Gå til innhold



Foto

Ny lov for motorferdsel i utmark:


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
21 replies to this topic

#1 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 14 November 2008 - 22:34

Siste nytt fra DN: Det hjalp tydeligvis ikke å be direktoratet om å begynne å tenke etter forrige forslag...
http://www.vg.no/nyh...hp?artid=522543
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#2 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 14 November 2008 - 23:15

Får ikkje kjøre på eget jorde om vinteren?? Herrejesus for noko tull. Det der er det INGEN som kommer til å følge....
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#3 Tombra

Tombra

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 485 Innlegg:

Posted 15 November 2008 - 17:18

Slikt skal ikke være mulig. er det INGEN som har vært utenfor kontoret sitt i oslogryta i DN?

Pajero "Tassen"

#4 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 15 November 2008 - 18:35

Dessverre er jeg ikke overraska med tanke på hva slags hengehuer og oppsop det sitter på stortinget.

Suverent bra forslag gitt..... Bønda skal ikke få lov å hente seg rundballer til dyra etter at snøen har falt, fordi det skader naturen og bråker. Det bråker mer om dem kjører og henter seg en rundball om vintern, enn å pløye, harve, og høste ????

Og hvem er det som slår leir rundt jordet eller på jordet til bønda ??? Fy faen, jeg har lest mye dumt her i livet azz, men dette tar kaka. Håper denne regjeringa blir styrta med øyeblikkelig virkning. Det har jeg håpa helt siden den ble valgt.

Jeg jakter helt fra 10. august til 23. desember. Mitt jaktterreng er 4 km. inn på en privat vei, og det er ingen som bor innover der om vintern. Så ifølge lovverket så blir jeg straffa hvis jeg kjører der når det ikke er brøyta.

Lurer på hva jeg får ødelagt på den veien da den ikke er måka jeg, kontra at jeg kjører der hele våren, sommern og høsten.......

Nisselandet Norge slår til igjen. Er det rart andre land ler seg ihjel av oss ???
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 December 2008 - 17:54

Problemet er at de som ofte søker slike stillinger er folk som er fanatiske. Og he har fanatikerne tydeligvis seiret og tatt over hele styringen over utredningsarbeidet.

Dette lover ikke godt for fremtiden, absolutt ikke for de fleste her vil bli sittende siden de er ansatt og ikke politisk utnevnt slik at de følger regjeringen.


Vi får bare satse på global oppvarming så det ikke kommer snø !!!


#6 Erik T

Erik T

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 22 April 2010 - 13:17

Henter denne opp igjen....
Ser ut som regjeringen tar til fornuft (merkelig...)
Utkastet er forkastet!

http://www.vol.no/ny...ticle351822.ece

#7 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 22 April 2010 - 14:01

Da må vi snart invistere i belter til bilen rolleyes.gif

#8 the_søring

the_søring

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 22 April 2010 - 15:15

å herre GUD. ja det er sikkert bra humant imot dyra når man ikke får henta inn rundballer tenker jeg.

Til og med forslaget om å minske prosentmengden alkohol i drikkevarer her i landet (for å minske alkoholrelaterte problemer) var mer fornuftig enn det der forslaget.

Nei, for vel stille til valg selv, og rydde opp i rotet de lager i staten.
Mean machine - Devilgene

offroad er tingen!!...
bare ikke på taket.... *blush*

#9 Tome

Tome

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 377 Innlegg:

Posted 23 April 2010 - 06:26

QUOTE(HardKåre @ 14 Nov 2008, 23:34) <{POST_SNAPBACK}>
Siste nytt fra DN: Det hjalp tydeligvis ikke å be direktoratet om å begynne å tenke etter forrige forslag...
http://www.vg.no/nyh...hp?artid=522543


I følge lov om ferdel i utmark, så gjelder dette også ubrøytet veg:

§ 2. (virkeområde).

Med motorferdsel menes i denne lov bruk av kjøretøy (bil, traktor, motorsykkel, beltebil, snøscooter o.l.) og båt eller annet flytende eller svevende fartøy drevet med motor, samt landing og start med motordrevet luftfartøy.

Med utmark menes udyrket mark som etter lov om friluftslivet § 1 a første ledd ikke regnes som innmark eller like med innmark. Setervoll, hustomt, engslått, kulturbeite og skogplantefelt som ligger i utmark, regnes i denne lov like med utmark.

Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.

Med vassdrag menes åpne og islagte elver, bekker og innsjøer.

Loven gjelder ikke landingsplass for luftfartøy når det er gitt konsesjon etter lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart § 7-5.


Så om du er ute å kjører før plogen om morgenen en dag det ar kommet snø, så bryter du faktisk loven om ferdsel i utmark.
Hvor høy er boten for det mon tro??

Står det i loven et sted at du må kutte ut all fornuftig tankegang og evnen til å tenke selv for å bli politiker i dette landet?
[font=Comic Sans Ms]

#10 Erik T

Erik T

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 131 Innlegg:

Posted 23 April 2010 - 14:06

QUOTE(Tome @ 23 Apr 2010, 07:26) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor høy er boten for det mon tro??


Straffen for å kjøre i utmark etter §2 har som regel vært 10k i de tilfeller jeg har hørt om.

#11 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 24 April 2010 - 07:44

QUOTE(Tome @ 23 Apr 2010, 06:26) <{POST_SNAPBACK}>
I følge lov om ferdel i utmark, så gjelder dette også ubrøytet veg:

§[i] 2. (virkeområde).
Veg i utmark som ikke er opparbeidd for kjøring med bil, anses i denne lov som utmark. Det samme gjelder opparbeidd veg som ikke er brøytet for kjøring med bil.


Hvem kan definere bil?
Kjører jeg en bil når jeg kjører en Suzuki SJ 413?
Golf Syncro?
WW caravelle Syncro?

Om dette er definisjonen på bil, s ser jeg ikke helt problemet.
Strø litt grus i terrenget, så kommer jo disse bilene seg frem.....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#12 tomj

tomj

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 25 August 2010 - 14:08

I gårsdagens OA står det en artikkel om 2 som har fått 10.000,- i bot + omkostninger for å ha kjørt ATV på traktorveg.
De hadde fått lov av grunneier, og mente veien var bra nok for almenn ferdsel, noe retten ikke var enig i.

Jeg blir veldig usikker på definisjonen av kjørbar vei.
Driver selv med naturfoto på fritiden, og på mine ferder i skog og mark hender det jeg kjører av hovedveien, og inn på en vei som ikke er noe problem for min bil ialfall, men klart et problem for en senka BMW. Snakker om å kjøre på litt dårlig vei, men ikke kjøring utenom.

En ting er å gjøre en ærlig feilvurdering av om veien er godkjent å kjøre på eller ikke, men en bot på 10.000,- er i drøyeste laget.
Nå vet jeg ikke hvor stor andel av boten hjelmene hadde å si, men alikevel .........

http://www.oa.no/nyh...icle5235447.ece

Dette synes jeg er blitt for drøyt, og vil helt klart forringe min tid i skogen hvis jeg blir nødt til å gå flere kilometer med kamerautstyr fordi jeg er usikker på om veien ser for dårlig ut eller ikke.

Er det noen som ver om det finnes noen klare definisjoner på hva som er godkjent vei å kjøre på eller ikke ?
TJ

#13 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 30 August 2010 - 16:34

Står noe her:
http://www.skogselsk...213/1/213_1.pdf
http://www.regjering....html?id=278801

Så: Moralen er vel at forskjellen på farbar vei og utmark bestemmes ved skjønn av den enkelte tjenestemann. Og om ditt skjønn sier noe annet enn hans tar du feil...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#14 tomj

tomj

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 02 September 2010 - 04:58

Ja, dette er ikke særlig morro.

Man blir provosert av dette overformynderiet, selv om jeg forstår årsaken til at man gjør det.
Men det burde vært lov å kjøre på dårlige traktor/skogsbilveier med bil, selv om det heter terrengbil.
Så skadelig kan det ikke være.

Så moralen er, at det er om å gjøre å kjøre der så mye at veien holder seg som farbar vei.
TJ

#15 tomj

tomj

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 02 September 2010 - 04:58

Ja, dette er ikke særlig morro.

Man blir provosert av dette overformynderiet, selv om jeg forstår årsaken til at man gjør det.
Men det burde vært lov å kjøre på dårlige traktor/skogsbilveier med bil, selv om det heter terrengbil.
Så skadelig kan det ikke være.

Så moralen er, at det er om å gjøre å kjøre der så mye at veien holder seg som farbar vei.
TJ

#16 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 02 September 2010 - 05:26

Det er om å gjøreå ha verktøy i bilen som er til å vedlikeholde veier, for da har du muligheten til å påberope deg at du driver veivedlikehold, og det må politimannen skrive i sin anmeldelse.
Dermed har du en liten kjangse i havet.....

Motorsag og spade....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#17 peri_lund

peri_lund

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 02 September 2010 - 22:39

Hehehe :-)
Mye bra og kreative forslag her... tongue.gif

Volvo V70 2,4 TURBO :-)
Per I. Lund.

#18 hunnes

hunnes

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 102 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 21:23

QUOTE(Bergum @ 2 Sep 2010, 05:26) <{POST_SNAPBACK}>
Det er om å gjøreå ha verktøy i bilen som er til å vedlikeholde veier, for da har du muligheten til å påberope deg at du driver veivedlikehold, og det må politimannen skrive i sin anmeldelse.
Dermed har du en liten kjangse i havet.....

Motorsag og spade....


Då skall eg alltid køyre med minigravar på planet. bere for og vær på den sikkre sida. tongue.gif

Edited by hunnes, 12 January 2011 - 21:25.


#19 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 12 January 2011 - 23:27

Ser over at nokre personer med ATV er anmeldt for kjøring på skogsveg, med andre ord, om man hadde kjørt en ATV som er traktorregistrert så har man lov??
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#20 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 14 January 2011 - 21:35

NEI, ikke engang en bonde har lov å kjøre i egen utmark med egen traktor med mindre turen har en hensikt.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere