Polaris og belter
#1
Posted 16 January 2009 - 22:56
Jeg er så heldig at jeg kjører Polaris Sportman 500 6x6 i terreng på jobb nesten hver dag. Jeg har liten erfaring med ATV fra før av (har kjørt litt 4x4.) I dag fikk jeg belter til "min" maskin. (Etter mye mas og god overtalingsevne...) Tenkte det måtte være greit å ha når snøen kommer.
Spørsmålet er om noen her har erfaring med å kjøre med ATV med belter. Rakk en bitteliten prøvetur i dag før jeg dro fra jobb, og det første jeg merka var at styringa ble minimal... Er det andre ting man bør tenke på ved kjøring med belter? Er det fort gjort å belte av? Er det særlig lurt å kjøre med uten snø? Osv...
Her er noen bilder forresten:
Var ikke bare bare å montere disse nei... Tok meg faktisk hele dagen...
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#2
Posted 16 January 2009 - 23:17
Grizzly 700 eps går vel før å vær en av dem bedre 4x4 maskinan me belta, grunna at den har servo, å antageig e klassen letteste maskin.
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#3
Posted 20 January 2009 - 14:05
Du kan jo tenke deg det grepet beltene bak har i forhold til de relativt "små" beltene du har framme. Blir nok en god del tyngre å svinge ja
Pass på å kjøre i lavgir hvis du merker at atv'n har høyt turtall i forhold til fart, eller at den ikke kommer opp i turtal (at den sliter).
Hvis du kan koble ut 4x4 så kan du godt gjøre dette, sparer drivstoff og det blir en mindre belastning på drivaksler og kryss.
Helst ikke ha full ratting med mye motstand på beltene, da erfarer du fort ei ødelagt drivknute.
Kost av all snø som ligger i/rundt mansjettene etter kjøring, så slipper du at snø smelter og trenger seg inn steder der vann er uønsket, for så å fryse igjen. Slike ting bidrar til drap på mansjetter.
Ellers vil jeg anbefale å kjenne på mansjettene som dekker drivknutene nesten hver gang du kjører. Sjekk at disse ikke er helt slappe, og at de ikke er oljete på utsiden. Hvis de det er det lekkasje på mansjettene som inneholder fult av gris (styggfeit olje). Oppdager du dette tidlig nok slipper du kansje unna med en ny mansjett til 200kr og en pose gris til 50-100kr, hvis ikke må du punge ut for ny drivknute og slite med å sette på denne.
Lykke til med beltekjøring Knips noen bilder og legg ut, så vi får se beltene i action
#4
Posted 25 January 2009 - 01:18
Skal ut å prøve den i snøen i morgen, så da skal jeg få tatt noen bilder og fortelle hvordan det var
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#5
Posted 25 January 2009 - 22:01
Neste gang skal jeg huske kjørebriller og regnbukse
Edited by slimjim, 25 January 2009 - 22:01.
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....
#6
Posted 20 February 2009 - 06:14
Men ellers så har jeg kjørt den nesten hver dag i det siste i all slags terreng (på snø seff) og det er helt rått hvor den kommer frem! Blir stadig imponert!
Edited by slimjim, 20 February 2009 - 06:15.
Slimjim
Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 - 2,5" løft, 32/11,5-16
Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)
Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886
Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....