Man har da flere valg. Ønsker man at det behandlede objektet skal se ubehandlet ut, bruker man Ferromax Elegance, Ferromax Rustkiller Express eller MetalProtect. Etter behandling med disse preparatene kan man når som helst behandle videre med sparkel, maling eller lakk på et senere tidspunkt.
Ønsker man å galvanisere kan man med stor fordel benytte ZINGA ZINGA er nå lasert for privatmarkedet: Se www.chemical.no Tester viser at med ZINGA får man en bedre beskyttelse enn varmgalvanisering(hot dip). Mer om dette kan man lese om på www.chemical.no
Det er viktig å huske at skal man behandle med ZINGA skal alle spor av rust være borte. Har man fjernet rusten med Ferrofix/Corroflux skal man alltid skylle godt med vann(helst varmt) før man påfører ZINGA Når det gjelder ZINGA kan man godt påføre denne mens metallet enda er fuktig. Om stålet skulle rekke å anløpe litt, så går det bra, men ikke la objektet ligge ubehandlet lenge. ZINGA skal alltid rett på stålet. Altså ikke noe Ferromax eller noe annet produkt før ZINGA. En enklere å bedre måte å galvanisere på skal du lete lenge etter.
Er det spor av rust igjen eller man ønsker en rimeligere og mindre arbeidskrevende metode skal man alltid benytte Ferromax Rustkiller eller MetalProtect i kombinasjon med FerroPrimer. Objektet må da være helt tørt før påføring. Dette er veldig viktig og avgjørende for et godt resultat. Til gjengjeld gjør det ikke noe om metallet har anløpt og blitt rødt av rust. Selvfølgelig skal det ikke ligge så lenge at det oppstår gravrust, men det skjønner vi jo selvfølgelig. Går det noen dager og stålet anløper betyr dette ikke noe for resultatet. Dette er en av Rustkiller og MetalProtect sine store fordeler.
Mitt råd er at man alltid skal følge produktprogrammet. Det er da man oppnår de virkelig gode resultatene når man bruker produktene fra NCT AS.
Privatmarkedet og spesielt de som driver med bilrestaurering har mye å glede seg til fremover. Flere spesialprodukter fra NCT kommer til å lanseres i riktig emballasjestørrelse, slik at privatmarkedet skal få de samme kvalitetsproduktene som den tunge offshoreindustrien har tilgang til.
Kopi av melding:
Har nå prøvd corroflux og ferrofix. Jeg hadde ei reimskive til en gammel dynamo (støpejern) som jeg hadde sandblåst. Den har ligget i garasjen ubehandlet i ca 3 måneder etter sandblåsing. Puttet den i ferrofix over natta. Tok den opp og tørket den. Dagen etter var den lett rustbrun over det hele? Hva kommer dette av? Jeg har hatt sandblåste deler som ligger ubehandlet i månedsvis uten å ruste. Disse produktene skal jo ikke tilføre rust.
Jeg har hatt andre deler som har ligget et par netter i ferrofix, som blir kvitt all rusta med stålbørsting etterpå. Hvor lenge varer ferrofix oppløsningen? Er det slik at den brukes opp etterhvert?
Torfinn
Opprinnelig postet av torfinn
Ronny Johansen