Minigraver. Hva bør man velge?
#1
Posted 07 September 2008 - 16:23
Jeg jobber for meg selv, og har endel tid til overs innimellom.
Etter å ha gravd litt for meg selv og venner og ukjente i flere år, vurderer jeg nå å handle inn en minigraver, men dertil egnet tilhenger, og begynne å grave litt mer i seriøse former.
Men da dukker det mange spørsmål opp.
Slik jeg ser det, virker det som om maskiner i størrelsesorden 2.5- 3.5 tonn er de som er mest anvendelige.
Men samtidig er en 1.5 tonner, eller deromkring, mye mer smidig til smågraving, som hagepusling, små kabelgrøfter osv.
Jeg er mest vant med maskiner fra 9 tonn og oppover, og ser klart så store maskiners begrensninger pga størrelsen.
Jeg regner med at grøftegraving vil være noe som kan bli meget aktuelt, da jeg bor på landet med masse grusveier rundt meg. Videre vil jeg tro at diverse smågraving som grøfter, utgraving av plasser til garasjeplattinger osv vil være aktuelt.
Er det noen av dere der ute som har noen erfaringer her?
Er det "under 2 tonns" maskiner som det er mest etterspørsel etter, eller er en "2.5 ++ tonner" mer aktuell??
Jeg ser de fleste utleiefirmaer ligger inne med mye småmaskiner, og ikke fullt så mange mellomstore maskiner...
Jeg skal ha en maskin med graveskuff, grøfteskuff og hydraulisk pusseskuff, og muligens med uttak for roto-tilt.
Alle synsinger og forslag mottas med stor takk.!!
Mvh
Roy I. Hernes, også kalt Mr. Plaztic.
Har sagt:
Auda! Det så ikke så dypt ut på avstand...Rygge nei!! Ikke f...!! Rust kan være pent, det...
_______________________________________________________________________________
Treffes på tlf.: 90628821 ved behov.
Bosatt i Høyjord i Andebu/Vestfold, verdens navle...!
2017 MB-Vito Tourer, 1999 Jeep GC (WJ).
#2
Posted 07 September 2008 - 16:46
Jeg jobber for meg selv, og har endel tid til overs innimellom.
Etter å ha gravd litt for meg selv og venner og ukjente i flere år, vurderer jeg nå å handle inn en minigraver, men dertil egnet tilhenger, og begynne å grave litt mer i seriøse former.
Men da dukker det mange spørsmål opp.
Slik jeg ser det, virker det som om maskiner i størrelsesorden 2.5- 3.5 tonn er de som er mest anvendelige.
Men samtidig er en 1.5 tonner, eller deromkring, mye mer smidig til smågraving, som hagepusling, små kabelgrøfter osv.
Jeg er mest vant med maskiner fra 9 tonn og oppover, og ser klart så store maskiners begrensninger pga størrelsen.
Jeg regner med at grøftegraving vil være noe som kan bli meget aktuelt, da jeg bor på landet med masse grusveier rundt meg. Videre vil jeg tro at diverse smågraving som grøfter, utgraving av plasser til garasjeplattinger osv vil være aktuelt.
Er det noen av dere der ute som har noen erfaringer her?
Er det "under 2 tonns" maskiner som det er mest etterspørsel etter, eller er en "2.5 ++ tonner" mer aktuell??
Jeg ser de fleste utleiefirmaer ligger inne med mye småmaskiner, og ikke fullt så mange mellomstore maskiner...
Jeg skal ha en maskin med graveskuff, grøfteskuff og hydraulisk pusseskuff, og muligens med uttak for roto-tilt.
Alle synsinger og forslag mottas med stor takk.!!
Mvh
skal du starte eget firma og drive med dette på heltid? eller mere som hobbybusiness(stavet jeg det riktig??)
min erfaring er at 7-8tonnere er egentlig den beste størrelsen, med korthekk så tar de ikke store plassen, og samtidig så har du greit med styrke og litt rekkevidde. men da har du jo igjen dette med at du må ha noe å frakte maskinen med og da er det plutselig store investeringer. det går vel forresten greit med en 5tonner, men jeg ville ikke hatt noe mindre enn det. må jo tenke på at hvis du skal ha på rotortilt på en minigraver så er det ikke så mye løftekraft igjen etter å ha hengt på noe slikt noe. og disse små tannpirkerene er jo helt forferdelige å sitte å riste og humpe i. velter lett gjør de å
nå vet jeg ikke hvor mye av dette du bør høre på da jeg som regel kjører 30tonner og synes den er liten
men som sagt 7-8tonnere. etter min erfaring og hva jeg har hørt av folk jeg har jobbet med så er det egentlig den ideelle størrelsen. får du jobber der du trenger mindre utstyr så går det jo ann å leie en minigraver.
må tenke på at utleiefirmaer leier ut til folk som ikke har erfaring med maskiner, og skal bare pusle litt i bedene sine. og på de minste så mener jeg at en ikke trenger maskinføerbevis.
håper du fikk noe fornuftig ut av dette.
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee
#3
Posted 07 September 2008 - 17:42
Er igrunnen samma hva merke en kjøper, er like bra alt samma med noen unntak.
Mest smaksak hva en ender opp med.
Jeg ville handla utifra hvor en får best service, pris på serviceavtaler og deletilgang. Ikke morro å stå midt i en jobb og mangle deler fordi du har handla noe kinesisk som ikke går an å få deler til.
Maskiner under 21hk får en kjøre uten førerbevis ja, men med noe så lite kan en heller grave for hand.
Komatsu er stabile, driftsikre og pene å se på
http://www.anlast.com/view/?id=44173
Mine personlige meninger...
#4
Posted 07 September 2008 - 17:55
Er igrunnen samma hva merke en kjøper, er like bra alt samma med noen unntak.
Mest smaksak hva en ender opp med.
Jeg ville handla utifra hvor en får best service, pris på serviceavtaler og deletilgang. Ikke morro å stå midt i en jobb og mangle deler fordi du har handla noe kinesisk som ikke går an å få deler til.
Maskiner under 21hk får en kjøre uten førerbevis ja, men med noe så lite kan en heller grave for hand.
Komatsu er stabile, driftsikre og pene å se på
http://www.anlast.com/view/?id=44173
Mine personlige meninger...
som general lee sier så er d mye merker å velge mellom. men ikke kjøp volvo. de finnes ikke kjørekomfort før de passerer 20 tonn. komatsu, cat og zaxis er dyre maskiner. kobelco er også bra. men d er jo like my meninger som d fins merker så d er smak og behag.
#5
Posted 07 September 2008 - 18:42
#6
Posted 07 September 2008 - 18:46
Av 2,5-3 tonnerne så er Hitachi'n mye bedre å kjøre.
8 tonneren er vi mest fornøyd med Komatsu'n mens på 13,5 tonneren liker vi best Hitachi....
Oppover har vi ikke tilsvarende vekter av begge merker så der har vi ikke direkte sammenligninger...
Jeg ville valgt en hitachi 25 hvis du vil ha en graver som du kan flytte med en litt stor vanlig bil, med henger så bør du komme under 3,5 tonn.
Er ikke sikker på om jeg ville valgt rotortillt på så liten maskin, da dette er relativt kostbart og reduserer styrken mye. Det gir selvfølgelig stor fleksibilitet, men man får gjordt mye med pusseskuff også...
Privat: 91791531
Per@offroad.no
#7
Posted 07 September 2008 - 19:02
Litt av tanken er jo egentlig å gå disse maskin-utleierne litt i næringa, for å si det slik.
Mye av det jeg har kjørt med "roseplukkere" har vært for kompiser og kjente som aldri har satt sine bein i en gravemaskin, og som har leid seg en liten maskin og som så sitter der å plundrer og bruker tid i bøtter og spann og ikke får noe greie på noe.
Mange av dem hadde helt klart spart penger på å leie inn noen med en minigraver å få gjort tingene på et par timer, framfor å sitte der å røre, og bruke et par døgn på ei lita grøft. Dere kjenner sikkert situasjonen.
Det er ikke sjelden jeg ser folk med utleiegravere som bare roter det til i egen hage, fremfor å få til noe fornuftig.
Jeg vil ha noe jeg kan trekke med stor bil, hvilket begrenser det opp til 3.5 tonn, men jeg ser jo klart at en 5 - 8-tonner absolutt er det mest ideelle.
Til grøfting langs grusveier her på bygda hadde nok en 8 tonner vært grei, men den siste, relativt lille, 13 tonneren jeg hadde var aaaalt for stor.
Jeg tror en litt solid 3- 3.5 tonner, med hydr pusseskuff, hadde vært ideell til dette bruk. Og med litt finesse er det jo egentlig en grei størrelse de leste steder.
Noen som har tanker om dette? Er jeg helt på jordet, eller høres det vettugt ut?
Dette blir vel ikke noe heltidsgeskjeft, en sånn bortimot 50% vil jeg tro. Driver som bilteknsk konsulent og oversetter ellers om dagen, men det er stille i perioder der nå.
Dette med rotortilt tenkte jeg igrunnen bare på å ha som en mulighet, ved opplegging av steingjerder, steinganger osv. Vet det blir marginalt til gravearbeider på så små maskiner.
Mvh
Edited by Wikingen, 07 September 2008 - 19:05.
Roy I. Hernes, også kalt Mr. Plaztic.
Har sagt:
Auda! Det så ikke så dypt ut på avstand...Rygge nei!! Ikke f...!! Rust kan være pent, det...
_______________________________________________________________________________
Treffes på tlf.: 90628821 ved behov.
Bosatt i Høyjord i Andebu/Vestfold, verdens navle...!
2017 MB-Vito Tourer, 1999 Jeep GC (WJ).
#8
Posted 07 September 2008 - 19:09
#9
Posted 07 September 2008 - 19:33
#10
Posted 07 September 2008 - 19:57
LA5MSA
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.
#11
Posted 07 September 2008 - 22:19
Litt av tanken er jo egentlig å gå disse maskin-utleierne litt i næringa, for å si det slik.
Mye av det jeg har kjørt med "roseplukkere" har vært for kompiser og kjente som aldri har satt sine bein i en gravemaskin, og som har leid seg en liten maskin og som så sitter der å plundrer og bruker tid i bøtter og spann og ikke får noe greie på noe.
Mange av dem hadde helt klart spart penger på å leie inn noen med en minigraver å få gjort tingene på et par timer, framfor å sitte der å røre, og bruke et par døgn på ei lita grøft. Dere kjenner sikkert situasjonen.
Det er ikke sjelden jeg ser folk med utleiegravere som bare roter det til i egen hage, fremfor å få til noe fornuftig.
Jeg vil ha noe jeg kan trekke med stor bil, hvilket begrenser det opp til 3.5 tonn, men jeg ser jo klart at en 5 - 8-tonner absolutt er det mest ideelle.
Til grøfting langs grusveier her på bygda hadde nok en 8 tonner vært grei, men den siste, relativt lille, 13 tonneren jeg hadde var aaaalt for stor.
Jeg tror en litt solid 3- 3.5 tonner, med hydr pusseskuff, hadde vært ideell til dette bruk. Og med litt finesse er det jo egentlig en grei størrelse de leste steder.
Noen som har tanker om dette? Er jeg helt på jordet, eller høres det vettugt ut?
Dette blir vel ikke noe heltidsgeskjeft, en sånn bortimot 50% vil jeg tro. Driver som bilteknsk konsulent og oversetter ellers om dagen, men det er stille i perioder der nå.
Dette med rotortilt tenkte jeg igrunnen bare på å ha som en mulighet, ved opplegging av steingjerder, steinganger osv. Vet det blir marginalt til gravearbeider på så små maskiner.
Mvh
til steingjerder og slikt holder det lenge bare du har klype.
vi har kun hitachi gravere hos oss. prøvde med komatsu for et par år siden i 14tonns klassen men det gikk ikke. skuffeboltene knakk når de ble brukt medd hammer.
vegsir
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#12
Posted 07 September 2008 - 23:49
Her finner du både maskiner og service: http://www.hymax.no/
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#13
Posted 08 September 2008 - 13:02
Godt poeng!
Har Nanset Standard i nærheten. Noen som har erfaring derfra??
Mvh
Roy I. Hernes, også kalt Mr. Plaztic.
Har sagt:
Auda! Det så ikke så dypt ut på avstand...Rygge nei!! Ikke f...!! Rust kan være pent, det...
_______________________________________________________________________________
Treffes på tlf.: 90628821 ved behov.
Bosatt i Høyjord i Andebu/Vestfold, verdens navle...!
2017 MB-Vito Tourer, 1999 Jeep GC (WJ).
#14
Posted 08 September 2008 - 14:29
Har Nanset Standard i nærheten. Noen som har erfaring derfra??
Mvh
vi handler stort sett kun gravere derfra. så de er greie de. god service og gode innbyttepriser osv osv
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee
#15
Posted 09 September 2008 - 18:52
Men 3.5 ton er en flott størrelse.
Har ikke roto-tilt, det meste går med pusseskuff.
Kan alt dette være rust??
#16
Posted 09 September 2008 - 20:02
Men 3.5 ton er en flott størrelse.
Har ikke roto-tilt, det meste går med pusseskuff.
maks lovlig totalvekt på hengere med påløpsbrems til personbiler/lette lastebiler er 3500kg, så en graver på 3,5t blir ca 5-600kg for tung:) iallefall
#17
Posted 09 September 2008 - 22:30
Yanmar er verdens største produsent av minigravere, evt så sitter det en Yanmar motor i svært mange merker. Jeg hadde Yanmar til utleie en del år, veldig bra produkt. Vedlikehold/smøring er uhyre viktig, uten daglig vedlikehold går foringer rimelig fort..
Ang henger er Ifor Williams det beste jeg har vert borti, men de veier en del.
Edited by Frode, 09 September 2008 - 22:31.
www.terrengbil.com
#18
Posted 20 September 2008 - 06:40
Jøss...du kan da ikje kjørt nye volvo...f.eks EW/EC 140....
Hilux 4x4 -91 Allpro SAS
#19
Posted 20 September 2008 - 16:51
Prøvd volvo L35? Riktignok en hjullaster, men meget komfortabel å kjøre. Og den er ikke større enn 1,5-2,0 tonn...
Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#20
Posted 21 September 2008 - 12:58
Jøss. Har kjørt volvo i 6, 14, 18, 24 og 30 tonns klassen og vil si det at fra 14 til 30 tonn Kunne di måle seg med det meste. Og overgikk blant annet Cat og Komatsu. 5 tonneren var av ECR utgaven i med kort hekk så den var litt ustabil.
Men anbefaler så absolutt Volvo.