Samme dagen som æ solgte Jeepen, så sku æ jo selvfølgelig ut å kjør i Ladaen. Må jo ha bil!! Ladaen va pungtert, å det va ventilen som har morkna opp å lak.
Sist æ fikk dekkan mine lagt på felg, så ga han som gjor det klar beskjed om at æ ikke måtte kom tellbake med de, dem sett vestnokk latterlig hardt på felgen. Dessuten byr det mæ i mot å ta av dekket å kjør på et verksted me det. Å så ska dem ta av hjulet, sett i ny ventil avbalanser det på nytt osv osv. Ikke at det kosta så mye men æ synes det høres tåpent ut at du må ta hjulet av felgen før å få inn en ventil!!
Sendte litt mlda rundt tell folk i klubben å en par kompisa som e mekanikera før å hør om nån hadde en bra patent på å få inn ventilen i fra utsia! Å svaret va egentlig udelt det samme: "Det går ikke" eller "Det e UMULIG".
Jaja tenkte æ, det e ingenteng som e så inspireranes som at nåkka e UMULIG!!
Så en kopp kaffe å litt google å youtube, så fant æ nåkka som heite "AME 51025 Quick Change Valve Tool" det e et kit før å sett inn ventila i fra utsia på felgen.
Instruksjonsvideo 1Instruksjonsvideo 2Å så en link tell en butikk som selg skiten:
Klikk her før å kjøp kit som sett inn ventila fra utsida av felgen!Da æ viste dem videoan tell eine fyrn som e mekaniker så sa han: "JA men de har jo spesialverktøy!!", æ synes ikke det så så veldig fancy ut!!
Æ orka ikke å pump opp bilen kvær gang æ ska bruk den mens æ venta på "spesial" verktøyet æ kunne bestillt... Dessuten 39 dollar e ganske dyrt

Flax vi har fådd biltema i bodø!!

En ventil (det har dem ikke på biltema) 15 krona, 4 ventilførlengera fra biltema i stål 37.90 å et sett me 3 trakte tell 23 krona på biltema
Litt kreativ montering av ventilførlengeran å en go trevøvvert me et fersk nyborra hull i.
Enten det e bil eller kvinnfolk, smøring må man ha!!
Smør trakta og ventilen som skal inn
Plasser den over hullet å trøkk godt tell!!
OI! En splitter ny ventil montert fra utsida!!

Salo va ikke go nokk smøring, dette e go smøring!!!
Et ferdig lite kitt som nu e standard i Ladaverktøyet mitt

Trakta e ikke heilt perfekt, den kunne me fordel ha vært 1 mm trangere sånn at man får plasert den på kanten av hullet, å skjefte kunne vært vakkrere laga. Men trur nokk det kommer en versjon 2 av dette i fra Gildeskålveien Allservice!
E det ikke jevt når teng e UMULIG å ikke går ann??
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!