Jeg jobber for meg selv, og har endel tid til overs innimellom.
Etter å ha gravd litt for meg selv og venner og ukjente i flere år, vurderer jeg nå å handle inn en minigraver, men dertil egnet tilhenger, og begynne å grave litt mer i seriøse former.
Men da dukker det mange spørsmål opp.
Slik jeg ser det, virker det som om maskiner i størrelsesorden 2.5- 3.5 tonn er de som er mest anvendelige.
Men samtidig er en 1.5 tonner, eller deromkring, mye mer smidig til smågraving, som hagepusling, små kabelgrøfter osv.
Jeg er mest vant med maskiner fra 9 tonn og oppover, og ser klart så store maskiners begrensninger pga størrelsen.
Jeg regner med at grøftegraving vil være noe som kan bli meget aktuelt, da jeg bor på landet med masse grusveier rundt meg. Videre vil jeg tro at diverse smågraving som grøfter, utgraving av plasser til garasjeplattinger osv vil være aktuelt.
Er det noen av dere der ute som har noen erfaringer her?
Er det "under 2 tonns" maskiner som det er mest etterspørsel etter, eller er en "2.5 ++ tonner" mer aktuell??
Jeg ser de fleste utleiefirmaer ligger inne med mye småmaskiner, og ikke fullt så mange mellomstore maskiner...
Jeg skal ha en maskin med graveskuff, grøfteskuff og hydraulisk pusseskuff, og muligens med uttak for roto-tilt.
Alle synsinger og forslag mottas med stor takk.!!
Mvh