Takke førr ei fin helg
Nordland Offroaders. Kjørebilder osv...
#10821
Posted 20 June 2011 - 17:24
Takke førr ei fin helg
#10822
Posted 20 June 2011 - 19:59
Takke førr ei fin helg
Joda vi kom oss heim me både campingvogn å bil, så nu e slæpekroken i søpla..
Kommer ALDRI meir tel å dræg ei campingvogn me den biln dær igjenn, det ægna den sæ ikke tel.
Men oppdaga etter statoilbesøket i narvik da radiatoran å oljekjøleren blei spyla grundig med høytrøkk, så kjørt æ heilt tel kråkmofjellet i langbakken dær med flatt jærn nesten på toppen kom lyset på igjenn, men det sløkna 10-15 sek etter toppen va beseira.
Trur den var tett i mellom rillan den kjøler'n.
Å idag har æ bytta luftfilter.. å førr en forskjell på drakrafta. aksn blei jo nå heilt anna (har ikke bytta filter siden i fjor i Mai.
så det va på tide vil æ si..
Hadde æ bytta det før vi kjørte nordåver, hadde det garantert gått lættere..
Nytt luftfilter ruller..
Takk førr ei kjæmpe triveli hælg .
Edited by teddjak, 20 June 2011 - 20:01.
http://www.youtube.com/watch
Pajero snowfun
http://www.youtube.com/watch
Pajero Mudding
#10823
Posted 20 June 2011 - 21:44
Følgende tilsvar innløp til Fiskeridepartementet etter at vedkommende hadde fått pålegg om å installere en datadings i båten sin, - her gjengitt i sin helhet:
*Nu e æ førrbainna, altså. Fy faen, førr nokka førrbainnade skjit. Kem i hælvett d det som har fuinne opp det herre satans makkerket. Det går da fan-steike-helvete ikkje ant å hoilde på å kuke med det here i vekkesvis,..Main har da førr faen ainner ting å gjøre, einn å sette der å fettle og baille med den satans musejævelen.
Kainn du innst inni grønnskodde tykjeræva førrtelle ka som e vitsen med nokka jernskrammel som står der å gneill og hyle med en masse hælvetes lyda å blinke og blafre uta fan, og passord og ledninge og knotta som tyt ut som han tykje overalt. Æ måtte berre ha fådd tak i en av dokker, dokker helvetes kuklæsta av nån support-gakkgakka, så skuill æ vel fansøkki ha rævkjørt dokker dit dokker høre heime, satans utvrengte fette av nån hestkuka. Kom fan ikkje hit å lur mainnskit på folk, å førtælle ka æ skal trøkke, din satans gjeddpeis.
Va det opp te mæ skulle dokker ha vært på ishave og ronka kobbekuk, førbainna søring-satan, så kunne dokker ha sotte å konfigurert dokker sjøl så utavhælvettes langt opp i de utpulte ræven dokkers at dokker måtte sjite utav øran neste gang dokker måtte på dass, og når dokker va færdi me det, så sku æ personlig ha kommen å formatert trynan dokkers, å installert skanken oppi baillhånka dokkers sånn at dokker kom tel å pesse røde serienummer. Skulle det ennu spenne liv i dokker etter dette, så sku æ ha plugga og pløyd dokker så utavhælvettes langt inn i det største rævhållet æ har funne. Og da sku det ha lokta mainnskjit av dokker heilt te dokker daua. Førr faen steike innst inn i det heitaste utsvidde hælvette for satan, la mæ få tak i omså bare en av dokker. Æ har da vel førr hælvette slette hauet av hysjævla før. Æ kommer te å måkke heile den forbainna skiten i eska og sende ho i retur æ vil fan ikkje ha han. Så kan dokker te helvete sette der å ronke aleine i den helsikes telefon dokkers.*
Utvetydig tellbakemelding..
XL-7
#10824
Posted 20 June 2011 - 22:10
For første gang i historien var æ den fra Nordland Offroaders som forlot Setermoen sist!
Kl 18.50 fra Esso!
JT.. det ligg nokker bilda på "Film og bildertråden" eller ka den no heite... men.. og det e no bærre et faktum.. det ligg mye meir bilda på Facebook..
Og JT.. en gang fant dæm opp telefon.. men at det kom til å bli en allemennyttig ting.. NEI!!
Det e vel prøva mæ på å si... e at verden og samfunnet utvikla sæ, så da kan man vælge å kjæmp imot.. eller følge utvikling.. sjøl om man kanskje ikkje mein den e av det gode!
Sjøl så mein(t)e æ at minikalkulator og internett var første steget på menneskehetens undergang!
Om det e det..får tia vis!
Jarl Martinussen
- 85 Suzuki SJ 413
- 06 Ford Ranger Wildtrack Double Cab "Blåmann" 31x10,5x15 BF AT
- 94 BMW F650 Funduro "Gularsj"
- 69 Opel Kadett L Coupe "Gullgutten"
- 04 Tysse 6320
"Den belligste biln, med de minste hjulan... æ e så imponert!…"
www.llh.no
www.bodo.mc.no
www.facebook.com
www.opelregisteret.no
www.saltenmotorhistorisk.info
http://www.saltenmotorsport.com/
#10825
Posted 21 June 2011 - 19:33
JT.. det ligg nokker bilda på "Film og bildertråden" eller ka den no heite... men.. og det e no bærre et faktum.. det ligg mye meir bilda på Facebook..
Fine bilda på "Film og bildetråden"....
Men FB, og gassgrilla, e ei boble som snart e historie....
XL-7
#10826
Posted 21 June 2011 - 20:00
Men FB, og gassgrilla, e ei boble som snart e historie....
Trur ikke FB e no boble desverre.
Gassgrill derimot!!! En dag kommer folk tell å innse at Gassgrill e no dritt, samme me Iphone å Ipad!!!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#10827
Posted 21 June 2011 - 20:08
Andre meninge, tips?
#10828
Posted 21 June 2011 - 21:34
Det kom liksom opp i debatten i løpet av JAC- helga at det i forbindelse med villmarksmessa på Setermoen kanskje kunne være muligheter førr å skaffe sæ hatt.. cowboyhatt that is...!! Ja ikkje æ altså.. men en Dodge- kjører som var der blei inspirert av endel fra TLCRARK- club (altså Tromsø Land Cruiser og Radioamatør Røde Kors- club) som e flittige brukera av cowboyhatt!
Men... det e den australske varianten.. og den amerikanske (som det jo må vær i en Dodge) ikkje var å finn på messa!
Men.. og no kjem hovedpoenget... kordan cowboyhatt ska en Pajero- kjører bruk??
Jarl Martinussen
- 85 Suzuki SJ 413
- 06 Ford Ranger Wildtrack Double Cab "Blåmann" 31x10,5x15 BF AT
- 94 BMW F650 Funduro "Gularsj"
- 69 Opel Kadett L Coupe "Gullgutten"
- 04 Tysse 6320
"Den belligste biln, med de minste hjulan... æ e så imponert!…"
www.llh.no
www.bodo.mc.no
www.facebook.com
www.opelregisteret.no
www.saltenmotorhistorisk.info
http://www.saltenmotorsport.com/
#10829
Posted 22 June 2011 - 00:05
Men du har jo også pick-up....stråhatt kansje.....banjo...??
XL-7
#10830
Posted 22 June 2011 - 12:48
Andre meninge, tips?
Ikke lurt å bruke diesel eller andre løsemidler for den saks skyld....... da vaske du ut lagran og det e ikke ønskelig. Det e næmli vanskeliar å få olja inn i lagran igjen enn å vaske den ut. Resultatet kan bli at du riv lagran før olje finn dem.
Det luraste e å spandere et oljeskift. Altså....... ha på ny olje (gjerne 2 liter førr mye), kjør 3 runda rolig rundt kvartalet med litt opp og nedoverbakke........ så skifte du olje igjen.
Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.
Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/
#10831
Posted 22 June 2011 - 14:41
Det luraste e å spandere et oljeskift. Altså....... ha på ny olje (gjerne 2 liter førr mye), kjør 3 runda rolig rundt kvartalet med litt opp og nedoverbakke........ så skifte du olje igjen.
E det tette lager i girkassan på toyota??
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#10832
Posted 22 June 2011 - 16:12
Det luraste e å spandere et oljeskift. Altså....... ha på ny olje (gjerne 2 liter førr mye), kjør 3 runda rolig rundt kvartalet med litt opp og nedoverbakke........ så skifte du olje igjen.
Er vel girkassen det er snakk om her, ska det ikke da gå ant å smekk førdelerkassa i fri, så sett biln i et gir å slepp clutchn, ta ut tappepluggen å fylle på med olje mens det piskes rundt å renn ut i tappeskruven?
Eller bi d skummelt? da sku vel det som er av fremmedlegma komme ut....
#10833
Posted 22 June 2011 - 16:12
Edited by Oddmund, 22 June 2011 - 16:12.
#10834
Posted 22 June 2011 - 16:48
Njai......... men endel av lagrene står slik plassert i de fleste girkasser.... at det er plasksmøring som fyller dem med olje. Oljen plasker rund og opp på veggene og renner deretter i flere kaneler rundt til lagrene. Når disse kanalene og lagrene er tomme for olje, tar det en stund før ny olje når frem. Det betyr at lagrene er tørre en stund før oljen når frem.
Det er grunnen til at alle delene i kassen skal settes inn med olje og lagrene pensles med litt greas under montering/ovehaling.
Eller bi d skummelt? da sku vel det som er av fremmedlegma komme ut....
Det fungerer dårlig........ fordi da når ikke hele girakselen ned i olja og kan følgelig ikke kaste noe olje opp i kassen. I beste fall smøres bare område rund påfyllingshullet.
Grunnen til at du må kjøre litt rundt og opp og ned er at da flyter oljen frem og tilbake i kassen slik at eventuelle biter har mulighet til å feste seg til magneten på bunnpluggen.
Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.
Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/
#10835
Posted 22 June 2011 - 20:09
Det kom liksom opp i debatten i løpet av JAC- helga at det i forbindelse med villmarksmessa på Setermoen kanskje kunne være muligheter førr å skaffe sæ hatt.. cowboyhatt that is...!! Ja ikkje æ altså.. men en Dodge- kjører som var der blei inspirert av endel fra TLCRARK- club (altså Tromsø Land Cruiser og Radioamatør Røde Kors- club) som e flittige brukera av cowboyhatt!
Men... det e den australske varianten.. og den amerikanske (som det jo må vær i en Dodge) ikkje var å finn på messa!
Men.. og no kjem hovedpoenget... kordan cowboyhatt ska en Pajero- kjører bruk??
Æ ville ha gådd førr en Warn caps.
http://www.youtube.com/watch
Pajero snowfun
http://www.youtube.com/watch
Pajero Mudding
#10836
Posted 22 June 2011 - 20:27
Det er grunnen til at alle delene i kassen skal settes inn med olje og lagrene pensles med litt greas under montering/ovehaling.
Det fungerer dårlig........ fordi da når ikke hele girakselen ned i olja og kan følgelig ikke kaste noe olje opp i kassen. I beste fall smøres bare område rund påfyllingshullet.
Grunnen til at du må kjøre litt rundt og opp og ned er at da flyter oljen frem og tilbake i kassen slik at eventuelle biter har mulighet til å feste seg til magneten på bunnpluggen.
Hm, e ikke sånn i Lada girkasse i alle fall
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#10837
Posted 23 June 2011 - 20:57
Trur ikke æ har nå spon i kassn, men myrfiber å sand =P
#10838
Posted 23 June 2011 - 22:03
Trudde myra og sanda skulle være på utsida kassen æ
#10839
Posted 23 June 2011 - 23:18
300 GD Turbo 1985, Jeep CJ5 1967.
#10840
Posted 24 June 2011 - 06:10
Ska vel i teorien det, men utifra nyere norsk forskning...altså heime....så e det skjedd nåkka som normalt ikke ska skje! Olja har vika plass førr gjørma.







