Gå til innhold



Foto

Plasmabrenner


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 January 2009 - 20:41

Torshov har fått inn en plasmabrenner til 4 tusen. Det er grisebillig, men er det også grisedårlig?

En som jobber derfortalte at praktisk erfaring var at en kunne kappe opp til 8 mm stål med den men den var egentlig ike oppgitt til mer enn 5-6 mm. For min del vil det av og til være 5 til 6 mm men ofte 2 til 3 mm gods det er snakk om.

Noen som har erfaring med den? Plasmakutter Kenmai CUT-40

#2 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 14 January 2009 - 21:29

4000 for en plasmaskjærer?! Bare pistolen på en Esab-plasma er over 4000!

Jeg tviler ikke på at den fungerer, men er den holdbar?
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#3 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 14 January 2009 - 22:22

QUOTE(Snømannen @ 14 Jan 2009, 21:29) <{POST_SNAPBACK}>
Bare pistolen på en Esab-plasma er over 4000!


Enda en grunn til ikke å kjøpe gule seiseapparet og skjærere!



Plasmaskjærer har store fordeler med at den er lett å håndtere og komme til med. Arbeidsstykket blir ikke på langt nær så varmt som ved bruk av skjærebrenner. Du får også et smalere kutt. Den viker også på alle metaller, men feks kobber krever mer guffe i forhold til stål.

Det er viktig å ha en kompressor som leverer nokk luft. Det er også viktig å beskytte seg mot det fine støvet som dannes ved skjæring, samt metalldamp.

Prisen høres ikke ille ut, og den er vel kanskje grei til hobbybruk.

Kjøpte inn en Hypertherm til jobben for en tid siden. Liten og hendig sak som går på en-fase 16A, og klarer greit 12 mm stål. Denne kostet imidlertid drøyt 14 000 +moms, men har tjent den inn mange ganger.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#4 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 January 2009 - 09:49

QUOTE(pajeroskru @ 14 Jan 2009, 22:22) <{POST_SNAPBACK}>
Enda en grunn til ikke å kjøpe gule seiseapparet og skjærere!



Plasmaskjærer har store fordeler med at den er lett å håndtere og komme til med. Arbeidsstykket blir ikke på langt nær så varmt som ved bruk av skjærebrenner. Du får også et smalere kutt. Den viker også på alle metaller, men feks kobber krever mer guffe i forhold til stål.

Det er viktig å ha en kompressor som leverer nokk luft. Det er også viktig å beskytte seg mot det fine støvet som dannes ved skjæring, samt metalldamp.

Prisen høres ikke ille ut, og den er vel kanskje grei til hobbybruk.

Kjøpte inn en Hypertherm til jobben for en tid siden. Liten og hendig sak som går på en-fase 16A, og klarer greit 12 mm stål. Denne kostet imidlertid drøyt 14 000 +moms, men har tjent den inn mange ganger.


Om den skulle vært brukt på et verksted ville den kanskje ikke holdt lenge, men hvor mye bruker en en plasmaskjærer privat. 1 til 2 timer effektiv arbeidstid i året?

Jeg har luft nok fra en kompressor som leverer 5-600 liter og 150 liter tank.

Så en bør bruke åndedrettsbeskyttelse? Jeg har ei sånn maske med filterpatroner til å bruke ved lakkering, den burde være grei. ??

Hva med lysbuen, sveisemaske? Eller , hva er erfaringen der. Jeg har ei sveisemaske med automatisk nedblending og justerbar lysstyrke. Er den å anbefale til brenning med plasmaskjærer.

Jeg er bare så drita lei av å kappe plate med vinkelsliper. Platenibbleren min tar opp til 1,2 mm men er det tykkere må jeg bruke vinkelsliper.

#5 Svenna25

Svenna25

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 486 Innlegg:

Posted 15 January 2009 - 11:11

Hei. jeg har en esab plasma som skal ta 12mm. har kappa mer en det med den men da blir ikke kuttet like rent... den på thorsov er kun til hobby/tynnplater. bør ikke gå over 5mm, da er det bedre og raskere med kappeskive... huh.gif
Ingenting er umulig, det umulige tar bare LITT lengre tid
Arrangementsansvarlig for IPB Image

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 January 2009 - 12:09

QUOTE(Svenna25 @ 15 Jan 2009, 11:11) <{POST_SNAPBACK}>
Hei. jeg har en esab plasma som skal ta 12mm. har kappa mer en det med den men da blir ikke kuttet like rent... den på thorsov er kun til hobby/tynnplater. bør ikke gå over 5mm, da er det bedre og raskere med kappeskive... huh.gif


Kan ikke huske jeg har kappet plate som har vært over 5 mm.

#7 Roar

Roar

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 15 January 2009 - 15:24

Har prøvd den. 8mm ikke noe problem. Tynnplate går supert.
Kappet opp et helt busskarosseri i seksjoner på samme dysespissen så til hobbybruk er dette helt OK.
Roar, Lightfoot Racing

#8 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 00:35

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 15 Jan 2009, 10:49) <{POST_SNAPBACK}>
Så en bør bruke åndedrettsbeskyttelse? Jeg har ei sånn maske med filterpatroner til å bruke ved lakkering, den burde være grei. ??

Hva med lysbuen, sveisemaske? Eller , hva er erfaringen der. Jeg har ei sveisemaske med automatisk nedblending og justerbar lysstyrke. Er den å anbefale til brenning med plasmaskjærer.


Må bruke sveisemaske ja. Still glasset på det lyseste. Selv bruker jeg ei 3M Adflo med speedglass og friskluftvifte med gass og partikkelfilter. Ofrer ikke helsa for verken arbeidsgiver eller kunder. Til ditt bruk derimot holder det med ei vanlig støvmaske under sveisemaska. Du trenger jo nødvendig vis ikke å stille deg slik at du får all osen oppunder maska. Hovedsaken er at du slipper å harke og spytte svarte slimklumper. Gassmaske skader selvfølgelig ikke dersom du får plass til den under sveisemaska.

Selv om jeg har vegring mot Esab, kan det kanskje være et alternativ for deg. Disse brennerne er ikke spesielt dyre. Har sett at Tess selger noen Esab til 5500 +moms. Aner ikke om de har noen på enfase. Du kan ta en kikk på tess.no. Sjekk også jula.no. De har plasmabrenner, men husker ikke pris.

Edited by pajeroskru, 16 January 2009 - 00:48.

Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#9 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 01:00

bruker bare vernebriller på plasma... lysbuen er ikke på langtnær like sterk som ved f.eks sveis...

som svenna sier, det går som regel ann å skjære tykkere enn oppgitt, men da blir ikke kuttet like rent, og ikke minst så bler dysespisser o.l mye fortere ødelagt...



#10 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 12:24

QUOTE(pajeroskru @ 16 Jan 2009, 00:35) <{POST_SNAPBACK}>
Selv om jeg har vegring mot Esab, kan det kanskje være et alternativ for deg. Disse brennerne er ikke spesielt dyre. Har sett at Tess selger noen Esab til 5500 +moms. Aner ikke om de har noen på enfase. Du kan ta en kikk på tess.no. Sjekk også jula.no. De har plasmabrenner, men husker ikke pris.


Jeg er ikke avhengig av en-fas for kompressoren min går på trefas og jeg synes også sveiseapp sveiser jevnere når det er tilkoblet trefasen enn det lange enfasstrekket ut til garasjen.

#11 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 15 August 2013 - 17:45

Noa som har en idè om åffer cut-40 plasmaskjærern fra Torshov bilrekv. går i beskyttelses modus....??

Med en gong je setter det på så kommer det et lite klikk, å den røde O.C lampa blinker kun 1 gong akkurat i det klikket kommer...den lyser itte etter detta.

Apparatet har je hatt i drøye 2 år, å det er ubrukt pga. sjukdom, helit tel je trengte det idag.....å hvis noa lurer så er det fortsatt ubrukt...:(

 

Håper det er noa med gode forslag her inne :)


'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no