Her er mitt bidrag til dette super-forumet når det gjelder Ferromax-produkter.
Har hatt full runde med rustbehandling under i sommer. Begynte å komme endel rammerust, men ikke gjennomrust enda, hel ved hele veien.
Trinn 1) Fikk den spylt under på et Tectyl-verksted. Deretter sandblåst der det var mulig å komme til, 5-6 timers jobb med lett utstyr
Trinn 2) 2 runder med Corrofix (fikk ikke dekket alle områder første gangen). Utrolig effektivt, over natten ble det blankt, rent metall overalt hvor det ikke var gammel, fast understellsmasse eller lakk. Bortsett fra støpegods, det ble svart, men like rustfritt. Spylte av etterpå med høytrykk, og tørket et par døgn. Da var det røde hinner igjen her og der, men dette skal visstnok ikke være noe problem for Rustkilleren. Prøvde også å få litt inn i kanalene med en spruteflaske med hulromsslange fra Biltema, men det går mye væske på denne måten, og en når ikke fram overalt.
Trinn 3) 3 runder Rustkiller EXP med økende andel Metal Defence. Kjørte også et par runder så godt det lot seg gjøre i kanalene, men som sagt, en kommer ikke til overalt med det utstyret jeg hadde. Fikk likevel dekket brukbart, tror jeg.
Trinn 4) Til slutt en runde eller to ren Metal Defence, og etterpå tjukkstoffspray fra Biltema på sliteflater under skjermer og på kanaler.
Utstyr: Brukte en vanlig 2 l hagetrykksprøyte med langt munnstykke til Corrofixen, men Metal Defencen blei for tjukk for den, så jeg kjøpte ganske kjapt en elektrisk malingsprøyte (billig sak til 250 kr på et fargehandelutsalg). Den gjorde susen til det meste, men ikke fullt så lett å komme til overalt med den. Til kanalene hulromsslange fra Biltema, enkel og grei, men ble ikke noe 'spray' av det, bare tjukke pumpestråler.
Brukte ellers gassmaske fra Biltema, er ganske heftige stoffer i disse sakene, hansker og vanlig kjeledress. Ble liggende på noen flekker med Corrofix en gang, og etter noen timer var det hull i kjeledressen.
Forbruket mitt var 1,5 l Corrofix, nesten 5 l Rustkiller EXP, og 2-2,5 l Metal Defence. Pris se www.chemical.no
Kjørte også en runde med lakkrens. Var ganske oksydert og skitten lakk, bortsett fra panseret og høyre bakskjerm, som er omlakkert på et tidligere tidspunkt. Kjøpte en halv liter Clean Sealer og ditto Renome Hard Sealer. Clean Sealeren renset godt opp, og ga blank og ren lakk etterpå. Hard Sealeren (polish) etterpå var overraskende lett å legge på, og resultatet ble bra. Fremdeles noe fargeforskjell mellom ny og gammel lakk, men blankt og rent ble det.
Kan vel ikke si annet enn at disse sakene ser bra ut, så langt. Langtidseffekten på understellet skal være flerfoldige år, så jeg blir skikkelig skuffa hvis det dukker opp ny rust neste vår. Time will show.
Mye arbeid? Vel, bilen stod på bukker nesten tre uker alt i alt, og det gikk et 1,5-2 timer inkl. rigging for hver sprøyterunde. Lå vel under der og svetta en 8-10 ganger til sammen. Håper det var verdt det. Motivasjonen min var at en runde tradisjonell understellsbehandling (som ikke blir noe billigere) ikke holder i lengden når rusten først har fått tak.
Her er noen bilder underveis:
Før sandblåsing (ser ille ut, men ingen gjennomrust noe sted):
Etter sandblåsing, fremdeles rust igjen i porene:
Etter Corrofix, kjemisk rent for rust (rett etter spyling, alt er vått). NB Dieselrøret er IKKE sandblåst, her er det Corrofix rett på rusten:
Til slutt, etter Metal Defencen, før Biltema-tjukkstoff. Noen brune rusthinner kommer under tørkeperioden før Rustkilleren. Blir nøytralisert av Rustkilleren, i følge produsenten:
Det brune under skjermen er gammelt, fast tjukkstoff.
Hadde også en runde lakkrens med Clean Sealer, og polish med Renome Hard Sealer.
Panseret er omlakkert på et tidligere tidspunkt. Skjermen og under frontruta har gammel lakk:
Her har bakre halvdel av skjermen fått en runde Clean Sealer. Vanskelig å se på bildet, men lakken ble ren:
Ferdig!! Fremdeles forskjell i fargenyansen på gammel og ny lakk (panser og bakskjerm), men alt ble blankt og rent:
Skrytebilde til slutt, ikke verst detta? Har tross alt gått 220 k på Akershus/Oslo-veier: