<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">CV-ledd (med kuler) og "double cardan" eller dobbeltkryss er to helt forskjellige ting! Dobbeltkryss kan ta større vinkel. CV? Vet ikke.. Begge er i og for seg CV (constant velocity) ettersom hastighet ut=hastighet inn. Men det var kanskje ikke det dere mente?
Edit: Hmm.. er forresten ikke sikker på om dobbeltkrysset tar større vinkel heller, mener det jeg satte på min butta ganske tidlig, men det er jo ikke begrensning i patenten, snarere hvordan akkurat vår modell er produsert i tilfelle. Hovedpoenget med dobbeltkryss er vel at det ikke blir vibrasjoner med stor vinkel og høy hastighet.
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Amund</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Mente dobbelkryss (double cardan), har fått inntrykk av at CV brukes både som betegnelse på kuleledd (slik som en standard drivknute på en standard personbil) og på dobbelkryss.
C.V. betegner vel egentlig egenskapen til krysset, at både festet til den horisontale akslingen og akslingen i vinkel går med konstant hastighet gjennom hele rotasjonen? Og ikke som i et vanlig enkeltkryss hvor festet til akslingen i vinkel må bevege seg i ellipse iforhold til festet til den horisontale akslingen, og at et punkt på festet til akslingen i vinkel akselerer og deselerer to ganger i en rotasjon iforhold til den horisontale akslingen.
Whoops, I just went cross-eyed!
- Simen
'89 XJ 4.0
Edit:
<blockquote id="quote"><font size="1" id="quote"><b id="quote">Kopi av melding:</b id="quote"></font id="quote"><table border="0" id="quote"><tr id="quote"><td class="quote" id="quote"><font size="1" id="quote">Ogen annen ting med CV-joint er vel at vinkelen på pinjongen på akselen og transferen kan være forskjellig? I motsetning til en konvensjonell mellomaksel, der vinkelene skal være helt like for å unngå vibrasjoner.
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Det skyldes vel forskjellen i rotasjon en mellomaksling med vanlig kryss og med C.V.-kryss får. Med vanlig kryss må pinjongen ligge parallelt med transferkassa for å få samme rotasjon, mens mellomakslingen vil ha ujevn hastighet (pga allerede nevnte ellipserotasjon). Med C.V.-ledd vil mellomakslingen ha samme hastighet som transferkassa og dermed må pinjongen være parallell med mellomakslingen. Hvis ikke vil pinjongen få ujevn hastighet pga enkel-kryss mellom mellomaksling og pinjong. Med C.V. vil dermed alt gå i samme hastighet og dermed ingen vibrasjoner, mens med vanlige enkeltkryss vil transfer og pinjong ha lik hastighet mens mellomakslingen får ujevn hastighet og dermed mer og mer vibrasjon jo større vinkel.
Hvis ingen protesterer antar jeg at jeg har forstått det riktig?