Gå til innhold



Foto

Minigraver. Hva bør man velge?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 Wikingen

Wikingen

    Steingæern Bushwacker

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1560 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 16:23

Nå trenger jeg litt råd her, folkens. smile.gif
Jeg jobber for meg selv, og har endel tid til overs innimellom.
Etter å ha gravd litt for meg selv og venner og ukjente i flere år, vurderer jeg nå å handle inn en minigraver, men dertil egnet tilhenger, og begynne å grave litt mer i seriøse former.
Men da dukker det mange spørsmål opp. blink.gif
Slik jeg ser det, virker det som om maskiner i størrelsesorden 2.5- 3.5 tonn er de som er mest anvendelige.
Men samtidig er en 1.5 tonner, eller deromkring, mye mer smidig til smågraving, som hagepusling, små kabelgrøfter osv.
Jeg er mest vant med maskiner fra 9 tonn og oppover, og ser klart så store maskiners begrensninger pga størrelsen.
Jeg regner med at grøftegraving vil være noe som kan bli meget aktuelt, da jeg bor på landet med masse grusveier rundt meg. Videre vil jeg tro at diverse smågraving som grøfter, utgraving av plasser til garasjeplattinger osv vil være aktuelt.
Er det noen av dere der ute som har noen erfaringer her?
Er det "under 2 tonns" maskiner som det er mest etterspørsel etter, eller er en "2.5 ++ tonner" mer aktuell?? huh.gif
Jeg ser de fleste utleiefirmaer ligger inne med mye småmaskiner, og ikke fullt så mange mellomstore maskiner... unsure.gif
Jeg skal ha en maskin med graveskuff, grøfteskuff og hydraulisk pusseskuff, og muligens med uttak for roto-tilt.

Alle synsinger og forslag mottas med stor takk.!! smile.gif

Mvh

Roy I. Hernes, også kalt Mr. Plaztic.
Har sagt:
Auda! Det så ikke så dypt ut på avstand...Rygge nei!! Ikke f...!! Rust kan være pent, det...
_______________________________________________________________________________
Treffes på tlf.: 90628821 ved behov.
Bosatt i Høyjord i Andebu/Vestfold, verdens navle...! :)
2017 MB-Vito Tourer, 1999 Jeep GC (WJ). :)


#2 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 16:46

QUOTE(Wikingen @ 7 Sep 2008, 16:23) <{POST_SNAPBACK}>
Nå trenger jeg litt råd her, folkens. smile.gif
Jeg jobber for meg selv, og har endel tid til overs innimellom.
Etter å ha gravd litt for meg selv og venner og ukjente i flere år, vurderer jeg nå å handle inn en minigraver, men dertil egnet tilhenger, og begynne å grave litt mer i seriøse former.
Men da dukker det mange spørsmål opp. blink.gif
Slik jeg ser det, virker det som om maskiner i størrelsesorden 2.5- 3.5 tonn er de som er mest anvendelige.
Men samtidig er en 1.5 tonner, eller deromkring, mye mer smidig til smågraving, som hagepusling, små kabelgrøfter osv.
Jeg er mest vant med maskiner fra 9 tonn og oppover, og ser klart så store maskiners begrensninger pga størrelsen.
Jeg regner med at grøftegraving vil være noe som kan bli meget aktuelt, da jeg bor på landet med masse grusveier rundt meg. Videre vil jeg tro at diverse smågraving som grøfter, utgraving av plasser til garasjeplattinger osv vil være aktuelt.
Er det noen av dere der ute som har noen erfaringer her?
Er det "under 2 tonns" maskiner som det er mest etterspørsel etter, eller er en "2.5 ++ tonner" mer aktuell?? huh.gif
Jeg ser de fleste utleiefirmaer ligger inne med mye småmaskiner, og ikke fullt så mange mellomstore maskiner... unsure.gif
Jeg skal ha en maskin med graveskuff, grøfteskuff og hydraulisk pusseskuff, og muligens med uttak for roto-tilt.

Alle synsinger og forslag mottas med stor takk.!! smile.gif

Mvh


skal du starte eget firma og drive med dette på heltid? eller mere som hobbybusiness(stavet jeg det riktig??)

min erfaring er at 7-8tonnere er egentlig den beste størrelsen, med korthekk så tar de ikke store plassen, og samtidig så har du greit med styrke og litt rekkevidde. men da har du jo igjen dette med at du må ha noe å frakte maskinen med og da er det plutselig store investeringer. det går vel forresten greit med en 5tonner, men jeg ville ikke hatt noe mindre enn det. må jo tenke på at hvis du skal ha på rotortilt på en minigraver så er det ikke så mye løftekraft igjen etter å ha hengt på noe slikt noe. og disse små tannpirkerene er jo helt forferdelige å sitte å riste og humpe i. velter lett gjør de å tongue.gif

nå vet jeg ikke hvor mye av dette du bør høre på da jeg som regel kjører 30tonner og synes den er liten whistle.gif

men som sagt 7-8tonnere. etter min erfaring og hva jeg har hørt av folk jeg har jobbet med så er det egentlig den ideelle størrelsen. får du jobber der du trenger mindre utstyr så går det jo ann å leie en minigraver.

må tenke på at utleiefirmaer leier ut til folk som ikke har erfaring med maskiner, og skal bare pusle litt i bedene sine. og på de minste så mener jeg at en ikke trenger maskinføerbevis.

håper du fikk noe fornuftig ut av dette. wink.gif
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#3 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 17:42

Ville handla noe jeg fikk med meg på liten lastebil eller liten lastebil m/henger, så noe rundt 7-8 tonn ja.

Er igrunnen samma hva merke en kjøper, er like bra alt samma med noen unntak.
Mest smaksak hva en ender opp med.
Jeg ville handla utifra hvor en får best service, pris på serviceavtaler og deletilgang. Ikke morro å stå midt i en jobb og mangle deler fordi du har handla noe kinesisk som ikke går an å få deler til.

Maskiner under 21hk får en kjøre uten førerbevis ja, men med noe så lite kan en heller grave for hand.

Komatsu er stabile, driftsikre og pene å se på tongue.gif
http://www.anlast.com/view/?id=44173

Mine personlige meninger...
Road Warrior

#4 turru

turru

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 17:55

hei. jeg er selv maskinfører og har prøvd di fleste størrelser fra 2 tonn till 30 tonn å jeg mener at d absolutte minste du bør kjøpe er 3-4 tonn. blir di noe mindre så blir rekkevidden og krafta blir for liten. (vist du skal grave drennering rundt ett hus, som oftest ligger på 2 meter+ så blir rekkevidden fremmover minnimal på den dybden) blir bare plag og irritasjon. dessuten går d veldig lang tid å få jobben gjort.

QUOTE(General Lee @ 7 Sep 2008, 17:42) <{POST_SNAPBACK}>
Ville handla noe jeg fikk med meg på liten lastebil eller liten lastebil m/henger, så noe rundt 7-8 tonn ja.

Er igrunnen samma hva merke en kjøper, er like bra alt samma med noen unntak.
Mest smaksak hva en ender opp med.
Jeg ville handla utifra hvor en får best service, pris på serviceavtaler og deletilgang. Ikke morro å stå midt i en jobb og mangle deler fordi du har handla noe kinesisk som ikke går an å få deler til.

Maskiner under 21hk får en kjøre uten førerbevis ja, men med noe så lite kan en heller grave for hand.

Komatsu er stabile, driftsikre og pene å se på tongue.gif
http://www.anlast.com/view/?id=44173

Mine personlige meninger...

som general lee sier så er d mye merker å velge mellom. men ikke kjøp volvo. de finnes ikke kjørekomfort før de passerer 20 tonn. komatsu, cat og zaxis er dyre maskiner. kobelco er også bra. men d er jo like my meninger som d fins merker så d er smak og behag.
gje gass. d går sikkert

#5 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 18:42

En maskin på under 3 t regner eg som en motorisert spade, og ubrukelig til litt grovere arbeid.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#6 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 18:46

Vi har Hitachi og Komatsu maskiner fra 2,5 til 55 tonn på jobben.
Av 2,5-3 tonnerne så er Hitachi'n mye bedre å kjøre.
8 tonneren er vi mest fornøyd med Komatsu'n mens på 13,5 tonneren liker vi best Hitachi....


Oppover har vi ikke tilsvarende vekter av begge merker så der har vi ikke direkte sammenligninger...
Jeg ville valgt en hitachi 25 hvis du vil ha en graver som du kan flytte med en litt stor vanlig bil, med henger så bør du komme under 3,5 tonn.

Er ikke sikker på om jeg ville valgt rotortillt på så liten maskin, da dette er relativt kostbart og reduserer styrken mye. Det gir selvfølgelig stor fleksibilitet, men man får gjordt mye med pusseskuff også...
Per
Privat: 91791531
Per@offroad.no

#7 Wikingen

Wikingen

    Steingæern Bushwacker

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1560 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 19:02

Takker for mange bra tilbakemeldinger. biggrin.gif
Litt av tanken er jo egentlig å gå disse maskin-utleierne litt i næringa, for å si det slik. tongue.gif
Mye av det jeg har kjørt med "roseplukkere" har vært for kompiser og kjente som aldri har satt sine bein i en gravemaskin, og som har leid seg en liten maskin og som så sitter der å plundrer og bruker tid i bøtter og spann og ikke får noe greie på noe.
Mange av dem hadde helt klart spart penger på å leie inn noen med en minigraver å få gjort tingene på et par timer, framfor å sitte der å røre, og bruke et par døgn på ei lita grøft. Dere kjenner sikkert situasjonen.
Det er ikke sjelden jeg ser folk med utleiegravere som bare roter det til i egen hage, fremfor å få til noe fornuftig.
Jeg vil ha noe jeg kan trekke med stor bil, hvilket begrenser det opp til 3.5 tonn, men jeg ser jo klart at en 5 - 8-tonner absolutt er det mest ideelle.
Til grøfting langs grusveier her på bygda hadde nok en 8 tonner vært grei, men den siste, relativt lille, 13 tonneren jeg hadde var aaaalt for stor.
Jeg tror en litt solid 3- 3.5 tonner, med hydr pusseskuff, hadde vært ideell til dette bruk. Og med litt finesse er det jo egentlig en grei størrelse de leste steder.

Noen som har tanker om dette? Er jeg helt på jordet, eller høres det vettugt ut?
Dette blir vel ikke noe heltidsgeskjeft, en sånn bortimot 50% vil jeg tro. Driver som bilteknsk konsulent og oversetter ellers om dagen, men det er stille i perioder der nå.

Dette med rotortilt tenkte jeg igrunnen bare på å ha som en mulighet, ved opplegging av steingjerder, steinganger osv. Vet det blir marginalt til gravearbeider på så små maskiner.

Mvh

Edited by Wikingen, 07 September 2008 - 19:05.

Roy I. Hernes, også kalt Mr. Plaztic.
Har sagt:
Auda! Det så ikke så dypt ut på avstand...Rygge nei!! Ikke f...!! Rust kan være pent, det...
_______________________________________________________________________________
Treffes på tlf.: 90628821 ved behov.
Bosatt i Høyjord i Andebu/Vestfold, verdens navle...! :)
2017 MB-Vito Tourer, 1999 Jeep GC (WJ). :)


#8 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 19:09

lang i nebbet...
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#9 turru

turru

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 19:33

jeg er enig med Per F. gå for en hitahci, min mening er at di er best. har selv kjørt mye komatsu 35 (3 tonn) å den har jeg gravd både grøfter og drennering med. gjort d meste egenlig å av erfaring så er d veldig lite du får gjort med en mindre maskin. med tanke på styrke og rekkevidde. noe som er meget viktig når du skal prøve å få noe gjort
gje gass. d går sikkert

#10 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 19:57

Har jobbet på kirkegård som graver tidligere. Til det bruket er det selvfølgelig små maskiner som gjelder. Maskinene vi hadde var 1,5 tonn, 2, 5 tonn og 4 tonn. Maskinene hadde kort hekk samtlige og det var veldig greit når vi var mellom gravstøttene. Kom vi inn med maskinen, kunne vi også rotere uten å treffe støttene.
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#11 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 22:19

QUOTE(Wikingen @ 7 Sep 2008, 20:02) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for mange bra tilbakemeldinger. biggrin.gif
Litt av tanken er jo egentlig å gå disse maskin-utleierne litt i næringa, for å si det slik. tongue.gif
Mye av det jeg har kjørt med "roseplukkere" har vært for kompiser og kjente som aldri har satt sine bein i en gravemaskin, og som har leid seg en liten maskin og som så sitter der å plundrer og bruker tid i bøtter og spann og ikke får noe greie på noe.
Mange av dem hadde helt klart spart penger på å leie inn noen med en minigraver å få gjort tingene på et par timer, framfor å sitte der å røre, og bruke et par døgn på ei lita grøft. Dere kjenner sikkert situasjonen.
Det er ikke sjelden jeg ser folk med utleiegravere som bare roter det til i egen hage, fremfor å få til noe fornuftig.
Jeg vil ha noe jeg kan trekke med stor bil, hvilket begrenser det opp til 3.5 tonn, men jeg ser jo klart at en 5 - 8-tonner absolutt er det mest ideelle.
Til grøfting langs grusveier her på bygda hadde nok en 8 tonner vært grei, men den siste, relativt lille, 13 tonneren jeg hadde var aaaalt for stor.
Jeg tror en litt solid 3- 3.5 tonner, med hydr pusseskuff, hadde vært ideell til dette bruk. Og med litt finesse er det jo egentlig en grei størrelse de leste steder.

Noen som har tanker om dette? Er jeg helt på jordet, eller høres det vettugt ut?
Dette blir vel ikke noe heltidsgeskjeft, en sånn bortimot 50% vil jeg tro. Driver som bilteknsk konsulent og oversetter ellers om dagen, men det er stille i perioder der nå.

Dette med rotortilt tenkte jeg igrunnen bare på å ha som en mulighet, ved opplegging av steingjerder, steinganger osv. Vet det blir marginalt til gravearbeider på så små maskiner.

Mvh



til steingjerder og slikt holder det lenge bare du har klype.

vi har kun hitachi gravere hos oss. prøvde med komatsu for et par år siden i 14tonns klassen men det gikk ikke. skuffeboltene knakk når de ble brukt medd hammer.

vegsir

#12 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 07 September 2008 - 23:49

Kjøp ihvertfall en som er stor nok til at du klarer å tømme skuffa over karmen på en lastebil/traktorhenger.

Her finner du både maskiner og service: http://www.hymax.no/
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#13 Wikingen

Wikingen

    Steingæern Bushwacker

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1560 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 13:02

QUOTE(Lars'ern @ 7 Sep 2008, 23:49) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøp ihvertfall en som er stor nok til at du klarer å tømme skuffa over karmen på en lastebil/traktorhenger.


Godt poeng!
Har Nanset Standard i nærheten. Noen som har erfaring derfra??

Mvh

Roy I. Hernes, også kalt Mr. Plaztic.
Har sagt:
Auda! Det så ikke så dypt ut på avstand...Rygge nei!! Ikke f...!! Rust kan være pent, det...
_______________________________________________________________________________
Treffes på tlf.: 90628821 ved behov.
Bosatt i Høyjord i Andebu/Vestfold, verdens navle...! :)
2017 MB-Vito Tourer, 1999 Jeep GC (WJ). :)


#14 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 08 September 2008 - 14:29

QUOTE(Wikingen @ 8 Sep 2008, 13:02) <{POST_SNAPBACK}>
Godt poeng!
Har Nanset Standard i nærheten. Noen som har erfaring derfra??

Mvh


vi handler stort sett kun gravere derfra. så de er greie de. god service og gode innbyttepriser osv osv
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#15 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 18:52

Jeg har en 3.5t Hymax som jeg er veldig fornøyd med. Den er brukendes til mye, men må ha en liten lastebil for å frakte den. Såhvit meg bekjennt finnes det ikke tilhengere med så stor nyttelast til bil i Norge. Jeg har iallefall gitt opp å lete.
Men 3.5 ton er en flott størrelse.
Har ikke roto-tilt, det meste går med pusseskuff.
Hilsen Jan.

Kan alt dette være rust??

#16 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 20:02

QUOTE(Jahov @ 9 Sep 2008, 19:52) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har en 3.5t Hymax som jeg er veldig fornøyd med. Den er brukendes til mye, men må ha en liten lastebil for å frakte den. Såhvit meg bekjennt finnes det ikke tilhengere med så stor nyttelast til bil i Norge. Jeg har iallefall gitt opp å lete.
Men 3.5 ton er en flott størrelse.
Har ikke roto-tilt, det meste går med pusseskuff.


maks lovlig totalvekt på hengere med påløpsbrems til personbiler/lette lastebiler er 3500kg, så en graver på 3,5t blir ca 5-600kg for tung:) iallefall
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#17 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 09 September 2008 - 22:30

Til utleie er det maks str på motor. Mange leier ut foreks 2.5T Yanmar, men den kan ikke kjøres uten maskinførerbevis om man skal holde det lovlig. 2.2 tonn Yanmar med rund bakende er en glimrende maskin for utleiemarkedet. Da går ikke maskinen utenfor beltene, og man reduserer skader. Den er også kraftig nok til det meste som en ukyndig fører bør drive med.

Yanmar er verdens største produsent av minigravere, evt så sitter det en Yanmar motor i svært mange merker. Jeg hadde Yanmar til utleie en del år, veldig bra produkt. Vedlikehold/smøring er uhyre viktig, uten daglig vedlikehold går foringer rimelig fort..
Ang henger er Ifor Williams det beste jeg har vert borti, men de veier en del.

Edited by Frode, 09 September 2008 - 22:31.

IPB Image

www.terrengbil.com

#18 Rukus

Rukus

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 20 September 2008 - 06:40

QUOTE(turru @ 7 Sep 2008, 17:55) <{POST_SNAPBACK}>
. men ikke kjøp volvo. de finnes ikke kjørekomfort før de passerer 20 tonn.



Jøss...du kan da ikje kjørt nye volvo...f.eks EW/EC 140....
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#19 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 20 September 2008 - 16:51

QUOTE
. men ikke kjøp volvo. de finnes ikke kjørekomfort før de passerer 20 tonn.


Prøvd volvo L35? Riktignok en hjullaster, men meget komfortabel å kjøre. Og den er ikke større enn 1,5-2,0 tonn... biggrin.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#20 Volkel

Volkel

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 Innlegg:

Posted 21 September 2008 - 12:58

QUOTE(turru @ 7 Sep 2008, 18:55) <{POST_SNAPBACK}>
men ikke kjøp volvo. de finnes ikke kjørekomfort før de passerer 20 tonn.



Jøss. Har kjørt volvo i 6, 14, 18, 24 og 30 tonns klassen og vil si det at fra 14 til 30 tonn Kunne di måle seg med det meste. Og overgikk blant annet Cat og Komatsu. 5 tonneren var av ECR utgaven i med kort hekk så den var litt ustabil.

Men anbefaler så absolutt Volvo.