Er det så lurt å blande alu å stål???, jeg kan vise dere noen fryktelige bilder av alu - stål på noen engelske biler. Stålet ruster fortere og aluen corroderer noe jæ....i og etter et par mnd med kjøring på salta norske vinterveia så sitter delene som støpt i hverandre.
Kan som en saksopplysning nevne at alle kannalbeskyttere til alle Land Rovere som skal festes i ramma er laga kunn i stål.
Div understellsbeskyttere er laget i 8mm alu, men de festes i ramma med stål deler og de delene igjen festes mot aluplatene med isolatorer i mellom.
Min røde LR hadde noen alu spacere for å senke festene på stab staget bak, når jeg skulle fjærne dette så måtte jeg sage aluklompene av ramma

og slipe ned for at ikke ramma skulle ødelegs mere...
Tenk bare over dette

E vil jo sei at så lenge du har ramme, å spesiellt på gen to, så den står så nakent tell (leit å sveis ut arman før selve røret som ska beskytt kanalen) så festa du i ramma. Dette bi unasett sterkar en alu.
Om det e så lurt å bland stål å alu, nei!! men æ trur ikke at stålet rusta så mye meire, kanskje litt evt bi messfarga. (verktøy å stålteng i alukassa) e jo ikke akurat blank å fin oer lengere tid. Men tvila på at stålet bi å etes opp av aluen. Det e nokk heller andre veien. Kalles galvansik tæring, stålet e hær den sterke komponenten. Aluen gror lett fast i stålet, spesiellt om du har ei alu mutter eller feks alu bremsetrommla some bake på ladaen, å som står på stål nav. De bruka å sett.
Men alt tell sett bruk, beskytteran æ har ligg i mot et grunna, lakka å tektylert stålkarroseri, å så e det 4 el galvansierte plateskrua som hold dem fast. Sist æ sjekka hadde ikke skruan rusta spesiellt eller aluen "rusta" bid kvitå smuldratt, kort sagt ikke korrodert.
Om du bruka rustfrie skrua, så påverka ikke aluen skruan , eller skuran aluen, men skruan vil få stålet ellers i bilen tell å rust. OSV OSV.
Uansett så ser æ før mæ at æ riv av kanalbeskytteran lenge før de gror fast i bilen eller skruan rusta av.
Men hær e det mange fella å gå i, spesiellt med rustfritt/syrefast å vanlig stål.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!