Gå til innhold



Foto

2.5 td Startproblemer


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
33 replies to this topic

#1 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 20:17

Nå trenger eg litt gode råd huh.gif

Har skifta 3 av glødepluggane på Cherokee'n siden den var vanskelig å starte. Ble ikke noe bedre, samme problemet. Kommer strøm til pluggene men den virker temmelig dau. Tror ikke den er utslitt som normalt er med slike problemer. Når eg får den igang så putrer den og sviver . Er ikke noe unormal røk heller. Har jobba med dieselmotorer og båter i mange år så eg kjenne igjen en utslitt motor. Noe som har erfaringer eller ideer ?

Olav
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#2 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 23:24

kontroller alle diesel slanger ,og retur slanger på dysene
hvis der er dårlige slanger så kan du få luft i diesel systemet

#3 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 28 November 2008 - 23:33

QUOTE(fiskern @ 28 Nov 2008, 23:24) <{POST_SNAPBACK}>
kontroller alle diesel slanger ,og retur slanger på dysene
hvis der er dårlige slanger så kan du få luft i diesel systemet


Og når det er luft i systemet så går den vel ikke i det hele tatt? Og hvis den går, går den som en gammel sjark, antagelig.

Har du sjekket etterglødingen Olav'n? Dette vet du antagelig hvordan di skal måle, så ingen lengre utredning om dette. Brukte du Biltemaplugger (husker ikke i farten hva du monterte)? Min erfaring er at disse trenger lenger glødetid. Min motor ville ikke i det hele tatt her en dag. Startet, men døde like etterpå. Startmotor drog litt dårlig rundt, og vips var det tomt for strøm. Min teori er da at det er strøm nok til gløding, men dårlig batteri stikker av med resten av strømmen når startmotor er innkoblet. Resultat; ingen ettergløding. Akkurat hvordan glødereleet virker vet jeg ikke, mulig disse også blir dårlige i den forstand at det går mindre strøm igjennom enn det som trengs.

Jeg byttet i hvert fall batteri (hadde et nyt stående i en annen bil), og har ikke hatt problemer siden. Fortsatt må jeg gløde til til releet skrur seg av, og så umiddelbart ny gløding, vente litt etter at lampe har slukket og så starte. Da kommer min raskt og greit.

Kanskje er det noe av samme problemet hos deg?

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#4 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 07:42

QUOTE(fiskern @ 28 Nov 2008, 23:24) <{POST_SNAPBACK}>
kontroller alle diesel slanger ,og retur slanger på dysene
hvis der er dårlige slanger så kan du få luft i diesel systemet



Har skjekka alle slanger har og lufta før eg starte....tror det ligger på glødesia..

Olav

Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#5 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 07:44

QUOTE(Bie @ 28 Nov 2008, 23:33) <{POST_SNAPBACK}>
Og når det er luft i systemet så går den vel ikke i det hele tatt? Og hvis den går, går den som en gammel sjark, antagelig.

Har du sjekket etterglødingen Olav'n? Dette vet du antagelig hvordan di skal måle, så ingen lengre utredning om dette. Brukte du Biltemaplugger (husker ikke i farten hva du monterte)? Min erfaring er at disse trenger lenger glødetid. Min motor ville ikke i det hele tatt her en dag. Startet, men døde like etterpå. Startmotor drog litt dårlig rundt, og vips var det tomt for strøm. Min teori er da at det er strøm nok til gløding, men dårlig batteri stikker av med resten av strømmen når startmotor er innkoblet. Resultat; ingen ettergløding. Akkurat hvordan glødereleet virker vet jeg ikke, mulig disse også blir dårlige i den forstand at det går mindre strøm igjennom enn det som trengs.

Jeg byttet i hvert fall batteri (hadde et nyt stående i en annen bil), og har ikke hatt problemer siden. Fortsatt må jeg gløde til til releet skrur seg av, og så umiddelbart ny gløding, vente litt etter at lampe har slukket og så starte. Da kommer min raskt og greit.

Kanskje er det noe av samme problemet hos deg?

mvh

B.



Virker fornuftig det med strømmen. skal prøve med starthjelp i dag..... Var ikkje biltema plugger eg brukte smile.gif

Olav



Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#6 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 12:14

Har akkurat samma problem med min 2,5 tc, jeg har heller ikke funnet ut hva der er, har byttet glødeplugger, batteri og returslanger uten resultat.
Kjekt viss noen finner ut av dette.
Terje "Trønder`n" Bjørgvik
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!

#7 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 12:33

Da gjenstår det bare å bytte 1 ting til da....bilen tongue.gif

Fra spøk til revolver. Det er jo pussig da, for du Terjebj har jo bytta det meste, og enda så er det trøbbel......Hm, hvis du bytter enheten oppi tanken da, eller dieselpumpe ?
Jeg aner ikke, bare prøver å tenke litt høyt her.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#8 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 12:57

Høyttenkning er alltid fint :-) Tror ikke det er noen enhet i tanken på disse bilene...........

Hva med dysespisser? Dette er riktignok en forkammerdiesel, men en eller flere dyser som ikke forstøver skikkelig vil jo vanskeliggjøre starten, samtidig er de kanskje ikke så dårlige at det merkes når motor går, da motorvarme og forkammer vil gjøre mye av jobben med forstøvning og innblanding i luft.

Bare en tanke...dette også :-)

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#9 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 13:06

QUOTE(terjebj @ 29 Nov 2008, 12:14) <{POST_SNAPBACK}>
Har akkurat samma problem med min 2,5 tc, jeg har heller ikke funnet ut hva der er, har byttet glødeplugger, batteri og returslanger uten resultat.
Kjekt viss noen finner ut av dette.


Byttet releet også?

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#10 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 13:14

QUOTE(Bie @ 29 Nov 2008, 13:06) <{POST_SNAPBACK}>
Byttet releet også?

mvh

B.


Ikke byttet releet nei, finner ikke ut hvo det f*** releet sitter,
Terje "Trønder`n" Bjørgvik
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!

#11 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 14:20

QUOTE(Bie @ 29 Nov 2008, 12:57) <{POST_SNAPBACK}>
Høyttenkning er alltid fint :-) Tror ikke det er noen enhet i tanken på disse bilene...........

Hva med dysespisser? Dette er riktignok en forkammerdiesel, men en eller flere dyser som ikke forstøver skikkelig vil jo vanskeliggjøre starten, samtidig er de kanskje ikke så dårlige at det merkes når motor går, da motorvarme og forkammer vil gjøre mye av jobben med forstøvning og innblanding i luft.

Bare en tanke...dette også :-)

mvh

B.



Har lite tro på dyse spisser...ta ein Vovo 41/ 31 serie motor r f.eks den sviver nesten uansett hvor dårlike dysene er. I ein forkammer diesel så er ikke dysene så kristisk da de nestenikke forstøver kontra ein direkte innnsprøyta diesel. Leste om ein kar som hadde satt ei ekstra el. matepumpe fra tanken for å sikre seg at systemet var helt fullt. Har prøvd med håndpumpa før gløding men er samme da...

Olav
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#12 terjebj

terjebj

    TRØNDER`N

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 15:21

Olav: lagt merke til om når den er slik? hos meg var det bestandig når det begynte å bli lite diesel på tanken og viss fronten stor høyere enn bakenden så jeg passer på å parkere med fronten nedover bakken. Men no er den slik uansett hvor mye det er på tanken og det hender bare når motoren er kald, ved varm motor starter den med en gang.
Terje "Trønder`n" Bjørgvik
I`d rather push my Chevy than drive a Ford.
Det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme
svar!

#13 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 19:30

en jeg kjenner hadde en ford skorpio med 2,5 vm diesel han fikk startproblem
hver morgen ville ikke bilen starte,men i løpet av dagen startet den greit
det viste seg at hand pumpen hadde en liten luft lekkasje,når bilen sto en hel natt så dro den luft inn i diesel systemet
han bytta pumpen ,og problemet ble borte


#14 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 29 November 2008 - 20:35

QUOTE(terjebj @ 29 Nov 2008, 15:21) <{POST_SNAPBACK}>
Olav: lagt merke til om når den er slik? hos meg var det bestandig når det begynte å bli lite diesel på tanken og viss fronten stor høyere enn bakenden så jeg passer på å parkere med fronten nedover bakken. Men no er den slik uansett hvor mye det er på tanken og det hender bare når motoren er kald, ved varm motor starter den med en gang.



Tror me er på samme plan der........satt akkurat og tenkte på tanken og mengde diesel. Har hatt full tank når den har hatt en god dag. Kansje det er sugerøret i tanken/ pumpe som tuller?

Olav

Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#15 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 30 November 2008 - 17:42

QUOTE(Olav'n @ 29 Nov 2008, 21:35) <{POST_SNAPBACK}>
Tror me er på samme plan der........satt akkurat og tenkte på tanken og mengde diesel. Har hatt full tank når den har hatt en god dag. Kansje det er sugerøret i tanken/ pumpe som tuller?

Olav


tipper du kan ta en titt på den lille hvite lufteskruen i plast ved manuelle påmpa. min var morken og holdt ikke tett, så jeg byttet den ut med en tilsvarende vanlig stålbolt og en o-ring, og problem løst...

Edited by jasswass, 01 December 2008 - 00:13.

Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#16 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 30 November 2008 - 18:29

Nyttige tips i forhold til luftproblemer :-)

Jeg har oppdaget at mitt gløderele gir fra seg en slags pipelyd under gløding. Flere som har sklike lyder?

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#17 fiskern

fiskern

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 354 Innlegg:

Posted 01 December 2008 - 13:18

har noen kontrollert kaldstart funksjon tror den sitter på dieselpumpen
min bil går med høyt turtall en liten stund etter kaldstart, for så å gå ned til normal turtall etter en stund
vis kaldstarten ikke virker ,så blir motoren vanskelig å starte

#18 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 01 December 2008 - 14:52

Tror ikke alle har en slik kaldstartfunksjon. Jeg har det ikke, og ikke var det noe slikt på en tidligere 1996 modell jeg hadde heller.

mvh

B:

Sjølberging er alfa og omega.


#19 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 01 December 2008 - 19:40

QUOTE(fiskern @ 1 Dec 2008, 13:18) <{POST_SNAPBACK}>
har noen kontrollert kaldstart funksjon tror den sitter på dieselpumpen
min bil går med høyt turtall en liten stund etter kaldstart, for så å gå ned til normal turtall etter en stund
vis kaldstarten ikke virker ,så blir motoren vanskelig å starte


Tror ikkje disse tidlige 2.5 motorene har dette....

Olav

Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#20 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 01 December 2008 - 19:42

QUOTE(Olav'n @ 28 Nov 2008, 20:17) <{POST_SNAPBACK}>
Nå trenger eg litt gode råd huh.gif

Har skifta 3 av glødepluggane på Cherokee'n siden den var vanskelig å starte. Ble ikke noe bedre, samme problemet. Kommer strøm til pluggene men den virker temmelig dau. Tror ikke den er utslitt som normalt er med slike problemer. Når eg får den igang så putrer den og sviver . Er ikke noe unormal røk heller. Har jobba med dieselmotorer og båter i mange år så eg kjenne igjen en utslitt motor. Noe som har erfaringer eller ideer ?

Olav



Fyllte opp tanken helt i går bare for å prøve litt...ble litt forskjell men ikke revolusjonerende tongue.gif men har ett par ting skal eg skal prøve ut litt ....

Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79