nismo, 13 August 2008 - 22:47.

Toyota Landcruiser 120,
Militær G.vogn m. 300td og 38"
Arctic cat 650 v twin

#3 cepe

cepe

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 20:49

QUOTE(Nismo @ 13 Aug 2008, 22:47) <{POST_SNAPBACK}>
D er vel et bakelitthjul/derv som sitter der orginalt. Hvis d sprekker eller noen tenner ryker så står vel både kam og rotor stille.


Takk for tips. Må motoren ut av bilen for å bytte dette?

--cepe

#4 Nismo

Nismo

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 169 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 22:25

QUOTE(cepe @ 14 Aug 2008, 20:49) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for tips. Må motoren ut av bilen for å bytte dette?

--cepe


Jeg har ikke bytta d før, men jeg vil tru at d er vanskelig å bytte drevet med motoren i.

Du bør kjøpe ståldrev når du skal bytte.

Jeg skal overhale en B20 motor å sette inn etterhvert og da kommer jeg til å bytte til ståldrev så jeg unngår at d ryker.
Toyota Landcruiser 120,
Militær G.vogn m. 300td og 38"
Arctic cat 650 v twin

#5 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 12:22

QUOTE(Nismo @ 14 Aug 2008, 23:25) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har ikke bytta d før, men jeg vil tru at d er vanskelig å bytte drevet med motoren i.

Du bør kjøpe ståldrev når du skal bytte.

Jeg skal overhale en B20 motor å sette inn etterhvert og da kommer jeg til å bytte til ståldrev så jeg unngår at d ryker.


Jeg har ikke byttet på felt før, men skulle tro det gikk å bytte med motoren i hvis du demonterer radiatoren. Var ikke noe problem å gjøre dette på volvo 142 i hvertfall, men det er jo litt større plass der da. Har villet prøvd dette før jeg begynte å demontere motor'n. Husk overett-merkene på tannhjulene når du setter inn de nye. Lykke til.
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#6 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 01 December 2008 - 19:36

har hatt av ventilarmen fordi jeg byttet gummihettene på ventilene nå og har et problem: Noen av ventilstengene går ikke orntelig på plass igjen. Noen som vet? står ikke dem direkte denenpå kammen? holder det å tørne motoren litt?
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#7 Frank A. L.

Frank A. L.

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 116 Innlegg:

Posted 04 December 2008 - 04:13

[quote name='Hilmar 2' date='1 Dec 2008, 19:36' post='1484752']
har hatt av ventilarmen fordi jeg byttet gummihettene på ventilene nå og har et problem: Noen av ventilstengene går ikke orntelig på plass igjen. Noen som vet? står ikke dem direkte denenpå kammen? holder det å tørne motoren litt?
[/quote
Over kammen er det ventilløftere som det er en forsenkning i som "kulene" på ventilstengene sitter nede i. Det kan hende at stengene har kommet ut av disse. Du vil vel se det hvis du lyser med ei lykt langs stengene. Det er en fordel å slakke opp ventiljusteringene noe, og tilte vippearmene over mot stengene når du setter på vippetøyet. Vær sikker på at alle stengene er på riktig plass i begge ender før du teiter til vippetøyet. Lykke til.
Det trenger ikke å gå så fort, bare en kommer frem.

#8 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 04 December 2008 - 04:52

Kan tipse om KGTrimning i sverige som er eksperter på Volvo B16-20, B30(gamle rekkeseksern) B19-23/230 men husker ikke om de hadde noe deler til B27/28 (V6`r)

http://www.kgtrimning.com

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#9 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 04 December 2008 - 19:17

Det som skjedde var at jeg dro opp noen ventil stenger fulgte Løfterene med opp, Dette fant jeg ut etter at jeg tok av topplokket.
nå har jeg renset toppen og stemplene og tatt ut alle Ventil løfterne og fant ut at den ene har noen store hakk i seg og må byttes, den har riktig nok støpefeil så jeg bytter den wink.gif
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......