hva burde jeg gjøre?
#1
Posted 08 September 2008 - 21:27
hva burde jeg gjøre med den?? bytte oljer, reimer filter eller annet??
#2
Posted 08 September 2008 - 23:01
Bare noen tips, komplett filterpakke koster ca. 1500,- hos forhandler i Norge, du får ferdig levert på døra fra USA for 1/4 av prisen.
Reim får du billigst hos økonomideler.no, Dayco reim og evt. strammer.
Om du skifter alt, så skift i det minste automatfiler og olje, og juster bånda.
Desverre så må du bruke ATF4 olje som koster ei nyre og lunge...
#3
Posted 08 September 2008 - 23:31
Jeg ville også gått over å smurt alle smørepunkter, og satt inn smørenippler i alle endeledd om de ikke hadde det fra før. Husk å smøre kryssa og.
Dodge krever den dyre ATF4+ olja på kassa som er Chryslers egen standard, men mange bruker DexronIII og heller på en liter syntetisk motorolje i tillegg. Er blitt forsket mye på dette, og om en har litt tid til overs så har en ett par ukers lesing foran seg om dette om en søker litt på Amerikanske forum
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#4
Posted 08 September 2008 - 23:39
Men du har jo www.fleetguardfilters.com
Utrolig hjelpsomme og god service.
#5
Posted 09 September 2008 - 19:11
hvem værksted er det som har greie på sånne biler i buskerud??
på forhånd takk for hjelpen
#6
Posted 09 September 2008 - 19:38
Men begynner å nærme seg tid for å sjekke ventilklaringa.
Årsmodell er bilen din? Gjør ting litt enklere om en veit det...
#7 Guest_axsling_*
Posted 09 September 2008 - 19:53
hvem værksted er det som har greie på sånne biler i buskerud??
på forhånd takk for hjelpen
Ang pris på "vanlig" service....dette ble gjort på min 01 Ram ved 113000 miles:
Olje + oljefilter på maskin
Luftfilter
Dieselfilter
Olje + filter på girkasse
Skiftet olje på begge akslinger
Skiftet olje på fordelingskasse
Kontrollert bremser og forstilling
Skiftet styredemper
dette inkl mva kom på 8000.-
Da vet du sånn ca hva det koster..
#8
Posted 09 September 2008 - 20:59
Men du har jo www.fleetguardfilters.com
Utrolig hjelpsomme og god service.
Bestilte 2 x filter og bunnpannepakninger + noe annet "stæsj" fra Geno's for et par uker siden, det har da ankommet meg iallefall.
#9
Posted 09 September 2008 - 21:35
#10
Posted 11 September 2008 - 20:31
#11
Posted 12 September 2008 - 15:27
Motor: API CI-4 15W40
Gir: ATF+4 (Fåes kun hos Dodge)
Differ: 75W140 API GL5
Servo: ATF+4
Jeg bruker Gulf olje, fåes hos Bull Enger.
Men så lenge du handler ett noenlunde bra/kjent merke er det ett fett så lenge det er rett API specs.
ATF+4 fåes som sagt kun hos forhandler og sist jeg handla måtte jeg ut med 140 kr litern...
Mercedes har en olje med samma specs., men sia det er merce trur jeg ikke prisen er noe bedre.
Edited by General Lee, 12 September 2008 - 16:37.
#12
Posted 12 September 2008 - 16:20
Gir: ATF+4 (Fåes kun hos Dodge)
Differ: 75W140 API GL5
Servo: ATF+4
Jeg bruker Gulf olje, fåes hos Bull Enger.
Men så lenge du handler ett noenlunde bra/kjent merke er det ett fett så lenge det er rett API specs.
ATF+4 fåes som sagt kun hos forhandler og sist jeg handla måtte jeg ut med 140 kr litern...
Mercedes har en olje med samma specs., men sia det er merce trur jeg ikke prisen er noe bedre.
Hvis Mercedes kan levere med samme specs så bruker Mercedes Valvoline som leverandør til det som leveres på de grå flaskene med stjerne på. På servoen til Ram så anbefales det Valvoline helsyntetisk servo-olje, Torshov har dette i hyllen faktisk.
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje
#13
Posted 12 September 2008 - 16:25
Noe mer konkret har jeg ikke å gå ut ifra, bare en tanke, sia Valvoline Norge/Europa ikke har ATF+4 i sitt sortiment ennå.
Ikke har Zerex05 heller, miljøbevisst?!? Hah... kjøss meg.
#14
Posted 12 September 2008 - 16:27
#15
Posted 12 September 2008 - 16:35
Her har du vertfall nummer på Dayco og priser fra Økonomideler
Viftereim: DAYCO 5021260 295,00
Strammer: DAYCO 89362 1056,00
Strammehjul: DAYCO 89094 220,00
Radiatorslange øvre: DAYCO 72357 250,00
Radiatorslange nedre: DAYCO 72357 250,00
#17
Posted 12 September 2008 - 22:15
Girkasse går liksom ned et hakk for mye og ligger der et sekund å to før den begynner å gire når du gir gass. åja luftfilter skulle de renske men det er pottetett, vet ikke hva de har gjort, men har iallefall måttet bestillt nytt. Hjullstilling ble heller ikke tatt etter de hadde det oppe så den er også helt på selvstyr.
2500 03 mod slt
Men fortsatt den sværeste bilen jeg har hatt..................
#18
Posted 12 September 2008 - 22:28
#19
Posted 16 September 2008 - 19:01
burde jeg bytte strammer og strammehjul?
skal jeg bytte radiatorslanger??
Edited by bryggboy, 16 September 2008 - 19:07.
#20
Posted 16 September 2008 - 20:42
Servoolja trengs ikke skiftes, men etterfylles. Jeg skifta...
Slakk av reima og sjekk strammer og strammerhjul for skader og lagerlyder, finner fort ut om en trenger.