Gå til innhold



Foto

Test - Ferromax produkter


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
262 replies to this topic

#1 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

Hei der, har nettopop investert i noen produkter fra Ferromax, for å bruke på et bilprosjekt jeg holder på med.

Ser at enkelte anbefaler nettopp Ferromax her på forumet når det dukker opp spørsmål om rust-fiksing. Og det gjør det jo stadig vekk, for rust er no dritt spør du meg.

I alle fall, siden alle produkter har sine positive og negative sider, samt mange lover mer enn de holder, tenkte jeg at jeg skulle legge ut mine erfaringer her etterhvert som jeg får prøvd produktene.

Dette er selvfølgelig på ingen måte noe slags vitenskapelig test på noe som helst slags måte, rett og slett bare mine egne erfaringer med produktene.

Jeg har ikke kommet skikkelig i gang enda, men jeg kjøpte 3 stk stoffer: Corroflux for fjerning av rust, Rustkiller, samt Renome Isogrunn, spesialgrunning som brukes der man skal lakke over med billakk.

Som sagt har jeg ikke kommet skikkelig i gang enda, men jeg har gjort en liten test med Corroflux, på et stykke rustent vinkeljern samt et felt på en litt rustet cromspokefelg. Corroflux er stoffet de sier er mer effektivt enn sandblåsing (!)

Her er felgen sånn som den var i utgangspunktet.


Her er Corroflux påført. Jeg brukte en sånn "oppvasksvamp" som er liten og firkantet og som har en grovere side. Felgen ble ikke rengjort før påføring, så jeg brukte den grove siden av svampen og gnidde stoffet godt utover. Den rusten som var på overflaten forsvant ganske fort, men selve de små porene som rusten stammet fra var enda synlig.


Den rusten som var i porene (som ikke "svampen" fikk tak i) ble sittende igjen ganske lenge. Men etter et par timer kom jeg tilbake og da kunne jeg ikke se noe i porene. Da så det sånn ut:


Her ble ikke bildet helt bra, men jaggu ser det ut som det fungerer. Fulgte bruksanvisninga her til slutt, og skyllte av med varmt vann. Når dette tørket (som gikk på noen få sekunder) så lå det igjen en tynn hinne med noe slags hvitt støv. Dette tørket jeg bare av med fingern, og i porene ser det bra ut.



På den biten med rustet vinkeljern tok det adskillig lengre tid før rusten forsvant. Men jeg glemte testbiten på arbeidsbenken over natta og i dag var den skinnende blank der det før var rust. Bilder kommer! Litt artig å se, for det "glødeskallet" som var på jernbiten er enda intakt. Bare der det var rust ser det ut til åvære blankt!

Så så lang folkens, så ser det jaggu ut som Corroflux virker, selv om det trenger å virke en stund før resultatet kommer.

Flere resultater kommer etterhvert som jeg skrider fram med prosjektet mitt, som forøvrig er her: http://www.offroad.n...?TOPIC_ID=31433

Stefan


-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
user posted image


"Valplaus, men ikkje motlaus!"

#2 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 11 June 2006 - 23:00

Nei, å sparkle på FerroPrimer vil jeg ikke anbefale. Det kan hende det går, det kommer ann på sparkelen. Men det går ikke noe bedre på FerroPrimeren enn på Rustkillleren.

Regelen er altså:
1. Skal man sparkle eller lakke med billakk, så bør man alltid avslutte med IsoGrunn.

2. Skal man male med feks. Bengalakk eller andre lign. malinger/lakker, så trenger man ikke avslutte med IsoGrunn. Da kan man lakke/male rett på FerroPrimeren.

Kopi av melding:
Ok så det går fint å legge rustkiller og FerroPrimer og så sparkle?eller henger ikke sparkel på ferroprimeren?
Høres ut som Ferroprimeren gjør bedre nytte enn isogrunn,hvis man kan sparkle og bengalakkere på den.Og heller bruke isogrunn hvis man skal ha andre hissige lakker,2 komponent o.l

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Ronny Johansen

#3 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 11 June 2006 - 23:00

Tenkte å legge ut noen bilder fra min forberedelse til å bruke produktene fra NCT. Tidliggere i tråden nevnte jeg det å spyle rammen innvendig med høytrykksspyling(høytrykksstaker)


bestemte meg først for å øke tilgangen til rammens indre!


greit å vise et bilde av redskapen som brukes(dette er uten at høytrykksspyleren går,er litt bløtt å ta bilder ellers,hehe)


hadde spylt ramma veldig bra fra før, så noe sand og skitt kom ikke, men sjekke all den løse rusten/rustflakene som kommer ut!


Hær ser man tydelig at det er høytrykk,spruter ut i mellom rammeskjøten og et av de runde hullene i ramma!

Fikk inntrykk av at jeg fikk løst det aller meste, men det var vel like mye det at metallmunnstykke slo og skrapte mot rusten som at selve vanntrykket spylte rustflakene løse.

Konklusjon så langt er at slik spyling anbefales på det sterkeste før en begynner å fylle ramma med produkter, nå får jo produktene mindre rust å jobbe med,mye mindre:blush:

oohh! silly me, again...

#4 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 10 June 2006 - 23:00

Ok så det går fint å legge rustkiller og FerroPrimer og så sparkle?eller henger ikke sparkel på ferroprimeren?
Høres ut som Ferroprimeren gjør bedre nytte enn isogrunn,hvis man kan sparkle og bengalakkere på den.Og heller bruke isogrunn hvis man skal ha andre hissige lakker,2 komponent o.l

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#5 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 10 June 2006 - 23:00

Nå fungerer Ferroprimeren også som toppstrøk for mange. Da ville det blitt enda et produkt. Og uansett ville det ikke blitt færre strøk.

Men nå driver vi å utvikler en egen toppcoat. Når den er ferdig vil vi kanskje blande FerroPrimer og Rustkiller sammen, så det blir et produkt.

Kopi av melding:
Må man ha FerroPrimer mellom rustkiller og Isogrunn?Skjer det noe gale da også,eller blir det bare dårligere beskyttelse hvis man dropper FerroPrimer??


Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Ronny Johansen

Opprinnelig postet av aljoh

[/quote]

Ok,men da må dere blande inn Rustkiller og FerroPrimer i samme flaske,så slipper man så mange strøk med forskjellige ting,og da blir det lettere å bruke sakene deres;)tongue.gif

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen

[/quote]

Ronny Johansen

#6 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 09 June 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Det eneste som skjer at man får dårligere beskyttelse. Vi anser FerroPrimer som et must for optimal beskyttelse.



Kopi av melding:
Må man ha FerroPrimer mellom rustkiller og Isogrunn?Skjer det noe gale da også,eller blir det bare dårligere beskyttelse hvis man dropper FerroPrimer??


Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Ronny Johansen

Opprinnelig postet av aljoh



Ok,men da må dere blande inn Rustkiller og FerroPrimer i samme flaske,så slipper man så mange strøk med forskjellige ting,og da blir det lettere å bruke sakene deres;)tongue.gif

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#7 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 07 June 2006 - 23:00

Etter behandling med Corrofix med etterfølgende grundig skylling (helst varmt vann) kan du bruke alt du ellers kunne brukt på stål. Underlaget er da fritt for alle kjemikalier.

Men den effektive og aktive rustbeskyttelsen som er hele klue i vårt program får du jo selvfølgelig ikke.

Ang. Corrofix etter elektrolyse:
Ved å bruke Corrofix vil du KANSKJE få fjernet de svart flekkene. Du kan jo prøve. Ellers er det bare å gå på med Rustkiller, FerroPrimer og avslutte med IsoGrunn.

Kopi av melding:
Er det mulig å benytte andre grunninger enn Ferromax etter å ha behandlet rust/stål med Corrofix? Tenker da f.eks på 2-komponent Etch Primer fra Glasurit, eller tilsvarende fra andre fabrikanter.

Og en ting til - har det noen hensikt å benytte Corrofix etter å ha fjernet lakk/rust ved hjelp av elektrolyse? Enkelte steder kan det fortsatt være sorte/mørke prikker i porene etter elektolysebehandlingen. Bør disse behandles, eller kan man bare se bort fra dem - som etter behandling med Corrofix?


Olsen

Opprinnelig postet av frodeolsen



Ronny Johansen

#8 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 07 June 2006 - 23:00

Har endelig bestilt "produktpakke auto 3", bli arti å begynn å søl ut 15,5 liter med godsaka!
Får håpe det kommer frem i morgen eller lørdag, bestilte mandagskveilden! men,men e væl itj nå hast da, må høytrykkspyle ramma innvendig med høytrykkstaker for å fjerne all dritt og løs rust, samt sandblåse hele ramma. Tar nok litt tid dette ja, men nå er en no igang iallefall,hehe. Kan væl aldri selge denne bilen etterpå, kommer vel til å bli vært så mye mere en noen ville ha betalt,hehe.

AR

oohh! silly me, again...

#9 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 07 June 2006 - 23:00

Må man ha FerroPrimer mellom rustkiller og Isogrunn?Skjer det noe gale da også,eller blir det bare dårligere beskyttelse hvis man dropper FerroPrimer??


Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#10 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 07 June 2006 - 23:00

Se svar nedenfor:

Kopi av melding:
[quote] Du spør om rabatt. Vi har drøftet det litt her, og kommet fram til følgende: Alle som henviser til offroad.no og som bestiller varer for over kr 1500,- får 15% på alle varene fra oss. Produktpakkene kan vi ikke gi mer en 5% på, ettersom de allerede er rabattert med 15%. Vi oppretter en kode i denne forbindelsen som må oppgis ved bestilling. Koden er: 1609.

Altså: For å få rabatten på 15% på alle produktene, unntatt produktpakkene som man får 5% på, må følgende betingelser oppfylles:

1. Bestillingen må være på over kr 1500,- eks. mva
2. Ved bestillinger på nettbutikken må det sendes en separat mail til nct@chemical.no med følgende kode: 1609 samt navn og adresse. Ved bestillinger over telefon oppgis denne koden ved bestilling.

Håper dette er et tilfredsstillende tilbud og at det også vil komme offroad.no til gode! Det er jo tross alt på offroad.no dette forumet ligger.


Ronny Johansen

Opprinnelig postet av aljoh



Ronny Johansen

#11 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 07 June 2006 - 23:00

Alt står i tråden, er bare å lese seg opp....

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#12 frodeolsen

frodeolsen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 07 June 2006 - 23:00

Er det mulig å benytte andre grunninger enn Ferromax etter å ha behandlet rust/stål med Corrofix? Tenker da f.eks på 2-komponent Etch Primer fra Glasurit, eller tilsvarende fra andre fabrikanter.

Og en ting til - har det noen hensikt å benytte Corrofix etter å ha fjernet lakk/rust ved hjelp av elektrolyse? Enkelte steder kan det fortsatt være sorte/mørke prikker i porene etter elektolysebehandlingen. Bør disse behandles, eller kan man bare se bort fra dem - som etter behandling med Corrofix?


Olsen

#13 Svend

Svend

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 385 Innlegg:

Posted 07 June 2006 - 23:00

Hvordan er det med offroad rabatt på dette produktet?

Svend Landsverk

#14 Hi-rust

Hi-rust

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 47 Innlegg:

Posted 02 June 2006 - 23:00

Lakken sittet som støpt på hele bilen. Unntatt på et sted, og det er fordi jeg ikke gjorde det rett. Det var noe av det første som ble tatt på hele bilen, og her slipte jeg, behandlet med corroflux, smurte på rustkiller, lot tørke, deretter SPARKLET rett oppå før jeg grunnet og lakkerte. Dermed løsner nå sparklet fra den rustkillerbehandlede plata. Under sparklet er karrosseriet helt OK, med den glatte og blanke overflaten rustkilleren gir. Så her misforsto jeg fremgangsmåten. Skulle altså egentlig ha grunnet med Isogrunn før sparklinga!

Stefan smile.gif

Er nok flere som har bommet her ja sleep.gif

Men syns ikke det kommer helt klart frem av brosjyren at det må grunnes med isogrunning før det sparkles heller.
http://www.chemical....kkel.asp?ID=879

#15 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 05 June 2006 - 23:00

Corrofix skader i utgangspunktet ikke gumme og lakk, men det er jo en aggresiv væske, som ikke akkurat er gunstig. Derfor anbefaler vi at den skylles vekk fra gummi og lakk.

Kopi av melding:
Når en sprayer Corrofix under, blir det nødvendigvis endel søl på gummiforingene, og evt. på lakken. Skader Corrofix lakk/gummi?

Opprinnelig postet av JRO



Ronny Johansen

#16 JRO

JRO

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 292 Innlegg:

Posted 04 June 2006 - 23:00

Når en sprayer Corrofix under, blir det nødvendigvis endel søl på gummiforingene, og evt. på lakken. Skader Corrofix lakk/gummi?

#17 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 01 June 2006 - 23:00

En liten trøst er at den nye Rustkilleren herder på 8 timer i forhold til den gamle som herdet på 24 timer.

En annen ting er at det er ikke noe i veien for å bruke bilen mens du venter. Det betyr ingen ting for resultatet. Bare påse at overflaten som skal behandles er 100% tørr før du legger neste strøk.

Men hvis det høljregner mens Corrfixen står å jobber bør du la bilen stå rolig og under tak.

Han man utrolig dårlig tid kan man jukse litt på følgende måte. Først pusser det man får bort av rust. Glem Corrofixen! Rett etter pussing legger man 2 strøk med Rustiller. Når denne er sånn nogenlunde tørr gir man 1 strøk med Zinga. Så 1 støk med IsoGrunn.

Men husk! Dette er ikke etter oppskriften.

Lykke til videre!

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Det må da finnes noe rasker måte enn dette. selv om jeg ikke brukte alle produktene var jeg jo uten bil en evighet. Var og kjørte på et strøk hver dag i flere dager....

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



Du har et poeng der,bilen må jo nesten legges til side ukesvis.Ikke så farlig for meg da,den er jo uten skilt likevel.Men det er bare 4år til den blir veteran biggrin.gif:D

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Ronny Johansen

#18 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 01 June 2006 - 23:00

Bengalakk går rett opp på Rustkilleren, likeledes Arcanol og lignende malinger. Men sparkel fungerer dårlig. Da må man avslutte med IsoGrunn.

Men ikke glem at oppskriften er FerroPrimer før Isogrunn!

Kopi av melding:
ohmy.gif Det va bra du sa Stefan,jeg var sikker på at sparkel eller bengalakk kunne brukes direkte oppå rustkilleren:mellow:.Isogrunn var jo bare for 2 komponent lakk.fish.gif

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Ronny Johansen

#19 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 01 June 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Det må da finnes noe rasker måte enn dette. selv om jeg ikke brukte alle produktene var jeg jo uten bil en evighet. Var og kjørte på et strøk hver dag i flere dager....

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



Du har et poeng der,bilen må jo nesten legges til side ukesvis.Ikke så farlig for meg da,den er jo uten skilt likevel.Men det er bare 4år til den blir veteran biggrin.gif:D

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#20 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 01 June 2006 - 23:00

ohmy.gif Det va bra du sa Stefan,jeg var sikker på at sparkel eller bengalakk kunne brukes direkte oppå rustkilleren:mellow:.Isogrunn var jo bare for 2 komponent lakk.fish.gif

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke