Gå til innhold



Foto

Test - Ferromax produkter


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
262 replies to this topic

#61 nordmøring

nordmøring

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 11 May 2005 - 23:00

Fosforsyre i 80% løsning er helt vanlig handelsvare!

Beer gives you drain bamage

#62 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 27 October 2005 - 23:00

Ja jøss,må snart handle mer harpiks (rustkiller) av deg nå,snart tomt:D

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#63 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 05 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Jeg ønsker ikke å avbryte den røde tråden her, for nå skrives det mye matnyttig, men er Brunox og Brunox-epoxy sammenlignbart ? Har brukt dette er par ganger og er helt overveldet over resultatet.
Jeg bare kakket litt forsiktig slik at skall av rust falt av, og sprayet rett på. Jeg sparklet ikke, men lakket farge rett på - og det holdt i flere år på bilen. Noen erfaringer ??
http://www.skogsmask...styr_brunox.htm

SLy

Opprinnelig postet av st-lybe



Jeg har hørt om Brunox, men aldri selv testet det ut. Det selges visstnok veldig mye av det til private forbrukere.

Siden det er et så utbredt produkt, er det sikkert mange her som kan fortelle om sine erfaringer med det.

Ronny Johansen

#64 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 27 June 2005 - 23:00

Da jeg bestilte gikk det rimelig kjapt, fikk ordrebekreftelse i løpet av timer, og produktene ble sendt som servicepakke. Så det gikk greit.

Har forresten brukt noe mer av produktene, og noen erfaringer har man gjort seg... Som noen sa her, så lønner det seg å børste først der det er tykk rust. Det kan bli et svart belegg, som er ganske tykt. (virker nesten som svart, HARD tectyl.)

Corroflux fungerer utmerket ellers, for eksempel til fjerning av rust i porer etter sandblåsing.

Rustkiller vet jeg ikke om fungerer som lovet, det vil jo i grunnen tiden vise. Men det ser ut til å trenge inn sinnsykt bra. Beregn noe lenger tørketid enn oppgitt (24t) spesiellt hvis det ikke er skikkelig bra vær. Enkelte steder tok det MANGE dager før det ble helt tørt.

Renome Isogrunn gikk jeg på en smell med. Klarte ikke å riste flaska godt nok, med den følge at lakksprøyta gikk tidvis tett pga mange små halvstivnede partikler i grunninga. Det ble også relativt ujevnt, ettersom det plutselig kom en klatt med sånn halvstivnet stoff. Det står på flaska at den skal omrystes godt, og at den er sprøyteklar. Det står også at den kan tynnes med vann hvis behov. Tror ikke det er mulig å riste den flaska godt nok når den er full, så neste gang skal den tynnes, og i tillegg ristes noe sinnsykt...

På den andre siden var den lett å sprøyte på (når ikke de klumpene kom) og den tørket raskt.

Så sånn er det med den saken!smile.gif

-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
user posted image


"Valplaus, men ikkje motlaus!"

#65 RmB

RmB

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

finnes det forhandlere av dette produkt i kristiansand??



#66 pumba

pumba

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 311 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

finnes dette produktet i butikker rundt om eller må mak kjøpe det på nettbutikken? http://www.chemical.no

Watt elfa...

#67 Runner

Runner

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1736 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

Det finnes på velsorterte Maleforetninger

Leon Enge

Rana Offroad Team

#68 RmB

RmB

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 Innlegg:

Posted 26 June 2005 - 23:00

leita som gal idag, men fant ikke.. ble så oppgitt til slutt over servicen og utvalget på malersjappan her nede at æ holdt på å klikke.. leita etter lakk til bilen og grunning/fyller, håpløst, såvidt de har maling også.. bestillte nettopp fra chemical.no .. noen som har erfaring med ventetid før jeg har den her?



#69 RmB

RmB

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1020 Innlegg:

Posted 27 June 2005 - 23:00

håper det kommer snart.. har masse å gjøre før helga på bilen.. :S hva skal jeg lakke/male ramma med etterpå, anbefalinger? gidder ikke bestille mere for og så vente på det igjen, så må bli noe biltema ting.. biggrin.gif



#70 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 01 July 2005 - 23:00

Ser dere tester ut produkter fra NCT AS. Artig for jeg er produktutvikler i det firmaet. Har dere spørsmål ang. ting og tang, så skal jeg svare så godt jeg kan.

Når disse bildene av testobjektene ble lagt ut på dette forumet visste vi ikke om det. Salgsavdelingen merket bare at det plutselig kom en hel del bestillinger på 0,5 og 1- litersflasker med Corroflux. Vi lurte på hva som var årsaken. Så var det en kunde som fortalte om dette forumet. Da skjønte vi hvor kundene kom fra.

Et lite tips til de som vil ha varene raskt: Si fra når du bestiller og be om rask levering. Da pakker de lynraskt og du har det stort sett dagen etter hvis du bestiller før kl. 12.00

Det spekuleres i om Corroflux bare består av sitronsyre eller fosforsyre osv. Svaret er nei. Noe av klue når man skal lage en skikkelig rustfjerner er å fjerne rusten effektivt, men samtidig ta vare på stålet. Da må man ha noe som heter inhibitorer. Uten dette angripes stålet mye mer og resultatet blir at stålet blir mer åpent og porøst. Bruker man rene syrer uten disse inhibitorene vil man åpne og ødelegge legeringen i stålet. Resultatet av dette igjen blir at neste gang stålet angripes av rust, så går prosessen veldig mye raskere. Ikke akkurat et ønske.

Er det gamle biler det er snakk om så vil det alltid være av stor nytte å ta vare så mye som mulig av det stålet som finnes. De brukte stål av langt bedre kvalitet før i tiden enn de gjør i dag. Stålprisene har økt veldig mye de siste årene. Hvorfor? Jo, stålprisen er høy pga. at Kina har kraftig økonomisk vekst. Kina kjøper enormt mye stål på verdensmarkedet for tiden. Dette er noe av årsaken til at stålprisene har økt mye de siste årene. Bilprodusentene kan da fristes til å kjøpe billig stål. Ofte er dette resirkulerte fiskebåter, tankbåter, hogde biler osv.

Det kan se ut som dette kan være årsaken til at enkelte modeller( feks. Merzedes) av nyere dato ruster enormt, for ikke si ekstremt lett og mye.

Å sveise inn dårlige stålplater sier seg selv er en dårlig løsning. Hvis det nye stålet er av dårligere (mindre edel kvalitet) enn det gamle stålet, vil det nye nærmest fungere som en anode. Og da kan vi jo selv regne ut resultatet. Derfor er det å ta vare på det man har ofte den beste løsningen.

Et lite tips til slutt er at det lønner seg alltid, når dere ønsker å forsøke produkter fra NCT, å følge produktprogrammet deres nøye. Som produktutvikler i selkapet vet jeg at produktene utfyller hverandre og oppveier hverandres svakheter slik at de tilsammen utgjør et hele som gjør resultatet veldig bra. Mange har forsøkt å "lage-alt-i-ettprodukter". Men jeg har til gode å se noen av dem som er effektive. Det må flere teknologier til. Det er det vi mener vi er gode til å få til i vårt program. Har dere spørsmål om noe ang. rust eller noe av de produktene NCT leverer, så er det bare å fyre løs. Jeg skal svare så godt jeg kan.

Ronny Johansen

#71 Ida

Ida

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 577 Innlegg:

Posted 01 July 2005 - 23:00

Du får sende bl.a Stefan E. og Bøen noen flasker med produkter da vetu, som takk for reklamen wink.gif
Jeg fikk nemlig også kjempelyst på tryllemiddelet deres

____
.ida.

#72 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 01 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Du får sende bl.a Stefan E. og Bøen noen flasker med produkter da vetu, som takk for reklamen wink.gif
Jeg fikk nemlig også kjempelyst på tryllemiddelet deres

____
.ida.



Opprinnelig postet av Ida



Skal legge inn et godt ord til ordreansvarlig.



Ronny Johansen

#73 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 01 July 2005 - 23:00

hva er prisene på disse produktene da?

og hvor holdbare er de i lengden?

________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

#74 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 01 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
hva er prisene på disse produktene da?

og hvor holdbare er de i lengden?

________________________________________________
"THE MASTERPIECE OF SUZUKI'S ORIGINAL ENGINEERING"
"powerful & high performance engine smile.gif"

Opprinnelig postet av sven



Prisliste finner du her: http://www.mamut.com...lias=nettkurven

Hva holdbarheten angår så er det selvfølgelig avhenging av slitasje og hvor mye det blir provosert. Men følges programmet er holdbarheten mange år. Jeg har sett på stålobjekter som har ligget ute på bakken i over 30 år uten annen behandling enn produkter fra NCT. Jeg trodde nesten ikke mine egne øyne. Jeg har enda ikke opplevd å snakke med et menneske som har benyttet produktene våre uten å være fornøyd, veldig fornøyd. Vi pleier å si: "Du blir garantert fornøyd."

Men det er viktig at bruksanvisningen følges.





Ronny Johansen

#75 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 02 July 2005 - 23:00

Ja,kan ikke klage på produktene sålangt.det er da noen uker siden jeg la på to lag rustkiller etter å ha brukt corroflux'en og det er fortsatt like bra uten etterbehandling.har ikke overmalt enda,da det er hull som skal sveises først.Som det ble sagt her så tok det mer enn 24 timer tørk,faktisk nesten en uke der det ble lagt på mye.det gjør ikke meg noe,bare man er obs på det så...Det lukter jo granbar i hele garsjen nå he he he.helte rustkiller oppi en slik billigsprøyte med lang tut,(for vaskemiddel/olje etc.)og pøste inni rammevangen der det er umulig å komme inn med noe som helst utstyr.

Det er jo like før jeg må handle inn mer rustkiller nå,så det vil vise seg om ida sin komentar har innvirkning på nest bestilling smile.gif greit at vi har Ronny her da,og kan spør han etterhvert.

Forresten,blir bengalakken og arcanolen mer holdbar/elastisk ved å tilføye 10% rustkiller i ved lakking?

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#76 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 02 July 2005 - 23:00

Hehe, ja gratis produkter mottas med stor TAKK selv om denne tråden på ingen måte var ment som noe slags reklame for produktene, og jeg hadde ingen baktanker med å gjøre tråden på denne måten!

Bare for å ha det sagt, så har jeg ingen forbindelse til produsenten på noen slags måte, hvis noen måtte tro noe sånt.

Men det er jo interessant, for mange (i likhet med meg) som har bil som hobby sliter jo fælt med denne rusten! Og det finns jo altmulig slags greier på markedet, hvor min tidligere erfaring tilsier at de ikke holder det de lover. I hvert fall de tingene jeg har prøvd før.

Så langt er jeg godt fornøyd med de produktene jeg kjøpte, resultatene står lenger opp i denne tråden. Også jeg fikk sånn tiltro til produktene, at jeg bestemte meg for å sprøyte Rustkiller inni de hulrommene jeg hadde tettet enten ved å sveise eller tette på annen måte. Om det fungerer bra, og virkelig nøytraliserer rusten (hvis det er noe inni der, og det vet jeg jo ikke) vil vel ikke vise seg før om lang tid i alle fall. Men det var tydelig at den krøp bra.

En annen ting jeg glemte å si, var at jeg prøvde min nye punksandblåser på noen steinsprang på panseret. Dette er lenge siden nå, i hvertfall en måned. Det ubehandlede stålet sto ca 3-4 dager ubehandlet i sån passe godt vær. Smurte så på ET tynt lag med rustkiller, sånn bare for å ha noe på i fall det tok en stund før jeg fikk fikset det. Og tok lang tid, det gjorde det! HAr som sagt gått en mnd nå, og med 22 regndager i Juni i følge Avisa Nordland Lørdag 2.7 så er det vel ikke så verst at det ikke har skjedd noe som helst med de sandblåste flekkene. De er akkurat sånn som de var den dagen Rustkiller ble påført.

Men hvis man skal ønske seg noe bedre, så må det i såfall være noe bedre og mer utfyllende bruksanvisninger! Tenker da på fremgangsmåte når det for eksempel er sparkling, pussing og lakk inni bildet. Kan man for eksempel sparkle over noe som er behandlet med Rustkiller? Eller skal man sparkle først, så rustkiller (?) osv? Slike ting er ikke så bra forklart. Eneste er at de anbefaler Renome Isogrunn på ting som senere skal lakkes med billakk! KAn man bruke denne grunninga overalt? Det er endel sånne ting som er uklart! Men nå er det jo natt til Søndag, så det kan jo være derfor og! God natt!

-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
user posted image


"Valplaus, men ikkje motlaus!"

#77 Jahov

Jahov

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1333 Innlegg:

Posted 02 July 2005 - 23:00

Dette virker jo som et vidunderstoff. Har nettop bestillt meg en prøve jeg og.
Jan.

#78 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 02 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Forresten,blir bengalakken og arcanolen mer holdbar/elastisk ved å tilføye 10% rustkiller i ved lakking?

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Ja, Bengalakken blir mer holdbar og elastisk når den tilsettes Rustkiller. Den katodiske teknologien i Rustkiller virker som en demper eller nøytraliserende faktor på all slags forvitring i nær sagt alle materialer. Jeg skal forsøke å forklare hvorfor:

Vi kan på en måte si at all forvitring, oksidering eller korrosjon i alle materialer i prinsippet er det samme. Det er snakk om ionevandring. Uten at ioner vandrer skjer det heller ingen forvitring, korrosjon eller oksidasjon. Ioner vandrer kun når det oppstår spenningsforskjell. Derav ordet: "galvanisk spenning." Vi snakker altså om en kontinuerlig pågående elektrokjemisk prosess på atomnivå. Det er dette som gjør rust og forvitring så vanvittig vanskelig å håndtere. Vi kan sammenligne det med å forsøke å kontrollere store meget aggressive menneskemasser som raskt og hele tiden skifter mening og parti. Det letteste blir da å nøytralisere menneskemeningene. Det er dette Rustkiller gjør. Da forsvinner spenningen. Adolf Hitler gjorde noe av det samme og fikk nesten en hel nasjon til å marsjere i takt. Så vi ser det er mulig bare man vet hvordan.

Mange sier feks. at det er bare å stenge ute vann og oksygen. Jo da, men det er snakk om vann og oksygen på atom og molekylnivå. Det skal utrolig lite til, så begynner prosessen med ionevandring.

Det er derfor viktig å lage teknologier som ikke bare beskytter stålet, men som også beskytter det som skal beskytte stålet. Det er det du gjør når du tilsetter Rustikiller i feks. Bengalakk. Da vil Rustkilleren hindre(bremse kraftig på) at Bengalakken forvitrer og oksiderer, samtidig som stoffer i Rustkilleren også gjør Bengalakken mer fleksibel, så den ikke så lett sprekker.

For å lese mer om Teknologien i Ferromax Rustkiller, så finner du det her: http://www.chemical....kkel.asp?ID=865

Ronny Johansen

Opprinnelig postet av aljoh

[/quote]

Ronny Johansen

#79 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 02 July 2005 - 23:00

Men hvis man skal ønske seg noe bedre, så må det i såfall være noe bedre og mer utfyllende bruksanvisninger! Tenker da på fremgangsmåte når det for eksempel er sparkling, pussing og lakk inni bildet. Kan man for eksempel sparkle over noe som er behandlet med Rustkiller? Eller skal man sparkle først, så rustkiller (?) osv? Slike ting er ikke så bra forklart. Eneste er at de anbefaler Renome Isogrunn på ting som senere skal lakkes med billakk! KAn man bruke denne grunninga overalt? Det er endel sånne ting som er uklart! Men nå er det jo natt til Søndag, så det kan jo være derfor og! God natt!

user posted image


"Valplaus, men ikkje motlaus!"

Opprinnelig postet av Stefan E.

[/quote]

Takk for tipset ang. bruksanvisingen. Vi skal se om vi kan gjøre en forbedring. Når det gjelder sparkling, så skal man alltid behandle med med Rustkiller, Ferroprimer og IsoGrunn før man sparkler. IsoGrunn er en pussbar grunnfyllende primer. IsoGrunn vil være den beste grunningen du kan bruke overalt ettersom du i dette produktet får en effektiv nøytraliserende teknologi mot ionevandring samtidig som den er en holdbar grunnfyller som sitter. Den skal i utgangspunktet tåle hva det skal være av lakker.

Hovedregelen er:
1. 1. strøk: Ren Rustkiller
2. To strøk med en blanding av Rustkiller og Ferroprimer.
3. Et til to strøk: IsoGrunn
4. Billakk, Bengalakk eller lign..

Litt omfattende grunnarbeide. Men den holder i mange år.


Ronny Johansen

#80 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 03 July 2005 - 23:00

Du Verden!

Vil det bli mye dårligere resultat dersom man sløyfer ferroprimer? Kjøpte ikke det stoffet, og har kommet så langt nå at jeg helst ikke vil vente!

Har følgende plan:

1. Alle rustflekker er først sandblåst, deretter behandlet med Corroflux, som er vasket av og tørket.
2. Tenkte så å matte ned de delene av bilen som skal lakkeres, altså skjermer, panser og tak.
3. Så gjøre rent og behandle alt bart stål med rustkiller og la det tørke.
4. Grunne alt som skal lakkeres med isogrunn, og evt pusse fort og lett over etterpå, før lakkering!

Har et håp om at dette blir greit nok. Jeg driver ikke med noe slags totalrestaurering, bare litt "vedlikehold" for å holde "konebilen" gående noen år til. Selvfølgelig, hadde det vært en spesiell bil, og det arbeidet som ble gjort skulle holde "evig" ville jeg nok vært mer nøye!


-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.
user posted image


"Valplaus, men ikkje motlaus!"