Gå til innhold



Foto

Test - Ferromax produkter


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
262 replies to this topic

#21 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 01 June 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Hei Stefan. Noen erfaringer etter vinterens påkjenninger? Vurderer å prøve disse NCT-greiene på Pajeroramma mi, rusta begynner å få godt tak nå.


Hei, som vanlig er det sånn at ikke alle planene blir gjennomført like fort...blush.gif

Har ikke fått rengjort og sprøytet ramma sånn som jeg planla. Jeg måtte bytte ut endel bakerst i forbindelse med montering av ny krok, der ble det lagt inn en ny profil som erstatning for en som hadde rustet sund.

På den nye blanke delen smurte jeg rustkiller med kost, et strøk, samt på sveisen og noen cm inn på den overflaterustede ramma. Har ikke vært under å sett i det siste, har nemlig kjøpt meg en annen bil. Men sist så det bra ut, og det var tydelig forskjell der det ikke var smurt og der det var smurt. Så det fungerer nok.

Har fremdeles ambisjoner om å få sprøytet ramma. Og det samme gjelder forsåvidt den bilen jeg kjøpte, en 1992 Suburban, som har overflaterust på ramma spesielt bakre delen. Her skal det sprøytes! Fordelen med Subben er at ramma ikke er tett, så her trenger man ikke mote seg opp i månedsvis for å få gjort rent.

Kopi av melding:
Brukte dette i fjor høst. Nå har lakken skalet av enkelte steder.

Virker som den ikke fikk skikkelig feste i produktet.


Lakket Subaruen for ca et år siden. Var såpass tidlig i denne "læreprosessen" at ikke alt ble gjort riktig.

Lakken sittet som støpt på hele bilen. Unntatt på et sted, og det er fordi jeg ikke gjorde det rett. Det var noe av det første som ble tatt på hele bilen, og her slipte jeg, behandlet med corroflux, smurte på rustkiller, lot tørke, deretter SPARKLET rett oppå før jeg grunnet og lakkerte. Dermed løsner nå sparklet fra den rustkillerbehandlede plata. Under sparklet er karrosseriet helt OK, med den glatte og blanke overflaten rustkilleren gir. Så her misforsto jeg fremgangsmåten. Skulle altså egentlig ha grunnet med Isogrunn før sparklinga!

Stefan smile.gif

-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Ifor Williams LM146G 4x0
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.

"Valplaus, men ikkje motlaus!"

#22 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 08 June 2006 - 23:00

Det eneste som skjer at man får dårligere beskyttelse. Vi anser FerroPrimer som et must for optimal beskyttelse.



Kopi av melding:
Må man ha FerroPrimer mellom rustkiller og Isogrunn?Skjer det noe gale da også,eller blir det bare dårligere beskyttelse hvis man dropper FerroPrimer??


Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Ronny Johansen

#23 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 31 May 2006 - 23:00

Hvis det var tre produkter, er det sannsynlig at dere ikke avsluttet med IsoGrunn til slutt. Programmet består nemlig av fire produkter.

1. Corrofix (dreper og fjerner rusten i porene samt åpner metallet for Rustkiller)

2. Rustkiller EXP. Ekstremt penetrerende. Impregnerer metallet og nøytraliserer galvanisk spenning i metallet. Aktivt også etter herding.

3. FerroPrimer. Samme rusthindrende teknologi som Rustkiller. Isolerer og er bestanding mot vann, salt og oksidering utenfra.

4. IsoGrunn Samme rusthindrende teknologi som Rustkiller. Isolerer og er bestanding mot vann, salt og oksidering utenfra, samt tåler alt av sparkel, maling og billakk og gir vedheft.

Det er noen som ikke avslutter med IsoGrunn fordi denne er litt kostbar, men det er et must hvis du skal sparkle eller lakke med bilakk.

Så det er nok her hunden ligger begravet.



Kopi av melding:
Husker ikke, var en kompis av meg som kjøpte dette stoffet, etter anbefaling av meg....

Var tre ting vi brukte, mener det var en grunning til slutt før lakk ja.

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



Ronny Johansen

#24 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 05 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Et lite spørampl om rustkiller..

hvordan er det å sprøyte rustkiller inn i hulrom osv, der det ikke går å komme til å få spylt/tørket vekk det hvite belegget, hvordan er det da og f. elsempel sprøyte med tectyl hulroms beskyttelsemsbeskyttelse etterpå? eller om dere har noe annet som kan brukes til dette?

________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

Opprinnelig postet av sven



Jo da, vi har noe annet enn Tectyl. Det vi anbefaler er å sørge for at hulrommene er tørre. Deretter sprøytes det med Rustkiller i en omgang. Etter 24 timer blander mann inn 15-20% MetalDefence i Rustkiller og sprøyter hulrommene med denne blandingen. På denne måten får man et noe tykkere belegg samt to systemer mot rust. MetallDefence egner seg spesielt godt til hulrom pga. avdampningsteknologien med pluss- og minus-ioner.

Det vil etter ferien komme et nytt produkt som er utviklet spesielt med tanke på hulrom. Teknologien i dette produktet vil være det samme som i MetalDefence med avdampende ioner som nøytraliserer galvaniske spenninger som alltid oppstår før rust dannes.

Med behandlingen som er nevt over med Rustkiller og MetalDefence vil det ikke være noe vits i å sprøyte med Tectyl. Lykke til med behandlingen!

Ronny Johansen

#25 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 31 May 2006 - 23:00

Husker ikke, var en kompis av meg som kjøpte dette stoffet, etter anbefaling av meg....

Var tre ting vi brukte, mener det var en grunning til slutt før lakk ja.

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#26 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 31 May 2006 - 23:00

La du IsoGrunn til slutt før du lakket?



Kopi av melding:
Jeg brukte fremgangsmåten som ble fortalt lengre frem på sidene her.

Det eneste jeg ikke gjorde siden jeg hadderede hadde gjort det før det ble skrevet her var å vaske med vann, jeg kun børstet det.

Det er bilens lakk som ikke fikk feste. Virker som den har boblet innenfra. Kan det være en kjemisk reaksjon?

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



Ronny Johansen

#27 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 31 May 2006 - 23:00

Jeg brukte fremgangsmåten som ble fortalt lengre frem på sidene her.

Det eneste jeg ikke gjorde siden jeg hadderede hadde gjort det før det ble skrevet her var å vaske med vann, jeg kun børstet det.

Det er bilens lakk som ikke fikk feste. Virker som den har boblet innenfra. Kan det være en kjemisk reaksjon?

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#28 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 31 May 2006 - 23:00

Dette høres ikke bra ut.

Kan du fortelle helt konkret hva du gjorde? Fremgansmåten?

Hva var det som ikke fikk feste i produktet? - og i hvilket produkt fikk det ikke feste?


Kopi av melding:
Brukte dette i fjor høst. Nå har lakken skalet av enkelte steder.

Virker som den ikke fikk skikkelig feste i produktet.

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

Opprinnelig postet av Chevy-LPG



Ronny Johansen

#29 JRO

JRO

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 292 Innlegg:

Posted 31 May 2006 - 23:00

Jeg skal bruke det under, så lakking blir ikke aktuelt for min del. Det står noe om Isogrunn i bruksanvisningen til NCT hvis en skal lakke, blir visst ubehagelige kjemiske reaksjoner hvis en ikke bruker dette.

#30 JRO

JRO

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 292 Innlegg:

Posted 30 May 2006 - 23:00

Hei Stefan. Noen erfaringer etter vinterens påkjenninger? Vurderer å prøve disse NCT-greiene på Pajeroramma mi, rusta begynner å få godt tak nå.

Kopi av melding:
Jeg kommer til å kjøpe meg en liter eller to til av Rustkiller, for å behandle ramma og uderstellet på Land Cruiseren min. Heldigvis er det ikke noen store rustangrep enda, men noe er det jo. Noe er det med gamle japser...

Så langt ser det ut til å fungere, så planen min er å steame bilen under med skikkelig varmt vann, samt prøve å få skyllet ramma inni (DER ligger det mye dritt!). Når det tørker skal jeg sprøyte hele skiten med Rustkiller. Gjør litt vondt å sprøyte stoffet ettersom literprisen er litt stiv og det fort forsvinner når man sprøyter, men hvis det fortsetter å fungere like bra, og at man kan holde rusten i sjakk ved å gjøre dette en gang i året, så må det jo være verdt det.

Tectylere gjør jeg kun i hjulhusene, som er utsatt for mekanisk slitasje.

Stefan





-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.

"Valplaus, men ikkje motlaus!"

Opprinnelig postet av Stefan E.



#31 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 31 May 2006 - 23:00

1) Rustkiller kan sprutes på med spruteflaske. Verre er det med MetalDefence. Den må du enten bruke kost på eller høytrykksprøyte over 150 bar. Hvis du har lavtrykksprøyte kan du blande inn litt Rustkiller i MetalDefencen. Da blir den fin å sprøyte med lavtrykksprøyte (5-9 bar) (ikke spruteflaske). Men da må man selvfølgelig beregne flere strøk etter som hvert strøk blir tynnere.

2) Det er enkelt å rebehandle etter noen år. Der hvor du evt. måtte se gjennomslag av rust, skraper du lett vekk MetalDefencen og legger ny beskyttelse. Fordelen med både MetalDefence og Rustkiller er at de er transparente(gjennomsiktige). Du får derfor full kontroll hele tiden og ser hvor det evt. har oppstått rust.

3) Nei, du klarer ikke å legge for mye Corroflux(nytt navn: Corrofix). Men det blir vel drøyt hvis du skulle senke objektet ned i et bad med Corrofix for så å lade ligge i flere døgn.

Kopi av melding:
Spørsmål til Ronny:

1) kan Rustkiller/metalDefence-blandingen sprøytes på med en enkel, manuell spruteflaske/trykkflaske, eller blir blandingen for tykk til det?
2) er det enkelt å rebehandle med ny runde Rustkiller noen år etter at en har lagt på MetalDefence, eller må belegget fjernes først el.l?
3) kan det bli for mye Corroflux, slik at en risikerer metallskader?

Opprinnelig postet av JRO



Ronny Johansen

#32 JRO

JRO

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 292 Innlegg:

Posted 31 May 2006 - 23:00

Spørsmål til Ronny:

1) kan Rustkiller/metalDefence-blandingen sprøytes på med en enkel, manuell spruteflaske/trykkflaske, eller blir blandingen for tykk til det?
2) er det enkelt å rebehandle med ny runde Rustkiller noen år etter at en har lagt på MetalDefence, eller må belegget fjernes først el.l?
3) kan det bli for mye Corroflux, slik at en risikerer metallskader?

#33 JRO

JRO

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 292 Innlegg:

Posted 13 August 2006 - 23:00

Samme her, er skeptisk til alt som er lettvint når det gjelder rustbehandling. Nå krevde dette endel arbeid, tross alt, og produsenten legger fram bra referanser, så jeg tok sjansen. Fasiten kommer ikke før om noen år, da får en se om det holder. Husk Offroad-rabatten, hvis du skal bestille noe.

#34 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 05 July 2005 - 23:00

Jeg ønsker ikke å avbryte den røde tråden her, for nå skrives det mye matnyttig, men er Brunox og Brunox-epoxy sammenlignbart ? Har brukt dette er par ganger og er helt overveldet over resultatet.
Jeg bare kakket litt forsiktig slik at skall av rust falt av, og sprayet rett på. Jeg sparklet ikke, men lakket farge rett på - og det holdt i flere år på bilen. Noen erfaringer ??
http://www.skogsmask...styr_brunox.htm

SLy

#35 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 31 May 2006 - 23:00

Brukte dette i fjor høst. Nå har lakken skalet av enkelte steder.

Virker som den ikke fikk skikkelig feste i produktet.

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#36 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 16 October 2005 - 23:00

Enn for Stefan E. og meg, som bor nord for "moralsirkelen" hvor det sjelden blir så varmt som 20+...? Hvor kaldt kan det være for at produktene skal funke? Ser for meg at de tåler litt lavere temp siden det er produkter som brukes i industrien? Venskelig å få en supertanker inn i en lakkeringshall...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#37 Chevy-LPG

Chevy-LPG

    Onroader

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 01 June 2006 - 23:00

Det må da finnes noe rasker måte enn dette. selv om jeg ikke brukte alle produktene var jeg jo uten bil en evighet. Var og kjørte på et strøk hver dag i flere dager....

sig

Hjelp meg å holde ajour ! http://www.gjelstenl...sjonerNorge.htm

www.LPGguiden.no (nå også med salgs side av kun LPG kjøretøy)

#38 Turbolux

Turbolux

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1086 Innlegg:

Posted 10 May 2005 - 23:00

Ja da forstår jeg. Jeg som er litt eldre enn de fleste her, har nemlig brukt Ferro-Bet en gang i tiden, og den inneholdt bortimot 30% fosforsyre, men så ble det noen restriksjoner pga av eller annet stoff, slik at innholdet av fosforsyre ble meget mindre, og virkningen uteble også, i forhold til det de gamle flaskene gjorde.
Men med innhold på oppmot 40%, så vil jeg nok tro det hjelper litt.
Takk for opplysningen.

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med 4WD.

1987 Hilux X Cab (bare ramme og hjul for tiden)
2002 LC D4D

#39 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 07 May 2005 - 23:00

Skulle hatt eget badekar til bilen med sånn guffe oppi:)

_____________________
Roar Hovet
Tlf: 98883546
Andebu i Vestfold
Suzuki Vitara JLX Cab

#40 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 08 May 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Skulle hatt eget badekar til bilen med sånn guffe oppi:)
Opprinnelig postet av Geared



...ja ihvertfall når'n våkner på søndagsmorra'n og føler seg litt "rusten" etter festen fra lørdagen.....biggrin.gif:D:D

------------------------------

Artig test Stefan, gleder meg til fortsettelsen......smile.gifsmile.gifsmile.gif



Mvh. Sheriffen
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink........
NY GARASJE Gammel Garasje BILDERRIGS