Gå til innhold



Foto

omformer 24v-12v


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 feltvogna

feltvogna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 05 January 2009 - 18:59

Da jeg kjøpte feltvogna var jegså heldig at det var montert en cd-spiller der med omformer til 12v. Denne er i minste laget da jeg trenger mer strømm på 12v.

I feltvogna er det jo 24v.. hva bruker dere som omformer til f,eks extralys, cd-spiller sigarett.tenner osv.
Har leita, men finner ingen omformer fra 24v-12v som "takler" en del.. til en hyggelig pris..
Hvor selges disse?
Har vurdert 24v ekstralys, men prisen er stiv og er lettere og skaffe 12v lys. hva gjør dere med strømmen????

#2 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5924 Innlegg:

Posted 05 January 2009 - 19:20

QUOTE(feltvogna @ 5 Jan 2009, 18:59) <{POST_SNAPBACK}>
Da jeg kjøpte feltvogna var jegså heldig at det var montert en cd-spiller der med omformer til 12v. Denne er i minste laget da jeg trenger mer strømm på 12v.

I feltvogna er det jo 24v.. hva bruker dere som omformer til f,eks extralys, cd-spiller sigarett.tenner osv.
Har leita, men finner ingen omformer fra 24v-12v som "takler" en del.. til en hyggelig pris..
Hvor selges disse?
Har vurdert 24v ekstralys, men prisen er stiv og er lettere og skaffe 12v lys. hva gjør dere med strømmen????


Regner med du har 2 batterier i vogna. de er 2 stk 12v batterier som er seriekoplet
Det du gjør er å kople deg til det ene batteriet fortrinnsvis det som er nærmest jord
hvis du tenker minus fra det ene batteriet som går ofte med en kable til Motorblokka og til Chassis
og så har du en kabel som går fra plusspolen på det batteriet som har jordkabel koplet til chassis over til Minuspolen til det andre. på den binde kabelen mellom batteriene finner du tilnermet 12V. På plusspolen til det siste batteriet har du 24V

så i denne rekkefølge fra Jord til +12V til +24V... for bruk av +12V ekstrautstur tar du bare å kopler deg inn på det første batteriet fra jord..
bruker du det andre batteriet må du legge engen jordkabel og da blir jordkabelen +12V og +12V får du der du ville målt 24V mellom chassis og plusspolen forskjellen mellom batteriene blir 12V.. enkelt men rotete forklart

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#3 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 05 January 2009 - 19:31

Hvordan type ekstralys? Er det Xenon du tenker på? Ellers så er det veldig greit med lys. Lysene er di samme. Bare bytt ut pæra til 24 volt. Når det gjelder omformer så kjøpte jeg nettopp en på 20 amp. Holder fint til lyd og div annet på 12 volt (blandt annet kompressor) Husker ikke helt hvor jeg kjøpte den fra. Fant ei sjappe med nettbutikk. Den kostet 650 kr inkl oppkrav levert Alta.

Hadde tidligere en 30 amp Mascot omformer men den virker ikke lengre. Skal få sjekket den opp.

#4 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 Innlegg:

Posted 05 January 2009 - 19:34

Det forslaget ditt Biringen, er jeg helt uenig i. Forslaget ditt vil i løpet av kort tid medføre at batteriene ryker grunnet ustabil lading. Eneste riktige blir og montere omformer til 12v der du blir nødt, mens feks ekstralys er der bare til og bruke 24v rele og lyspærer. Går fint an og skifte pærer i en lykt som leveres med 12v orginalt..
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#5 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 05 January 2009 - 19:35

QUOTE(Biringen @ 5 Jan 2009, 19:20) <{POST_SNAPBACK}>
Regner med du har 2 batterier i vogna. de er 2 stk 12v batterier som er seriekoplet
Det du gjør er å kople deg til det ene batteriet fortrinnsvis det som er nærmest jord
hvis du tenker minus fra det ene batteriet som går ofte med en kable til Motorblokka og til Chassis
og så har du en kabel som går fra plusspolen på det batteriet som har jordkabel koplet til chassis over til Minuspolen til det andre. på den binde kabelen mellom batteriene finner du tilnermet 12V. På plusspolen til det siste batteriet har du 24V

så i denne rekkefølge fra Jord til +12V til +24V... for bruk av +12V ekstrautstur tar du bare å kopler deg inn på det første batteriet fra jord..
bruker du det andre batteriet må du legge engen jordkabel og da blir jordkabelen +12V og +12V får du der du ville målt 24V mellom chassis og plusspolen forskjellen mellom batteriene blir 12V.. enkelt men rotete forklart


Det forsklaget er døden for batteriene i et 24 volt annlegg.

#6 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 05 January 2009 - 20:22

QUOTE(1911 @ 5 Jan 2009, 20:31) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde tidligere en 30 amp Mascot omformer men den virker ikke lengre. Skal få sjekket den opp.


Mener å huske at det er en sikring inne i omformeren til Mascot. Tror jeg byttet den en gang.
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#7 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 05 January 2009 - 21:25

Har sjekket sikringen, den så grei ut. Byttet likevel. Fortsatt ikke noe lifsteng i den.

#8 feltvogna

feltvogna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 06 January 2009 - 16:56

den omformeren du kjøpte? ohmy.gif ? finn ut hvor. prisen var jo fin den.

Så vis jeg har forstått det riktig så var den laange forklaringen feil.
Enkelt og greit: extralys=bytt pære. MEN MÅ jeg ha et relee ?????????? huh.gif
Og til annet som skal kjøres på 12v trenger jeg altså en omformer.

Takker for svar.

#9 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 06 January 2009 - 17:05

QUOTE(feltvogna @ 6 Jan 2009, 16:56) <{POST_SNAPBACK}>
Enkelt og greit: extralys=bytt pære. MEN MÅ jeg ha et relee ?????????? huh.gif


Skal du ha 1000 metere, så MÅ du ha relee. Du bruker styrestrøm fra langlys til releet for å styre 1000 meterene.
Hvis du kobler 1000 metere direkte til langlys (uten relee), vil du mest sannsynlig brenne opp hovedlysbryter.

Skal du ha ekstralys (type arbeidslys e.l.) bruker du bare en enkelt bryter.
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#10 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 06 January 2009 - 17:15

Husker bare at jeg googlet når jeg fant nettbutikken. Søk på DC DC converter/omformer. Releer og koblin er likt på 12 og 24 volt. Men du må ha 24 volt releer. Det får du på nermeste lastebilsjappe. Eller om det er noen som hugger gamle lastebiler.

#11 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5924 Innlegg:

Posted 06 January 2009 - 17:19

QUOTE(Gi Gass @ 5 Jan 2009, 19:34) <{POST_SNAPBACK}>
Det forslaget ditt Biringen, er jeg helt uenig i. Forslaget ditt vil i løpet av kort tid medføre at batteriene ryker grunnet ustabil lading. Eneste riktige blir og montere omformer til 12v der du blir nødt, mens feks ekstralys er der bare til og bruke 24v rele og lyspærer. Går fint an og skifte pærer i en lykt som leveres med 12v orginalt..



Aller beste er jo en egen omformer fra 24 --> 12v,
min løsning er noe enkel men funker..
Brukte den løsningen i 5år i Lastebilen jeg hadde på gamlejobben
bytta aldri batteriene i den så lenge jeg hadde bilen. passet på å skjekke batterivannet 1gang pr 3 mnd.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#12 TVERFJELL

TVERFJELL

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 221 Innlegg:

Posted 06 January 2009 - 21:58

QUOTE(1911 @ 6 Jan 2009, 17:15) <{POST_SNAPBACK}>
Husker bare at jeg googlet når jeg fant nettbutikken. Søk på DC DC converter/omformer. Releer og koblin er likt på 12 og 24 volt. Men du må ha 24 volt releer. Det får du på nermeste lastebilsjappe. Eller om det er noen som hugger gamle lastebiler.

E det her kanskje du fant den omformern TJ? https://okelektriske...tview/19439507/

Satt å lurte på å kjøpe en sån smile.gif

gallery_12088_190_2772.jpg
Sjåen
D.Tverfjell

If you can't fuck it, screw it!


#13 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 06 January 2009 - 22:02

Det var ikke derfra men den ser helt ok ut. Grei pris også. Er av den elektroniske typen. Løp å kjøp!

#14 feltvogna

feltvogna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 07 January 2009 - 20:14

Den omformeren på OK ELEKTRISKE AS er jo genial, prisen er helt etter lommeboka også. takker og bukker, den internettsiden hadde mange rariteter forresten, sjekk den ut og dra kortet=)

Ut fra omformeren er det minus og pluss som skal kobles til batteriene... skal pluss på det ene batteriet og minus på det andre?? Det er vel bedre og koble minus direkte på batteriet enn å bare gjorde i karosseriet.

Ja jeg vet at man trenger et relee til extralys, men spm var om jeg trengte et relee på 24v og det gjorde jeg tydeligvis.
Men til arbeidslys trenger man vel ingen relee, der holder det vel med tykke ledninger, sikring og en kraftig av/på bryter.?? koblet direkte på batteriet.. huh.gif

#15 king-of-opel

king-of-opel

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 40 Innlegg:

Posted 07 January 2009 - 20:35

QUOTE(feltvogna @ 5 Jan 2009, 18:59) <{POST_SNAPBACK}>
Da jeg kjøpte feltvogna var jegså heldig at det var montert en cd-spiller der med omformer til 12v. Denne er i minste laget da jeg trenger mer strømm på 12v.

I feltvogna er det jo 24v.. hva bruker dere som omformer til f,eks extralys, cd-spiller sigarett.tenner osv.
Har leita, men finner ingen omformer fra 24v-12v som "takler" en del.. til en hyggelig pris..
Hvor selges disse?
Har vurdert 24v ekstralys, men prisen er stiv og er lettere og skaffe 12v lys. hva gjør dere med strømmen????



bare og bruk d baterie so e 12v og ikkje da so e 24!


#16 feltvogna

feltvogna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 07 January 2009 - 20:59

øhh? begge er jo teoretisk 12v. hvordan se forskjell? huh.gif

#17 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 07 January 2009 - 22:43

QUOTE(feltvogna @ 7 Jan 2009, 21:59) <{POST_SNAPBACK}>
øhh? begge er jo teoretisk 12v. hvordan se forskjell? huh.gif


Her er et bilde av min gamle Patrol med 24V anlegg. Kan denne være til hjelp?



Hvis du har måleinstrument, gjør du som følger:
Sett en av målepinnene på et sted hvor det er god jordforbindelse (ikke på minuspol på batteriet med denne framgangsmåten).
Den andre målepinnen setter du på hver enkelt batteripol til voltmeteret ditt viser 24V.
Denne batteripolen kobles til + (inngang 24V) på omformer.
Jording kan kobles til et godt jordet punkt i motorrommet.

Hvis du IKKE har måleinstrument, gjør du som følger:
Se etter det batteriet hvor plusspolen har en kabel som går til startmotor. Den plusspolen har 24V.
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#18 Nismo

Nismo

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 169 Innlegg:

Posted 08 January 2009 - 14:17

Detta er veldig enkelt. Her er en liten enkel skisse på forsjell på 12V og 24V med to batterier.

12_vs_24V.JPG

NB: Som noen andre også har sagt tidligere i tråden. Aldri hent ut 12V fra det ene batteriet. Da blir begge batteriene ødelagt over tid.
Toyota Landcruiser 120,
Militær G.vogn m. 300td og 38"
Arctic cat 650 v twin

#19 feltvogna

feltvogna

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 191 Innlegg:

Posted 08 January 2009 - 16:29

smart, den tegningen og det bilde gjorde saken lettere, takker for svar smile.gif

#20 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 08 January 2009 - 19:03

Ellers så kan jeg nevne for deg at du kan ta - til karrosseriet å hente + fra omformeren. Du trenger ikke hente jord fra omformeren. Jeg har gjort det sånn på mine 12 volt forbrukere.