Gå til innhold



Foto

Skifte av bærekuler foran på ZJ


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 Tøns

Tøns

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 22 October 2008 - 14:39

Hadde ZJ`n på eu kontroll i dag, og må da bytte bærekuler foran på høyre side. Er dette noe vanskelig? Behov for spes verktøy? Hvor får man tak i billige deler?

#2 Bjørn 123

Bjørn 123

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 22 October 2008 - 15:06

Kjøpte nye bærekuler (oppe og nede) på min cherokee, kjøpte fra Aarnes amerikanske bildeler (ringte rundt og de var billigst).

Du trenger en kraftig c-klemme for å presse av og på kulene, kjøpte min på ebay fra usa og fikk en kompis til å ta den med tilbake... kosta kanskje 600,- NOK i USA. Tror de koster "flere" tusen her i norge.

Men hvis du er i oslo-området kan du låne min.

Brukte en dag på å skifte alle bærekulene. Var første gangen for meg. Bare viktig å spraye masse med en god rustoppløser flere dager i forveien.

bjornw>

#3 Tøns

Tøns

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 23 October 2008 - 09:49

Bor i Elverum, så blir vel litt vanskelig.... Husker du pris for bærekulene? Er jo ganske billig å bestille fra usa, quadratec.. Det verktøyet, må man ha det?

#4 Bjørn 123

Bjørn 123

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 23 October 2008 - 11:03

Balljoint upper: 380,- per stykk
Balljoint lower: 422,- per stykk

Og så kommer moms i tillegg.


Link til presse. Og ja, du må ha det. Du trenger noen tonns trykk for å presse dem av. De sitter ganske bra.

http://cgi.ebay.com/...emZ140270281758

bjornw>

Edited by Bjørn 123, 23 October 2008 - 11:05.


#5 skruknott

skruknott

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 230 Innlegg:

Posted 23 October 2008 - 13:26

Jeg kjøpte bærekuler i USA, husker ikke om det var fra rockauto.com eller en kar på ebay, men betalte ca kr 400,- for 4 stk (oppe + nede begge sider) levert på døra.
Da var riktignok dollarkursen under 5 nkr... Har en rabattkode hos rockauto du kan låne om du skal bestille derfra.
Tok de med på verksted som gjorde byttejobben for meg, husker ikke hva jeg betalte...

#6 Tøns

Tøns

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 24 October 2008 - 19:49

Bestillte fra quadratec nå. Tok med to sett, kjekt å ha hvis de på andre siden skulle ryke og. Ingen i nærheten av elverum som har verktøy til slikt??

#7 HKAKH

HKAKH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 371 Innlegg:

Posted 01 November 2008 - 04:04

QUOTE(Tøns @ 24 Oct 2008, 20:49) <{POST_SNAPBACK}>
Bestillte fra quadratec nå. Tok med to sett, kjekt å ha hvis de på andre siden skulle ryke og. Ingen i nærheten av elverum som har verktøy til slikt??


Trenger ikke noe annet en stor hammer wink.gif muligens en kraftig ters. Bytta nylig begge sider på min ZJ hadde ingen problemer på min, gikk rett og slett lettere en beregnet.
Henrik Hvalbye 92221972
henrik.hvalbye@gmail.com
"Three sides to every story. Yours, mine, and the truth!"

#8 Tøns

Tøns

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 01 November 2008 - 09:12

QUOTE(HKAKH @ 1 Nov 2008, 05:04) <{POST_SNAPBACK}>
Trenger ikke noe annet en stor hammer wink.gif muligens en kraftig ters. Bytta nylig begge sider på min ZJ hadde ingen problemer på min, gikk rett og slett lettere en beregnet.



Dette jeg håper på. Sætre mente at det kunne være lurt å skru av hele akslingen, slik at man kan virkelig ta i, men tror nok kanskje jeg prøver med slegge først.... Uansett, Sætre skal nok få hjelpe til:).

#9 HKAKH

HKAKH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 371 Innlegg:

Posted 07 November 2008 - 22:37

QUOTE(Tøns @ 1 Nov 2008, 09:12) <{POST_SNAPBACK}>
Dette jeg håper på. Sætre mente at det kunne være lurt å skru av hele akslingen, slik at man kan virkelig ta i, men tror nok kanskje jeg prøver med slegge først.... Uansett, Sætre skal nok få hjelpe til:).


Er på Sætres gammle bil jeg bytta på, han nevnte det for meg også. Men jeg valgte å prøve først uten og ta av å det gikk utmerket, så du får ha det som reserve plan wink.gif

Henrik Hvalbye 92221972
henrik.hvalbye@gmail.com
"Three sides to every story. Yours, mine, and the truth!"

#10 Lilleaas

Lilleaas

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 41 Innlegg:

Posted 08 November 2008 - 22:39

QUOTE(HKAKH @ 7 Nov 2008, 22:37) <{POST_SNAPBACK}>
Er på Sætres gammle bil jeg bytta på, han nevnte det for meg også. Men jeg valgte å prøve først uten og ta av å det gikk utmerket, så du får ha det som reserve plan wink.gif


sætre skal nok få skru litt på mine bærekuler oxo, bare han ikke prøver seg på de to andre kulene mine!!!

#11 HKAKH

HKAKH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 371 Innlegg:

Posted 09 November 2008 - 01:56

QUOTE(Lilleaas @ 8 Nov 2008, 23:39) <{POST_SNAPBACK}>
sætre skal nok få skru litt på mine bærekuler oxo, bare han ikke prøver seg på de to andre kulene mine!!!


Skeptisk...
Henrik Hvalbye 92221972
henrik.hvalbye@gmail.com
"Three sides to every story. Yours, mine, and the truth!"

#12 Tøns

Tøns

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 11 November 2008 - 21:51

Heheheh... Ingen vil vel røre dine kuler, hehehehh..

Prøver først med hammer ja:)

Fornøyd med Sætres gammle?

#13 Tøns

Tøns

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 23:30

Fikk nye bærekuler fra quadratec igår, og begynte så smått å skru i kveld. Skal stå over natta med mye rustløser på seg:). Hva må jeg egentlig skru av før jeg skal begynne å slå? Har skrudd av bremseskive og calipper, men noe mer? Gjerne tips med forklarende bilder, men alt kan hjelpe...

#14 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 00:57

muttern til drivaksling, hjullagerhub tror det va 3 skruer på baksiden du må ta ut akslingen for å skifte kulene, for å få ut aksling må hub vekk

#15 Tøns

Tøns

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 18:11

Da er endel demontert, eneste som mangler nå er nedre bærekule, den sitter som f... Den øvre gikk lett som bare det, heldigvis. Regner med at nedre skal slåes ned mot bakken, i forhold til ny kule så skal den iallfall det. Håper å klare det i løpet av kvelden, men måtte inn for en matbit nå..

#16 Tøns

Tøns

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 21:32

Satan!!!! Får ikke av nedre bærekule... Brukt slegge og fandens oldemor, uten hell.... Nå får jeg ikke kjørt bilen på verksted ell, pga av nedre bærekula er ødelagt, dvs leddet med gjenger er ikke veldig bevegelig lenger.... Noen som har noen geniale tips?

#17 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 21:58

prøv å sette press på kulen med en jekk eller noe , så mens den står i press varmer du feste rundt kula med en propan brenner
jeg skiftet kuler på min bil ,jeg brukte en flaskejekk fra biltema pluss to tykke stålplater ,to gjengestenger med muttrer,så lagde jeg en ters av dette ,jekken tok kulene lett ut, jekken var på 10 tonn

#18 Tøns

Tøns

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 22:29

Ja, må nok prøve det. Får prøve å skaffe meg en flaskejekk i mrg... Fy f som den nedre sitter. Øvre smatt jo bare rett av... Takk for tips.

#19 Tøns

Tøns

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 15:55

Jammen gikk den ikke av tilslutt, og takk og pris for det. Fikk hjelp av en kompis som er litt større og sterkere enn meg:). Han brukte først vinkelsliper for å "file" ned den øvre kanten, siden denne var blitt litt "sopplignende", etter dette var det rå muskelkraft som gjalt...

Nå sitter jeg inne å lader opp med kaffe, skal ut å montere det hele om litt, dette blir som en lek i forhold, håper jeg:).



Takk til Bjørn123 som var villig til å låne meg verktøyet hans, selv om jeg nå ikke fikk bruk for det:). Takk for gode råd dere andre.

#20 HKAKH

HKAKH

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 371 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 00:28

QUOTE(Tøns @ 11 Nov 2008, 21:51) <{POST_SNAPBACK}>
Heheheh... Ingen vil vel røre dine kuler, hehehehh..

Prøver først med hammer ja:)

Fornøyd med Sætres gammle?


Hammer på kuler høres jo bare ubehaglig ut! thumbsdown.gif

Ja er veldig godt fornøyd med den, litt små tull med noe "fusking" som e igrunn ikke har fått kikka så mye på enda da jeg er avhengig av at den er opp å går whistle.gif
Henrik Hvalbye 92221972
henrik.hvalbye@gmail.com
"Three sides to every story. Yours, mine, and the truth!"