Gå til innhold



Foto

Vekt på deler


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 11:06

Jeg er sikker på at jeg skrev dette innlegget for noen dager siden men hvor jeg endte opp med å poste det aner jeg ikke.

Vi ser at det er et seriøst vektproblem med SJ. Forakselvekta er så presset at selv den minste ombygging gir vektpoblemer.

Som kliss original har bilen kun 60 kilo å gå på fra egenvekt foran til maksvekt foran. Fører og 1 passasjer gjør at denne vekta overskrides.

Vinsj er dermed håpløst om bilen blir veid. Større dekk, akselbytte, servostyring etc fører alle til økt aksellast foran.

Om en tar bort vekt helt bak endres også vektfordelingen slik at mer vekt kommer på forakslingen. Om en fjerner reservedekket feks.

Derfor er det vesentlig å vite hva ulike deler veier så en kan unngå å bli avvist grunnet for høy vekt som eneste problem, slik som det skjedde med Esben og motorbytte forrige dagen.


Derfor tenkte jeg vi kunne lage en tråd med NØYAKTIGE vekter på ulike deler.

Styresnekke, servosnekke, motorer, akslinger, ulike fjærer, seter originale og andre. Ulike dekk, felger panser, vinsjer.

Og så få satt det opp i et system

Jeg vet at en Santane med dieselmotor er godkjent for 700 kg total forakselvekt og at Trailmaster sit 80 mm hevesett er godkjent for 585 kg mens 50 mm hevesettet er godkjent for 650 kg.
OME øker også maks aksellast, men disse grensene har jeg ikke tilgang til for øyeblikket.

Originalt er en 413 godkjent for rundt 530 kg. Kunne vært fint å samle inn om det er forskjeller på slike ting og om det finnes reservedeler feks fjærpakker som er beregnet på SJ som er felles for biler med lik maks aksellast. Da kan det brukes for å få godkjent høyere aksellast.

Ved veing av deler slik som motorer er det utrolig viktig at det er nøye beskrevet hvilke deler som sitter på motoren som starter, svinghjul, forgasser etc olje og lignende.

Jeg skal hjem i helga så jeg skal ta med badevekta ut i garasjen og veie en masse deler for bilen min ligger plukket totalt i småbiter nå så det er en fin anledning til å veie ting.

Edited by Nöcke Gunnar, 01 February 2009 - 18:41.


#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 11:07

Motor

G13A motor: uten svinghjul og starter, men med alle væsker: 82 KG
G16A motor: uten svinghjul og starter, men med alle væsker: 85 KG


Starter G16 2 kg.

AC kompressor 3,1 kg.

Edited by Nöcke Gunnar, 22 November 2008 - 15:25.


#3 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 11:08

Drivverk

Edited by Nöcke Gunnar, 21 November 2008 - 11:08.


#4 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 11:09

Karosseri


Forskjerm 5,2 kg

Panser 11,5 kg.

Dør komplett 16,5 kg

Til sammenligning er dette vekten på glassfiberdeler fra Weissdesign.de i Tyskland.

Body 65kg
Panser 6kg (her finnes det også en enda lettere utgave)
Skjerm front 5kg
Vindusramme 5kg
Baklem 4kg without frame for sparewheel mounting
7kg with an frame inside

Det vil si at Karroseri + panser + 2 x skjerm + vindusramme + baklem veier totalt 93 kg.

Han kan lage alt i carbonfiber om det ønskes, men som han sier "myye dyrere".

Edited by Nöcke Gunnar, 22 December 2008 - 23:47.


#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 11:10

Diverse utstyr

Servopumpe 4030g
Org. snekke 6400g
Jimny servosnekke 10160g
med slanger og servoolje og braketter og koblinger kjem nok en servoinstallasjon på ca 11-12kg

org. radiator med fester komplett 5790g
trudde her var litt å hente vektmessig med å finne aluradiator men det er nok neppe noko å stresse med..

Co promp styredemper 3290g
8"RC felg med beadlook 12900g


Kufanger original 6 kg.

Bensintank med innmat og gummirør 5 kg.

AC kompressor 3.1 kg uten monteringsplate

Trailmaster hevefjærer
Foran Begge 13,5 kg
Bak begge 20,2 kg

Hengerfeste 9,9 kg


Arb 3,4 kg

Doug Thorley eksosmanifoil 16V 4,7 kg

Støtfanger foran med originale lykter 6,1 kg.


Vinsj KEW 5000 19 kg
Monteringsplate original 5 kg

Edited by Nöcke Gunnar, 22 November 2008 - 15:21.


#6 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 20:11

Var en tur i garasja med kvalpevekta til kona:

Servopumpe 4030g
Org. snekke 6400g
Jimny servosnekke 10160g
med slanger og servoolje og braketter og koblinger kjem nok en servoinstallasjon på ca 11-12kg

org. radiator med fester komplett 5790g
trudde her var litt å hente vektmessig med å finne aluradiator men det er nok neppe noko å stresse med..

Co promp styredemper 3290g
8"RC felg med beadlook 12900g

Dersom det er andre org. deler eller andre ting som er interresant så berre sei frå så skal eg sjå om eg har det liggande og ta en tur til. kvalpevekta er begrensa til 20kg.

har laust "frontclip", støtfanger og panser eg kan vege seinere..

Edited by yakuza, 21 November 2008 - 20:22.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#7 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 20:45

flyttet emnet inn under FAQ jeg...

og la inn en ikke søkbar link i selve forumet:)


#8 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 20:59

Kjempebra.

Jeg fikk en på trynet i dag når jeg fant ut at reglene om å endre på akselvekt er strammet inn maksimalt. Jeg var med på å bygge om en en bil en tid tilbake og der endret vi fra fire til tre passasjerer for å få godkjent vektene og på en tidligere SJ jeg hadde ble det satt på fjærer fra en lang modell og da fikk vi godkjent mer vekt.

Nå er det stengt for godt. Aksellast følger kjøretøyet og ikke akslinger eller fjærer lenger. Det er fryktelig dårlig nytt

Edited by Nöcke Gunnar, 20 December 2008 - 13:53.


#9 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 21:52

"Norsk Suzuki" (for ikkje å lokke til oss googletreff) har vore veldig imøtekomande og sponsa treffet vårt og klubben i det siste. Berre det at dei ringer og gir klubben deler dei skal kaste er no veldig godt nytt syns eg. Fint om dette kan pakkast inn så det bygger opp et godt forhold Gunnar smile.gif

Dette med vekt på biler i vognkort er no rare greier uansett:
Alle VW med syncro har "vekttilegg for automatgir 30kg" i vogkortet på visse årsmodeller... Og sidan min VW har syncro kan eg få endra hengervekt frå 2000 til 2600kg. kvar er logikken?




Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#10 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 23:43

editert

Edited by Nöcke Gunnar, 20 December 2008 - 13:52.


#11 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 November 2008 - 15:24

Dekk


Michelin sommerdekk 235/75-15 på 7" stålfelg 24 kg.


Vinterdekk 195/80-15 på original 5,5" felg 17 kg.


BF MUD 33-12,5x15 på 15" stålfelg veier 43,5 kg. ( Utgjør økt forakselvekt på 52 kg om en setter på slike foran)

Edited by Nöcke Gunnar, 08 April 2009 - 12:04.