Gå til innhold

Foto

Nordland Offroaders. Kjørebilder osv...

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11209 replies to this topic

#10901 Jarl_

Jarl_

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 08 July 2011 - 23:00

I alle fall en gang.. automatkasse..
De havarerte kassen i Moskva, og knekte forakslingen i midt "in the middle of Siberian nowhere, about 40 miles since the last town"
Dagboka som ligger på denne linken anbefales virkelig!!! Reisedagbok

Jarl Martinussen

- 85 Suzuki SJ 413
- 06 Ford Ranger Wildtrack Double Cab "Blåmann" 31x10,5x15 BF AT
- 94 BMW F650 Funduro "Gularsj"
- 69 Opel Kadett L Coupe "Gullgutten"
- 04 Tysse 6320
"Den belligste biln, med de minste hjulan... æ e så imponert!…"
www.llh.no
www.bodo.mc.no
www.facebook.com
www.opelregisteret.no
www.saltenmotorhistorisk.info
http://www.saltenmotorsport.com/

#10902 Roar M

Roar M

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 07:17

Jarl; your mate kjørte en Disco 1 med 300tdi og automat IKKE en Disco 2 med td5 og automat. Gutten kjøpte disco med tdi motor for å slippe motor med elektronikk, bare for å nævn det liksom tongue.gif ...Stilli 90 han har kjøpt, med 200tdi og Exstreme4x4.co.uk fjærer og dempere i ekstrem klassen

Jeg like egentlig litt Toyota, og har hele tia ment at lykka i livet e en 80......men det e den ikke lenger.....

#10903 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 11 July 2011 - 10:36

QUOTE(Roar M @ 11 Jul 2011, 08:17) <{POST_SNAPBACK}>
Jarl; your mate kjørte en Disco 1 med 300tdi og automat IKKE en Disco 2 med td5 og automat. Gutten kjøpte disco med tdi motor for å slippe motor med elektronikk, bare for å nævn det liksom tongue.gif ...Stilli 90 han har kjøpt, med 200tdi og Exstreme4x4.co.uk fjærer og dempere i ekstrem klassen

Jeg like egentlig litt Toyota, og har hele tia ment at lykka i livet e en 80......men det e den ikke lenger.....

Kan vi ikke bare konkluder me at det e mange bila som e løkka i livet???

Æ må bi skjettnt rik sånn at æ kan kjøp alle drømmebilan før at æ ska bi fornøyd trur æ... å fortsatt så kommer æ vel tell å kjør rundt i Nivaen når den en gang kommer på veien me "ny" motorn tongue.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#10904 lcvidar

lcvidar

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 473 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 18:22

Litt sånn på sidelinja, men har et sett hjul på handa med 32" BF AT, å e treng berre felga. Nån som e interessert, eller veit om nån?

mvh Vidar
'87 TLC LJ73 - 2LTII - IC - OME - ARB - KM2

Min garasje på NLCK-forumet
Nordland Offroaders hoveside

#10905 lcvidar

lcvidar

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 473 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 18:28

QUOTE(Roar M @ 11 Jul 2011, 08:17) <{POST_SNAPBACK}>

Du må ha kjørt feil bil da, sammenligna e med Disco2 å Paj extreme4x4, syns e heilt klart mest om 80-n, både i fjæring, motor, aut-kasse, plass osv.
Det va da en 80 VX aut, med OME på BF AT muligens på 265/75R16. Nydelig bil å kjør!
mvh Vidar

#10906 AMan

AMan

Ikke spesiellt tungbedd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 19:08

QUOTE(lcvidar @ 14 Jul 2011, 19:28) <{POST_SNAPBACK}>
Du må ha kjørt feil bil da, sammenligna e med Disco2 å Paj extreme4x4, syns e heilt klart mest om 80-n, både i fjæring, motor, aut-kasse, plass osv.
Det va da en 80 VX aut, med OME på BF AT muligens på 265/75R16. Nydelig bil å kjør!

E du seker på at du har kjørt rett bil Vidar?? Æ har rektignokk ikke kjørt en 80, men Disco 2 e beste 4X4 æ har sotte bak ratte på nån gang. Pajero Gen3 e førsåvidt fin å kjør den også, men i go Pajero stil så verka den bellig, stump å dårlig byggd i forhold tell tilsvaranes Land Cruiser.

Nu må du ikke missførstå 80 e løkka i livet, ingen tvil om det, men æ ser ganske enkelt ikke før mæ at en Lastebil med personbil karoseri å me toyota sine alt anna en førfina automatkassa kan hammel opp med en erke engelsk komfort bil som Disco 2. Feks så krenga ikke Disco 2 i svingan, uansett fan i helvete ka du gjør så krenga ikke den bilen.

(nu har æ så klart kjørt Disco 3 og, det va i første runde en skuffelse, så fikk æ prøv roar sin, da va det ikke no skuffelse lengere, den overgåd serie 2 me go margin!)
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#10907 lcvidar

lcvidar

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 473 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 21:00

QUOTE(AMan @ 14 Jul 2011, 20:08) <{POST_SNAPBACK}>
E du seker på at du har kjørt rett bil Vidar?? Æ har rektignokk ikke kjørt en 80, men Disco 2 e beste 4X4 æ har sotte bak ratte på nån gang. Pajero Gen3 e førsåvidt fin å kjør den også, men i go Pajero stil så verka den bellig, stump å dårlig byggd i forhold tell tilsvaranes Land Cruiser.

Nu må du ikke missførstå 80 e løkka i livet, ingen tvil om det, men æ ser ganske enkelt ikke før mæ at en Lastebil med personbil karoseri å me toyota sine alt anna en førfina automatkassa kan hammel opp med en erke engelsk komfort bil som Disco 2. Feks så krenga ikke Disco 2 i svingan, uansett fan i helvete ka du gjør så krenga ikke den bilen.

(nu har æ så klart kjørt Disco 3 og, det va i første runde en skuffelse, så fikk æ prøv roar sin, da va det ikke no skuffelse lengere, den overgåd serie 2 me go margin!)

Discoen va grei nok på landeveien, men kjentes ut som foraksel va frøkteli tung i forhold te biln, å den klaga på grusvei når man ha litt fart. Stump å hard foran å myyke luftfjære bak. Grei nok aut.kasse, men TD5-en virka litt litn. I aks i lav hastighet går nok 73 like godt.
73n i forhold e sjølsagt hard, men den klaga ikke, man kjenn at den berre gjør ka den e bygd førr, å tål juling.

80 har vel 8" foran å 9" bak, å e en del tyngre, så de stive akslingan kjennes ikke like godt. Samt at 4,2td på en aut som gir skikkelig lockup fra ca 65-70 å 13-1400 med godt moment kjennes og høres ut som en annen verden enn 2LT2 eller TD5. smile.gif
Å plassen i 80 e også en annen verden. For ikke å snakk om alle de her "små" irritasjonsmomentan på disco2.
Tak/vinduspakningslekkasjer, motorolje gjennom ledningsnett fra injetorer som tar datahjernen (fleire ganga faktisk), lekke belga, kompressorhjerne som ikke tål at bilen blir parkert me litt flex, å blir ståanes med ræva i bakken. Å div tull som man må fiks me å trøkk på sentrallås å sånn.
Så har LR litt opp i halsen... Mens e digga 1HZ, 12HT, ekte lockers å sånn smile.gif
mvh Vidar

#10908 lcvidar

lcvidar

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 473 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 21:02

Kan jo nevn at akkurat no e e steike lei av at gamle LCa rusta...
Så en bil me ramme i syrefast å glassfiberkarosseri hadde vært fint. smile.gif

Eiranes alu blanda me popnagla å stål virka ikke beire enn berre stål heller. rolleyes.gif
mvh Vidar

#10909 tictor

tictor

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 206 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 21:14

Må væll gratuler han Svempa her også me en ny litn offroader på familie tre`et thumbsup.gif
Bi væll lite bil å mye bleieskift framover tongue.gif

#10910 Roar M

Roar M

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 22:04

Vidar, hvis jeg skulle bedømme alle bilmerker etter et par dårlig opplevelser så hadde jeg aldri hatt bil som hobby.

Jeg har faktisk eid flere Toyotaer, et par Nissaner og noen Land Rovera, og må nok dessverre skuffe dere å si at det er en grunn til at det atter en gang ble engelsk bil.
Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe LC80 denne gangen, men ved et nærmere dypdykk, og en ettermiddags prøving av et bra eksemplar....ja da fant jeg det ikke regningsvarende å kjøpe en slik. Og bare for å fyre oppunder, så var det motoren, som jeg hadde gleda meg mest til, som også skuffa mest.....
Men jeg driver ikke svertekampanjer av den grunn....alle biler har gode og dårlige sider, dessuten så har jeg såpass respekt for folks lidenskap at jeg vil ikke snakke/skrive stykt om andres gull. Jeg elsker lidenskap i bilhobbyen, folk som bruker mange, mange, timer og penger på sine prosjekter, har jeg stor respekt for. For eksempel så har jeg dyp beundring for johnny sin boblux, Aman sin Lada, Svein sine Jeepa osv osv...Mangfoldet er det som gjør denne hobbyen spennende.

#10911 JT

JT

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 22:19

QUOTE(tictor @ 14 Jul 2011, 21:14) <{POST_SNAPBACK}>
Må væll gratuler han Svempa her også me en ny litn offroader på familie tre`et thumbsup.gif
Bi væll lite bil å mye bleieskift framover tongue.gif

Hiv meg på den...grattis.. biggrin.gif
Lord.......
XL-7

#10912 lcvidar

lcvidar

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 473 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 22:22

For all del, jeg deler bare mine erfaringer mht 80 kontra det jeg har opplevd av engelsk og annet japansk så langt. Engelsk har ikke imponert meg, annet enn hva som finnes i katalogene av ekstra stasj.
Og en org 1HD-T (som den egentlig heter) drar ikke voldsomt aggresivt original, med maks moment på 1400 rpm og 360Nm. Men det lar seg gjøre noe med!
Den 80n jeg kjørte en periode var litt oppjustert både på pumpa og i turbotrykk, men uten IC. Er fortsatt ikke noen reserbil, men seig sterk hygge. cool.gif
Som får lov av girkassa å gi momentet sitt på landeveien, noe mange girkasseprodusenter har glemt virker det som.

mvh Vidar

#10913 JT

JT

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 22:23

QUOTE(lcvidar @ 14 Jul 2011, 21:00) <{POST_SNAPBACK}>
Discoen va grei nok på landeveien, men kjentes ut som foraksel va frøkteli tung i forhold te biln, å den klaga på grusvei når man ha litt fart. Stump å hard foran å myyke luftfjære bak. Grei nok aut.kasse, men TD5-en virka litt litn. I aks i lav hastighet går nok 73 like godt.
73n i forhold e sjølsagt hard, men den klaga ikke, man kjenn at den berre gjør ka den e bygd førr, å tål juling.

80 har vel 8" foran å 9" bak, å e en del tyngre, så de stive akslingan kjennes ikke like godt. Samt at 4,2td på en aut som gir skikkelig lockup fra ca 65-70 å 13-1400 med godt moment kjennes og høres ut som en annen verden enn 2LT2 eller TD5. smile.gif
Å plassen i 80 e også en annen verden. For ikke å snakk om alle de her "små" irritasjonsmomentan på disco2.
Tak/vinduspakningslekkasjer, motorolje gjennom ledningsnett fra injetorer som tar datahjernen (fleire ganga faktisk), lekke belga, kompressorhjerne som ikke tål at bilen blir parkert me litt flex, å blir ståanes med ræva i bakken. Å div tull som man må fiks me å trøkk på sentrallås å sånn.
Så har LR litt opp i halsen... Mens e digga 1HZ, 12HT, ekte lockers å sånn smile.gif

Då e det opplest...vegen tell nirvana går gjønnom en Toyota...å eg som hadde håpa på en Disco 2a... biggrin.gif Ka blir det neste, må eg selge XT'en å kjøpe meg en Honda.... huh.gif smile.gif
Lord.......
XL-7

#10914 lcvidar

lcvidar

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 473 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 22:35

QUOTE(JT @ 14 Jul 2011, 23:19) <{POST_SNAPBACK}>
Hiv meg på den...grattis.. biggrin.gif

Grattis fra nedi her å smile.gif

Å liten offroader væks te her å, han e 1/2 år om en 1/2 time smile.gif
mvh Vidar

#10915 Jarl_

Jarl_

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2343 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 22:36

Til de uinvidde... for enkelte.. altså meg.. så er Honda verdens beste motorsykkel! cool.gif Dvs en 1986 mod VF 1000 FII biggrin.gif
Men til saken.. JT, behold XT'n!
Roar, kloke ord!
Det der med "verdens beste bil" er jo en håpløs, men morsom diskusjon... særlig når noen begynner å bli "glødd" laugh.gif
Men det er jo så mange faktorer.. feks så fikk jeg for meg at LJ70 med 2L- motor (dvs uten turbo) er verdens beste bil.. det "synet" fikk æ oppi Sulisfjellan når han sto å bakka på tomgang.. for da tenkt æ at det e vel ingen andre bila æ har kommet til å stola så mye på i øde strøk.. ikke noe er så beroligende som en sånn evigvarende motor på tomgang.. ikke noe elektronikk.. eller annet tjafs.. hverken i motor eller bil forøvrig!!
Men... en ukomfortabel bil å kjøre, gikk dårlig osv..
Så.. forsøk på poeng.. Det finnes like mange måte å vurdere "Verdens Beste Bil" på som det finns folk.. og biler! biggrin.gif

Jarl Martinussen

- 85 Suzuki SJ 413
- 06 Ford Ranger Wildtrack Double Cab "Blåmann" 31x10,5x15 BF AT
- 94 BMW F650 Funduro "Gularsj"
- 69 Opel Kadett L Coupe "Gullgutten"
- 04 Tysse 6320
"Den belligste biln, med de minste hjulan... æ e så imponert!…"
www.llh.no
www.bodo.mc.no
www.facebook.com
www.opelregisteret.no
www.saltenmotorhistorisk.info
http://www.saltenmotorsport.com/

#10916 JT

JT

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 22:37

QUOTE(lcvidar @ 14 Jul 2011, 23:35) <{POST_SNAPBACK}>
Grattis fra nedi her å smile.gif

han e 1/2 år om en 1/2 time smile.gif

Rundt 44"..?
Lord.......
XL-7

#10917 lcvidar

lcvidar

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 473 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 22:42

QUOTE(Roar M @ 14 Jul 2011, 23:04) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe LC80 denne gangen, men ved et nærmere dypdykk, og en ettermiddags prøving av et bra eksemplar....ja da fant jeg det ikke regningsvarende å kjøpe en slik.

Enig der, er en av grunnene til at jeg heller ikke har 80, er alt for dyrt i forhold til år, km-stand, utgifter, rust osv.
Samt at det er en del dyrere deler enn til 7*, og verre å få tak i brukte deler. Og at man er mer villig til å gi 73n mere deng i løypa smile.gif

mvh Vidar

#10918 lcvidar

lcvidar

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 473 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 22:44

QUOTE(JT @ 14 Jul 2011, 23:37) <{POST_SNAPBACK}>
Rundt 44"..?

D va en voksen 1/2-åring tongue.gif
mvh Vidar

#10919 svempa

svempa

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 23:00

Takk for gratulasjonan....e har allerede laga plass tell han i Dodgen biggrin.gif

Å diskuter "verdens beste bil" e umulig...finnes alt for mange forskjellige kvaliteta som folks behov stilla se forskjellig tel...la lidenskapen bestemme og kjøp bil derfra beer.gif
Men e jo selfølgelig artig med en god diskusjon biggrin.gif

Edited by svempa, 14 July 2011 - 23:01.

-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#10920 JT

JT

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 14 July 2011 - 23:14

QUOTE(lcvidar @ 14 Jul 2011, 23:44) <{POST_SNAPBACK}>
D va en voksen 1/2-åring tongue.gif

35.....?? whistle.gif E ikkje så inne på det der....altså småttingan... tongue.gif
Lord.......
XL-7