Gå til innhold



Foto

Willys jeep 1943 mod


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#1 Lille Kroken

Lille Kroken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 01 December 2008 - 21:43

Hei sann holder på og pusse opp en gammel willys jepp.
tengte jeg skulle legge ut noen bilder..

hær er noen bilder før jeg begynte og plukke ned bilen
Bilde_42_.jpg

Bilde_30_.jpg

Bilde_41_.jpg

Bilde_43_.jpg

Bilde_44_.jpg

30112008114.jpg
dette er fra baksiden av "baljen"

30112008115.jpg
dette er fra dash bordet

30112008113.jpg
"baljen"ligger på siden

Kommer flere bilder til helgen

Edited by Lille Kroken, 04 December 2008 - 20:30.


#2 Lille Kroken

Lille Kroken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 07 December 2008 - 20:17

hær er noen flere bilder fra i dag

sliping.jpg
hær har jeg fått lakt "baljen" opp ned for sliping

sliping1.jpg
holder på inni hjul husene

sliping2.jpg
her ser dere under "baljen" mye nytt stål

#3 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 08 December 2008 - 02:30

detta blir bra:D er bra med bilder det er det bare og fyre løs med:)

#4 Lille Kroken

Lille Kroken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 09 January 2009 - 19:18

QUOTE(Lille Kroken @ 7 Dec 2008, 21:17) <{POST_SNAPBACK}>
hær er noen flere bilder fra i dag

sliping.jpg
hær har jeg fått lakt "baljen" opp ned for sliping

sliping1.jpg
holder på inni hjul husene

sliping2.jpg
her ser dere under "baljen" mye nytt stål


her er noen flerebilder


























#5 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 09 January 2009 - 20:06

Ser veldig bra ut dette.

Vet du noe om historikken til denne bilen?
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#6 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 09 January 2009 - 22:57

Den bilen misunner jeg deg. En vakker dag skal jeg ha en slik selv!
Tlf: 98883546

#7 Lille Kroken

Lille Kroken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 11 January 2009 - 23:59

QUOTE(FrankWS @ 9 Jan 2009, 20:06) <{POST_SNAPBACK}>
Ser veldig bra ut dette.

Vet du noe om historikken til denne bilen?




det lille jeg vet om bilen er at oldefar kjøpte den på auksjon hos militære for lengesiden tror ikke den har vært i krigen har i alle fall ikke sett noen kule hull. hehe.. den har stått i en garasje i over 30 år skulle få det som sto i garasjen hvis jeg tømte den og under en stabel med gamelt matreal sto den fine lille bilen.. fikk start på den før jeg plukket den ned.. bilen har gått ca 30 000km og alt på bilen var overhalt i 1965 regner med det var det året oldefar kjøpte den.. har også militær nr til den

#8 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 00:03

Stilig biggrin.gif Ser ut som detta kan bli en kjempeflott bil, snill olderfar du har smile.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#9 Lille Kroken

Lille Kroken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 00:08

noen nye bilder fra i dag







#10 Lille Kroken

Lille Kroken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 21:51













#11 Lille Kroken

Lille Kroken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 26 January 2009 - 21:51


har overhallet alle bremsene nå..

ny malte felger

ny malt front nav

begynt monteringen igjen.. endelig biggrin.gif

#12 Lille Kroken

Lille Kroken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 08 February 2009 - 22:28

Nå begynner jeg å nærme meg... tongue.gif
fikk ikje tatt noen bilder forje veke jeg beklager dette..











#13 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 20 February 2009 - 06:42

Holder også på med min. http://www.facebook....1...539&l=0af11

Ser at du har et ford karosseri, eller egentlig et acm2 karosseri levert til ford. Hva er rammenummeret på denne? Hva med bodynummer og motor? Har du overhalt drivverket?

Torfinn

#14 Lille Kroken

Lille Kroken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 20 February 2009 - 21:42

QUOTE(torfinn @ 20 Feb 2009, 07:42) <{POST_SNAPBACK}>
Holder også på med min. http://www.facebook....1...539&l=0af11

Ser at du har et ford karosseri, eller egentlig et acm2 karosseri levert til ford. Hva er rammenummeret på denne? Hva med bodynummer og motor? Har du overhalt drivverket?

Torfinn



godt mulig d er ford.. kan sjekke nummera. driv verket var overhalt for 1000km siden slik som resten av alt mekaniske.. men bremsene hang d er derfor i har hatt av tromlan og sjekka at alt va i orden..
hva skal du med nummera?

#15 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 21 February 2009 - 06:46

Du sier du ikke tror den har vært med i krigen, hvorfor tror du det? Mest sannsynlig har den jo det. Disse bilene ble produsert fra 1941 til juni/juli 1945. Rammenummeret vil avsløre når den er produsert. RAmmenummeret sitter på en oval tag på venstre støtfangerhorn. Den mangler på endel biler. det ble produsert over 600.000 av disse. Ca halvparten ble produsert av ford og resten av Willys. Fant du noen merkinger på den da du pusset den ned? Jeg tenker på nummer på sidene av panseret og evt stjerne på panseret? Biler brukt i europa fikk påmalt en stjerne med ring rundt etter d-dagen i 1944. Ford produserte opprinnelig sine karosserier selv. Et firma som heter ACM laget karosseriene til willys. Etterhvert kjøpte også ford karosseriene fra dette firmaet. Og man fikk et standardisert karosseri ACM type 2. Det er det du og jeg har. Man ser at du har et karosseri levert til ford pga lokkene til verktøyboksene og fothvilerne bak. Willys har helt slette lokk. Holderen til bensinkanna er flyttet opp av norske forsvaret for å få plass til skiltet. Det er litt dumt fordi man da kommer utenfor forsterkningsplata, og det kan føre til sprekkdannelser i karosseriet bak. Har du blålapper fra forsvaret på komponenter som motor og gir? Ser også at du har den sene typen ekspanderende håndbrekk. Tidligere type var av en trommeltype med utenpåliggende bånd. Tror skiftet kom sent i 44.

Vet du noe om hardtoppen hvem som har produsert denne? Har du kalesjebøylene og de greiene der? Har du skiftet tankbrønnen? http://www.hmkshop.n...e/prod_382.html

Her er et par andre forum som er meget bra:
www.g503.com
www.hmkf.no gå til forumet.

Søk også på kenneth leela på google han har hjemmeside med masse restaureringsbilder.

mvh
Torfinn

Edited by torfinn, 21 February 2009 - 06:47.


#16 Lille Kroken

Lille Kroken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 21 February 2009 - 19:51

QUOTE(torfinn @ 21 Feb 2009, 07:46) <{POST_SNAPBACK}>
Du sier du ikke tror den har vært med i krigen, hvorfor tror du det? Mest sannsynlig har den jo det. Disse bilene ble produsert fra 1941 til juni/juli 1945. Rammenummeret vil avsløre når den er produsert. RAmmenummeret sitter på en oval tag på venstre støtfangerhorn. Den mangler på endel biler. det ble produsert over 600.000 av disse. Ca halvparten ble produsert av ford og resten av Willys. Fant du noen merkinger på den da du pusset den ned? Jeg tenker på nummer på sidene av panseret og evt stjerne på panseret? Biler brukt i europa fikk påmalt en stjerne med ring rundt etter d-dagen i 1944. Ford produserte opprinnelig sine karosserier selv. Et firma som heter ACM laget karosseriene til willys. Etterhvert kjøpte også ford karosseriene fra dette firmaet. Og man fikk et standardisert karosseri ACM type 2. Det er det du og jeg har. Man ser at du har et karosseri levert til ford pga lokkene til verktøyboksene og fothvilerne bak. Willys har helt slette lokk. Holderen til bensinkanna er flyttet opp av norske forsvaret for å få plass til skiltet. Det er litt dumt fordi man da kommer utenfor forsterkningsplata, og det kan føre til sprekkdannelser i karosseriet bak. Har du blålapper fra forsvaret på komponenter som motor og gir? Ser også at du har den sene typen ekspanderende håndbrekk. Tidligere type var av en trommeltype med utenpåliggende bånd. Tror skiftet kom sent i 44.

Vet du noe om hardtoppen hvem som har produsert denne? Har du kalesjebøylene og de greiene der? Har du skiftet tankbrønnen? http://www.hmkshop.n...e/prod_382.html

Her er et par andre forum som er meget bra:
www.g503.com
www.hmkf.no gå til forumet.

Søk også på kenneth leela på google han har hjemmeside med masse restaureringsbilder.

mvh
Torfinn


det er blåe lapper på alt mulig styre snekken, motoren,girkassen, akslingene,starter,dynamo..
såg nummera ja men har ikkje skrevet di ned men di er fortsatt på bilen.. vet ikke hvor den toppen er laget står ingenting på den.. tank brønnen har jeg laget selv av stål.. viste ikke om at d var råd å få kjøpt før etter jeg hadde laget den..
har ikke kalesje greiene nei litt synd det men ser på hmk shop at det er mulig å få kjøpt..
det jeg mener med at jeg tror den ikke har vært med i krigen er at den ikke har kulehull eller noen slike detaljer..
fant ikkje noen stjerne på panseret for det har vært lakert med en rød farge før den ble gul..
understell nr. 100756 fabrikkmerke: willys type: jeep står d i vognkortet
militært kjennemerke var 37206 står det også i vognkortet..
det kom noen fra forsvaret og overhallet bremsene og byttet gir kassen i senere tid så i har ei ekstra gir kasse liggenes men dette var d oldefar som fikk ordnet så jeg vet ikke noen ting mere enn det som jeg har fått fortalt av gamle onkelen min... skal prøve å finne di andre nummerene i mårra når jeg ska skru litt på den..

#17 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 22 February 2009 - 03:18

Hvis du har ramme nr 100756 så er det en av de første som ble bygd. Willys startet nemlig på 100.000 som første nr. Det betyr at du egentlig har en slat grill. Disse er sjeldne. Det betyr at du egentlig skulle hatt en flatjernsgrill og det er en 1941 modell og bygget 26. nov 1941.


Hvor har du lest dette nummeret? Det som står i det norske vognkortet skal man ikke stole på. På min står det bruktimportert 1942. Tviler på at tyskerne importerte amerikansk krigsmateriell til norge under krigen. smile.gif Hvis det er body nummer som står innslått på frame gusseten, altså det fremre karosserifestet så er det karosserinummeret fra ACM fabrikken. Det er ikke det samme som rammenummeret. Disse numrene startet på null.

Det er willys ramme du har det er det ingen tvil om. Ford rammene hadde en u-profil der du har et rør, altså som radiatorfeste. Ford hadde rammenr slått inn i ramma, mens willys hadde en lapp/skilt som var naglet til ramma.

Hvilken tykkelse brukte du på stålplatene i gulvet? Det er vel ikke rustfritt?

mvh
Torfinn

#18 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 22 February 2009 - 07:20

Ser også at du har 3 combat felger (delte felger) og en cj felg. De delte felgene kan være skikkelig vriene å få fra hverandre. Det ser ut som det har vært byttet fjærer på den en gang. ser ikke ut som originalfjærer. Du har en ford fjær, venstre foran.
Den har nok garantert vært gjennom samlebandsrestaurering tidligere. Det var slike fabrikker både i england, frankrike og tyskland etter krigen. Der ble bilene strippet helt ned og bygget opp igjen. Derfor har de ikke samme karoseri, motor som de var levert med fra fabrikken. De har altså ikke matching numbers.

mvh
Torfinn

Edited by torfinn, 22 February 2009 - 11:49.


#19 Lille Kroken

Lille Kroken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 22 February 2009 - 15:43

QUOTE(torfinn @ 22 Feb 2009, 07:20) <{POST_SNAPBACK}>
Ser også at du har 3 combat felger (delte felger) og en cj felg. De delte felgene kan være skikkelig vriene å få fra hverandre. Det ser ut som det har vært byttet fjærer på den en gang. ser ikke ut som originalfjærer. Du har en ford fjær, venstre foran.
Den har nok garantert vært gjennom samlebandsrestaurering tidligere. Det var slike fabrikker både i england, frankrike og tyskland etter krigen. Der ble bilene strippet helt ned og bygget opp igjen. Derfor har de ikke samme karoseri, motor som de var levert med fra fabrikken. De har altså ikke matching numbers.

mvh
Torfinn


hei smile.gif har 4 combat felger men den siste har jeg ikke tatt bilde av for den er ikke lakert + at dekket er punktert.. å jævlig vanskelig å få delt den forbanna felgen trur den har rusta fast.. tenkte jeg skulle legge den i et diesel bad men haster ikke enda.. må kjøpe 2 nye dekk fra hmkshop slik at jeg får fire like.. stål platen jeg har brukt er 1mm og er ikke rustfri bli veldig dyrt med rustrfi + mye vanskeligere å sveise.. ramme nr står på en plate i venstre ramme vang framme bak støtfangeren... du vet ikke om noen som har en spade og øks tilsalgs? hmkshop vil ikke sende øks..


#20 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 22 February 2009 - 19:11

Det er dekket som nærmest vulker seg fast til felgen. Tror kanskje du kan få presset løs dekket med å bruke en dekkmaskin. Men dekket går ikke over kanten med dekkmaskin, så det må du ikke prøve på. Vet ikke noe om øks og spade. Jeg kjøpte øks og spade fra hmk for noen år siden. Bra du ikke brukte rustfrie plater, det hadde senket verdien. Synes bare det kunne se slik ut. Du får høre på hmk forumet. Det er flere jeepfolk der enn på dette forumet.

http://rolfsask.prob...0.com/index.cgi

Torfinn