Gå til innhold



Foto

Chevy BLAZER S10


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
56 replies to this topic

#41 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 17 September 2008 - 22:30

TH700R4 er vel den kassa til GM som har dårligst holdbarhet og rykte. Det kan være en av grunnene til at den ble døpt om til 4L60 i 1990. I 1992 ble den elektronisk styrt og fikk da navnet 4L60E. I 1996 fikk den løst converterhus/bellhousing. 4L60E betyr: 4=4gir, L=Longitudinal, 60=GVWR ("gross vehicle weight rating". Kort fortalt max vekt på bil den skal monteres i, her=6000lbs), E=elektonisk styrt og ble den nye måten å beskrive GM automater på.

http://en.wikipedia....M_transmissions
http://en.wikipedia....-E_transmission
http://en.wikipedia....4L60E_.2F_4L65E

Edited by aeomholt, 17 September 2008 - 22:36.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#42 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 18 September 2008 - 06:22

QUOTE(aeomholt @ 17 Sep 2008, 22:30) <{POST_SNAPBACK}>
TH700R4 er vel den kassa til GM som har dårligst holdbarhet og rykte. Det kan være en av grunnene til at den ble døpt om til 4L60 i 1990. I 1992 ble den elektronisk styrt og fikk da navnet 4L60E. I 1996 fikk den løst converterhus/bellhousing. 4L60E betyr: 4=4gir, L=Longitudinal, 60=GVWR ("gross vehicle weight rating". Kort fortalt max vekt på bil den skal monteres i, her=6000lbs), E=elektonisk styrt og ble den nye måten å beskrive GM automater på.

http://en.wikipedia....M_transmissions
http://en.wikipedia....-E_transmission
http://en.wikipedia....4L60E_.2F_4L65E



Dårligst holdbarhet??? 700 fikk mye feil spesielt fordi den ble brukt feil av folk som ikke greide å lese bruksavisningen.
De første årene var det mye feil men etter 1987 er kassa god som gull, det er bare å bruke den riktig.

Edited by camarocab, 18 September 2008 - 06:23.

CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#43 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 18 September 2008 - 09:19

QUOTE(camarocab @ 18 Sep 2008, 06:22) <{POST_SNAPBACK}>
Dårligst holdbarhet??? 700 fikk mye feil spesielt fordi den ble brukt feil av folk som ikke greide å lese bruksavisningen.
De første årene var det mye feil men etter 1987 er kassa god som gull, det er bare å bruke den riktig.


Du kan ikke nekte for at dette er den kassa det har vært mest problemer med? Brukerfeil, javel. Man skulle tro GM hadde nok resurser til å skaffe seg info om hvordan saker og ting brukes. Hvem leser bruksanvisninger? Det er desverre et fåtall... Det er ihvertfall tydelig at det har vært mange som ikke har visst hvordan man skal bruke en automat med overdrive. En annen årsak til dårlig rykte er vel at den ble montert bak motorer i eldre biler med "for mye effekt" i forhold til hva kassa var bygd for og sammen med en TV brakett/TV kabel som ikke gjorde jobben sin.

I -87 ble de oppgradert og er jo helt klart å foretrekke fremfor de tidligere, men det er vel ikke før i 92/93 man ble kvitt TV-kabelen som var roten til mye havarier.

De blir vel også hatet av folk som i alle år har overhalt 350/400 C4/C6 727 etc. fordi de er tungskrudde og det finnes ca 27 forskjellige revisjoner som ikke passer sammen.


Edited by aeomholt, 18 September 2008 - 09:27.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#44 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 18 September 2008 - 14:18

QUOTE(aeomholt @ 18 Sep 2008, 09:19) <{POST_SNAPBACK}>
Du kan ikke nekte for at dette er den kassa det har vært mest problemer med? Brukerfeil, javel. Man skulle tro GM hadde nok resurser til å skaffe seg info om hvordan saker og ting brukes. Hvem leser bruksanvisninger? Det er desverre et fåtall... Det er ihvertfall tydelig at det har vært mange som ikke har visst hvordan man skal bruke en automat med overdrive. En annen årsak til dårlig rykte er vel at den ble montert bak motorer i eldre biler med "for mye effekt" i forhold til hva kassa var bygd for og sammen med en TV brakett/TV kabel som ikke gjorde jobben sin.

I -87 ble de oppgradert og er jo helt klart å foretrekke fremfor de tidligere, men det er vel ikke før i 92/93 man ble kvitt TV-kabelen som var roten til mye havarier.

De blir vel også hatet av folk som i alle år har overhalt 350/400 C4/C6 727 etc. fordi de er tungskrudde og det finnes ca 27 forskjellige revisjoner som ikke passer sammen.

Detta kan vi krangle om lenge biggrin.gif , når mann henger ei 700 kasse bak noe så må mann gjøre hjemmeleksa si. jeg hang på min Camaro ei 700 kasse i 1999 og viste allerede da at alt før 86 er "700R4 tranmissions considered junk" dette leste jeg med til på nettet allerede da. Bruker feil ja det forkom det mest av i Norge fordi tullinger med Subber og dro hengere i hytt og pine, uten å lese bruksanvisningen hvor det sto at OD ikke skal brukes under 80 kmt og aldri når du drar henger. Fordi dem ikke leste dette ble skylda lagt på kassa, for eierene hadde jo ikke gjort noe feil rolleyes.gif .

Dettte har med å gjøre hjemmeleksen sin, gjør du ikke den kan du dritte i å klage. Som eier av www.nastyz28.com skrev på sin side om å bygge om til TPI.

Transmission shift point calibration. Understand what you're working on. The easiest way to do this is to study the service manual for the engine you are working on.

You bought it, you own it. Neither I, nor anyone else (who's offering "advice") will come over to your house to fix to help you sort out your mess.

Med dette i bakhode har både jeg og kona har kjørt med 700 kasser nå i over 10 år , men jeg har vel bare hatt flaks, men vi har brukt dem slik det står i BOKA. cool.gif
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#45 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 18 September 2008 - 20:30

QUOTE(camarocab @ 18 Sep 2008, 15:18) <{POST_SNAPBACK}>
Detta kan vi krangle om lenge biggrin.gif , når mann henger ei 700 kasse bak noe så må mann gjøre hjemmeleksa si. jeg hang på min Camaro ei 700 kasse i 1999 og viste allerede da at alt før 86 er "700R4 tranmissions considered junk" dette leste jeg med til på nettet allerede da. Bruker feil ja det forkom det mest av i Norge fordi tullinger med Subber og dro hengere i hytt og pine, uten å lese bruksanvisningen hvor det sto at OD ikke skal brukes under 80 kmt og aldri når du drar henger. Fordi dem ikke leste dette ble skylda lagt på kassa, for eierene hadde jo ikke gjort noe feil rolleyes.gif .

Dettte har med å gjøre hjemmeleksen sin, gjør du ikke den kan du dritte i å klage. Som eier av www.nastyz28.com skrev på sin side om å bygge om til TPI.

Transmission shift point calibration. Understand what you're working on. The easiest way to do this is to study the service manual for the engine you are working on.

You bought it, you own it. Neither I, nor anyone else (who's offering "advice") will come over to your house to fix to help you sort out your mess.

Med dette i bakhode har både jeg og kona har kjørt med 700 kasser nå i over 10 år , men jeg har vel bare hatt flaks, men vi har brukt dem slik det står i BOKA. B)


Du Cabben, leser du det jeg skriver og det du skriver så er vi jo hjertens enige smile.gif

Men at det er den kassa som er vanskaligst å bli flink til å reparere er det ingen tvil om. Og konstruksjonsmessige svakheter i forhold til performance har den i orginalutførelse smile.gif
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#46 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 18 September 2008 - 21:33

QUOTE(aeomholt @ 18 Sep 2008, 20:30) <{POST_SNAPBACK}>
Du Cabben, leser du det jeg skriver og det du skriver så er vi jo hjertens enige smile.gif

Men at det er den kassa som er vanskaligst å bli flink til å reparere er det ingen tvil om. Og konstruksjonsmessige svakheter i forhold til performance har den i orginalutførelse smile.gif


JA,JA men nå er vel heller ikke 350 så sinnsyk sprek i orginalutførlese.
HEHE 700 kassa er fin den og skal dere spare litt fuel så er den et must. Når jeg hadde 350 tpi i Camaroen og alt var på stell så gikk den på rundt 0,8 på mila, ikke ille på en 270 hk v8 i en 1600 kg tung bil med breie hjul. laugh.gif
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#47 Korn

Korn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 21 September 2008 - 17:33

QUOTE(camarocab @ 17 Sep 2008, 22:56) <{POST_SNAPBACK}>
Billigst og best er Bjørn søk og du finner nummeret hans på forumet, han ordner ei ny kasse til deg som er forsterket, han holder til på Hedmarken et sted, ikke langt fra Fetsund.


Supert, det er kjekt å vite, har ikke noe prob med kassa enda...merk enda, hehe, med min bruk så varer den nok ikke evig.


#48 Korn

Korn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 21 September 2008 - 17:36

Ble mye info på engang, men det er godt å vite at det er folk med peil her, lærer noe hver gang jeg er her inne å ser.
Hyggelig at folk gidder å svare og kommer med forklaring på ting å tang, takker så meget for all hjelp så langt.
Å det kommer sikkert flere spørsmål. hehe

#49 Korn

Korn

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 35 Innlegg:

Posted 30 September 2008 - 09:10

Heving med sjakler??hvordan er det på kjøre egenskapene på bilen, snakker ikke om STORE sjakler.
Er det evt noe mer som må gjøre for at det skal funke.
Kom med ris og ros ang dette.

#50 M. Brun

M. Brun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 01 October 2008 - 19:17

Søkte meg litt rundt og tenkte at her kanskje jeg vil få svar på et problem. Jeg har fått et tilbud på en '90 Blazer s-10 med 4.3 motor'n. Problemet er at den fusker litt etter at den blir varm, men kun fram til man passerer 90km/t. Noen som har vært borti dette problemet og veit hva årsaken kan være? Merka bare tegn til fuskinga når jeg skulle akslerere. Ellers går motor'n fint på tomgang.
Han som eier bilen i dag sa at det var noe galt med vannpumpa da den visstnok "spruter" vann når motor'n skrus av, men dette skjer ikke hver gang. Med andre ord så virker det som det bygges opp et overtrykk. Men da jeg kjente på vannslangen, så var den kald og fin.

Håper det kan være et enkelt problem, hvis ikke får jeg smøre meg med tålmodighet tongue.gif

#51 BigGreen

BigGreen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 01 October 2008 - 19:56

QUOTE(M. Brun @ 1 Oct 2008, 19:17) <{POST_SNAPBACK}>
Søkte meg litt rundt og tenkte at her kanskje jeg vil få svar på et problem. Jeg har fått et tilbud på en '90 Blazer s-10 med 4.3 motor'n. Problemet er at den fusker litt etter at den blir varm, men kun fram til man passerer 90km/t. Noen som har vært borti dette problemet og veit hva årsaken kan være? Merka bare tegn til fuskinga når jeg skulle akslerere. Ellers går motor'n fint på tomgang.
Han som eier bilen i dag sa at det var noe galt med vannpumpa da den visstnok "spruter" vann når motor'n skrus av, men dette skjer ikke hver gang. Med andre ord så virker det som det bygges opp et overtrykk. Men da jeg kjente på vannslangen, så var den kald og fin.

Håper det kan være et enkelt problem, hvis ikke får jeg smøre meg med tålmodighet tongue.gif



Hei.
Jeg har en 95 blazer med 4.3l vortec motor. Er det denne motoren du har eller har du TBI motoren?
Hadde en 88 Astro som jeg satte inn en 305 TBi motor. Denne motoren ga de samme symptomene, her var veilen en kald start dyse som ikke slo seg av.
Dette resulterte i att chauken sto på for fult, og "druknet" motoren.

Det at vannpumpa spruter vann. Skyldes nok av at den er deffekt. vannpumpene til chevy motorene spruter ut vann av et "sladdre hull" på toppen av vannpumpa. Rettere sagt på innsiden av pumpa.

Hilsen
BigGreen

#52 M. Brun

M. Brun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 01 October 2008 - 21:02

QUOTE(BigGreen @ 1 Oct 2008, 19:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.
Jeg har en 95 blazer med 4.3l vortec motor. Er det denne motoren du har eller har du TBI motoren?
Hadde en 88 Astro som jeg satte inn en 305 TBi motor. Denne motoren ga de samme symptomene, her var veilen en kald start dyse som ikke slo seg av.
Dette resulterte i att chauken sto på for fult, og "druknet" motoren.

Det at vannpumpa spruter vann. Skyldes nok av at den er deffekt. vannpumpene til chevy motorene spruter ut vann av et "sladdre hull" på toppen av vannpumpa. Rettere sagt på innsiden av pumpa.

Hilsen
BigGreen


Er ikke veldig kjent med hva som var vanlig i disse bilene, men det er original motor som sitter i. Kan vannpumpa ha noe med fuskinga å gjøre? Eier'n sier at den starta å fuske etter at pumpa blei defekt.

#53 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 02 October 2008 - 06:26

QUOTE(M. Brun @ 1 Oct 2008, 21:02) <{POST_SNAPBACK}>
Er ikke veldig kjent med hva som var vanlig i disse bilene, men det er original motor som sitter i. Kan vannpumpa ha noe med fuskinga å gjøre? Eier'n sier at den starta å fuske etter at pumpa blei defekt.

Har hatt dårlig vannpumpe på samme bil utn de symtomene så dette tror jeg IKKE på. Tror heller på litt slitte dyser, drypper når du holder "stedy" gass her kan du prøve med en rens men bytte dyser er mest sansynelig, Hjelper MYE å skifte alle plugger og kabler. Stort sett er disse bila feilfrie og enkle å reparere. Enkelt å bygge om til v8 er heller ikke vanskelig og det godkjent. smile.gif

CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#54 M. Brun

M. Brun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 02 October 2008 - 09:27

QUOTE(camarocab @ 2 Oct 2008, 07:26) <{POST_SNAPBACK}>
Har hatt dårlig vannpumpe på samme bil utn de symtomene så dette tror jeg IKKE på. Tror heller på litt slitte dyser, drypper når du holder "stedy" gass her kan du prøve med en rens men bytte dyser er mest sansynelig, Hjelper MYE å skifte alle plugger og kabler. Stort sett er disse bila feilfrie og enkle å reparere. Enkelt å bygge om til v8 er heller ikke vanskelig og det godkjent. smile.gif



Takk for hurtige svar! (tar som regel litt lenger tid på bilforumet dry.gif ). Sjekka prisene på dyser og det var ikke avskrekkende. Jeg har blitt foreslått å kjøre en diagnosetest, er dette noe jeg fint kan gjøre sjøl, eller må dette gjøres på verksted? (er vant til Volvo 240 hvor alt kan gjøres sjøl tongue.gif )

#55 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 02 October 2008 - 16:41

QUOTE(M. Brun @ 2 Oct 2008, 09:27) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for hurtige svar! (tar som regel litt lenger tid på bilforumet dry.gif ). Sjekka prisene på dyser og det var ikke avskrekkende. Jeg har blitt foreslått å kjøre en diagnosetest, er dette noe jeg fint kan gjøre sjøl, eller må dette gjøres på verksted? (er vant til Volvo 240 hvor alt kan gjøres sjøl tongue.gif )

her må det noen andre kloke hoder til, jeg har aldri kjørt noen diagnose, tror faktisk ikke det går. det er vel bare feilkoder på disse bila,men som sagt jeg er ikke sikker. unsure.gif
CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

#56 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 02 October 2008 - 16:43

Er det OBD I på bilen?

#57 camarocab

camarocab

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 407 Innlegg:

Posted 02 October 2008 - 17:07

QUOTE(camarocab @ 2 Oct 2008, 16:41) <{POST_SNAPBACK}>
her må det noen andre kloke hoder til, jeg har aldri kjørt noen diagnose, tror faktisk ikke det går. det er vel bare feilkoder på disse bila,men som sagt jeg er ikke sikker. unsure.gif

Se her.

http://www.autozone....repairGuide.htm

Edited by camarocab, 02 October 2008 - 17:08.

CamaroCab.
Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.