Ja, grattis Jarl! Artig det det! Gler meg t å se/ta på/prøvekjør v høve! Over en kopp kokt vatten med nåkka i.
Må vel legg ut litt brife-bilda, både av henger og vinsj!
Her under vinsjfestekonstruksjon! Jarl e konsulent og medhjelper! Og så va det jo greit å lån et fise nytt ESAB t veil. 68 000,- + mva for å legg goe sveisa!
Sånn blei det på bilen! Planen med å bygg ny støtfanger fra grunnen av, i ARB-look, blei erstatta av den nåkka enklar planen med å bruk den orginale, og heller tilpass den litt.
Den e ikkje ferdig enda, men så godt som. Ska litt dørk-aluminium på plass oppå, på begge sien, pluss at støtfangerhjørnan (de orginale) ska monteres. De e ferdig tilpassa, men hadd ikke skrua heime. Og så mangla selvfølgelig en kveg-fanger og ekstralysan!
Kanskje et nåkka intetsigende bilde, men sånn e det nu engang! Og da bli vel ikkje det neste bildet nåkka likar heller...
Som dette! Som e tatt fra undersia, og vis vinsjfestet og festeskruan t vinsjen! Fint og svart blei det!
Og her har vi ny-investeringa, som eg har venta i årevis (!) på å få t! Det gjeld jo å ha utstyret i orden, sei de, og da sku det jo berre mangle at Corolluxen, som e et gjennomført "LOW COST" -prosjekt ikkje ska ha standsmessig transport tel og fra kjøreområdan!
Det e da altså en 2006 Ifor Williams LM146G, multifunksjons tilhenger med mange bruksområda! Her sett bakfra! Legg merke t orginale kjørebrue på plassen sin under platten! Og legg også merke t orginalmontert, oppkobla tåkebaklys! Som eg kanskje ska bygg om t ryggelys!
Støttebein i bak-kant e lurt vess man ska kjør nåkka tungt opp på den. Og det kan man jo i teorien gjør, med ei tillatt totalvekt på 3500 kg, og ei nyttelast på 2780 kg, kan man jo fer å kjør rundt med en fullsize Suburban oppå der!
Et "maffig" drag, det vises at det ikkje e billigste sort europris-drag...
Og orginal-montert reservehjul! Lurt, hvis man sku punkter! For sånne hjul, i 185/60-12, i ti-lags utførelse e ikkje nåkka man finn slengt overalt! For eksempel på fergeleiet på Lødingen! For de som skjønt den;)
Legg merke t orginalmontert lås på draget! Med nøkkel! Og eget blått nøkkelknippe! Tøfft! Og praktisk, ettersom man kan lås hengern både når den e parkert og når den e på biln. Og i disse tider, med tjuvpakk overalt, så veit man jo aldri...
Her e første "vinsjprøven"! Overaskende lang wire! Men den vinsja jo som et lite helvete! Så det der va skikkelig gøy! Å endelig få den montert! Vinsj e tøfft!
Ja, her e samme vinsj-prøven!
Tenkt å gjør en prøve med bil på hengern i dag! Va så fint ver, men selvfølgelig veldig kaldt! Corolluxen nekta å start! Og fri for startgass! Som den e avhengig av!
Så da blei Subaruen forsøkskanin! Og det gikk ikkje, pga ALTFOR lavt eksosanlegg, som ikkje e sånn som det ska vær. Nu e jo heller ikkje hengern laga for personbilfrakt, men om nødvendig løses det lett ved hjelp av et par planka som man kan legg under bakhjulan når man kjør opp.
En anna grunn t at det blei akkurat en sånn henger, va muligheten for å kunn kjør palla og anna gods, som lett kan losses med traktor og pallegafla! Et øyeblikk å legg ned en eller fleire karma, og om ønskelig kan hengern gjøres helt flat på ca 2 minutt med det medfølgende hjulnøkkel/universal verktøyet!
Og her e ekvipasjen, i et forsøk på å lur igang Corolluxen. Som ikkje va lettlurt i 10 minusgrader!
Så da perkert eg heller heile ekvipasjen, og for skrikanes inn for å legg ut bilda på offroad-forumet!
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Ifor Williams LM146G 4x0
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
"Valplaus, men ikkje motlaus!"