Gå til innhold



Foto

Vurderer en Dodge


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 Meinang

Meinang

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 14:00

Et difust spørsmål kanskje, men la gå..

Kort fortalt, jeg ser etter en hobby/trekkebil av typen dodge, helst pickup. Den skal kunne brukes til å trekke en henger med en liten gravemaskin på, dvs trekke en samlet vekt på ca 3500kr, lovlig. Utenom det klør jeg etter å få tak i en amcar igjen (hadde en blazer k5 før), denne gangen en pickup, gjerne veteran!

Spørsmålet er hvor mye kan man trekke med en typisk dodge pickup? Jeg har aldri helt forstått reglene for hvor mye man kan trekke, men jeg har forstått det som om at man ikke kan trekke mer enn at summen av bil+henger med last = 3500, har jeg forstått det riktig? Isåfall har jeg et problem!

#2 Chev_G30

Chev_G30

    Lastebilmekaniker B.O.S

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3313 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 15:32

i første omgang regner jeg med at du har BE/C1E har du det såšfaller regelen for samlet vekt på 3500Kg bort da kan du trekke det bilen har lov til...

#3 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 16:45

QUOTE(Chev_G30 @ 26 Oct 2008, 16:32) <{POST_SNAPBACK}>
i første omgang regner jeg med at du har BE/C1E har du det såšfaller regelen for samlet vekt på 3500Kg bort da kan du trekke det bilen har lov til...


Men er den reistrert som lett lastebil, så kan vel ikkje hengervekta vere meir enn aktuell vekt på bilen? eks. gravemaskin + henger veier 3500kg, da må bilen minst veie det samme...

Men har du kun B eller C1, så har du uansett et problem ja.
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#4 ralph

ralph

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 17:38

en av mange regler er at hengeren ikke kan overskride 1,5 ganger bilens aktuelle vekt. Veier bilen med deg 2tonn kan du trekke 3 osv osv. Men du Får stort sett problemer med hva som hengerkula, vognkortet sier før det blir aktuelt. Reglene for å trekke henger er jo til å gå seg bort i....

Edited by ralph, 26 October 2008 - 17:39.

Morgenstund har gull i munn, men bly i ræva!

#5 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 18:30

Enkleste er vel at trådstarter forteller om hvilket førerkort han har eller har tenkt å ta. Eller så får vi vel bare en ny tråd som ramser opp alle klassene igjen.....

#6 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 27 October 2008 - 16:18

Hotteste tipset må være denne sida her.

http://www.betrailer.se/

Har en kollega som kjører en slik en, og han kan dra 10 tonn på hengeren, helt lovlig med BE.

#7 Meinang

Meinang

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 28 October 2008 - 21:47

Planen er å kjøre opp til lett lastebil, C1 eller hva det enn heter. Hvis det er slik at en kan trekke 1,5 ganger bilens vekt er det jo ikke noe problem for en stor pick up (rundt 2,5 tonn) å trekke 3500?

PS, synes ikke de trailerene virket som noen særlig god løsning mpt at det skal også være en hobby-bil, noe å skru litt på, hehe

#8 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 28 October 2008 - 22:10

QUOTE(Kenny_g @ 27 Oct 2008, 16:18) <{POST_SNAPBACK}>
Hotteste tipset må være denne sida her.

http://www.betrailer.se/

Har en kollega som kjører en slik en, og han kan dra 10 tonn på hengeren, helt lovlig med BE.


En underlig farkost det der. Har svenskene samme begrep som oss da? viker jo nesten som det er C1 han skriver om "BE-Körkort (Lätt lastbil med tungt släp)" På det er det jo 12 tonn i Norge.

Mener at i Norge så må du ha CE for å kjøre pickup med svingskive.???

#9 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 28 October 2008 - 22:16

Du vil få en begrensning der med en gang. Med C1 kan du ikke trekke henger som har totalvekt tyngre enn egenvekten (merk ikke aktuell vekt som tidligere omtalt) til bilen.

Det har ingen betydning om det finnes noen 1.5 ganger regel. Den går i såfall mot kjøretøysforskriften om hva bilen har lov til å trekke, mens det jeg nevner legg en begrensning mot førerkortforskriften.

Jeg skal vise deg noen eksempler med utgangpunkt i min bil som viser at det er kombinasjonen av kjøretøysforskrifter og førerkortforskrifter som teller.

Når min bil var C1 kjøretøy var vektene slik:

Tillat hengervekt kg 3150
Egenvekt ca kg 2510
Kroken er godkjent for kg 3000


Når jeg har C1E kunne jeg trekke henger med kg 2510. Dette fordi C1 har den regelen at henger har ikke lov å være tyngre enn egenvekten på bilen.

Når kompisen min med CE kjørte samme bil kunne han trekke full trekkvekt på 3150kg, men begrenset til 3000kg som kulen tåler. For her kommer ikke egenvektregelen inn i bildet.

Nå er bilen nedregistrert. Da har jeg med mitt BE også lov å trekke full trekkvekt på 3150kg, men begrenset til 3000kg som kulen tåler. For her gjelder ikke dette med egenvekt heller.

Så etter at jeg satte på dårligere støtdempere bak på grunn av nedregistreringen, så kunne jeg som person plutselig trekke et halvt tonn mer med samme bil.

Edited by Chevy-LPG, 28 October 2008 - 22:17.


#10 Meinang

Meinang

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 28 October 2008 - 22:23

Dette vikrer jo nærmest absurd, men takk for oppklaringen! Så dette betyr at jeg i tilfelle må kjøre opp til CE, skaffen en bil som kan trekke 3500kr og har en krok som kan trekke like mye? Dette ble raskt vanskeligere..

#11 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 28 October 2008 - 23:01

Nei, egentlig ikke. den førerkortklassen har jo en ganske høy pris når du ser på sluttsummen for å få trailerlappen.

Husk også at uansett hvor stor bil du har så har du i Norge kun lov å trekke 3.5 tonn med påløpsbrems. Dermed så holder det kanskje at du finner en bil som er nedregistrert og som har høy trekkevne. Min har 3150kg og kan kjøres på B sertifikat. Blir mye billigere for deg å kun skaffe E til B sertifikatet som du allerede har. Det finnes biler som trekker mer. En venninne av meg har en Jeep grand Cherokee. den kan trekke 3500kg med B sertifikat.

#12 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 28 October 2008 - 23:07

QUOTE(Meinang @ 28 Oct 2008, 23:23) <{POST_SNAPBACK}>
Dette vikrer jo nærmest absurd, men takk for oppklaringen! Så dette betyr at jeg i tilfelle må kjøre opp til CE, skaffen en bil som kan trekke 3500kr og har en krok som kan trekke like mye? Dette ble raskt vanskeligere..


Da vurderer du en nedregga Tahoe, årsmodell 2000+ smile.gif Men, da trenger du kun BE smile.gif

Tahoe kan trekke 3500kg på kroken.

Edited by Jeeps, 28 October 2008 - 23:08.

Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#13 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 10:33

QUOTE(Chevy-LPG @ 28 Oct 2008, 23:10) <{POST_SNAPBACK}>
En underlig farkost det der. Har svenskene samme begrep som oss da? viker jo nesten som det er C1 han skriver om "BE-Körkort (Lätt lastbil med tungt släp)" På det er det jo 12 tonn i Norge.

Mener at i Norge så må du ha CE for å kjøre pickup med svingskive.???


Skal ikke dra i gang noen lang diskusjon her, og ikke kan jeg alt om dette heller....men,

Sakset fra vegvesenets sider:


Klasse BE (personbil med tilhenger)
Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B.

Hvilke tilhengere med tillatt totalvekt over 750 kg som du kan trekke med ren klasse B, er omtalt på forrige side: Klasse B (personbil).

Før trekking må du alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt.
Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har. Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt
.


Slik jeg tolker det, er det ingen vekt begrensning i førerkort klassen annet enn det som er angitt i vognkortet på trekkbilen om bilens maksimale aktuelle hengervekt eller eventuelt tillatte vogntogvekt.
Har du i tillegg feks luftbremser som de hengerene jeg linker til, så kommer man langt med den litt diffuse og uklare BE førerkortklassen.

Er jeg helt på jordet her?


#14 General Lee

General Lee

    Secret Squirrel

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 684 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 17:57

Hva er egentlig tillatt total vogntogvekt på BE? Hva begrenser? Vognkort? Førerkort?
Ikke at det bryr meg, har CE, men greit å oppklare litt i det diffuse regelverket som ingen kan svare deg på. Hverken politi eller tilsyn klarer å gi deg ett likt og fullgodt svar.
Road Warrior

#15 Guest_axsling_*

Guest_axsling_*
  • Guests

Posted 29 October 2008 - 18:03

QUOTE(General Lee @ 29 Oct 2008, 18:57) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er egentlig tillatt total vogntogvekt på BE? Hva begrenser? Vognkort? Førerkort?
Ikke at det bryr meg, har CE, men greit å oppklare litt i det diffuse regelverket som ingen kan svare deg på. Hverken politi eller tilsyn klarer å gi deg ett likt og fullgodt svar.


...som du sier, ingen som har kunnskap om dette, som med kjøre/hvildetidsforskriftene og. Jeg laster det jeg skal ha med å kjører....driter i hele BT. De er ikke annet enn en gjeng bevernylonkledde, inkompetente bedrevitere...

F.eks..Jeg ble stoppet av BT fordi jeg hadde 4 ekstralys montert, fikk mangellapp. Var på EU kontr. i mai, å da ble bilen godkjent med alle lyktene, riktignok fordi jeg hadde 2 plastdeksler på to av lyktene.

Edited by axsling, 29 October 2008 - 18:05.


#16 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 19:01

QUOTE(General Lee @ 29 Oct 2008, 17:57) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er egentlig tillatt total vogntogvekt på BE? Hva begrenser? Vognkort? Førerkort?


Bilens vognkort slik jeg tolker det.

#17 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 21:43

QUOTE(General Lee @ 29 Oct 2008, 17:57) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er egentlig tillatt total vogntogvekt på BE? Hva begrenser? Vognkort? Førerkort?
Ikke at det bryr meg, har CE, men greit å oppklare litt i det diffuse regelverket som ingen kan svare deg på. Hverken politi eller tilsyn klarer å gi deg ett likt og fullgodt svar.


Lærer dere ikke dette når dere er og tar lappen da? Hvorfor mener du at du med CE ikke bryr deg? Har mange begrensninger du selv om du har CE. Eks så kan du med min bil ikke trekke mer enn en jeg med BE..... Trodde det måtte være en selvfølge jeg at når man lærer å kjøre med E så lærer man også forskjellen på kjøretøysforskrift og førerkortforskrift. Det er jo der hele kluet ligger. Dette er ikke vanskelig i det hele tatt. Så lenge man skiller mellom disse.

Dette er som sprit og blandevann.... du blir ikke full av blandevann... du blir dritings av sprit.... det er blandingsforholdet som skaper en vellykket fest......

Edited by Chevy-LPG, 29 October 2008 - 22:24.


#18 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 29 October 2008 - 22:21

En liten oppsummering: (beklager hvis jeg gjentar meg selv for mye....)

Kjøretøysforskriften sier hva bilen din har lov å trekke. Dette står som regel i vognkortet. Du kan i tillegg ha to flaskehalser til du må ta hensyn til og det er hvis kula di tåler mindre enn hva bilen har lov å trekke, samt om det er innskrevet en totalvogntogvekt i vognkortet.

Førerkortforskriften sier hva DU som sjåfør har lov til å føre. Men her kommer da kjørekortforskriftene inn som en begrensning og flaskehals. Det er derfor man kan oppleve at samme bil kan trekke helt forskjellig med to forskjellige sjåfører.

Jeg skal vise deg noen eksempler med utgangpunkt i min bil som viser at det er kombinasjonen av kjøretøysforskrifter og førerkortforskrifter som teller.

Når min bil var C1 kjøretøy var vektene slik:

Tillatt hengervekt kg 3150
Egenvekt ca kg 2510
Kroken er godkjent for kg 3000


Når jeg har C1E kunne jeg trekke henger med kg 2510 totalvekt. Dette fordi C1E har den regelen at henger sin totalvekt har ikke lov å være tyngre enn egenvekten på bilen. (slik som B )

Når kompisen min med CE kjørte samme bil kunne han trekke full trekkvekt på 3150kg, men begrenset til 3000kg som kulen tåler. For her kommer ikke egenvektregelen inn i bildet.

Nå er bilen nedregistrert. Da har jeg med mitt BE også lov å trekke full trekkvekt på 3150kg, men begrenset til 3000kg som kulen tåler. For her gjelder ikke dette med egenvekt heller.

Så etter at jeg satte på dårligere støtdempere bak på grunn av nedregistreringen, så kunne jeg plutselig trekke et halvt tonn mer med samme bil fordi jeg nå ble regulert etter BE.

Man kan altså trekke mer med BE enn C1E i enkelte tilfeller. Husk også at det i Norge kun er lov å ha 3500kg med påløpsbrems.

Jeg er ikke inne i reglene som gjelder for C1E når vi snakker om luftbremser.


#19 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 11:06

QUOTE(Chevy-LPG @ 29 Oct 2008, 23:21) <{POST_SNAPBACK}>
Man kan altså trekke mer med BE enn C1E i enkelte tilfeller. Husk også at det i Norge kun er lov å ha 3500kg med påløpsbrems.
Jeg er ikke inne i reglene som gjelder for C1E når vi snakker om luftbremser.


Må ikke ha C1E før å kjøre henger med luftbrems vel?
Misforsto jeg deg nå?

Det er nettop det som er kluet til disse svenskene.

De selger en pakkeløsning med en trekkbil på grønne skilt m/svingskive og luftbrems på en henger som er godkjent for xx antall tonn. Både trekkbilen og hengeren er godkjent for dette.

Og når det i BE klassen ikke er gitt noen "øvre" grense for for max hengervekt, ja da er det bare å tute og kjøre.


#20 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 30 October 2008 - 18:48

Neida, som jeg sa, dette med luftbremser og regler når du passerer 3.5 tonn med påløpsbrems har jeg ikke greie på. C1E har med tyngde å gjøre, ikke hva slags bremser kjøretøyet har.