Gå til innhold



Foto

Polaris og belter


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 22:56

Her er det sikkert noen som har greie på ATV. smile.gif

Jeg er så heldig at jeg kjører Polaris Sportman 500 6x6 i terreng på jobb nesten hver dag. Jeg har liten erfaring med ATV fra før av (har kjørt litt 4x4.) I dag fikk jeg belter til "min" maskin. (Etter mye mas og god overtalingsevne...) Tenkte det måtte være greit å ha når snøen kommer.

Spørsmålet er om noen her har erfaring med å kjøre med ATV med belter. Rakk en bitteliten prøvetur i dag før jeg dro fra jobb, og det første jeg merka var at styringa ble minimal... Er det andre ting man bør tenke på ved kjøring med belter? Er det fort gjort å belte av? Er det særlig lurt å kjøre med uten snø? Osv...

Her er noen bilder forresten:

6x6_belter__3_.jpg 6x6_belter__6_.jpg
6x6_belter__7_.jpg 6x6_belter__2_.jpg

Var ikke bare bare å montere disse nei... Tok meg faktisk hele dagen...

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#2 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 16 January 2009 - 23:17

Aldri prøvd belta sjøl, men beltekit på en 6x6 ser jo imponeranes ut på nette!!! Sekkert en brutal flyt. Nån belta kan kjøres overalt, nån kan bare på snø. Sjekk dette opp me førhandlern. Styringa må jo nødvendigvis bi mindre å tøngere, bare se på beltan, dem e svæææær tongue.gif

Grizzly 700 eps går vel før å vær en av dem bedre 4x4 maskinan me belta, grunna at den har servo, å antageig e klassen letteste maskin.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#3 notrecordable

notrecordable

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 20 January 2009 - 14:05

Du kan kjøre på alle underlag. Hvor fort beltene slites kommer selvsagt ann på gummiblandingen, men så lenge du ikke kjører for mye på asfalt er det null problem å dra på tur over myra eller i et grustak.

Du kan jo tenke deg det grepet beltene bak har i forhold til de relativt "små" beltene du har framme. Blir nok en god del tyngre å svinge ja wink.gif
Pass på å kjøre i lavgir hvis du merker at atv'n har høyt turtall i forhold til fart, eller at den ikke kommer opp i turtal (at den sliter).
Hvis du kan koble ut 4x4 så kan du godt gjøre dette, sparer drivstoff og det blir en mindre belastning på drivaksler og kryss.
Helst ikke ha full ratting med mye motstand på beltene, da erfarer du fort ei ødelagt drivknute.

Kost av all snø som ligger i/rundt mansjettene etter kjøring, så slipper du at snø smelter og trenger seg inn steder der vann er uønsket, for så å fryse igjen. Slike ting bidrar til drap på mansjetter.
Ellers vil jeg anbefale å kjenne på mansjettene som dekker drivknutene nesten hver gang du kjører. Sjekk at disse ikke er helt slappe, og at de ikke er oljete på utsiden. Hvis de det er det lekkasje på mansjettene som inneholder fult av gris (styggfeit olje). Oppdager du dette tidlig nok slipper du kansje unna med en ny mansjett til 200kr og en pose gris til 50-100kr, hvis ikke må du punge ut for ny drivknute og slite med å sette på denne.


Lykke til med beltekjøring biggrin.gif Knips noen bilder og legg ut, så vi får se beltene i action wink.gif



#4 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 25 January 2009 - 01:18

Tenker også på det med slitasje på drivverk med AWD inne, men uten trekk på frambeltene, så har jeg så godt som ingen styring. Men nå blir den nok mest forbeholdt de stedene/tidene med mye snø, så da er det ikke så mye belastning regner jeg med.

Skal ut å prøve den i snøen i morgen, så da skal jeg få tatt noen bilder og fortelle hvordan det var smile.gif

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#5 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 25 January 2009 - 22:01

Hadde en liten tur med herligheten i snøen i dag. Hadde ca. 1 meter snø, og beltene sank ca 10-15 cm ned. Helt konge. Gikk så det suste. Men som sagt så er svingradiusen ganske redusert, og den er tung å holde på veien av og til.

Polaris_belter_herefoss__1_.jpg Polaris_belter_herefoss__5_.jpg

Neste gang skal jeg huske kjørebriller og regnbukse wink.gif

Edited by slimjim, 25 January 2009 - 22:01.

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....


#6 slimjim

slimjim

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1928 Innlegg:

Posted 20 February 2009 - 06:14

Knakk stikkakselen foran her om dagen. Rygga forsiktig med full sving, så hukka venstre forhjul/belte seg i en liten snøkant, og da rev jeg i filler hele akselen... Kjipe greier...

Men ellers så har jeg kjørt den nesten hver dag i det siste i all slags terreng (på snø seff) og det er helt rått hvor den kommer frem! Blir stadig imponert!

Edited by slimjim, 20 February 2009 - 06:15.

Slimjim

Jeep Grand Cherokee 99' 4,7 V8 -  2,5" løft, 32/11,5-16

Land Rover Discovery II (Aldri mer) (Solgt, heldigvis)

Jeep Grand Cherokee 5,2 V8 (Solgt)
91 Jeep XJ 4H.O. 4" løft og 31/10,5 - 15
Chervrolet Suburban - 33-12,5-16 Goodyear Wrangler DT m/pigg (Solgt)
Yamaha TrailWay. bakdekk: 180-80-14 knast(!) (Solgt)
Toyota Hilux D-cab 31-10,5-15 - Solgt
Jeep XJ 4.0L H.O - 3" Skyjacker og 32-11,5-15 hjul. Solgt
Toyota 4-Runner 94mod 3" Dobinson på 32-11,5-15 - Solgt :(
Toyota Landcruiser LJ70 på 2" OME, 32-11,5-15, fanger og masse lys. Solgt :(
Jeep garasje: http://www.offroad.n...showtopic=94509
Toyota garasje: http://www.offroad.n...p;#entry1383886

Er dumt å legge skylda på storken for noe en gjøk har gjort....