Olje Type
#1
Posted 23 May 2004 - 23:00
statoil, shell, esso er besin stasjonene vi har hær
#2
Posted 24 June 2004 - 23:00
har gått ca. 220 000 km
#3
Posted 21 August 2004 - 23:00
Jeg har en tahoe 6,5 og kjørte med shell helix ultra fullsysntetisk.Det førte til at ventilene begynte å tikke og det begynte å lekke i toppdekselpakningen.Nå har jeg byttet til Texaco Ursa 15/40 mineralolje og begge problemene er borte igjen.Så min mening er at mineralolje er å foretrekke på det sterkeste.
#4
Posted 27 May 2004 - 23:00
Bytter olje hver 3000 miles og dette står beskrevet som veldig viktig i shop manual hvis du kjører mye i by eller mye start og stopp.
Jeg kjører på 15-40 mineral olje kendall eller texaco på sommern og 10-30 på vintern.
Har nå kjørt 130000 km på 5 år og hadde sund motorn for 3 år siden og byttet register.Motorn var helt ren inni og ingen avleiringer men dette kan jo også bety at de som hadde bilen før meg har brukt syntetik olje eller olje beregnet for diesel som renser bedre.
Bilen har forresten gått ca5-600000 km og det jeg vet er at det er originalmotorn .Før jeg kjøpte 6,2 hadde jeg ikke tro på disse motorene men etter 5 år er jeg blitt litt imponert av hvor lite problemer det har vært.
Tror mange havari kunne vært unngått hvis oljeskift ble bedre fulgt opp,.
#5
Posted 27 May 2004 - 23:00
Det som ble sagt om 10-40 olje er selvfølgelig riktig, men denne viskositeten har ikke vert tilgjengelig som mineralolje for mer enn ca 5år siden. derimot fantes det 10-40 syntetisk olje, og det er dette jeg tror de sikter til i instruksjonsboka med "do not use". Jeg har gått oljekurs hos BP og vet endel om oljer. 10-30 og 15-40 er hentet fra instruksjonsboka og i mange tilfeller selges ikke disse typene lenger, nettopp fordi 10-40 erstatter dem.
en motor som har gått med mineralolje hele livet vil som nevnt bygge opp endel slam og partikler rundtom i systemet, dersom du skifter olje til syntetisk, vil denne oljen angripe og løsne dette slammet resultatet kan bli tette oljekanaler og dermed at oljen ikke kommer frem dit den skal med påfølgende motorhavari. Dette er ikke noe jeg har funnet på, dette er simpelthen aksepterte fakta i bransjen.
noen nyere motorer krever syntetisk olje dette er naturligvis fordi at motoren er laget med så små toleranser at det minste skitt eller avleiring i et lager kan få konsekvenser.
Har man en eldre motor som bare har brukt mineralolje -fortsett med mineralolje, den lille smussen og dritten som legger seg inni motoren er ikke farlig så lenge ikke motoren blir "konekjørt".
Dette ble langt og komlisert men motorer ER kompliserte.
-Knut
1978 Blazer K5
#6
Posted 25 May 2004 - 23:00
#7
Posted 25 May 2004 - 23:00
de fleste oljeproduktene i dag er stort sett av god kvalitet.
ALLE motorer kan anvende syntetiske oljer, men det betinger at
motoren er i god kondisjon, dvs. at den ikke er for slitt, da den i ut-
gangspunktet vil ha et større forbruk med syntetisk olje.
syntetiske oljer har en lengre levetid, og ergo lengre skift intervald,
dvs. ca. 20.000 km, eller et skift i året, ved normal kjøring.
men uansett skal du bytte oljefilter ved de foreskrevne km inter-
vallene som står i manualen.
ALLE motoroljer, syntetisk som mineralske er BLANDBARE om hverandre, ( natokrav ).
men de ulike slagene har ulike adjetiver, dvs, tilsetninger, som skal forbedre oljens egenskaper, f.eks rensing av motoren ( sot ).
og for å øke evnen til å tåle høye tempraturer, som f.eks i en
tubomotor og motorer som blir utsatt for ekstreme belastninger.
så i en "normal" motor uten turbo, kan du bruke hva du vil.
prøver du syntetisk, og den får et unormalt høyt oljeforbruk,
kan du etterfylle med mineralolje og, forstette med det til du skal skift.
blæser
#8
Posted 25 May 2004 - 23:00
#9
Posted 25 May 2004 - 23:00
Mvh Eyvind
#10
Posted 24 May 2004 - 23:00
Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!
#11
Posted 24 May 2004 - 23:00
-Knut
1978 Blazer K5
#12
Posted 24 May 2004 - 23:00
Bytt olje og filter hver 5-7000 km.
IKKE syntetisk.....
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink
#13
Posted 23 May 2004 - 23:00
#14
Posted 20 August 2004 - 23:00
Kopi av melding:
hvor mye olje skal/bør en 6.2 bruke, på min -91 må jeg etterfylle "endel" innimellom :-)
har gått ca. 220 000 km
Opprinnelig postet av suburban91
ca 1 liter pr 1000 km er normalt forbruk på en 6,2 diesel. bruker den mere så er det noe galt med motoren.
****Behov for billig bildeler levert RETT HJEM til deg? Besøk min webside.****
#15
Posted 21 August 2004 - 23:00
foreskrevet til bilen din ! Tror heller ikke motoren din setter noe mer pris på en syntetisk olje kontra en mineralsk !
Det viktigste du gjør på en gammel motor som begynner og få noen km på baken er og korte ned på intervallene og bestandig bytte filter !
Jeg har halvert intervallen på min !
#16
Posted 21 August 2004 - 23:00
#17
Posted 01 October 2004 - 23:00
Begge oljene har sine bruksområder så velg riktig.
6.2D skal ha mineralolje.
-Knut
1978 Blazer K5
#18
Posted 28 May 2004 - 23:00
Kopi av melding:
Det er bare å "save'", den texten din, Knut.
Det blir nok ikke siste gang dette spørsmålet komme opp her på forumet...
Trond
hehe d trur nesten æ åså.. men fikk æ svar på mitt spm, + enn masse info om olje æ ikke har hørt om...
Takk for svar! men bare kom med innspill hvis du/derre ser at d mangler noe om olje hær.
D ble 15/40 fra statoil.
#19
Posted 12 October 2004 - 23:00
Chevy Diesel Drivers Norway
#20
Posted 12 October 2004 - 23:00