Gå til innhold

Foto

Test - Ferromax produkter

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
262 replies to this topic

#161 Hi-rust

Hi-rust

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 47 Innlegg:

Posted 30 November 2005 - 00:00

Etter behandlig med rustkiller og ferroprimer er det ofte behov for sparkling (karrosseri rust) . Må en da behandle området med isoprimer før sparkling? eller kan en sparkle direkte på ferroprimeren? Hvordan blir dette med pussing av sparkelen?

#162 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Kopi av melding:
Etter behandlig med rustkiller og ferroprimer er det ofte behov for sparkling (karrosseri rust) . Må en da behandle området med isoprimer før sparkling? eller kan en sparkle direkte på ferroprimeren? Hvordan blir dette med pussing av sparkelen?

Opprinnelig postet av Hi-rust

Det kommer helt ann på type sparkel. Jeg har ikke noen oversikt over hvilken sparkel som går til hva.

Som hovedregel sier vi at man alltid skal grunne med IsoGrunn når man ønsker å sparkle eller lakke over Ferromax Rustkiller eller FerroPrimer.
Sparkler man på IsoGrunn skal det i utgangspunktet gi godt feste, uansett hvilken type sparkel man bruker, og da vil det også gå greit med pussingen.

Ronny Johansen

#163 Peders

Peders

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 243 Innlegg:

Har ein 75 mod 2-akslet Merc 1719 lastebil stående med dumpers kasse som skal restaurerest for rust på ramme og kassen. Lurte på om du kunne gi meg oppskriften for best mulig resultat med deres produkter uten sandblåsing. Og eventuelt ca mengde av dei forskjellige produktene.

#164 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 09 January 2007 - 00:00

På nevte forum ble jeg kanskje litt for iverig etter å tipse. Men ikke mer anonymt enn at jeg skrev navnet mitt. Kunne nesten ikke la være å fortelle om Ruskiller når de diskuterte sånn. Men innlegget hadde vel blitt fjernet om jeg hadde fortalt at det var jeg som var produktutvikleren. For fremtiden får jeg vel fortelle "hele historien".

Kopi av melding:
Er Johansen usikker på hva han selv holder på å utvikle??

Opprinnelig postet av rusty

Ronny Johansen

#165 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 09 January 2007 - 00:00

Kopi av melding:
Jeg driver ikke med offroad, men har en gammel bil som trenger noe for rusten. Det er med stor interesse jeg har lest meg gjennom disse 15 sidene og søkt mer på nettet om produktene til NCT. Hyggelig at Produktutvikler Johansen tar seg tid til å hjelpe oss, høres ut som han har bra produkter. Jeg ble derfor overasket over å lese den siste tråden på vedlagte link.

http://cuoresportivo...c=5452.msg55521

Er Johansen usikker på hva han selv holder på å utvikle??

Opprinnelig postet av rusty

Ronny Johansen

#166 Bøen

Bøen

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 14 January 2006 - 00:00

Noen flere som har erfaring med disse produktene nå eller?greit å hørre hvordan det går frametter cool.gif

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

#167 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 23 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Fint system,pussa ned og brukt corroflux,deretter rustkiller,når dette tørker,ser det og kjennes ut som man har lakket med klarlakk.Slik kan det stå leeeenge før man sparkler og lakkerer smile.gif

Men angående den corroflux'en,hvor bra er det fra 1 - 10 å puste inn det støvet når man fjerner det med vinkelsliper og stålbørste når det er tørket??

Opprinnelig postet av Bøen

Til dette er det bare en ting å si hvis man ønsker å bevare lunger, liv og helse: Bruk en god støvmaske!!!

Ikke glem FerroPrimer og IsoGrunn før sparkling!

Ronny Johansen

#168 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Kopi av melding:
Hvor lenge kan/bør saker og snus ligge med corroflux før man fjerner det med børste eller vann?og etter man har fjernet det,bør det smøres inn med rustkiller umiddelbart?kan stålet begynne å ruste fort hvis det står ubehandlet?
Greit å vite hvis man ikke får tid til å gjøre "alt" samme dagen tongue.gif

Corroflux er virksomt så lenge den er våt. Når Corrofluxen er tørket kan man fjerne den umiddelbart. Ønsker man lengere virketid holder man området vått ved å legge på ny Corroflux. Man kan også legge på papir, vatt eller kluter gjennomtrekt med Corroflux for lang virketid. Hold da det hele skikkelig vått så lenge man ønsker.

Når man fjerner Corroflux med vann, noe man bør gjøre etter min mening, ruster det veldig raskt etter at Corrofluxen er fjernet. Derfor er det viktig med rask opptørking og at man påfører Rustkiller umiddelbart etter det er tørt. Skulle det da overflaten ha blitt litt rød av ny rust, ser man bare bort i fra dette. Rustkilleren tar seg av dette uten problemer.
Har man dårlig tid lar man Corrofluxen bare ligge på i påvente til man har tid til å legge Rustkiller EXP umiddelbart på etter fjerningen av Corrofluxen. Men skikkelig tørt må det være før man legger Rustkiller EXP.

Skal man overmale med Zinga etter bruk av Corroflux er det helt avgjørende at man skyller grundig med vann før påføring. Husk også at det da skal være helt rent for rust. Altså ikke synlig rust i porene hvis man skal overmale med Zinga. Evt. litt rødfarge etter opptørking ser man også bort i fra i denne sammenhengen. Zinga tar seg av dette uten problemer. Fordelen med Zinga er at man kan legge den rett etter man av skylt av Corrofluxen uten å måtte la det tørke grundig. Det eneste man må påse før man maler/sprøyter på Zinga er at Corrofluxen er skikkelig skylt av og at det ikke er rennene vann, synlige vanndråper på overflaten.

Men husk for all del at det er superviktig at det er skikkelig tørt før man legger Rustkiller EXP.

Ronny Johansen

#169 Yoneck

Yoneck

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 261 Innlegg:

Posted 21 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Ja da forstår jeg. Jeg som er litt eldre enn de fleste her, har nemlig brukt Ferro-Bet en gang i tiden, og den inneholdt bortimot 30% fosforsyre, men så ble det noen restriksjoner pga av eller annet stoff, slik at innholdet av fosforsyre ble meget mindre, og virkningen uteble også, i forhold til det de gamle flaskene gjorde.
Men med innhold på oppmot 40%, så vil jeg nok tro det hjelper litt.
Takk for opplysningen.
Opprinnelig postet av Turbolux

Ferro-bet rust remover? Pappa hadde noe stående langt inni garasjen som jeg brukte på hengerfestet på 160n for en del år sida. Funket bra det.

fS
'92 MB 300 TD Turbo

#170 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Kopi av melding:
Har ein 75 mod 2-akslet Merc 1719 lastebil stående med dumpers kasse som skal restaurerest for rust på ramme og kassen. Lurte på om du kunne gi meg oppskriften for best mulig resultat med deres produkter uten sandblåsing. Og eventuelt ca mengde av dei forskjellige produktene.

Opprinnelig postet av Peders

Beklager, men jeg har ikke fulgt med har inne så mye i det siste. Men jeg skal har forsøke å gi deg et godt svar. Men det er kanskje for sent. Du har vel allerede gjort jobben.

1. Behandle grundig med Corroflux
2. Påfør 1 strøk ren Rustkiller EXP
3. Bland 50% FerroPrimer og 50% Rustkiller EXP. Gi to til tre strøk med denne blandingen.
4. Gi et til to strøk med IsoGrunn.
5. Sparkle om nødvendig/ønskelig eller lakk rett på IsoGrunn.

Enkelt og greit!!

Denne oppskriften kan brukes på de fleste arbeider på metall som skal lakkes til slutt.

Ronny Johansen

#171 Yoneck

Yoneck

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 261 Innlegg:

Kopi av melding:

Enkelt og greit!!

Opprinnelig postet av aljoh

Spørsmål siden du "er her" :-)

Jeg ble for halvannet år eller så sida anbefalt ferromax rustremover på et mercedesforum i forbindelse med noe rust i en fals nederst i bakluka på mercen. Her er det jo umulig å komme til med noe mekanisk, så jeg trengte bare noe jeg kunne sprøyte neddi der som ville funker. Det ser ut til at dette har fungert bra enn så lenge i hvertfall. Hvis bakluka mi ruster i filler snart, så vet jeg jo hvem som er ansvarlig ! :-)

Jeg har oppdaget noe rust i hjulbuene foran. Heldigvis er det på undersiden og innsiden, så jeg regner med jeg ganske enkelt kan ta det og lakke over uten at det blir synlig. I hvertfall ikke hvis ikke man går veldig nøye til verks og ser etter det.

Jeg tenkte å plukke av skjermene og sandblåse det jeg finner av rust. Holder det da å guffe på med rust remover i noen strøk før jeg lakker over? Hva vil du anbefale? Hjulbuene er jo som du vet veldig utsatt for steinsprut, og lakken jeg har er ikke noe særlig motstandsdyktig.

Jeg tenkte også å helle på noe søl oppunder falsen både i hjulbuene foran og bak for best mulig beskyttelse mot salt-faenskapet bilen er sauset inn i hele vinteren. Det er noe tectyl-guffe der fra før. Kan jeg bare helle på med rustkiller?

Jeg må inrømme at jeg ikker er så veeeldig lysten på å kjøpe hauger av produkter, men jeg vil selvsagt ha bilen best mulig. Da jeg kjøpte rustkilleren kom pakka på over 500 kroner før jeg fikk den ut av posten.

disse lakkproduktene kan være interessante. Hver vår vasker jeg bilen grundig med : parafin smurt utover hele bilen, gnir så parafinen forsiktig med svamp et par ganger for å få bort alt av salt og afaltflekker, høytrykkspyler, avfetting, svamp, høytrykk, sonax liquid polish, sonax liquid wax. Den siste eller de to siste gjentar jeg noen ganger utover sommeren. Har du noen gode forslag til hvilke av disse jeg kan bytte ut med deres produkter? hvor blankt blir det, og hvor lett er det å vedlikeholde?

fS
'92 MB 300 TD Turbo

#172 Bøen

Bøen

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 22 January 2006 - 00:00

Hvor lenge kan/bør saker og snus ligge med corroflux før man fjerner det med børste eller vann?og etter man har fjernet det,bør det smøres inn med rustkiller umiddelbart?kan stålet begynne å ruste fort hvis det står ubehandlet?
Greit å vite hvis man ikke får tid til å gjøre "alt" samme dagen tongue.gif

#173 Bøen

Bøen

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 22 January 2006 - 00:00

Fint system,pussa ned og brukt corroflux,deretter rustkiller,når dette tørker,ser det og kjennes ut som man har lakket med klarlakk.Slik kan det stå leeeenge før man sparkler og lakkerer smile.gif

Men angående den corroflux'en,hvor bra er det fra 1 - 10 å puste inn det støvet når man fjerner det med vinkelsliper og stålbørste når det er tørket??

user posted image

#174 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Kopi av melding:

Jeg ble for halvannet år eller så sida anbefalt ferromax rustremover på et mercedesforum i forbindelse med noe rust i en fals nederst i bakluka på mercen. Her er det jo umulig å komme til med noe mekanisk, så jeg trengte bare noe jeg kunne sprøyte neddi der som ville funker. Det ser ut til at dette har fungert bra enn så lenge i hvertfall. Hvis bakluka mi ruster i filler snart, så vet jeg jo hvem som er ansvarlig ! :-)

Jeg har oppdaget noe rust i hjulbuene foran. Heldigvis er det på undersiden og innsiden, så jeg regner med jeg ganske enkelt kan ta det og lakke over uten at det blir synlig. I hvertfall ikke hvis ikke man går veldig nøye til verks og ser etter det.

Jeg tenkte å plukke av skjermene og sandblåse det jeg finner av rust. Holder det da å guffe på med rust remover i noen strøk før jeg lakker over? Hva vil du anbefale? Hjulbuene er jo som du vet veldig utsatt for steinsprut, og lakken jeg har er ikke noe særlig motstandsdyktig.

Jeg tenkte også å helle på noe søl oppunder falsen både i hjulbuene foran og bak for best mulig beskyttelse mot salt-faenskapet bilen er sauset inn i hele vinteren. Det er noe tectyl-guffe der fra før. Kan jeg bare helle på med rustkiller?

Jeg må inrømme at jeg ikker er så veeeldig lysten på å kjøpe hauger av produkter, men jeg vil selvsagt ha bilen best mulig. Da jeg kjøpte rustkilleren kom pakka på over 500 kroner før jeg fikk den ut av posten.

disse lakkproduktene kan være interessante. Hver vår vasker jeg bilen grundig med : parafin smurt utover hele bilen, gnir så parafinen forsiktig med svamp et par ganger for å få bort alt av salt og afaltflekker, høytrykkspyler, avfetting, svamp, høytrykk, sonax liquid polish, sonax liquid wax. Den siste eller de to siste gjentar jeg noen ganger utover sommeren. Har du noen gode forslag til hvilke av disse jeg kan bytte ut med deres produkter? hvor blankt blir det, og hvor lett er det å vedlikeholde?

Bare for å ordne opp, så vi unngår misforståelser ang. navn på produkter: Norwegian Chemical Technique har ikke noe produkt som heter Ferromax Rustremover. Det du kjøpte var ant. Ferromax Rustkilller - (nå heter produktet Rustkiller EXP).

Har du sprøytet det direkte på rust, så fungerer dette ofte veldig bra. Men det er viktig å få fjernet så mye som mulig av alt det løse. Jeg vil anbefale deg at du maler/sprøyter over et par strøk til slutt med følgende blanding: 75% Rustkiller EXP + 25% Arkanol. Det beste er imidlertid å bruke våre produkter hele veien. Da blir det slik: 50% Rustkiller EXP og 50% Ferromprimer. Til slutt avslutter du med et strøk med Arkanol eller Ferroprimer. Benytter du Arkanol tilsetter du 10% Rustkiller EXP i sistestrøket.

For å få optimalt resultat, så anbefaler vi at man alltid, så langt det lar seg gjøre, følger hele vårt program:

2. Påfør 1 strøk ren Rustkiller EXP
3. Bland 50% FerroPrimer og 50% Rustkiller EXP. Gi to til tre strøk med denne blandingen.
4. Gi et til to strøk med IsoGrunn.
5. Sparkle om nødvendig/ønskelig eller lakk rett på IsoGrunn.

Når det er snakk om områder inne i skjermer og under bilen gjelder følgende råd:

2. Påfør 1-2 strøk ren Rustkiller EXP
3. Bland 50% FerroPrimer eller MetalDefence og 50% Rustkiller EXP. Gi to til tre strøk med denne blandingen.
4. Avslutt med et rent strøk med MetalDefence.

Ønsker man en transparent(gjenomsiktig) beskyttelse benytter man ikke FerroPrimer. Dette er å anbefale, fordi man da hele tiden raskt vil oppdage evt. ny rustdannelse om år og dag. For rust vil det komme før eller siden. Men normalt vil dette ta veldig lang tid.

Hvis du etter den grundige vår-rengjøringen som du avslutter med avfetting, svamp og høytrykk kjører vårt program tror jeg du vil bli meget fornøyd. Du gjør da følgende:

Hvis oksidert lakk:
1. CleanSealer (fjerner oksid, preparerer med oksid- og korrosjonshindrende inhibitorer samt fylller lakkens porer med mikroskopiske akrylkuler - (du blir garantert fornøyd).
2. Protect EXP (tidligere Elegance) (Ligner i prinsippet veldig på Rustkiller EXP, men er utviklet for beskyttelse av lakk, kobber, messing osv. Gir optimal beskyttelse med hensyn til oksidering. Meget motstandsdyktig mot salt og rengjøringskjemikalier. Husk at Protect EXP skal fjernes umiddelbart etter den er lagt. Den skal ikke tørke først. Protect EXP trenger du kun å legge max en gang i året.
3. Hvis ønskelig med høy glans, bytter du ut Protect EXP med Hardsealer: Hardsealer (Ligner på tradisjonell voks, men er mye lettere å legge. Trenger minimal bearbeiding. Legg på, la tørke, fjern så støvet som blir liggende igjen etter tørking. Gir meget høy og holdbar glans. Men man må regne med å gi to til tre behandlinger i løpet av sesongen.

Er lakken ikke oksidert følger du samme program, men uten CleanSealer.

Jo, jeg er enig i at produktene ligger i det høyere prissjiktet som kanskje kan ta pusten fra noen og enhver. Men til det pleier jeg å si: "Det kan fort bli mye dyrere og mer jobbi å ikke bruke produktene våre. "

Produktutvikling er dyrt. Men forskning nytter!! - Også mot rust.

Ronny Johansen

#175 Yoneck

Yoneck

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 261 Innlegg:

Kopi av melding:
Bare for å ordne opp, så vi unngår misforståelser ang. navn på produkter: Norwegian Chemical Technique har ikke noe produkt som heter Ferromax Rustremover. Det du kjøpte var ant. Ferromax Rustkilller - (nå heter produktet Rustkiller EXP).

My bad. Bare surrer litt med gamle Ferro Bet RustRemover. Jeg mener selvsagt rustkiller.

Kopi av melding:

Når det er snakk om områder inne i skjermer og under bilen gjelder følgende råd:
3. Bland 50% FerroPrimer eller MetalDefence og 50% Rustkiller EXP. Gi to til tre strøk med denne blandingen.

Muligens dumt spørsmål, men er det nødvendig med Corroflux når det ikke er rust fra før? Hjulbuene bak ser bra ut nå, men jeg tenker jo på forebygging.
Kopi av melding:

Er lakken ikke oksidert følger du samme program, men uten CleanSealer.

Takk for tips.
Kopi av melding:

Produktutvikling er dyrt. Men forskning nytter!! - Også mot rust.

Jeg ser dere har begynt å tilby slike "pakke" etter sist gang jeg handlet, og en sånn autopakke 1 er nok midt i blinken for meg. Der skal jeg ikke klage på prisen heller, snaue 700 for en slik pakke ferdig sendt i posten er ikke ille.

fS
'92 MB 300 TD Turbo

#176 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Kopi av melding:

Muligens dumt spørsmål, men er det nødvendig med Corroflux når det ikke er rust fra før? Hjulbuene bak ser bra ut nå, men jeg tenker jo på forebygging.

Nei, Corroflux benyttes kun for å fjerne rust. Er det ikke rust tilstede følger du programmet, bare uten Corrolflux.

Ronny Johansen

#177 Bøen

Bøen

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Eg har aldri brukt vann for å fjerne corrofluxen,har ventet 1-2 dager til den tørker og så slipt vekk igjen med sirkulærbørste.Ser ikkje for meg å begynne med vann når bilen er tørr i garasjen:fish:,og eg smøre på rustkiller med en gang pussingen er ferdig.Kun skruer og sånn eg legge i varmt vann og rister godt oppi en isboks.Vi vet jo hvor enkelt det er å få bilen tørr etter å ha vaska den,kommer alltid noe vann sigende.
Satser på at denne løsningen gjør samme nytten....blink.gif

#178 Yoneck

Yoneck

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 261 Innlegg:

Kopi av melding:
Kopi av melding:

Nei, Corroflux benyttes kun for å fjerne rust. Er det ikke rust tilstede følger du programmet, bare uten Corrolflux.

Ronny Johansen

Mange takk. Regner med jeg kommer til å handle litt hos dere utover våren, og gå skikkelig over bilen i løpet av sommeren, med innsmøring etter dine anbefalinger på utsatte steder.

fS
'92 MB 300 TD Turbo

#179 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Kopi av melding:
Eg har aldri brukt vann for å fjerne corrofluxen,har ventet 1-2 dager til den tørker og så slipt vekk igjen med sirkulærbørste.Ser ikkje for meg å begynne med vann når bilen er tørr i garasjen:fish:,og eg smøre på rustkiller med en gang pussingen er ferdig.Kun skruer og sånn eg legge i varmt vann og rister godt oppi en isboks.Vi vet jo hvor enkelt det er å få bilen tørr etter å ha vaska den,kommer alltid noe vann sigende.
Satser på at denne løsningen gjør samme nytten....blink.gif

Utvilsomt en bra løsning dette å slipe med sirkulærbørste til slutt. Dette går nok bra når du bruker Rustkiller, men skal du bruke Zinga ville jeg nok skylt med vann til slutt.

Ronny Johansen

#180 Bøen

Bøen

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Ok,får corrofluxen en annen virkning med skylling av vann?du nevnte noe med syre grunning ein gang