Ser at enkelte anbefaler nettopp Ferromax her på forumet når det dukker opp spørsmål om rust-fiksing. Og det gjør det jo stadig vekk, for rust er no dritt spør du meg.
I alle fall, siden alle produkter har sine positive og negative sider, samt mange lover mer enn de holder, tenkte jeg at jeg skulle legge ut mine erfaringer her etterhvert som jeg får prøvd produktene.
Dette er selvfølgelig på ingen måte noe slags vitenskapelig test på noe som helst slags måte, rett og slett bare mine egne erfaringer med produktene.
Jeg har ikke kommet skikkelig i gang enda, men jeg kjøpte 3 stk stoffer: Corroflux for fjerning av rust, Rustkiller, samt Renome Isogrunn, spesialgrunning som brukes der man skal lakke over med billakk.
Som sagt har jeg ikke kommet skikkelig i gang enda, men jeg har gjort en liten test med Corroflux, på et stykke rustent vinkeljern samt et felt på en litt rustet cromspokefelg. Corroflux er stoffet de sier er mer effektivt enn sandblåsing (!)
Her er felgen sånn som den var i utgangspunktet.

Her er Corroflux påført. Jeg brukte en sånn "oppvasksvamp" som er liten og firkantet og som har en grovere side. Felgen ble ikke rengjort før påføring, så jeg brukte den grove siden av svampen og gnidde stoffet godt utover. Den rusten som var på overflaten forsvant ganske fort, men selve de små porene som rusten stammet fra var enda synlig.

Den rusten som var i porene (som ikke "svampen" fikk tak i) ble sittende igjen ganske lenge. Men etter et par timer kom jeg tilbake og da kunne jeg ikke se noe i porene. Da så det sånn ut:

Her ble ikke bildet helt bra, men jaggu ser det ut som det fungerer. Fulgte bruksanvisninga her til slutt, og skyllte av med varmt vann. Når dette tørket (som gikk på noen få sekunder) så lå det igjen en tynn hinne med noe slags hvitt støv. Dette tørket jeg bare av med fingern, og i porene ser det bra ut.

På den biten med rustet vinkeljern tok det adskillig lengre tid før rusten forsvant. Men jeg glemte testbiten på arbeidsbenken over natta og i dag var den skinnende blank der det før var rust. Bilder kommer! Litt artig å se, for det "glødeskallet" som var på jernbiten er enda intakt. Bare der det var rust ser det ut til åvære blankt!
Så så lang folkens, så ser det jaggu ut som Corroflux virker, selv om det trenger å virke en stund før resultatet kommer.
Flere resultater kommer etterhvert som jeg skrider fram med prosjektet mitt, som forøvrig er her: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=31433
Stefan
-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.

"Valplaus, men ikkje motlaus!"