Vi ser at det er et seriøst vektproblem med SJ. Forakselvekta er så presset at selv den minste ombygging gir vektpoblemer.
Som kliss original har bilen kun 60 kilo å gå på fra egenvekt foran til maksvekt foran. Fører og 1 passasjer gjør at denne vekta overskrides.
Vinsj er dermed håpløst om bilen blir veid. Større dekk, akselbytte, servostyring etc fører alle til økt aksellast foran.
Om en tar bort vekt helt bak endres også vektfordelingen slik at mer vekt kommer på forakslingen. Om en fjerner reservedekket feks.
Derfor er det vesentlig å vite hva ulike deler veier så en kan unngå å bli avvist grunnet for høy vekt som eneste problem, slik som det skjedde med Esben og motorbytte forrige dagen.
Derfor tenkte jeg vi kunne lage en tråd med NØYAKTIGE vekter på ulike deler.
Styresnekke, servosnekke, motorer, akslinger, ulike fjærer, seter originale og andre. Ulike dekk, felger panser, vinsjer.
Og så få satt det opp i et system
Jeg vet at en Santane med dieselmotor er godkjent for 700 kg total forakselvekt og at Trailmaster sit 80 mm hevesett er godkjent for 585 kg mens 50 mm hevesettet er godkjent for 650 kg.
OME øker også maks aksellast, men disse grensene har jeg ikke tilgang til for øyeblikket.
Originalt er en 413 godkjent for rundt 530 kg. Kunne vært fint å samle inn om det er forskjeller på slike ting og om det finnes reservedeler feks fjærpakker som er beregnet på SJ som er felles for biler med lik maks aksellast. Da kan det brukes for å få godkjent høyere aksellast.
Ved veing av deler slik som motorer er det utrolig viktig at det er nøye beskrevet hvilke deler som sitter på motoren som starter, svinghjul, forgasser etc olje og lignende.
Jeg skal hjem i helga så jeg skal ta med badevekta ut i garasjen og veie en masse deler for bilen min ligger plukket totalt i småbiter nå så det er en fin anledning til å veie ting.
Edited by Nöcke Gunnar, 01 February 2009 - 18:41.