Gå til innhold



Foto

Suzuki Vitara med merkelig lyd. Noen med peil her?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 UTMELDT BRUKER

UTMELDT BRUKER

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 15 September 2008 - 14:04

Er helt newbie på dette, så er glad for å endelig finne et aktivt suzukiforum nå.
Har en suzuki vitara 97 med 1.6l 5-dørs. Men det er en merkelig lyd jeg ikke klarer å identifisere. Når jeg kommer opp i nøyaktig 70 km/t kommer det en merkelig lavfrekvent lyd. Om jeg kjører over 80 km/t forsvinner lyden igjen. Merkelig! For å beskrive lyden så er den durende, høres ut som om det resonerer i hele bilen. Kan forestille meg at lyden kommer fra bakdelen av bilen. Men det kan være feil.
Har 195/75 15 dekk.
Noen som har opplevd dette før? Syns jeg har lest at det kan være navene? rolleyes2.gif

Mvh Jo

#2 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 15 September 2008 - 15:05

Er denne lyden kun når du har bilen i 5 gir?
Tlf: 98883546

#3 UTMELDT BRUKER

UTMELDT BRUKER

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 15 September 2008 - 16:27

QUOTE(Roar Hovet @ 15 Sep 2008, 16:05) <{POST_SNAPBACK}>
Er denne lyden kun når du har bilen i 5 gir?


Hei! Lyden er i uansett gir, og jeg kan presse inn clutchen slik at bilen triller i 70 km/t, og uansett er lyden der. Det burde jo tyde på dekk eller driv. Men det ser ikke ut som om det er noe feil med dekkene.

#4 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 September 2008 - 17:05

QUOTE(Jo Dybvik @ 15 Sep 2008, 17:27) <{POST_SNAPBACK}>
Hei! Lyden er i uansett gir, og jeg kan presse inn clutchen slik at bilen triller i 70 km/t, og uansett er lyden der. Det burde jo tyde på dekk eller driv. Men det ser ikke ut som om det er noe feil med dekkene.


Men da vet du jo at den kommer fra dekk eller drivverk fra fordelingskassa og bakover.

Sett på vinterdekkene og sjekk om du får samme lyd da. Får du det vet du at det er ikke dekkene.

Ta av bakre mellomaksling og sett den i 4wd og kjør og hør om du får samme lyd da. Får du det vet du at det er bakakslingen.

Etter det vet du om det kommer fra:

Mellomaksling, baaksling eller fra dekkene.

Mellomakslingen er stort sett slark som kan kjennes, bakaksling er stort sett dårlige lager og fra dekkene kan være noe så banalt som et lodd som har falt av.

Da er bare spørsmålet om du gidder å finne ut av det biggrin.gif wink.gif



#5 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 15 September 2008 - 20:36

Du kan også kjenne på kryssa på mellomakselen etter kjøring. Varme der er en indikasjon på at noko er feil.. Dersom du riv og slit i akselen kjenner du om slarken er der. Husk at slarken du kjenner då også kan kome frå slark i pinjonglager på bakaksel, eller utg. lager på kassa foran.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6 UTMELDT BRUKER

UTMELDT BRUKER

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 16 September 2008 - 08:06

QUOTE(yakuza @ 15 Sep 2008, 21:36) <{POST_SNAPBACK}>
Du kan også kjenne på kryssa på mellomakselen etter kjøring. Varme der er en indikasjon på at noko er feil.. Dersom du riv og slit i akselen kjenner du om slarken er der. Husk at slarken du kjenner då også kan kome frå slark i pinjonglager på bakaksel, eller utg. lager på kassa foran.


Kan ikke kjenne noe slark på mellomakslingen, eller noe varme. Men merker at navene kan bli varme etter kjøring. Er det rart? Tipper det er dekkene nå.

#7 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 September 2008 - 14:52

QUOTE(Jo Dybvik @ 16 Sep 2008, 09:06) <{POST_SNAPBACK}>
Kan ikke kjenne noe slark på mellomakslingen, eller noe varme. Men merker at navene kan bli varme etter kjøring. Er det rart? Tipper det er dekkene nå.

Så sett på vinterdekk så får du svar på det.

Det er i alle fall ikke dekkene som gjør at navet blir varmt, men kanskje et dårlig lager. slitt. Eller at du har bremset mye eller bremser som henger litt.

Men det er opp til deg om du har interesse av å finne ut av hva som er feil eller om du bare vil synse litt frem og tilbake om det.