Gå til innhold



Foto

Nordland Offroaders. Kjørebilder osv...


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11209 replies to this topic

#3841 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 23 May 2008 - 09:54

QUOTE(Jama @ 23 May 2008, 08:51) <{POST_SNAPBACK}>
?



Soldi Axle Swap...

Samme som han Knixen har gjort, men lag nu et modærne hjulopheng me radiusarma eller 4 link etc etc...

Å bygg bladfjæra på en bil som ska gå på veien e bare dumt!!
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3842 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 23 May 2008 - 16:53

QUOTE(ladajada @ 22 May 2008, 19:47) <{POST_SNAPBACK}>
he he e d fartsrekord på hiluxen som e målsettinga! he he
e diffen knust eller går den å overhale?

Kronhjul og pinjong e rett og slett oppspist..... devil.gif
P5210276.JPG P5210282.JPG P5210283.JPG

QUOTE(JT @ 22 May 2008, 13:26) <{POST_SNAPBACK}>
Johnny, ka e alternativet..??



Igrunnen mangen.....alt etter korsn giring æ vil ha.

men det belliaste e å kjøpe nytt kronhjul og pinjong med 5.13 giring.........å sett det opp på orntli vis denne gangen................. rofl.gif
............og tru det eller ei..... det e på tur i postn.....hehe. Så nu må æ skaff mæ en 7.5" LSD eller helst fra junaitn en truetrack forran og en locker bak før SOT. Vi får se. dribble.gif dribble.gif

Edited by Moejoe, 23 May 2008 - 16:59.

---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#3843 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 23 May 2008 - 19:33

QUOTE(Moejoe @ 23 May 2008, 16:53) <{POST_SNAPBACK}>
Kronhjul og pinjong e rett og slett oppspist..... devil.gif
P5210276.JPG P5210282.JPG P5210283.JPG
Igrunnen mangen.....alt etter korsn giring æ vil ha.

men det belliaste e å kjøpe nytt kronhjul og pinjong med 5.13 giring.........å sett det opp på orntli vis denne gangen................. rofl.gif
............og tru det eller ei..... det e på tur i postn.....hehe. Så nu må æ skaff mæ en 7.5" LSD eller helst fra junaitn en truetrack forran og en locker bak før SOT. Vi får se. dribble.gif dribble.gif



Du må ikke finn på å kjøp trutrack å sett forran!!! Ta å se filmen æ har posta på google video først, å se på kor fantastisk dårlig svengradius han Knixen har forran på sin me det. ARB e tringe å i alle fall forran, så kan du heller ha TT bak.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3844 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 23 May 2008 - 20:16

ja..... æ e forsåvidt enig........men med ARBèn inne så e svingradiusen enda værre. Bak e d jo ingen vits...da kan en jo like godt ha LSD. Fordeln med ARB er at når du ikke trenger sperre har du veldig bra svingradius. Så vi får se........d e mange som anbefale TT fremme og Locker bak....... d e igrunn prisen som avgjør.......har allerede sprengt budsjettet en 200-300 %............
---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#3845 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 24 May 2008 - 12:46

QUOTE(Moejoe @ 23 May 2008, 20:16) <{POST_SNAPBACK}>
ja..... æ e forsåvidt enig........men med ARBèn inne så e svingradiusen enda værre. Bak e d jo ingen vits...da kan en jo like godt ha LSD. Fordeln med ARB er at når du ikke trenger sperre har du veldig bra svingradius. Så vi får se........d e mange som anbefale TT fremme og Locker bak....... d e igrunn prisen som avgjør.......har allerede sprengt budsjettet en 200-300 %............



Tja... ARB en treng du jo bare akurat når du står fast..... TT plaga dæ heile tia, bortsett fra akurat når du står fast.

Autolocker, LSD etc etc bare tull på framakselen. Arb eller anna sperre går. Å ARB e bedre en LSD bak også smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3846 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 25 May 2008 - 09:37

QUOTE(AMan @ 24 May 2008, 13:46) <{POST_SNAPBACK}>
Tja... ARB en treng du jo bare akurat når du står fast..... TT plaga dæ heile tia, bortsett fra akurat når du står fast.

Autolocker, LSD etc etc bare tull på framakselen. Arb eller anna sperre går. Å ARB e bedre en LSD bak også smile.gif


Helt enig i at ARB er bedre en LSD bak, men lenger opp i tråen så du at ARB er tingen forroan og så kunne jeg ha TT bak. Da kan man like godt ha LSD bak. .....men ARB bak derimot.... er nok best ja.

......ARB både forran og bak..... dribble.gif
---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#3847 Tor Einar (luggis)

Tor Einar (luggis)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 923 Innlegg:

Posted 25 May 2008 - 12:21

hei e det mye arbeid å montere sånn ARB greier på bilen?
og moejoe ka du måtte ut med for ARB`n foran og bak?

#3848 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 25 May 2008 - 23:17

skulle ønske det var sånn......men æ har nok ikke ARB, verken forran eller bak. Men æ ønska mæ d nåkka inn i hel......e tel bursdagen eller jul eller en anna dag..........
........det e nok litt arbeid ja, men verdt kvær time arbei...... prisn e nok litt verre. Ca 10-12 000 ,- pr aksling, sånn omentrent trur æ.
---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#3849 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 26 May 2008 - 07:13

QUOTE(Moejoe @ 25 May 2008, 23:17) <{POST_SNAPBACK}>
skulle ønske det var sånn......men æ har nok ikke ARB, verken forran eller bak. Men æ ønska mæ d nåkka inn i hel......e tel bursdagen eller jul eller en anna dag..........
........det e nok litt arbeid ja, men verdt kvær time arbei...... prisn e nok litt verre. Ca 10-12 000 ,- pr aksling, sånn omentrent trur æ.



Hm... mein nu at en go venn av oss, som selg OME å litt førskjellig tilbydde mæ ARB tel 12-13 tusen i begge akslingan på 60en. Men det va også samme kvelden vi satt på PUB i kirruna...
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3850 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 26 May 2008 - 09:27

QUOTE(AMan @ 26 May 2008, 08:13) <{POST_SNAPBACK}>
Hm... mein nu at en go venn av oss, som selg OME å litt førskjellig tilbydde mæ ARB tel 12-13 tusen i begge akslingan på 60en. Men det va også samme kvelden vi satt på PUB i kirruna...


vess han klare å levere til begge akslingan tell mæ førr 12000,- da har han et salg på gang.....da kjøpe æ tvert. .....da ska æ gjærne ta en tur på pub`en også..... biggrin.gif
---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#3851 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 26 May 2008 - 11:59

QUOTE(Moejoe @ 26 May 2008, 09:27) <{POST_SNAPBACK}>
vess han klare å levere til begge akslingan tell mæ førr 12000,- da har han et salg på gang.....da kjøpe æ tvert. .....da ska æ gjærne ta en tur på pub`en også..... biggrin.gif



Ska send ei mld tell han å få han tell å post no på forumet smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3852 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 26 May 2008 - 20:18

Bi det ARB?
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3853 Roar M

Roar M

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 27 May 2008 - 06:25

Hei alle sammen.

ARB koster 5990 + mva pr aksling,
Liten kopressor 990+mva og stor 1990 +mva
Delene er på lager i Norge
Jeg kan kansje få litt rabat, men det får vi evt komme tilbake til

Uansett type sperre, vil gi markant dårligere svingradius. Dette er helt naturlig når man tenker på kreftene som virker, så det er en stor fordel med ei sperre som kan kobles inn og ut forran. Det finnes flere typer sperre som er inn- og ut- koblingsbar hvis man ikke vil ha ARB.

Problemet som Moejoe opplevde kommer av at kronhjulet bøyer seg unna pinjongen ved stor belasning, dette er et velkjent problem i offroad verden og kan motvirkes noe med å pegge kronhjulet. Dvs å legge en bronse foring bak kronhjulet slik at det ikke klarer å bøye seg unna pinjongen http://www.ashcroft-...uk/part_47.html, en vanlig oppgradering i LR verden.
Jeg er desverre redd dette ikke er mulig på IFS diffen til Toyota, og med store hjul vil man oppleve dette ofte.

Mvh Roar

#3854 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 27 May 2008 - 06:59

QUOTE(Roar M @ 27 May 2008, 06:25) <{POST_SNAPBACK}>
Hei alle sammen.

ARB koster 5990 + mva pr aksling,
Liten kopressor 990+mva og stor 1990 +mva
Delene er på lager i Norge
Jeg kan kansje få litt rabat, men det får vi evt komme tilbake til

Uansett type sperre, vil gi markant dårligere svingradius. Dette er helt naturlig når man tenker på kreftene som virker, så det er en stor fordel med ei sperre som kan kobles inn og ut forran. Det finnes flere typer sperre som er inn- og ut- koblingsbar hvis man ikke vil ha ARB.

Problemet som Moejoe opplevde kommer av at kronhjulet bøyer seg unna pinjongen ved stor belasning, dette er et velkjent problem i offroad verden og kan motvirkes noe med å pegge kronhjulet. Dvs å legge en bronse foring bak kronhjulet slik at det ikke klarer å bøye seg unna pinjongen http://www.ashcroft-...uk/part_47.html, en vanlig oppgradering i LR verden.
Jeg er desverre redd dette ikke er mulig på IFS diffen til Toyota, og med store hjul vil man oppleve dette ofte.

Mvh Roar



Hm æ ska faktisk innrømm at æ ikke heilt skjønnte ka du meinte da du førklarte dette på telefonen i går. Men nu gikk det e lys opp før mæ. Ska pinadø mæ sjå om ikke det dær e mulig på lada diffa også, så veldig lik LR diffen. Har ikke rapa nån diffa enda, men den siste æ bytta mangla en par tenner her å dær.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3855 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 27 May 2008 - 07:12

http://cgi.ebay.co.u...VQQcmdZViewItem

HM...
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3856 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 27 May 2008 - 13:15

QUOTE(Roar M @ 27 May 2008, 07:25) <{POST_SNAPBACK}>
Hei alle sammen.

ARB koster 5990 + mva pr aksling,
Liten kopressor 990+mva og stor 1990 +mva
Delene er på lager i Norge
Jeg kan kansje få litt rabat, men det får vi evt komme tilbake til

Uansett type sperre, vil gi markant dårligere svingradius. Dette er helt naturlig når man tenker på kreftene som virker, så det er en stor fordel med ei sperre som kan kobles inn og ut forran. Det finnes flere typer sperre som er inn- og ut- koblingsbar hvis man ikke vil ha ARB.

Problemet som Moejoe opplevde kommer av at kronhjulet bøyer seg unna pinjongen ved stor belasning, dette er et velkjent problem i offroad verden og kan motvirkes noe med å pegge kronhjulet. Dvs å legge en bronse foring bak kronhjulet slik at det ikke klarer å bøye seg unna pinjongen http://www.ashcroft-...uk/part_47.html, en vanlig oppgradering i LR verden.
Jeg er desverre redd dette ikke er mulig på IFS diffen til Toyota, og med store hjul vil man oppleve dette ofte.

Mvh Roar


På luxen er carrieren så stor og støtter derfor opp kronhjulet slik at dette ikke er nødvendig/lar seg gjøre. Hvis kronhjul skal bøye seg fra pinjongen må hele carrieren eller lagrene gi seg.
I mitt tilfelle skyldes det rett og slett slørv/uvitenhet under oppsettet av diffen. Den ble satt opp med ca 3 ganger for stor slakk. Pinjongen var heller ikke riktig skimset i forhold til kronhjul. Dette er lett å se på bildene. Slitasjen er i yttrekant av kronhjul og i ytterkant av pinjongen. Pinjongen satt for langt ut av diffhuset. Ikke noe problem med den andre diffen som er riktig satt opp. Men man lærer jo av sine feil forhåpentlivis. ............ en annen sak er at "ingen ting holder for alt" .....det er vel ikke laget ennå... det som ikke går å slitte i filler.


Har igrunnen tatt en viktig avgjørelse. Gidder ikke prøve alle alternativer når det faktisk er ARB Air Locker man egentlig vil ha.
Ut fra dine priser på ARB blir en komplett pakke med sperre fram og bak samt den store komressoren ca. 17500,- inkl. mva. Du nevner at det er muligens noe rabatt å hente her...... ca. hvor mye snakker vi om da.

btw... hvilke andre typer manuelle sperrer fins....... som er holdbar..?

Edited by Moejoe, 27 May 2008 - 17:54.

---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#3857 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 27 May 2008 - 19:08

QUOTE(Moejoe @ 27 May 2008, 13:15) <{POST_SNAPBACK}>
På luxen er carrieren så stor og støtter derfor opp kronhjulet slik at dette ikke er nødvendig/lar seg gjøre. Hvis kronhjul skal bøye seg fra pinjongen må hele carrieren eller lagrene gi seg.
I mitt tilfelle skyldes det rett og slett slørv/uvitenhet under oppsettet av diffen. Den ble satt opp med ca 3 ganger for stor slakk. Pinjongen var heller ikke riktig skimset i forhold til kronhjul. Dette er lett å se på bildene. Slitasjen er i yttrekant av kronhjul og i ytterkant av pinjongen. Pinjongen satt for langt ut av diffhuset. Ikke noe problem med den andre diffen som er riktig satt opp. Men man lærer jo av sine feil forhåpentlivis. ............ en annen sak er at "ingen ting holder for alt" .....det er vel ikke laget ennå... det som ikke går å slitte i filler.
Har igrunnen tatt en viktig avgjørelse. Gidder ikke prøve alle alternativer når det faktisk er ARB Air Locker man egentlig vil ha.
Ut fra dine priser på ARB blir en komplett pakke med sperre fram og bak samt den store komressoren ca. 17500,- inkl. mva. Du nevner at det er muligens noe rabatt å hente her...... ca. hvor mye snakker vi om da.

btw... hvilke andre typer manuelle sperrer fins....... som er holdbar..?




Nu ska ikke æ vær negativ, men trur du bi litt plaga me å få framdiffen tell å hold, me 37 på 7.5" diff.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3858 Tor Einar (luggis)

Tor Einar (luggis)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 923 Innlegg:

Posted 27 May 2008 - 21:35

må se ka pakken kommer på fra BGNORD.
men vis prisen blir bra må eg å ha meg sperre bak og fremme.
så da e vi jo 2 som karnsje vil ha:)
moejoe og æ..
høres ut som en dyr sommer..

brylløp i august da tar eg bilen og triller nedover da må vi vel til moejoe land å teste:)
men håpe på kjøring før det.

(ruben da e alt av sandblåserutstyre kjøpt.og tektyl greia.)

#3859 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 27 May 2008 - 21:58

QUOTE(AMan @ 27 May 2008, 20:08) <{POST_SNAPBACK}>
Nu ska ikke æ vær negativ, men trur du bi litt plaga me å få framdiffen tell å hold, me 37 på 7.5" diff.


Trur ikke det e diffen som bi problemet, når den e riktig satt opp. Da har æ mer tru på at akslingan ikke tåle storhjulan (med sperre). Men vi får se........ ryk det så ryk det.
---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#3860 Tor Einar (luggis)

Tor Einar (luggis)

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 923 Innlegg:

Posted 27 May 2008 - 22:06

moejoe du har ikke 4 stk 10"x15" felger liggende?å vil selge