Gå til innhold



Foto

Prins LPG uten ekstra smøring


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
15 replies to this topic

#1 toreforb

toreforb

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 07 January 2009 - 18:35

Jeg har en 06 Tahoe ombygget til Prins. Bilen er kjøpt ny hos lokalt merkeverksted, og jeg fikk den ombygget med Prins anlegg like etterpå hos et verksted med tilknytning til LPG Norge.

Jeg har forstått det slik at Prins er det optimale anlegget for denne bilen.
Dette er vist ikke mitt merkeverksted enig i. De kan fortelle meg at jeg mangler en oljetank som skal gi ekstra smøring ved kjøring med
gass.

I følge dem, lever jeg svært farlig, med risiko for brente ventiler, og motoroverhaling som står for tur, om jeg ikke gjør noe
med dette anlegget.

Er det virkelig korrekt at Prins kan levere et såpass ukurrant, og dårlig tilpasset anlegg som mangler denne livsviktige oljetanken?

Tore

#2 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 07 January 2009 - 18:49

QUOTE(toreforb @ 7 Jan 2009, 18:35) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har en 06 Tahoe ombygget til Prins. Bilen er kjøpt ny hos lokalt merkeverksted, og jeg fikk den ombygget med Prins anlegg like etterpå hos et verksted med tilknytning til LPG Norge.

Jeg har forstått det slik at Prins er det optimale anlegget for denne bilen.
Dette er vist ikke mitt merkeverksted enig i. De kan fortelle meg at jeg mangler en oljetank som skal gi ekstra smøring ved kjøring med
gass.

I følge dem, lever jeg svært farlig, med risiko for brente ventiler, og motoroverhaling som står for tur, om jeg ikke gjør noe
med dette anlegget.

Er det virkelig korrekt at Prins kan levere et såpass ukurrant, og dårlig tilpasset anlegg som mangler denne livsviktige oljetanken?

Tore


Ikke bland Prins med hva montør monterer..... Prins levere slike anlegg, normalt er det inkl i monteringsprisen hos de jeg kjenner til...

"med tilknytning til LPG Norge" --- dette sier vel det meste... tongue.gif

Velkommen på forumet... forøvring er vel www.LPGguiden.no da en side for deg.


#3 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 07 January 2009 - 18:57

Svar på spørsmål... du treng det ikke på denne bilen, men du akselererer slitasjen med ikke å ha det. Selv om du monterer noe slikt, så utsetter du kun det uungåelige... det er toppene i seg selv som er dårlige, ikke at den går på gass.

Er forhandlere som har hatt inne slike motorer som aldri har gått på gass og kun kom 80 000km på bensin.

#4 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 07 January 2009 - 18:58

Hvor er forresten anlegget ditt montert?

#5 Mr.Camaro

Mr.Camaro

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 09 January 2009 - 19:57

Anlegget ditt er vel ikke av det optimale, men det har kun med ytelse og forbruk å gjøre. GM 5,3 literen du har sliter ventilstyringene uten dette smøresystemet du snakker om. Subaru lar deg beholde nybilsgarantien på motor hvis du konverterer den med BRC sitt gasanlegg sammen med ventilsmøresystemet FlasLube. Hvis du gasskonverterer en Subaru uten ventilsøresystemet eller med et annet merke, mister du garantien på motoren.

Fabrikken har testet dette ventilsmøresystemet og funnet ut at motoren har et bedre arbeidsmiljø enn om den går bare på bensin til og med! De som sier at det er bare tull å montere dette smøresystemet, har ikke noe grunnlag til å uttale seg. De bare tror, de vet ikke. Et så stort firma som Subaru leker ikke butikk...

BMW, Opel og Kia tester nå ut dette smøresystemet for å kunne gi den samme garanti. Dette blir klart før de nye reglene trer i kraft... Jeg har selv hatt ulike biler på gass med ulike typer anlegg, og synes BRC er de som lager det mest stabile anlegget i dag. Vi har også en tørrere gass som er mye mere uren enn ellers i europa, dette i seg selv er jo grunn god nok til å montere et smøresystem.

2,5 liter FlashLube koster 498,-kr og holder til ca. 25000 km. Billig forsikring spør du meg...
1990 Chevrolet Astro 4,3l V5 (til salgs)
1989 Chevrolet Astro 5,7l V8
1989 Silverado 5,7V8 4X4 (solgt)
1988 Pontiac Fiero 2,8V6
1988 S10 2,8lV6 4X4
1971 Camaro 350V8 ZZ4 aut.

#6 Lord-Scorpio

Lord-Scorpio

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 120 Innlegg:

Posted 10 January 2009 - 22:54

For å starte så må jeg si at jeg egentlig ikke har peiling på gassanlegg.
Jeg har et Prins VSI anlegg i min 2003 Suburban og har da 8,1 literen.
Har fått anbefalt av han som driver fyllingsanleggene her i Kristiansund og på Tingvoll å installere smøringssystem, da man ifølge han "brenner litt tørt" ved kjøring på gass.
Dette var en halvtimes jobb å få gjort mente han og skulle ikke koste mye.
Lurer på å følge rådet hans da jeg mener at det ikke kan skade. Smøring må man ha.

2003 Chevy Suburban 8,1 + gassanlegg.....


1998 Chevy Suburban K1500 - 5,7 Vortec.....TIL SALGS !!





#7 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 19:57

QUOTE(Chevy-LPG @ 7 Jan 2009, 18:49) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke bland Prins med hva montør monterer..... Prins levere slike anlegg, normalt er det inkl i monteringsprisen hos de jeg kjenner til...

"med tilknytning til LPG Norge" --- dette sier vel det meste... tongue.gif

Velkommen på forumet... forøvring er vel www.LPGguiden.no da en side for deg.



Jeg vurderer nå en 02 Tahoe i innbytte mot Patrolen vår, mener du at jeg nesten garantert vil oppleve motorhavari på denne bilen? Vet at LR Freelander har dårlige K-motorer men at Tahoene er så dårlige har jeg ikke hørt før??

Vi vurderer som nevnt denne, da blir eventuelt vår '97 mod Suburban 5,7 Vortec lagt ut for salg, hvis ikke det blir noe av handelen blir Subben bygd om til gass. Hvilket anlegg som er best er ikke lett å bli klok på, noen sier prins, andre noe annet. Hva skal man velge?

Vårt lokale verksted sier foresten at det ikke blir noe problem med godkjenning av gassanlegg til Chevrolet etter 1. april, at importøren jobber med forskjellige godkjenninger, stemmer dette eller har jeg dårlig tid?

Håper Patrolen snart blir solgt, ellers må jeg ofre Suburbanen, det hadde vært synd da det er en herlig bil i topp stand!
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#8 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 20:18

QUOTE(blackdev @ 12 Jan 2009, 20:57) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg vurderer nå en 02 Tahoe i innbytte mot Patrolen vår, mener du at jeg nesten garantert vil oppleve motorhavari på denne bilen? Vet at LR Freelander har dårlige K-motorer men at Tahoene er så dårlige har jeg ikke hørt før??

Vi vurderer som nevnt denne, da blir eventuelt vår '97 mod Suburban 5,7 Vortec lagt ut for salg, hvis ikke det blir noe av handelen blir Subben bygd om til gass. Hvilket anlegg som er best er ikke lett å bli klok på, noen sier prins, andre noe annet. Hva skal man velge?

Vårt lokale verksted sier foresten at det ikke blir noe problem med godkjenning av gassanlegg til Chevrolet etter 1. april, at importøren jobber med forskjellige godkjenninger, stemmer dette eller har jeg dårlig tid?

Håper Patrolen snart blir solgt, ellers må jeg ofre Suburbanen, det hadde vært synd da det er en herlig bil i topp stand!


Vi kjøpte akkurat en -96 Sub med 350 vortec og BRC lpg-anlegg. Den har hatt gassanlegg montert ca 100000 av de 341000km den har gått og ingen problemer med den. Den har heller ikke montert noe smøreanlegg. Olje jo i alle tilfelller uønsket i forbrenningen på en bensionmotor ? Ventilstammer/styringer skal jo smøres ovenfra og ikke via innsuget vel?

Dette anlegget fungerer utrolig bra i denne bilen iallefall. Forbruk ligger på 2.1 liter gass pr mil på normalt forsiktig småkjøring. På langkjøring har jeg kun fått målt med 3.2 tonn totalvekt (ca2500kg egenvekt), men da lå forbruket på ca 1.95 liter gass pr mil. Ikke spesielt pen kjøring, men god snittfart på 120-130 i 100-sone og 90-100 i 70-sone.

Edited by aeomholt, 12 January 2009 - 20:18.

Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#9 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 21:27

QUOTE(blackdev @ 12 Jan 2009, 19:57) <{POST_SNAPBACK}>
men at Tahoene er så dårlige har jeg ikke hørt før??

Vi vurderer som nevnt denne, da blir eventuelt vår '97 mod Suburban 5,7 Vortec lagt ut for salg, hvis ikke det blir noe av handelen blir Subben bygd om til gass. Hvilket anlegg som er best er ikke lett å bli klok på, noen sier prins, andre noe annet. Hva skal man velge?

Vårt lokale verksted sier foresten at det ikke blir noe problem med godkjenning av gassanlegg til Chevrolet etter 1. april, at importøren jobber med forskjellige godkjenninger, stemmer dette eller har jeg dårlig tid?


Det er etter mine inngangsverdier 5.3 literen dette gjelder.

To anlegg som går igjen er BRC og Prins. Søker du på forumet her så vil du fort se hvilket anlegg det er mest spørsmål om når det gjelder feil...

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å høre på det lokale verkstedet. Disse bilene er vel ikke akkurat det som blir prioritert først til dette markedet.

#10 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 21:34

QUOTE(Chevy-LPG @ 12 Jan 2009, 21:27) <{POST_SNAPBACK}>
Det er etter mine inngangsverdier 5.3 literen dette gjelder.

To anlegg som går igjen er BRC og Prins. Søker du på forumet her så vil du fort se hvilket anlegg det er mest spørsmål om når det gjelder feil...

Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å høre på det lokale verkstedet. Disse bilene er vel ikke akkurat det som blir prioritert først til dette markedet.



Kan du være så vennlig å sende meg en PM vedrørende valg av anlegg og problematikken vedrørende Tahoe 5,3? Tror du er den som er mest inne på disse sakene, oppløftende å lese innlegget til aeomholt også, det er jo i utgangspunktet subben vi ønsker å bygge om, rart ingen vil ha en 7-seters Patrol foresten... huh.gif
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#11 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 21:39

QUOTE(blackdev @ 12 Jan 2009, 21:34) <{POST_SNAPBACK}>
Kan du være så vennlig å sende meg en PM vedrørende valg av anlegg og problematikken vedrørende Tahoe 5,3? Tror du er den som er mest inne på disse sakene, oppløftende å lese innlegget til aeomholt også, det er jo i utgangspunktet subben vi ønsker å bygge om, rart ingen vil ha en 7-seters Patrol foresten... huh.gif


etter 1time lesing på nissan delen på forumet her,så er det vel ingen som vil ha patrol med 3.0 motor... rolleyes.gif (SORRY) tongue.gif
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#12 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 22:09

QUOTE(svk @ 12 Jan 2009, 21:39) <{POST_SNAPBACK}>
etter 1time lesing på nissan delen på forumet her,så er det vel ingen som vil ha patrol med 3.0 motor... rolleyes.gif (SORRY) tongue.gif



Akkurat det skal ikke være noen saklig grunn, i forhold til 2,8 literen så er 3.0 en drøm å kjøre, ja jeg har vært borti begge shifty.gif
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#13 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 22:14

QUOTE(blackdev @ 12 Jan 2009, 22:09) <{POST_SNAPBACK}>
Akkurat det skal ikke være noen saklig grunn, i forhold til 2,8 literen så er 3.0 en drøm å kjøre, ja jeg har vært borti begge shifty.gif



med fare for og ødelegge tråden..så spør jeg:


-har ikke disse dårlige og dyre dieslpumper?
så da kan det være en saklig grunn?

HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#14 blackdev

blackdev

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 170 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 22:23

QUOTE(svk @ 12 Jan 2009, 23:14) <{POST_SNAPBACK}>
med fare for og ødelegge tråden..så spør jeg:


-har ikke disse dårlige og dyre dieslpumper?
så da kan det være en saklig grunn?



Jodda, skikkelig off topic, dieselpumpene er dyre, men at de skal være dårlige er kraftig opphauset. BNH Ensjø har byttet en pumpe på garanti de siste 6 år. Leste også mye på forumet før vi handlet, var spesielt oppmerksom på pumpeproblematikken.
Ryker de koster de penger, men de ryker ikke så ofte som "noen" vil ha det til, heldigvis.

Skal vi fortsette bør vi vel flytte dette over i Nissan forumet.
/PO

1994 Chevrolet Suburban 6,5 TD
1990 Ford Bronco XLT 5.0 Fullsize
1997 Toyota Land Cruiser VX90
1969 Mercury Cougar Cab
1992 Mazda Miata Cab
2005 Can Am Outlander XT 400 Max (Traktor på hvite skilt)
1987 Ford 7610 Turbo Traktor


"Nothing beats cubic inches, drive safely, somebody loves you"

#15 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 22:32

QUOTE(blackdev @ 12 Jan 2009, 22:23) <{POST_SNAPBACK}>
Jodda, skikkelig off topic, dieselpumpene er dyre, men at de skal være dårlige er kraftig opphauset. BNH Ensjø har byttet en pumpe på garanti de siste 6 år. Leste også mye på forumet før vi handlet, var spesielt oppmerksom på pumpeproblematikken.
Ryker de koster de penger, men de ryker ikke så ofte som "noen" vil ha det til, heldigvis.

Skal vi fortsette bør vi vel flytte dette over i Nissan forumet.


en fjær blir ofte til 5 høns...når jeg kjøpte navara,så snakket jeg med 3 nissan forhandlere ang motorhavari problematikken.
de 2 lokale nissan forhandlerene hadde hatt flere havarier.
BNH hadde ikke hatt noen... rart??? rolleyes2.gif


tenker vi sier stopp her.. whistle.gif

moderator får evt slette disse overflødige innleggene .)

ha fortsatt en god kveld smile.gif
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#16 Mr.Camaro

Mr.Camaro

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 11 Innlegg:

Posted 12 January 2009 - 22:46

QUOTE(aeomholt @ 12 Jan 2009, 21:18) <{POST_SNAPBACK}>
Vi kjøpte akkurat en -96 Sub med 350 vortec og BRC lpg-anlegg. Den har hatt gassanlegg montert ca 100000 av de 341000km den har gått og ingen problemer med den. Den har heller ikke montert noe smøreanlegg. Olje jo i alle tilfelller uønsket i forbrenningen på en bensionmotor ? Ventilstammer/styringer skal jo smøres ovenfra og ikke via innsuget vel?


En bil som har gått så langt før innstallasjon av LPG anlegg, er godt innkjørt. Det skal mye mere til før problemene dukker opp. 100000km på gass, da går den sikkert 50000 til, men problemene vil nok dukke opp. Det koster 1498,- ferdig montert, billig forsikring. Verkstedsprisen for overhaling av topper tør jeg ikke tenke på en gang... Ventilsmøresystemet Flash Lube, brukes også på veteranbiler som må ha blytilsetning. Da kan du kjøre på blyfribensin uten risiko for brente ventilseter eller ventilstyringer...

Ventilene smøres i insugningskanalen, hvis ventilhettene slipper igjennom olje, så har du blå røyk ved oppstart...

Når det gjelder ventilsmøreanlegg, så er ikke det vanlig olje som brukes, det er utviklet til å smøre ventilstyringer og det legger seg som et beskyttende beleg fra trottelbody til topp sylinder.

Min erfaring er at BRC anlegget er det som man bør satse på pga kvaliteten. Når jeg skulle velge leverandør, var jeg ikke i tvil. BRC er størst og det er den eneste leverandøren som hadde papirene sine i orden for å møte de nye reglene som trer i kraft 1/4-09 allerede 1/1/08.

Autogas som forhandler Prinsanlegg i Oslo har gitt opp etter 1/8-08. De klarer ikke å stille de papirene som kreves når den nye regelen trer i kraft. Dette står på deres hjemmeside autogas.no:

"VI GIR OPP OG SLUTTER OG MONTERER GASS PÅ BILER FRA 01.08.2008

VI HAR KJEMPET MOT REGELVERKET I NORGE FOR GASSMONTERING I 4 ÅR .NÅ BEGYNNER EU MED ECE R115 SÅ NÅ ER DET SLUTT .

VI BEKLAGER DET SOM MÅTTE BLIR AV KONSEKVENSER FOR VÅRE KUNDER .. "

Gas Tech som forhandler BRC-anlegg hadde papirene klare allerede 1/1-08. Så da er det vel ikke så vanskelig å velge rett anlegg... Hvis alle Prins forhandlerene blir borte, må du til Nederland for å få service eller hjelp...

1990 Chevrolet Astro 4,3l V5 (til salgs)
1989 Chevrolet Astro 5,7l V8
1989 Silverado 5,7V8 4X4 (solgt)
1988 Pontiac Fiero 2,8V6
1988 S10 2,8lV6 4X4
1971 Camaro 350V8 ZZ4 aut.