Gå til innhold



Foto

413 skivebremser bak


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 27 January 2009 - 00:09

hei.
hvordan er det å montere skivebremser bak på 413.
vil man få det godkjent vis man bruker suzuki orginal deler.
har da en donor bil som jeg lurte p om det går å ta skiver fra fremme og montere bak med caliptere.
går det. hvordan stiller BTT seg til det og eventuelt hva trengs for godkjenning.


Mvh banjin

#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 January 2009 - 10:37

QUOTE(banjin @ 27 Jan 2009, 00:09) <{POST_SNAPBACK}>
hei.
hvordan er det å montere skivebremser bak på 413.
vil man få det godkjent vis man bruker suzuki orginal deler.
har da en donor bil som jeg lurte p om det går å ta skiver fra fremme og montere bak med caliptere.
går det. hvordan stiller BTT seg til det og eventuelt hva trengs for godkjenning.


Mvh banjin


Du må søke om godkjenning, bremseredusksjonsventil og adaptere for å montere caliperne i pluss at du må bytte ut bremsepumpa til ei med større stempel. Subaru har ei fin pumpe der.
Dette er gjort av flere se i min garasje der ligger også søknaden til BT og garasjen til Svein 54 fra Drammen

#3 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 27 January 2009 - 12:34

kan man lage de adaptrene for å holde calipter selv. eller må det være TUV. nu fant eg faktisk tegninga over det her. regner med det er til suzuki de jeg har på maskin..

er det noen som har kjenskap om feks pumpa fra galant 2liter passer. da jeg har komplett bremse pumpe fra en 91mod. noen som har forska på det.


hvordan er det å få godkjente f.eks 31x10.5-15 eventuelt 33x12,5-15.
fant ett TUV papir på nett som sier noe om 9x15 felg på 33x12.5-15 felg på 86 sj.
men nu er ikke mie tyskkunnskaper på plass i det hele tatt. navnet på bilde sier i allefall spoa_delta_tacho.33-12,5
er det noe som kan brukes for godkjenning av større dekk.

fant faktisk også ett ark i den siste suzuki jeg henta i går som viser utstyrsliste som suzuki kunne bli levert med eller ble levert med.

scannet det og legger det her.

Attached Thumbnails

  • utstyrsliste_suzuki.jpg
  • utstyrsliste_suzuki1.jpg

Edited by banjin, 27 January 2009 - 15:24.


#4 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 27 January 2009 - 15:30

sidan det ikkje bør brukast heilt flate plater, men med litt offset for å få rett sentrert caliperen i forhold til anleggsflata på akselen, er det nok mest lønt å kjøpe ferdig kit frå usa. det er nokså greit å brenne ut plater/braketter sjøl, men desse blir då ute av senter i forhold til caliperens vandring.

sjekk spidertrax sitt kit
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 January 2009 - 15:32

QUOTE(banjin @ 27 Jan 2009, 12:34) <{POST_SNAPBACK}>
kan man lage de adaptrene for å holde calipter selv. eller må det være TUV. nu fant eg faktisk tegninga over det her. regner med det er til suzuki de jeg har på maskin..

er det noen som har kjenskap om feks pumpa fra galant 2liter passer. da jeg har komplett bremse pumpe fra en 91mod. noen som har forska på det.


hvordan er det å få godkjente f.eks 31x10.5-15 eventuelt 33x12,5-15.
fant ett TUV papir på nett som sier noe om 9x15 felg på 33x12.5-15 felg på 86 sj.
men nu er ikke mie tyskkunnskaper på plass i det hele tatt. navnet på bilde sier i allefall spoa_delta_tacho.33-12,5
er det noe som kan brukes for godkjenning av større dekk.

fant faktisk også ett ark i den siste suzuki jeg henta i går som viser utstyrsliste som suzuki kunne bli levert med eller ble levert med.

scannet det og legger det her.


Når det gjelder 9x15 felg så produseres ikke og selges ikke de felgene lenger. Jeg har vært i kontakt med produsenten om dette. De er borte for mange år siden.
Når det gjelder større dekk så har jeg jobbet med BT-systemet om det i snart to år og saken ligger nå i direktoratet og der ser det ut til at den ligger meget godt.

Skaff ei subaru wrx pumpe så er det enkelt å tilpasse, eller så kan du begynne fra bunnen av selv og utforske, det går også. Holdere til calipere kan du lage selv for det er ikke noe å få kjøpt som er godkjent. Jeg kjøpte mitt fra Trail Tough i USA av pur latskap.

jeg kjenner godt til de spoa-delta papirene du referer til, jeg leser greit tysk selv om jeg skriver med en del slurvefeil. Dette er en spoa ombygging med 33" som Delta i Tyskland leverte til 413 og Samurai. Finnes flere av dem i Tyskland.

#6 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 27 January 2009 - 16:22

skal utforske det med bremser nærmere. har jo en 91galant stående med komplett bremse system. skal ta av det som er der etter vært og se hvordan det er i forhold.

er det ikke mulig med andre 8 eller 9x15 felg. og dette er jo noe som jeg forstår er tuv-godkjent i tyskland. så hvorfor ikke i norge. er det kun pga vanskelige byråkrater.

nu har eg lest din garasje (nöcke) og svein54 sin flere ganger. må si det er ett imponerende arbeid dere legger ned der.
den som bare hadde hatt samme pågangsmot. og varm garasje, grrrr

#7 Aiolos

Aiolos

    Olivenbonde

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 539 Innlegg:

Posted 27 January 2009 - 20:13

Jeg laget mine adapterplater av en 10 mm stålplate, brukte det gamle bremesskjoldet som mal det eneste problemet er at man bør ha dreiebenk for å dreie av platene 2,8 mm der lageret ligger. Men ellers er det plankekjøring.

Har begynt med nye adapterplater hvor jeg skal bruke calipere fra VW så jeg får håndbrekk på kaliperene, planen er og fjerne original bremsetrommelen på transferkassen,
Ελευθερία ή θάνατος,

DON'T GIVE OUT DUFF ADVICE. IF YOU DON'T KNOW THE ANSWER THEN DON'T ANSWER - SIMPLE!!!,

#8 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 27 January 2009 - 20:27

det hørtes da ut som en utmerket ide vis man bygger om og heller bruke vw eller annen bil med brekk på caliptra. nu har eg ett camry vrak og stående. er ikke sikker på om det er skiver bak på den. men tror det. er bare ikke sikker om brekk er på calipter men verdt å ta en titt.
det der må forskes på.

#9 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 28 January 2009 - 00:58

eg syns brekk på mellomaksel er herlig ukomplisert eg..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#10 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 28 January 2009 - 18:18

QUOTE(banjin @ 27 Jan 2009, 12:34) <{POST_SNAPBACK}>
scannet det og legger det her.


stilig, har samme katalog selv men det er noen forskjeller, moro å se smile.gif

Når det er en oppgradering så ville jeg ikke tenkt på om det er godkjent eller ikke. blir montert på min også om ikke lenge

enig mer arnfinn, kommer ikke til å montere håndbrekk på bakakslingen.. bare mer drit å røske av, det orginale er godt ute av veien

Edited by ShuDuck, 28 January 2009 - 18:21.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#11 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 28 January 2009 - 18:41

ShuDuck

kan du ikke scanne å legge den og til her da. slik at man hadde fått sett.
syns det er litt greit med det.


#12 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 28 January 2009 - 19:05

ja det har vært i tankene i flere år biggrin.gif skal se om jeg får surra meg til det snart
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway