Gå til innhold



Foto

Test - Ferromax produkter


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
262 replies to this topic

#121 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 13 October 2005 - 23:00

Når man fjerner rust med Ferrofix eller Corroflux vil metallet åpnes og rusten i porene fjernes. Metallet blir da ekstra sårbart for ny Corrosjon. Derfor er det av stor viktighet, noe vi også påpeker i våre bruksanvisninger, at man ikke bare bruker et av produktene, men hele systemet vårt. Etter behandling med Ferrofix eller Corroflux skal man alltid behandle så raskt som mulig etterpå.

Man har da flere valg. Ønsker man at det behandlede objektet skal se ubehandlet ut, bruker man Ferromax Elegance, Ferromax Rustkiller Express eller MetalProtect. Etter behandling med disse preparatene kan man når som helst behandle videre med sparkel, maling eller lakk på et senere tidspunkt.

Ønsker man å galvanisere kan man med stor fordel benytte ZINGA ZINGA er nå lasert for privatmarkedet: Se www.chemical.no Tester viser at med ZINGA får man en bedre beskyttelse enn varmgalvanisering(hot dip). Mer om dette kan man lese om på www.chemical.no

Det er viktig å huske at skal man behandle med ZINGA skal alle spor av rust være borte. Har man fjernet rusten med Ferrofix/Corroflux skal man alltid skylle godt med vann(helst varmt) før man påfører ZINGA Når det gjelder ZINGA kan man godt påføre denne mens metallet enda er fuktig. Om stålet skulle rekke å anløpe litt, så går det bra, men ikke la objektet ligge ubehandlet lenge. ZINGA skal alltid rett på stålet. Altså ikke noe Ferromax eller noe annet produkt før ZINGA. En enklere å bedre måte å galvanisere på skal du lete lenge etter.

Er det spor av rust igjen eller man ønsker en rimeligere og mindre arbeidskrevende metode skal man alltid benytte Ferromax Rustkiller eller MetalProtect i kombinasjon med FerroPrimer. Objektet må da være helt tørt før påføring. Dette er veldig viktig og avgjørende for et godt resultat. Til gjengjeld gjør det ikke noe om metallet har anløpt og blitt rødt av rust. Selvfølgelig skal det ikke ligge så lenge at det oppstår gravrust, men det skjønner vi jo selvfølgelig. Går det noen dager og stålet anløper betyr dette ikke noe for resultatet. Dette er en av Rustkiller og MetalProtect sine store fordeler.

Mitt råd er at man alltid skal følge produktprogrammet. Det er da man oppnår de virkelig gode resultatene når man bruker produktene fra NCT AS.

Privatmarkedet og spesielt de som driver med bilrestaurering har mye å glede seg til fremover. Flere spesialprodukter fra NCT kommer til å lanseres i riktig emballasjestørrelse, slik at privatmarkedet skal få de samme kvalitetsproduktene som den tunge offshoreindustrien har tilgang til.


Kopi av melding:
Har nå prøvd corroflux og ferrofix. Jeg hadde ei reimskive til en gammel dynamo (støpejern) som jeg hadde sandblåst. Den har ligget i garasjen ubehandlet i ca 3 måneder etter sandblåsing. Puttet den i ferrofix over natta. Tok den opp og tørket den. Dagen etter var den lett rustbrun over det hele? Hva kommer dette av? Jeg har hatt sandblåste deler som ligger ubehandlet i månedsvis uten å ruste. Disse produktene skal jo ikke tilføre rust.

Jeg har hatt andre deler som har ligget et par netter i ferrofix, som blir kvitt all rusta med stålbørsting etterpå. Hvor lenge varer ferrofix oppløsningen? Er det slik at den brukes opp etterhvert?

Torfinn

Opprinnelig postet av torfinn



Ronny Johansen

#122 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 13 October 2005 - 23:00

Ferromax-produktene er ikke to komponente. De er svært enkle, effektive og rimelig å benytte.




Kopi av melding:
Er disse produktene fra Ferromax tokomponent?
Er det noen som har erfaring med andre midler som er bedre som f eks Brunox, Por15, Corroless osv?

Opprinnelig postet av AC



Ronny Johansen

#123 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 14 October 2005 - 23:00

Dette Zinga... Er det noe helt nytt, eller??? biggrin.gif Stod nevnt med navn 8 ganger på 2 små avsnitt... biggrin.gif

Men dette hørtes interessant ut: Hvor varmebestandig er det? Kan det brukes på ting som motor og eksos, eller blir det for varmt?


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

#124 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 14 October 2005 - 23:00

Nei, dette er ikke noe nytt produkt. Men det er nytt at dette nå lanseres spesielt for privatmarkedet. Går man inn på nettsiden: www.chemical.no vil man se nye rapporter som forteller at ZINGA har holdt hva det har lovet i over 20 år.

Med hensyn til temperatur holder ZINGA godt med en arbeidstemperatur(konstant) på 150ºC og skjokk på 200ºC .

Har man behov for høyere temperaturer skal man velge noe som heter AQUA ZINGA. Dette er et spesialprodukt for som tåler arbeidstemperaturer på 600ºC. AQUA ZINGA er et tokomponent produkt som består av et spesialpulver med elektrolytisk sink og et bindemiddel. Men dette produktet har vi ennå ikke lansert for privatmarkedet. Men vi kan jo si at vi har gjort det nå i denne artikkelen.


Kopi av melding:
Dette Zinga... Er det noe helt nytt, eller??? biggrin.gif Stod nevnt med navn 8 ganger på 2 små avsnitt... biggrin.gif

Men dette hørtes interessant ut: Hvor varmebestandig er det? Kan det brukes på ting som motor og eksos, eller blir det for varmt?


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Opprinnelig postet av HardKåre



Ronny Johansen

#125 andpe

andpe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 212 Innlegg:

Posted 14 October 2005 - 23:00

Hva koster en liter Corroflux og en liter Rustkiller da?
-A


TROMSØ

#126 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 14 October 2005 - 23:00

Ferromax Rustkiller, 1 liter kr 303,45 eks. mva
Ferromax Corroflux, 1 liter kr 303,45 eks. mva

Var akkurat inne på nettbutikken og skjekket prisen, og ser at det faktisk ligger inne en feil pris der.

Riktig pris er den du får av meg her. Prisen i nettbutikken endres til mandag.



Kopi av melding:
Hva koster en liter Corroflux og en liter Rustkiller da?
-A


TROMSØ


Opprinnelig postet av andpe



Ronny Johansen

#127 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 15 October 2005 - 23:00

Les det som har blitt skrevet tidligere ang. saken. Jeg legger jo ikke skjul på at jeg er produktutvikler i NCT.

Men jeg svarer jo bare på spørsmål. :-))


Kopi av melding:
Dette begynner og ligne reklame og salg... smile.gif





Opprinnelig postet av ZR-900



Ronny Johansen

#128 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 15 October 2005 - 23:00

Jeg kommer til å kjøpe meg en liter eller to til av Rustkiller, for å behandle ramma og uderstellet på Land Cruiseren min. Heldigvis er det ikke noen store rustangrep enda, men noe er det jo. Noe er det med gamle japser...

Så langt ser det ut til å fungere, så planen min er å steame bilen under med skikkelig varmt vann, samt prøve å få skyllet ramma inni (DER ligger det mye dritt!). Når det tørker skal jeg sprøyte hele skiten med Rustkiller. Gjør litt vondt å sprøyte stoffet ettersom literprisen er litt stiv og det fort forsvinner når man sprøyter, men hvis det fortsetter å fungere like bra, og at man kan holde rusten i sjakk ved å gjøre dette en gang i året, så må det jo være verdt det.

Tectylere gjør jeg kun i hjulhusene, som er utsatt for mekanisk slitasje.

Stefan





-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.

"Valplaus, men ikkje motlaus!"

#129 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 15 October 2005 - 23:00

Men det er da ikke nødvendig å gjøre dette en gang i året. Rustkiller holder lenger. Det fine med produktet er at den er transparent. Da er det lett å følge med. Forsøk å vente lenger og følg med, så skal du få se hvor lenge det holder.

Sprøyter du to ganger. Første gangen med ren Rustkiller og andre gangen med 70-80% MetalDefence og 20-30% Rustkiller. Ja da tipper jeg at du du kan vente fem år før du trenger å sprøyte punktvis der det evt. måtte oppstå noe rust. Det kommer helt ann på slitasjen, salt osv. Er det lite slitasje så kan det fort holde dobbelt så lenge.

Kopi av melding:
Jeg kommer til å kjøpe meg en liter eller to til av Rustkiller, for å behandle ramma og uderstellet på Land Cruiseren min. Heldigvis er det ikke noen store rustangrep enda, men noe er det jo. Noe er det med gamle japser...

Så langt ser det ut til å fungere, så planen min er å steame bilen under med skikkelig varmt vann, samt prøve å få skyllet ramma inni (DER ligger det mye dritt!). Når det tørker skal jeg sprøyte hele skiten med Rustkiller. Gjør litt vondt å sprøyte stoffet ettersom literprisen er litt stiv og det fort forsvinner når man sprøyter, men hvis det fortsetter å fungere like bra, og at man kan holde rusten i sjakk ved å gjøre dette en gang i året, så må det jo være verdt det.

Tectylere gjør jeg kun i hjulhusene, som er utsatt for mekanisk slitasje.

Stefan





-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.

"Valplaus, men ikkje motlaus!"

Opprinnelig postet av Stefan E.



Ronny Johansen

#130 Stefan E.

Stefan E.

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 956 Innlegg:

Posted 17 October 2005 - 23:00

I disse dager er det ikke mer enn et par par plussgrader. Fem timer tørketid, men ettersom bilen blir stående så er det en fordel om man kan sprøyte et lag ene ettermiddagen og så kanskje et strøk til neste ettermiddag. Det var derfor jeg tenkte at det var greit om det var tørt nok for neste strøk, selv om det ikke er sommer lenger.

Har forsåvidt tilgang på innelokale også, men tar ikke sjansen på å sprøyte der, ettersom det er i forbindelse med der jeg jobber. Den lukta kan jo sitte i noe grusomt!

Men bestilling kommer, og det er jo kjempe om du kan tilpasse "blandingen" etter forholdene smile.gif

-Toyota Corollux 2,2d
-83 Toyota LandCruiser HJ60
-Subaru 1800 Turbo stv (konebil)
-44 GMC CCKW 6x6 tipp
-2 stk gamle Opel.

"Valplaus, men ikkje motlaus!"

#131 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 16 October 2005 - 23:00

Da må man regne litt lenger tørketid. Men hvis du ber pent når du bestiller, så skal jeg lage en som tørker enda litt raskere. Men det er grenser for hvor raskt man kan få det til å tørke. Det er jo et oljeprodukt. En ting det er viktig å huske på når man bruker hurtigtørkende ting, er at stålet bør være så rent som mulig. Da reagerer det bedre og raskere med stålet.

Altså: Så mye som mulig av rusten og møkka må vekk før Rustikiller.

Kopi av melding:
Enn for Stefan E. og meg, som bor nord for "moralsirkelen" hvor det sjelden blir så varmt som 20+...? Hvor kaldt kan det være for at produktene skal funke? Ser for meg at de tåler litt lavere temp siden det er produkter som brukes i industrien? Venskelig å få en supertanker inn i en lakkeringshall...


If it ain't broken, you haven't been looking good enough!

Opprinnelig postet av HardKåre



Ronny Johansen

#132 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 21 October 2005 - 23:00

Syns nå denne rustkilleren lukter riktig så frisk eg! Fint å kunne åpne garasjeporten dagen etter og kjenne eimen av fersk harpiks og brakje!

Har et tips angående sprøyting av rustkiller; bruk bare en vanlig "sprutekanne" slik som det er rengjøringsmidler i,istedet for trykkluft kanner.Disse kan du også justere tåken,og det blir mindre svinn enn ved bruk av trykkluftB)

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#133 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 20 June 2006 - 23:00

Jepp, dette er helt normalt. Du ser bare bort fra denne rødfargen. Kjemisk sett er det ikke rust igjen i løpet av sekunder etter Rustkilleren er lagt. Den nøytraliserer alle galvaniske spenninger og virker som en kontinuerlig rustdreper også i lang tid etter at den er herdet.

Ønsker man ikke å se rødfargen, må man tørke meget hurtig med varmluft etter man har fjernet Corrofixen. Men 100% fri for rødfarge får man det vel ikke. Men som sagt har dette ingen betydning. Rustkilleren tar seg av dette.



Kopi av melding:
Har nå hatt en runde med Corroflux på ramme/understell. Supereffektivt, men etter to døgns tørking blir det jo ganske rødt igjen. Har lagt et prøvestrøk Rustkiller EXP over noe av dette, men det er fremdeles rødt under rustkilleren etter et døgn. Normalt??

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvor lenge kan/bør saker og snus ligge med corroflux før man fjerner det med børste eller vann?og etter man har fjernet det,bør det smøres inn med rustkiller umiddelbart?kan stålet begynne å ruste fort hvis det står ubehandlet?
Greit å vite hvis man ikke får tid til å gjøre "alt" samme dagen tongue.gif

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Corroflux er virksomt så lenge den er våt. Når Corrofluxen er tørket kan man fjerne den umiddelbart. Ønsker man lengere virketid holder man området vått ved å legge på ny Corroflux. Man kan også legge på papir, vatt eller kluter gjennomtrekt med Corroflux for lang virketid. Hold da det hele skikkelig vått så lenge man ønsker.

Når man fjerner Corroflux med vann, noe man bør gjøre etter min mening, ruster det veldig raskt etter at Corrofluxen er fjernet. Derfor er det viktig med rask opptørking og at man påfører Rustkiller umiddelbart etter det er tørt. Skulle det da overflaten ha blitt litt rød av ny rust, ser man bare bort i fra dette. Rustkilleren tar seg av dette uten problemer.
Har man dårlig tid lar man Corrofluxen bare ligge på i påvente til man har tid til å legge Rustkiller EXP umiddelbart på etter fjerningen av Corrofluxen. Men skikkelig tørt må det være før man legger Rustkiller EXP.

Skal man overmale med Zinga etter bruk av Corroflux er det helt avgjørende at man skyller grundig med vann før påføring. Husk også at det da skal være helt rent for rust. Altså ikke synlig rust i porene hvis man skal overmale med Zinga. Evt. litt rødfarge etter opptørking ser man også bort i fra i denne sammenhengen. Zinga tar seg av dette uten problemer. Fordelen med Zinga er at man kan legge den rett etter man av skylt av Corrofluxen uten å måtte la det tørke grundig. Det eneste man må påse før man maler/sprøyter på Zinga er at Corrofluxen er skikkelig skylt av og at det ikke er rennene vann, synlige vanndråper på overflaten.

Men husk for all del at det er superviktig at det er skikkelig tørt før man legger Rustkiller EXP.



Ronny Johansen

Opprinnelig postet av aljoh



Opprinnelig postet av JRO



Ronny Johansen

#134 JRO

JRO

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 292 Innlegg:

Posted 20 June 2006 - 23:00

Har nå hatt en runde med Corroflux på ramme/understell. Supereffektivt, men etter to døgns tørking blir det jo ganske rødt igjen. Har lagt et prøvestrøk Rustkiller EXP over noe av dette, men det er fremdeles rødt under rustkilleren etter et døgn. Normalt??

Kopi av melding:
Kopi av melding:
Hvor lenge kan/bør saker og snus ligge med corroflux før man fjerner det med børste eller vann?og etter man har fjernet det,bør det smøres inn med rustkiller umiddelbart?kan stålet begynne å ruste fort hvis det står ubehandlet?
Greit å vite hvis man ikke får tid til å gjøre "alt" samme dagen tongue.gif

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Corroflux er virksomt så lenge den er våt. Når Corrofluxen er tørket kan man fjerne den umiddelbart. Ønsker man lengere virketid holder man området vått ved å legge på ny Corroflux. Man kan også legge på papir, vatt eller kluter gjennomtrekt med Corroflux for lang virketid. Hold da det hele skikkelig vått så lenge man ønsker.

Når man fjerner Corroflux med vann, noe man bør gjøre etter min mening, ruster det veldig raskt etter at Corrofluxen er fjernet. Derfor er det viktig med rask opptørking og at man påfører Rustkiller umiddelbart etter det er tørt. Skulle det da overflaten ha blitt litt rød av ny rust, ser man bare bort i fra dette. Rustkilleren tar seg av dette uten problemer.
Har man dårlig tid lar man Corrofluxen bare ligge på i påvente til man har tid til å legge Rustkiller EXP umiddelbart på etter fjerningen av Corrofluxen. Men skikkelig tørt må det være før man legger Rustkiller EXP.

Skal man overmale med Zinga etter bruk av Corroflux er det helt avgjørende at man skyller grundig med vann før påføring. Husk også at det da skal være helt rent for rust. Altså ikke synlig rust i porene hvis man skal overmale med Zinga. Evt. litt rødfarge etter opptørking ser man også bort i fra i denne sammenhengen. Zinga tar seg av dette uten problemer. Fordelen med Zinga er at man kan legge den rett etter man av skylt av Corrofluxen uten å måtte la det tørke grundig. Det eneste man må påse før man maler/sprøyter på Zinga er at Corrofluxen er skikkelig skylt av og at det ikke er rennene vann, synlige vanndråper på overflaten.

Men husk for all del at det er superviktig at det er skikkelig tørt før man legger Rustkiller EXP.



Ronny Johansen

Opprinnelig postet av aljoh



#135 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 26 October 2005 - 23:00

Når det gjelder pruduktet Zinga,må underlaget være helt fri for rust,eller kan man søuse over plasser man ikke kommer skikkelig til med stålbørste slik som man kan med Rustkilleren??Ikke alle plasser det går ann å få helt blankt på en bil biggrin.gif

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#136 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 26 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Når det gjelder pruduktet Zinga,må underlaget være helt fri for rust,eller kan man søuse over plasser man ikke kommer skikkelig til med stålbørste slik som man kan med Rustkilleren??Ikke alle plasser det går ann å få helt blankt på en bil biggrin.gif

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



De stedene hvor du ser det fortsatt er rust, skal du alltid preparere med Rustkiller. For å få et skikkelig godt resultat med Zinga må ikke rusten være synelig.

Altså bruker du kun Zinga der hvor du ikke ser det er rust og Ferromax Rustkiller der det fortsatt er Rust.

Du kan godt male med Zinga over Rustkiller, men jeg vil heller anbefale FerroPrimer over Rustkiller.

Alle testene som ligger på vår nettside: www.chemical.no, der er Zinga blitt malt på sanblåst stål(Sa2,5). Altså temmlig rent underlag. Men det holder med at du ikke ser rusten.

Ronny Johansen

#137 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 27 October 2005 - 23:00

Blir Corroflux svakere eller "brukt opp" noen gang? har et syltetøy-glass med dette stoffet som jeg omgjør bolter og diverse om til "nytt",og lure på hvor lenge satsen holder:wtf:

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#138 aljoh

aljoh

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 27 October 2005 - 23:00

Kopi av melding:
Blir Corroflux svakere eller "brukt opp" noen gang? har et syltetøy-glass med dette stoffet som jeg omgjør bolter og diverse om til "nytt",og lure på hvor lenge satsen holder:wtf:

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen



Corroflux vil nøytraliseres sagte, men sikkert. Men du trenger ikke gjøre noe før du merker at effekten ikke er god nok. Da kan du bare "sprite opp" med litt fersk vare, så er den like god igjen.

Det kan være lurt å la beholderen stå rolig noen timer og så helle av slik at du blir kvitt grumset som etterhvert samler seg i bunnen.

Jeg tror det vil ta utrolig lang tid før du merker at effekten ikke er tilfredsstillende.

Det høres ut som du er fornøyd med produktet.

Lykke til videre!



Ronny Johansen

#139 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 31 January 2006 - 00:00

Hehe,er rørlegger så dette hadde jeg også planlagt, var det jeg mente med høytrykkspyleren! Vi kommer vel til å bli de første som monterer innvendig vaske og spyleannlegg i rammene våre etterpå,hehe, en spøk som faktiskt kunne trengs i norge!

AR

#140 Bøen

Bøen

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 31 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Ein bra måtte å få driten ut av ramma må nå være å å bruke ein sånn slange som ein får kjøpt til høytrykkspylere til å gjøre rein og åpne tette rør. Finnes flere forskjellige dyser, den mater seg sjølv innover da den spyler litt vann fremmfor seg men mest bakover. Har brukt disse mykje ombord i ei ferge eg jobbet på før, JÆVLI effektivt. Bare å la den mate seg inn og dra den roligt tilbake så kommer driten. Er jo bare å sette bilen bratt så driten kommer seg forbi "midten" på ramma. Skal prøve på min, og samtidig skal eg prøve å lage ein lignendes patent til å smøre på god sakene og lakk med.

Opprinnelig postet av Peders



Tenkte samme tanke,har ein kompis i tankrenovasjon,skulle fått han til å kjørt spyleslangen igjennom med ørten Bar.De bruker samme metode som du sier her.den spyler bak seg og vil mate seg selv innover,og ved å dra den tilbake kommel all guffe ut.

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke