hvordan øke spenningen på en 83 model diesel hilux spenningsregulator?
Started by
jossa
, Sep 23 2008 16:55
10 replies to this topic
#1
Posted 23 September 2008 - 16:55
hei..
er flere som påstår at det er lett og forandre spenningen fra spenningsregulatoren i en hilux, men ikke en eneste en har kunnet fortelle meg hvordan man gjør det...
så derfor er min "utfordring" som følger, kan du forklare meg hva som skal gjøres for og øke spenningen?
legger med bilder for og gjøre det lettere for folk og forklare
utenifra:
Forfra:
Bakfra:
Under, uten lokk:
så om noen kan være så snill og peike og forklare så hadde jeg vært lykkelig som en laks i smør!
takk på forhånd!
er flere som påstår at det er lett og forandre spenningen fra spenningsregulatoren i en hilux, men ikke en eneste en har kunnet fortelle meg hvordan man gjør det...
så derfor er min "utfordring" som følger, kan du forklare meg hva som skal gjøres for og øke spenningen?
legger med bilder for og gjøre det lettere for folk og forklare
utenifra:
Forfra:
Bakfra:
Under, uten lokk:
så om noen kan være så snill og peike og forklare så hadde jeg vært lykkelig som en laks i smør!
takk på forhånd!
#2
Posted 23 September 2008 - 23:09
Med forbehold o att jeg husker feil:
De to "armene" på toppen justerer ladespenningen, og hvor lenge de er "inne." Du kan justere de litt opp og ned ved å bryte på de. Men det kan fort bli galt. Dette er bare noe jeg mener å huske fra en del år tilbake. Så det kan være feil. Men det jeg er ganske sikker på, er att det for kan bli galt, for de to armene må stå i et viss forhold til hverandre. Men bare å prøve
De to "armene" på toppen justerer ladespenningen, og hvor lenge de er "inne." Du kan justere de litt opp og ned ved å bryte på de. Men det kan fort bli galt. Dette er bare noe jeg mener å huske fra en del år tilbake. Så det kan være feil. Men det jeg er ganske sikker på, er att det for kan bli galt, for de to armene må stå i et viss forhold til hverandre. Men bare å prøve
Lars'ern
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#3
Posted 23 September 2008 - 23:35
neida du er inne på noe.. var en jeg prata med som mente at man kunne shimse opp de blekka der med en papp eller noe for og øke spenningen.. men han kunne ikke bekrefte det ..
men da har jeg noe og forske på i morgen
noen flere?
men da har jeg noe og forske på i morgen
noen flere?
QUOTE(Lars'ern @ 24 Sep 2008, 00:09) <{POST_SNAPBACK}>
Med forbehold o att jeg husker feil:
De to "armene" på toppen justerer ladespenningen, og hvor lenge de er "inne." Du kan justere de litt opp og ned ved å bryte på de. Men det kan fort bli galt. Dette er bare noe jeg mener å huske fra en del år tilbake. Så det kan være feil. Men det jeg er ganske sikker på, er att det for kan bli galt, for de to armene må stå i et viss forhold til hverandre. Men bare å prøve
De to "armene" på toppen justerer ladespenningen, og hvor lenge de er "inne." Du kan justere de litt opp og ned ved å bryte på de. Men det kan fort bli galt. Dette er bare noe jeg mener å huske fra en del år tilbake. Så det kan være feil. Men det jeg er ganske sikker på, er att det for kan bli galt, for de to armene må stå i et viss forhold til hverandre. Men bare å prøve
#4
Posted 24 September 2008 - 00:12
ok.. nr 1 har den "store" kabelen fra hoved terminalen inn på seg og ut igjen.. så vi kan kansje anta at det er dær selve kuttinga av tilførselen til batteriet
og at nr 2 er i forbindelse med magnetiserings funksjonen... at den skrur av og på feltet etter behov (føler på spenningen fra batteriet og legger dynamoen "død" når de påstemplede 12 volt er der)
så vist man spenner opp fjæra til nr 2 så vil feltet holdes lengere oppe og man vil få høyere spenning ut av dynamo?
har og hørt om noen som setter inn en diode i serie med føle funksjonen for og lure regulatoren..
nå lufter jeg bare alle tankene mine i håp om at noen har litt mere peil en meg og at vi sammen får en halv vettig tanke som kan brukes for og løse problemet
#5
Posted 24 September 2008 - 13:39
Godt jeg ikke var helt på bærtur da
Men hvis du bryter nr 2 litt lengre unna, så må den ha en høyere spenning for å dra den inntil igjen. Men mål avstanden før du prøver på noe, slik att du kan sette den tilbake der den var.
Men hvis du bryter nr 2 litt lengre unna, så må den ha en høyere spenning for å dra den inntil igjen. Men mål avstanden før du prøver på noe, slik att du kan sette den tilbake der den var.
Lars'ern
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#6
Posted 24 September 2008 - 17:01
hehe.. var nesten det jeg gjorde.. stramma opp blekket på nr 2 noe som fører til lengere magnetiserings periode og derfor høyere spenning fra dynamo.. var oppe i 16,5v faktisk.. så det er veldig "fritt".... valgte og legge meg på 14.5 til 15V .. det er en bra spenning hær i nordnorge på vinterstid så
prosjekt artic explorer tar form!
prosjekt artic explorer tar form!
Edited by jossa, 24 September 2008 - 17:07.
#7
Posted 24 September 2008 - 22:07
På gamle biler så er det ikke noe stort problem med så høy ladespenning, men på nyere så kan du knekke styrebokser o.lig. Det gjelder spesielt over 16V. Men du må nok regne med å skifte pærer litt oftere. Samt att du vil få litt høy spenning på glødepluggene. Jeg ville nok ikke lagt meg over 14V. Men går nok bra med mer og
Edited by Lars'ern, 24 September 2008 - 22:09.
Lars'ern
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#8
Posted 25 September 2008 - 09:36
mm.. ja har fådd forståelsen av at 15V går bra hær i nord egentlig, blir ikke og koke bateriet me det så jeg la meg så nært det jeg kunne..
men for høy spenning på glødepluggene er det så dumt da?
P=u*i tilsir jo bare at strømmen vil synke.. får mindre belastning egentlig (spørs hvor virkelig det er.. "tomgangs" spenningen på batteriet øker kansje litt, da man ikke gløder med motoren i gang vil det ikke ha noe å si.)
men for høy spenning på glødepluggene er det så dumt da?
P=u*i tilsir jo bare at strømmen vil synke.. får mindre belastning egentlig (spørs hvor virkelig det er.. "tomgangs" spenningen på batteriet øker kansje litt, da man ikke gløder med motoren i gang vil det ikke ha noe å si.)
#9
Posted 25 September 2008 - 17:23
Det går sikkert bra.
Og som du sier, bilen går jo ikke når du gløder Bare en kort stund på ettergløding.
Og som du sier, bilen går jo ikke når du gløder Bare en kort stund på ettergløding.
Lars'ern
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
#10
Posted 27 September 2008 - 11:13
jupp.. å vips var nokk et stykke viktig informasjon lagt til nettet
takk for hjelpa med resonering å sånt
takk for hjelpa med resonering å sånt
#11
Posted 27 September 2008 - 22:50
Bare hyggelig
Lars'ern
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)
Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)