omformer 24v-12v
#1
Posted 05 January 2009 - 18:59
I feltvogna er det jo 24v.. hva bruker dere som omformer til f,eks extralys, cd-spiller sigarett.tenner osv.
Har leita, men finner ingen omformer fra 24v-12v som "takler" en del.. til en hyggelig pris..
Hvor selges disse?
Har vurdert 24v ekstralys, men prisen er stiv og er lettere og skaffe 12v lys. hva gjør dere med strømmen????
#2
Posted 05 January 2009 - 19:20
I feltvogna er det jo 24v.. hva bruker dere som omformer til f,eks extralys, cd-spiller sigarett.tenner osv.
Har leita, men finner ingen omformer fra 24v-12v som "takler" en del.. til en hyggelig pris..
Hvor selges disse?
Har vurdert 24v ekstralys, men prisen er stiv og er lettere og skaffe 12v lys. hva gjør dere med strømmen????
Regner med du har 2 batterier i vogna. de er 2 stk 12v batterier som er seriekoplet
Det du gjør er å kople deg til det ene batteriet fortrinnsvis det som er nærmest jord
hvis du tenker minus fra det ene batteriet som går ofte med en kable til Motorblokka og til Chassis
og så har du en kabel som går fra plusspolen på det batteriet som har jordkabel koplet til chassis over til Minuspolen til det andre. på den binde kabelen mellom batteriene finner du tilnermet 12V. På plusspolen til det siste batteriet har du 24V
så i denne rekkefølge fra Jord til +12V til +24V... for bruk av +12V ekstrautstur tar du bare å kopler deg inn på det første batteriet fra jord..
bruker du det andre batteriet må du legge engen jordkabel og da blir jordkabelen +12V og +12V får du der du ville målt 24V mellom chassis og plusspolen forskjellen mellom batteriene blir 12V.. enkelt men rotete forklart
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#3
Posted 05 January 2009 - 19:31
Hadde tidligere en 30 amp Mascot omformer men den virker ikke lengre. Skal få sjekket den opp.
#4
Posted 05 January 2009 - 19:34
"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"
#5
Posted 05 January 2009 - 19:35
Det du gjør er å kople deg til det ene batteriet fortrinnsvis det som er nærmest jord
hvis du tenker minus fra det ene batteriet som går ofte med en kable til Motorblokka og til Chassis
og så har du en kabel som går fra plusspolen på det batteriet som har jordkabel koplet til chassis over til Minuspolen til det andre. på den binde kabelen mellom batteriene finner du tilnermet 12V. På plusspolen til det siste batteriet har du 24V
så i denne rekkefølge fra Jord til +12V til +24V... for bruk av +12V ekstrautstur tar du bare å kopler deg inn på det første batteriet fra jord..
bruker du det andre batteriet må du legge engen jordkabel og da blir jordkabelen +12V og +12V får du der du ville målt 24V mellom chassis og plusspolen forskjellen mellom batteriene blir 12V.. enkelt men rotete forklart
Det forsklaget er døden for batteriene i et 24 volt annlegg.
#6
Posted 05 January 2009 - 20:22
Mener å huske at det er en sikring inne i omformeren til Mascot. Tror jeg byttet den en gang.
LA5MSA
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.
#7
Posted 05 January 2009 - 21:25
#8
Posted 06 January 2009 - 16:56
Så vis jeg har forstått det riktig så var den laange forklaringen feil.
Enkelt og greit: extralys=bytt pære. MEN MÅ jeg ha et relee ??????????
Og til annet som skal kjøres på 12v trenger jeg altså en omformer.
Takker for svar.
#9
Posted 06 January 2009 - 17:05
Skal du ha 1000 metere, så MÅ du ha relee. Du bruker styrestrøm fra langlys til releet for å styre 1000 meterene.
Hvis du kobler 1000 metere direkte til langlys (uten relee), vil du mest sannsynlig brenne opp hovedlysbryter.
Skal du ha ekstralys (type arbeidslys e.l.) bruker du bare en enkelt bryter.
LA5MSA
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.
#10
Posted 06 January 2009 - 17:15
#11
Posted 06 January 2009 - 17:19
Aller beste er jo en egen omformer fra 24 --> 12v,
min løsning er noe enkel men funker..
Brukte den løsningen i 5år i Lastebilen jeg hadde på gamlejobben
bytta aldri batteriene i den så lenge jeg hadde bilen. passet på å skjekke batterivannet 1gang pr 3 mnd.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#12
Posted 06 January 2009 - 21:58
E det her kanskje du fant den omformern TJ? https://okelektriske...tview/19439507/
Satt å lurte på å kjøpe en sån
Sjåen
D.Tverfjell
If you can't fuck it, screw it!
#13
Posted 06 January 2009 - 22:02
#14
Posted 07 January 2009 - 20:14
Ut fra omformeren er det minus og pluss som skal kobles til batteriene... skal pluss på det ene batteriet og minus på det andre?? Det er vel bedre og koble minus direkte på batteriet enn å bare gjorde i karosseriet.
Ja jeg vet at man trenger et relee til extralys, men spm var om jeg trengte et relee på 24v og det gjorde jeg tydeligvis.
Men til arbeidslys trenger man vel ingen relee, der holder det vel med tykke ledninger, sikring og en kraftig av/på bryter.?? koblet direkte på batteriet..
#15
Posted 07 January 2009 - 20:35
I feltvogna er det jo 24v.. hva bruker dere som omformer til f,eks extralys, cd-spiller sigarett.tenner osv.
Har leita, men finner ingen omformer fra 24v-12v som "takler" en del.. til en hyggelig pris..
Hvor selges disse?
Har vurdert 24v ekstralys, men prisen er stiv og er lettere og skaffe 12v lys. hva gjør dere med strømmen????
bare og bruk d baterie so e 12v og ikkje da so e 24!
#16
Posted 07 January 2009 - 20:59
#17
Posted 07 January 2009 - 22:43
Her er et bilde av min gamle Patrol med 24V anlegg. Kan denne være til hjelp?
Hvis du har måleinstrument, gjør du som følger:
Sett en av målepinnene på et sted hvor det er god jordforbindelse (ikke på minuspol på batteriet med denne framgangsmåten).
Den andre målepinnen setter du på hver enkelt batteripol til voltmeteret ditt viser 24V.
Denne batteripolen kobles til + (inngang 24V) på omformer.
Jording kan kobles til et godt jordet punkt i motorrommet.
Hvis du IKKE har måleinstrument, gjør du som følger:
Se etter det batteriet hvor plusspolen har en kabel som går til startmotor. Den plusspolen har 24V.
LA5MSA
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.
#18
Posted 08 January 2009 - 14:17
NB: Som noen andre også har sagt tidligere i tråden. Aldri hent ut 12V fra det ene batteriet. Da blir begge batteriene ødelagt over tid.
Militær G.vogn m. 300td og 38"
Arctic cat 650 v twin
#19
Posted 08 January 2009 - 16:29
#20
Posted 08 January 2009 - 19:03