Gå til innhold

Foto

hvor mye olje på girkasse 413/Samurai

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 tåffår

tåffår

Suzuki nærd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 20 December 2008 - 16:51

Som overskriften sier, hvor mye olje skal på girkassa.. Litt vanskelig når nivåpluggen sitterfast mad.gif
www.zuki.no
Min Blogg

Suzuki SJ TinTop karros ønskes kjøpt

#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 December 2008 - 17:57

QUOTE(tåffår @ 20 Dec 2008, 16:51) <{POST_SNAPBACK}>
Som overskriften sier, hvor mye olje skal på girkassa.. Litt vanskelig når nivåpluggen sitterfast mad.gif

Girkasse 1,5 liter
Transferkasse 1 liter

GL 5

Legger inn tabellen fra boka så kan dere sjekke det selv for det må regnes om fra denne tabellen og der er det fort gjort at det blir feil så ikke stol for mye på mine tall men regn ut selv.

(Etter diskusjonen her har vi vel kommet til at på girkassa og fordelingskassa spiller det ikke all verdens rolle med GL4 eller GL 5 men diffene må ha GL5 for å unngå havari)

Attached Thumbnails

• DSC02882.JPG
  • DSC02881.JPG

Edited by Nöcke Gunnar, 23 December 2008 - 14:21.

#3 tåffår

tåffår

Suzuki nærd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 20 December 2008 - 18:40

Takk Gunnar, da har eg hatt på nok olje hvertfall.. Så slepper me å rase ei girkasse til..

Edited by tåffår, 23 December 2008 - 21:19.

www.zuki.no
Min Blogg

#4 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 20 December 2008 - 18:52

Om nivåpluggen sitter fast kan man dra ut mellomakselen og fylle til olja renner ut der i stedet....

det ville vært et bedre peilealternativ, for da er du sikker på at lageret i bakkant har olje nok... det er nemig lagrene på denne akslen i girkassa som ryker... når du da stikker inn akselen fyller du en dash til...

#5 fra-norm

fra-norm

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 20 December 2008 - 19:38

Vil bare gi en liten retteledning om olje på gearkassen......
Når det gjelder GL4 og GL 5 olje, så er GL5 olje til hypoidgear "skråstildet drev som pinjong drev, som i diffrensialer bla." og biler med diffbrems og diffsperre....
Når det gjelder GL4 så er dette til gerkasser med dreving uten skrå dreving.
Så i ditt tilfelle så gjelder GL4 dersom du ikke har skråstillte drev i gearkassa..

Edited by fra-norm, 20 December 2008 - 19:39.

Mvh Frank

user posted image

Noen sier at de gærne har det godt ,for de vet ikke bedre.
Men de blinde har det bedre, for de ser ikke hva de gærne gjør!!!

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#6 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 20 December 2008 - 20:36

Jøss, lenge siden vi har sett deg her nå, Frank, Velkommen innom igjen smile.gif

men hvordan er dette med vanlige skråskårne drev som de fleste girkasser er bygget opp av, er de å regne for et rett drev??

#7 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 December 2008 - 20:45

QUOTE(fra-norm @ 20 Dec 2008, 19:38) <{POST_SNAPBACK}>
Vil bare gi en liten retteledning om olje på gearkassen......
Når det gjelder GL4 og GL 5 olje, så er GL5 olje til hypoidgear "skråstildet drev som pinjong drev, som i diffrensialer bla." og biler med diffbrems og diffsperre....
Når det gjelder GL4 så er dette til gerkasser med dreving uten skrå dreving.
Så i ditt tilfelle så gjelder GL4 dersom du ikke har skråstillte drev i gearkassa..

Jeg skjønner ikke hvorfor denne diskusjonen skal komme opp hver gang det er snakk om olje på girkassene på 413. Fabrikken sier GL5 og det er ingen grunn til å bruke noe annet. GL5 som i skråstilte drev i girkassa og fordelingskassa .

#8 fra-norm

fra-norm

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 22 December 2008 - 16:16

Hei sven... Det har ikke vært så mye trafikk her inne etter at jeg solgte tyttebæra...DESVERRE.

Det med skrå drev er etter hva jeg lærte på bilmekken er da pinjong drev mot solhjul , og biler med diffbrems og diffsperre bland annet ... De drevene i gear kassen i zuki er ikke skrå stillte drev. det er bare skråstilte tenner på drevet, skrå stillte tenner er pågrunn av at det skal bli større gripflate og mindre lyd fra gearkassen..
På skråstillte drev så blir det en viss friksjon mellom drevene.
På verksted så brukes kun GL 5 på gear kasser i enkelte bilmodeller av nyere dato.
Men Nøcke jeg skjønner ikke hvorfor du tar sånn på vei. Hvis du kan garantere ved event. havari i gearkasse at det skal være GL5 fra fabrikk med et skriftlig dokument så kan du være så påstålig , før det så må du være forsiktig med påstålige komentarer.....
Jeg garanterer heller ikke min påstand , men jeg mener at en må sjekke opp dette skikkelig før en fyller eventuellt feil olje... Ikke bare høre på synsere og hobbymekkere som tror de har hørt noe i den duren eller noe slik.

Edited by fra-norm, 22 December 2008 - 16:19.

Mvh Frank

user posted image

#9 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 December 2008 - 21:23

QUOTE(fra-norm @ 22 Dec 2008, 16:16) <{POST_SNAPBACK}>
Hei sven... Det har ikke vært så mye trafikk her inne etter at jeg solgte tyttebæra...DESVERRE.

Det med skrå drev er etter hva jeg lærte på bilmekken er da pinjong drev mot solhjul , og biler med diffbrems og diffsperre bland annet ... De drevene i gear kassen i zuki er ikke skrå stillte drev. det er bare skråstilte tenner på drevet, skrå stillte tenner er pågrunn av at det skal bli større gripflate og mindre lyd fra gearkassen..
På skråstillte drev så blir det en viss friksjon mellom drevene.
På verksted så brukes kun GL 5 på gear kasser i enkelte bilmodeller av nyere dato.
Men Nøcke jeg skjønner ikke hvorfor du tar sånn på vei. Hvis du kan garantere ved event. havari i gearkasse at det skal være GL5 fra fabrikk med et skriftlig dokument så kan du være så påstålig , før det så må du være forsiktig med påstålige komentarer.....
Jeg garanterer heller ikke min påstand , men jeg mener at en må sjekke opp dette skikkelig før en fyller eventuellt feil olje... Ikke bare høre på synsere og hobbymekkere som tror de har hørt noe i den duren eller noe slik.

Jeg hører i alle fall til i gruppen hobbymekaniker og sikkert også synser, men jeg kan forklare bakgrunnen for min synsing siden det antydes at det er tatt rett ut av lufta og bare er vass.

Pinjongen tåler ikke annet enn GL5 olje siden den har skråskårne tenner av hypoid type som vil si at det er en glidende kontakt i inngrepet til forskjell fra de i girkassa som er skråskårne av ikke-hypoid type og dermed ikke har et glidende inngrep. GL5 olje er mer trykkresistent og har en sterkere overflatespenning enn GL4 olje som gjør at den tolererer det økte presses som oppstår i den glidende kontakten mellom hypoidskårne drev. En GL4 olje har lavere toleransegrense her og havari blir resultatet dersom en benytter GL4 som smøremiddel i hypoidskårne drev.

De skrå drevene i girkassene til SJ er skråskåret men ikke av hypoid type. Her er man ute etter en efekt som alle skråskårne drev har felles enten de er hypoide eller ikke og det er støyredusert inngrep. Hypoide drev har enda noen fordeler som man trenger i pinjong/kronhjul uten at jeg går videre inn på det nå.

GL5 er en bedre olje enn GL4 og danner en mer holdbar oljefilm enn hva som er tilfellet med GL4 særlig grunnet i en langt høyere overflatespenning. Dette gjør at man etter erfaring med at oljesumpen i girkassene i SJ er for grunn og for lite olje kastes opp i de øvre delene avgirkassa anbefaler GL5 til bruk i girkassene selv om de teoretisk ikke har behov for bedre olje enn GL4.

Bruk av GL5 i girkassene på SJ vil føre til mindre sjanse for girkassehavari enn ved bruk av GL4.

Dersom dette er fullsstndig feil setter jeg faktisk stor pris på å bli korrigert slik at jeg får oppdatert min kunnskap på dette området siden jeg som det trekkes frem absolutt ikke er utdannet mekaniker og driver med dette kun på hobbybasis.

Se vedlagte tabell om anbefaling av bruk av olje på girkasser og akslinger på SJ fra servicemanual.

Attached Thumbnails

• DSC02878.JPG

#10 fra-norm

fra-norm

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 23 December 2008 - 00:04

Flott nøcke.. du fant dokumentasjon.... Må bare legge til at det databladet du har ,er noe fabrikken eller en leverandør gir for å sikre seg mot evnetulle garantier ved salg av ny bil.. den er veldig gammel , for det brukes ikke dextron 2 på annet enn servostyringer i dag . og dextron 3 på en del automat kasser.
Jeg jeg har selv bladd litt i dokumentasjon i dag . men det ble ikke anbefalt noe mere enn GL 4 på gear boksene og gl 5 på differ.. Fikk også opplyst i dag att GL5 kunne bli for tynnflytenede for gearkasser slik at olja faktisk ikke kom helt opp til enkelte områder i gearkassen spesiellt til 3og 5 gear..! men det var bare en påstand fra en jeg kjenner som reparer gearkasser i et større motor og gearkasse verksted.
Det er sikkert ok å bruke GL5 men det er en mye dyrere olje også, men det er ikke store mengder så det går det vel ann og leve med.

Lykke til Toff. Håper du finner ut av det..
Mvh Frank

user posted image

#11 tåffår

tåffår

Suzuki nærd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 23 December 2008 - 21:51

Jippi oljetype diskusjon tongue.gif Spøk til side, etter telefon samtale med Gunnar i dag + lesing her leita eg fram servicemanualen fra boda.

I følge Suzuki SJ413 Servicmanual fra herrens år 1984 (skriven)

Skal det på gitkassa være 1,3L Gear oil, SAE#90, SAE 75W/80 - 85 or SAE 80W
På trensfer skal det være 0,8L Av samme gir olje

På diffene skal det forran være 1,5L og bak 1,3L Hypoid gear oil, SAE #90, SAE 75W/80 - 85 or SAE 80W

Men så ser eg i instruksjonsboka at kapasiteten på diffene er anderledes, 2,0L forran og 1,5L bak, mens girkassene er oppgitt til det samme.

Og for dei med 410 som lurer på det samme,

Så i følge Servicemanual`n til 410 er Kapasiteten på girkassen 1,0L, Transfer 0,7L, og differansialene(Hypoid gear oil) 1,3L Oljene likt som oppgitt for 413

For modeller etter 1984 (juli i europa) er det litt andre volumer: Girkasse 1,0L, Transfer 0,8L, diff forran 1,5L og bak 1,3L

Dette er suzuki`s egne tall hvertfall...

Eg brukte GL5 olja var det Arnfinn pratapå i Tlf + At det dei hadde på FK-Butikken. Ser jaffal at eg har hatt på nok olje hvertfall (så sant det ikkje er stor forskjell til Samurai), sikkert derfor clutchen slura litt forge dagen...
www.zuki.no
Min Blogg

#12 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 23 December 2008 - 22:25

http://terrengbil.co...vicedata413.pdf

Eg har ingen erfaringer med GL4/GL5 på girkasser der tåffår, mulig du har misforstått meg litt? men i all info eg har sett er det 80-90 olje som er anbefalt brukt til Suzuki (SJ) girkasser.

Eg jobber som kjent med konstruksjon av girkasser. Olje med høgare viskositet kan (teoretisk) tåle meir flatetrykk på tenna i ei tannhjulsoverføring enn en relativt tynnare olje. Derfor må vi dersom tannhjuloverføringa i gira er høgt belasta avogtil bruke olje med høgare viskositet for å få girkassa godkjent av f.eks Veritas eller andre klasseselskap. Dette prøver vi å unngå då slik olje ikkje er like god til å føre bort varme og en må bruke litt større oljekjøler(pris).
På bakgrunn av dette vil eg fråråde å bruke tynnare olje i f.eks krypekasser.

Akkurat i girkassa er det lite som tilseier noko fornuftig grunn til å endre oljetype utifrå det fabrikanten anbefaler, anna enn at lagera i kassene har hatt litt for liten levetid. Eg aner ikkje korvidt oljen har mykje å seie for levetida til lagera, men kan gjerne sjekke opp dette over nyttår med kolleger. Akkurat i girkassa er det nok muligens en fordel med tynnare olje med tanke på å få olja til å skvette oppover i kassa.

Uansett er det nok mykje viktigare å bytte ofte og bruke en olje av bra kvalitet (FK er bra) enn kva olje en har på.
Det er fortsatt ingen f1-bil sjøl om eg hadde brukt Mobil1, men er fint at oljen flyter ved kaldstart dersom det er beinkaldt der du bor.

ingen forskjell på SJ413 og sammy på oljemengder.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)