Gå til innhold

Foto

Test - Ferromax produkter

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
262 replies to this topic

#101 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 16 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hei, jeg har selv akkurat kjøpt Ferromax Corroflux. Har ikke rukket å teste det ennå, men en liten klage til deg som selger dette: Da pakken skulle hentes, viste det seg at korken ikke har vært tett, slik at det var lekket ut endel av innholdet og posen var helt gjennomtrukket av stoffet. Dette var noe dritt, og postfunksjonæren var ikke imponert. Men det manglet ikke mer enn 1-2 dl i flasken så jeg gadd ikke å søke erstatning.
Det er jo egentlig ganske dyrt produkt, så dere må passe på dette, og det var heller ikke noe artig å få hender og ratt tilsølt av dette.
Plaster på såret mottas med takk. (trenger grunning) (hint,hint).

Spent hilsen fra kunde i Kragerø

Opprinnelig postet av mokro

Jøss! da er vi faktisk 2,for corroflux flaska mi lekk også.halve eska va vasstrukken i syre!så ut som korken var skrudd skjeivt på,men esken kan jo ha fått en trøkk under sending.Mitt tips er å bruke større esker,og eller pakke de bedre inn.Esken var merket GLASS men trur ikkje alltid de i transportbransjen bryr seg med det.devil.gif

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen

Når det gjelder dette med lekkasje på flasker, så har vi nå innført en kontroll for hver flaske som pakkes. Hver flaske blir nå altså sjekket to ganger før den sendes til kunden.

Hvis noen opplever å få flasker som lekker, så nekt å ta imot pakken. Posten vil da sende pakken tilbake til oss på vår regning, og vi skal sørge for at nytt produkt sendes. Vi er avhenging av at pakken kommer til oss i retur før vi sender en ny flaske.

Ronny Johansen

#102 Vegard

Vegard

Grand offroader

• Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Posted 17 July 2005 - 23:00

Har selvfølgelig fjernet all løs rust på forhånd. Min erfaring er at hvis jeg ikke har fjærna rust ved sandblåsing først, så klarer ikke Corroflux å ta øvrig rust. Det er IKKE nok bare å børste (grundig) vekk løs rust på forhånd. Slik jeg jobber nå, sandblåser jeg alt før jeg behandler med corroflux. De stedene jeg har forsøkt gjøre noe annet, blir det ikke bra.

Dette er ikke noe vidundermiddel som skiller seg fra andre produkter så langt jeg kan se.

Har også nord-norge rust ;-)

Vegard.

#103 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Kopi av melding:
Har selvfølgelig fjernet all løs rust på forhånd. Min erfaring er at hvis jeg ikke har fjærna rust ved sandblåsing først, så klarer ikke Corroflux å ta øvrig rust. Det er IKKE nok bare å børste (grundig) vekk løs rust på forhånd. Slik jeg jobber nå, sandblåser jeg alt før jeg behandler med corroflux. De stedene jeg har forsøkt gjøre noe annet, blir det ikke bra.

Dette er ikke noe vidundermiddel som skiller seg fra andre produkter så langt jeg kan se.

Har også nord-norge rust ;-)

Vegard.

Opprinnelig postet av Vegard

Det er enkelte legeringer som er mer bestandig enn andre. Her er det viktig at områdene holdes fuktig over lengre tid. Det kan feks. lønne seg å benytte håndklær, vatt eller tørkepapir. Etter at man har smørt rikelig på objektet dekker man til med feks. tørkepapir i flere lag. Man gjennomvæter så dette dekke. Er det veldig hardnakkede legeringer kan man dekke til med plast til slutt. Lar man dette stå i 1-2 døgn kan man glemme sandblåsing. Er det ikke rent etter dette heller, så er det bare å la det ligge lenger. Men påse at det hele tiden er skikkelig gjennomblødt. Når jeg sier man kan glemme sandblåsing, så mener jeg fortsatt at man må fjerne grunding mekanisk. Dvs. at man pusser ned. Corroflux er utviklet for å ta rusten i porene.

Når det gjelder vidundermidler, så finnes det ikke noen slike. Heller ikke blandt våre produkter. Men når det gjelder å beskytte mot videre rustangrep mener jeg at vi er blandt de beste. Vi har lang fartstid. Vi har holdt på i over 30 år. Vi har derfor hatt rik anledning og tid til å se hva produktene har dugd til.

Ronny Johansen

#104 Vegard

Vegard

Grand offroader

• Validating
  • PipPipPipPip
  • 511 Innlegg:

Hmm, skal forsøke å la noen plasser være fuktige over lenger tid. Har ikke noen spesielle legeringer, bare vanlig 80-talls toyota stål.

Vegard.

#105 illusive

illusive

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 490 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Hmm, skal forsøke å la noen plasser være fuktige over lenger tid. Har ikke noen spesielle legeringer, bare vanlig 80-talls toyota stål.

Vegard.

lurer på at ikke det er en spesiell legering da? biggrin.gif

MEN angående denne framgangsmåten:

1. 1. strøk: Ren Rustkiller
2. To strøk med en blanding av Rustkiller og Ferroprimer.
3. Et til to strøk: IsoGrunn
4. Billakk, Bengalakk eller lign..

Hvor lang tid tar det mellom hvert individuelt strøk? Hadde vært greit å vite så man vet hvor lang tid man må sette av til dette her...

#106 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 20 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Kopi av melding:

Vegard.

lurer på at ikke det er en spesiell legering da? biggrin.gif

MEN angående denne framgangsmåten:

1. 1. strøk: Ren Rustkiller
2. To strøk med en blanding av Rustkiller og Ferroprimer.
3. Et til to strøk: IsoGrunn
4. Billakk, Bengalakk eller lign..

Hvor lang tid tar det mellom hvert individuelt strøk? Hadde vært greit å vite så man vet hvor lang tid man må sette av til dette her...

Opprinnelig postet av illusive

1. 1. strøk: Ren Rustkiller(Regn 24 timer tørketid. 5 timer hvis Rustkiller Express)
2. To strøk med en blanding av Rustkiller og Ferroprimer. (Minimum 10 timer mellom hvert strøk)
3. Et til to strøk IsoGrunn. (40 minutter mellom hvert strøk.)
4. Billakk, Bengalakk el. lign. (Se tørketid på boksen)

Ronny Johansen

#107 illusive

illusive

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 490 Innlegg:

Posted 22 July 2005 - 23:00

Er det en annen framgangsmåte når det gjelder ramma på bilen? bengalakk er vel ikke det beste og bruke på ramma.. eller er d d da?
Vil den framgangsmåten du beskriver her, gi bra rustbeskyttelse for ramme og?

#108 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 22 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Er det en annen framgangsmåte når det gjelder ramma på bilen? bengalakk er vel ikke det beste og bruke på ramma.. eller er d d da?
Vil den framgangsmåten du beskriver her, gi bra rustbeskyttelse for ramme og?

Rustbeskyttelsen i fremgangsmåten som er nevt ovenfor ligger ikke i toppstrøket. Du kan velge hva du vil når det gjelder toppstrøk. Med hensyn til kvalitet og pris ville jeg valgt en skipsmaling som er beregnet på stål. Feks. Shippolin fra Jotun. Skipsmaling har ofte veldig høy kvalitet. Jeg bruker selv ofte skipsmalingen(MPS) til Star både når det gjelder tre og metall. Det er maling med svært høy kvalitet som også er svært rimelig.

Ønsker du rustbeskyttende egenskaper i toppmalingen også. Noe som absolutt er lurt. Da skal du tilsette 5% AntiCorr og 5% Ferromax Rustkiller i toppstrøket. Info om AntiCorr finner du ved å gå til denne adressen: http://www.mamut.com...&gid=1&subgid=6

Det er få private som har oppdaget produktet AntiCorr. Det er litt dyrt, men gir stor uttelling i form av langtidsbeskyttelse mot alle typer korrosjon. Produktet gir multimetallbeskyttelse og kan blandes med alle malinger som er løselige med whitespirit. Men som alltid gjelder følgende regel: Gjør alltid en prøve før innblanding! Lykke til med behandling av ramma!

Ronny Johansen

#109 illusive

illusive

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 490 Innlegg:

Posted 23 July 2005 - 23:00

Vel da var det meste demontert, tar bakenden først.. Men ramma er jo ganske skitten og rester etter oljebehandling osv så jeg lurer på, er det nok at jeg bare går grundig til verks med høytrykkspyler og en børst til det blir nogenlunde pent, og så pusse med stålbørste der der rust, men hva med der det er lakk igjen på ramma, vet ikke helt kvaliteten på den.. kan jeg bare smøre coroflux på rusta så vente, å så når jeg kommer til rustkiller så smører jeg bare det over absolutt alt fordeom der er gammel lakk osv? har jo ikke tilgang til sandblåserutstyr.. kansje en stålbørste på en boremaskin men der er alt

#110 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 23 July 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Vel da var det meste demontert, tar bakenden først.. Men ramma er jo ganske skitten og rester etter oljebehandling osv så jeg lurer på, er det nok at jeg bare går grundig til verks med høytrykkspyler og en børst til det blir nogenlunde pent, og så pusse med stålbørste der der rust, men hva med der det er lakk igjen på ramma, vet ikke helt kvaliteten på den.. kan jeg bare smøre coroflux på rusta så vente, å så når jeg kommer til rustkiller så smører jeg bare det over absolutt alt fordeom der er gammel lakk osv? har jo ikke tilgang til sandblåserutstyr.. kansje en stålbørste på en boremaskin men der er alt

Det er viktig at du gjør rent for oljesøl før bruk av Corroflux. Påfør derfor gjerne en avfettingsvæske før høytrykkspyling. Stålbørste på drill er ok, men den bør være av en hard kvalitet slik at den tar grundig. Gammel lakk lar du bare sitte. Der lakken sitter godt er det jo ikke rust. Rustkiller smører du over alt, også der det er lakk. Du behandler altså de lakkerte flatene på samme måte som resten. Det er VELDIG viktig at det er skikkelig tørt før du begynner med Rustkiller. Blås gjerne med varmluft hvis du har anledning.

Ronny Johansen

#111 CesiuM_e

CesiuM_e

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 56 Innlegg:

Posted 10 September 2005 - 23:00

Vet ikke om jeg har forstått dette riktig.

Corroflux har jeg forstått virkningen til, og produktet høres ut som noe jeg bør bestille. Men hva gjør da Rustkiller? Inneholder Rustkiller olje, slik at det beskytter i lengre tid? Eller bør man likevel lakkere over, eventuelt legge på tektyl eller skipsmaling ytterst?

Jeg leter etter noe man enkelt kan påføre en gang i året for å slippe rust. Er Rustkiller det jeg leter etter, eller er for eksempel linolje bedre?

EDIT: På Chemicals.no fant jeg svarene jeg lette etter smile.gif

--
Einar Eriksen

#112 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 11 September 2005 - 23:00

Rustkiller er en oljebasert impregnering for alle typer metaller. Den er ypperlig til understell. Hvis du behandler en gang i året kan du glemme rust resten av livet. Jeg tror jeg ikke hadde giddi så ofte. Benytter du MetalDefence etter Rustkiller holder det mye lenger. Men mange velger kun Rustkiller og behandler oftere. Jeg for min del benytter en blanding av 1 del Rustkiller og 2 deler MetalDefence som siste behandling. Altså først ren Rustkiller. Mett godt alle flater. Deretter en blanding av 1 del Rustkiller og 2 deler MetalDefence.

Lykke til!

Kopi av melding:
Vet ikke om jeg har forstått dette riktig.

Corroflux har jeg forstått virkningen til, og produktet høres ut som noe jeg bør bestille. Men hva gjør da Rustkiller? Inneholder Rustkiller olje, slik at det beskytter i lengre tid? Eller bør man likevel lakkere over, eventuelt legge på tektyl eller skipsmaling ytterst?

Jeg leter etter noe man enkelt kan påføre en gang i året for å slippe rust. Er Rustkiller det jeg leter etter, eller er for eksempel linolje bedre?

EDIT: På Chemicals.no fant jeg svarene jeg lette etter smile.gif

--
Einar Eriksen

Opprinnelig postet av CesiuM_e

Ronny Johansen

#113 torfinn

torfinn

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 14 September 2005 - 23:00

Har nå prøvd corroflux og ferrofix. Jeg hadde ei reimskive til en gammel dynamo (støpejern) som jeg hadde sandblåst. Den har ligget i garasjen ubehandlet i ca 3 måneder etter sandblåsing. Puttet den i ferrofix over natta. Tok den opp og tørket den. Dagen etter var den lett rustbrun over det hele? Hva kommer dette av? Jeg har hatt sandblåste deler som ligger ubehandlet i månedsvis uten å ruste. Disse produktene skal jo ikke tilføre rust.

Jeg har hatt andre deler som har ligget et par netter i ferrofix, som blir kvitt all rusta med stålbørsting etterpå. Hvor lenge varer ferrofix oppløsningen? Er det slik at den brukes opp etterhvert?

Torfinn

#114 AC

AC

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 27 September 2005 - 23:00

Er disse produktene fra Ferromax tokomponent?
Er det noen som har erfaring med andre midler som er bedre som f eks Brunox, Por15, Corroless osv?

#115 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 16 October 2005 - 23:00

Ønsker du og speede opp tørketiden kjøper du Rustkiller Express.

Den tørker på ca. 5 timer ved 20 grader C.

Kopi av melding:
Du store alpakka! Da prøver jeg det først, så får vi se. Er det noe man kan gjøre for å speede opp tørketida på rustkillern?

Stefan

-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.

"Valplaus, men ikkje motlaus!"

Opprinnelig postet av Stefan E.

Ronny Johansen

#116 Stefan E.

Stefan E.

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 16 October 2005 - 23:00

Du store alpakka! Da prøver jeg det først, så får vi se. Er det noe man kan gjøre for å speede opp tørketida på rustkillern?

Stefan

-Toyota Corollux 2,2d
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.

#117 Trondroen

Trondroen

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 737 Innlegg:

Posted 09 July 2006 - 23:00

ok,tkker for tipset

#118 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 17 October 2005 - 23:00

Jo da, Ferromax er kjent for å lukte litt.

Husk å si fra når du bestiller, så skal jeg putte litt ekstra "tørke-stash" oppi flaskene til deg. Det er fort gjort.

Kopi av melding:
I disse dager er det ikke mer enn et par par plussgrader. Fem timer tørketid, men ettersom bilen blir stående så er det en fordel om man kan sprøyte et lag ene ettermiddagen og så kanskje et strøk til neste ettermiddag. Det var derfor jeg tenkte at det var greit om det var tørt nok for neste strøk, selv om det ikke er sommer lenger.

Har forsåvidt tilgang på innelokale også, men tar ikke sjansen på å sprøyte der, ettersom det er i forbindelse med der jeg jobber. Den lukta kan jo sitte i noe grusomt!

Men bestilling kommer, og det er jo kjempe om du kan tilpasse "blandingen" etter forholdene smile.gif

-Toyota Corollux 2,2d
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.

Opprinnelig postet av Stefan E.

Ronny Johansen

#119 Vidar Aas

Vidar Aas

4x4-Høvding

• Moderator