Har en liten merkelig sak med Mussoen min.
Av og til slår begge varsellysene i dashboardet for 4x4 seg på (både high og low) uten at jeg har slått på 4x4. Hvis jeg da forsøker å slå på 4x4 så virker den ikke; kun trekk på bakhjula.
Noen som har vært borti noe lignende og eventuelt kan si noe om hva dette kan være?

Feilen er mest sannsynlig "hjernen" til el innkopling av 4WD som ligger under førerstet...Denne prosessorstyrte avanserte lille faenskapen fungerer som et relé for elmotoren under bilen...og i og med at hele ledningsnettet på mussoer er underdimensjonert, så tipper jeg at 12voltsmotoren som skal sjalte mellom 2H, 4H og 4L kun har ca 9volt og jobbe med...er det da i tillegg lenge siden giret på el motoren har vært åpnet og byttet fett i, klarer den ikke å gå...Da blir "hjernen" helt fra seg, og brenner en krets som gjør at den ikke fungerer... alternativt en periodisk feil...
Har en plass langt baki hodet et enkelt koblingsskjema hvor jeg bruker to vanlige 30ampers arbeidsreléer med87a+b poler og direktestrøm fra batteriet for å opprettholde 12V inn på el motoren. Skal prøve å rable det ned på dataen etterhvert.
Hvis lampene i dashbordet har en unormal oppførsel, så er dette feilen...og måten å løse det på

Ikke kjøp ny fordelingskasse uten å sjekke dette.
Du kan skru av el motoren under bilen, og se på akslingen mens du skrur på bryteren inni bilen... da ser du om den går rett...Hvis den gjør det, ta ut kontakten og mål spenningen på de to ledningene som skal til el motoren (skal være over 12V) de 5 andre ledningene er til posisjonsgivere og har ingenting med saken og gjøre... Hvis ingenting skjer, kan du prøve å sette 12v + jord på ledningene til el motoren, hvis den da går er den i orden. Og feilen ligger i "hjernen". Denne må kjøpes ny da selv ikke de mest garvede elektroteknikkere vil gi seg ut på en overhaling. koster ca 6500.
Ta kontakt for spørsmål...Har plagdes lenge før jeg fant ut dette, og det er dette som er problemet på de aller fleste mussoer...selv om verkstedene stadig sier at det er fordelingskassen.