Gå til innhold

Foto

Test - Ferromax produkter

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
262 replies to this topic

#181 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 23 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Ok,får corrofluxen en annen virkning med skylling av vann?du nevnte noe med syre grunning ein gang

Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Chesterfield sofa og takluke

Opprinnelig postet av Bøen

Corrofluxen fjernes når du skyller den vekk med vann. Grunnen til at vi anbefaler å skylle den vekk er at da trekker Rustkilleren dypere inn i metallet. Dette er en fordel. Men ikke et must.

Corroflux er jo syrebasert og vil fungere som en syregrunning. Teoretisk sett er det ikke optimalt å blande syre og olje. Men vi har ikke foretatt noen prøver hvor Rustkiller blir lagt direkte på Corroflux. Vi vet at endel av våre kunder legger Rustkiller over Corroflux uten å skylle Corrofluxen vekk først. Vi har bare fått gode tilbakemeldinger på denne metoden. Men det er litt vanskelig for oss å anbefale dette uten selv å ha foretatt tester på denne metoden.

Ronny Johansen

#182 Bøen

Bøen

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

ok,da satse eg på at min metode er plenty braB)har jaffal ikkje noe negativt til nå

#183 yeyeye

yeyeye

londonbusseier

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Hei og takk for et lærerikt emne/tråd!

Skal begynne med en ganske omfattende resturering av min offroader. Vurderer derfor å kjøpe den autopakken til 3514kr fra dere, synest den blir i dyreste laget, men har lyst til å gjøre ting skikkelig også, selv om det nå liksom skulle være et billigprosjekt i utgangspunktet.
Lurer i denne sammenhengen på litt med behandling innvendig av ramma på bilen, er denne Autoprox`en så god at det er behandling nok, eller kunne jeg kansje brukt en slik slange beregnet for påføring inne i kanaler/ramme osv. til å påføre corroflux inne i ramma, spyle med varmt vann,tørke og så påføre autoproxen? Ramma er forsåvidt ikke så veldig angrepet av rust, men har ikke sett så mye inne i den da,hehe.

Skulle foresten vært lærer du Ronny, vi er jo snart utdannet på produktene deres jo!
Virker som alle er fornøyd med produktene, så det får vel forsvare litt høy pris. Rabatt til oss på forumet(utover 15%ene som er i pakkene)ville jo øke salget enda mere,og reklamen,hehe!

Arild Rabben

#184 ROXY

ROXY

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 810 Innlegg:

Posted 26 January 2006 - 00:00

Dette produktet var da nesten for godt til å være sant!

JEPP JEPP JEEP!

#185 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 26 January 2006 - 00:00

Kopi av melding:
Hei og takk for et lærerikt emne/tråd!

Skal begynne med en ganske omfattende resturering av min offroader. Vurderer derfor å kjøpe den autopakken til 3514kr fra dere, synest den blir i dyreste laget, men har lyst til å gjøre ting skikkelig også, selv om det nå liksom skulle være et billigprosjekt i utgangspunktet.
Lurer i denne sammenhengen på litt med behandling innvendig av ramma på bilen, er denne Autoprox`en så god at det er behandling nok, eller kunne jeg kansje brukt en slik slange beregnet for påføring inne i kanaler/ramme osv. til å påføre corroflux inne i ramma, spyle med varmt vann,tørke og så påføre autoproxen? Ramma er forsåvidt ikke så veldig angrepet av rust, men har ikke sett så mye inne i den da,hehe.

Skulle foresten vært lærer du Ronny, vi er jo snart utdannet på produktene deres jo!
Virker som alle er fornøyd med produktene, så det får vel forsvare litt høy pris. Rabatt til oss på forumet(utover 15%ene som er i pakkene)ville jo øke salget enda mere,og reklamen,hehe!

Arild Rabben

Opprinnelig postet av fillefranz

Ang. Corrolflux inne i ramma: Ja dette er jo en god ide. Du vil da rense godt opp og metallet blir åpent og mottakelig for den videre behandlingen. Men det betinger selvfølgelig at du vet og er helt sikker på at du får tørket godt opp før du påfører AutoProx. Dette er et must for godt resultat.

Når du vet det er rust inne i ramme vil jeg anbefale at du gjør som det står på etiketten til AutoProx:

"Hvis det allerde er oppstått rust eller om det er ønskelig med ekstra langtidsbeskyttelse kan man etter et døgns tid blande inn 20-30% MetalDefence og sprøyte en gang til."

Du spør om rabatt. Vi har drøftet det litt her, og kommet fram til følgende: Alle som henviser til offroad.no og som bestiller varer for over kr 1500,- får 15% på alle varene fra oss. Produktpakkene kan vi ikke gi mer en 5% på, ettersom de allerede er rabattert med 15%. Vi oppretter en kode i denne forbindelsen som må oppgis ved bestilling. Koden er: 1609.

Altså: For å få rabatten på 15% på alle produktene, unntatt produktpakkene som man får 5% på, må følgende betingelser oppfylles:

1. Bestillingen må være på over kr 1500,- eks. mva
2. Ved bestillinger på nettbutikken må det sendes en separat mail til nct@chemical.no med følgende kode: 1609 samt navn og adresse. Ved bestillinger over telefon oppgis denne koden ved bestilling.

Håper dette er et tilfredsstillende tilbud og at det også vil komme offroad.no til gode! Det er jo tross alt på offroad.no dette forumet ligger.

Ronny Johansen

#186 Trondroen

Trondroen

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 737 Innlegg:

Posted 06 July 2006 - 23:00

Fillefranz: HVor får du tak i slikt utstyr som du har spylt ramma di med?

#187 yeyeye

yeyeye

londonbusseier

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 09 July 2006 - 23:00

Kopi av melding:
Fillefranz: HVor får du tak i slikt utstyr som du har spylt ramma di med?

Opprinnelig postet av Trondroen

Hei!
Jobber som rørlegger så jeg har slikt utstyr på jobben. Om du ikke kjenner noen som er det ,går det vel ann å høre med en lokal rørlegger om å få låne slikt til en billig penge! Ellers har vel litt større verktøy/utstyrsbutikker til proffmarkede kraftige høytrykkspylere og slike spyle/stakeslanger!

AR

oohh! silly me, again...

#188 JRO

JRO

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 292 Innlegg:

Posted 12 August 2006 - 23:00

Her er mitt bidrag til dette super-forumet når det gjelder Ferromax-produkter.

Har hatt full runde med rustbehandling under i sommer. Begynte å komme endel rammerust, men ikke gjennomrust enda, hel ved hele veien.

Trinn 1) Fikk den spylt under på et Tectyl-verksted. Deretter sandblåst der det var mulig å komme til, 5-6 timers jobb med lett utstyr

Trinn 2) 2 runder med Corrofix (fikk ikke dekket alle områder første gangen). Utrolig effektivt, over natten ble det blankt, rent metall overalt hvor det ikke var gammel, fast understellsmasse eller lakk. Bortsett fra støpegods, det ble svart, men like rustfritt. Spylte av etterpå med høytrykk, og tørket et par døgn. Da var det røde hinner igjen her og der, men dette skal visstnok ikke være noe problem for Rustkilleren. Prøvde også å få litt inn i kanalene med en spruteflaske med hulromsslange fra Biltema, men det går mye væske på denne måten, og en når ikke fram overalt.

Trinn 3) 3 runder Rustkiller EXP med økende andel Metal Defence. Kjørte også et par runder så godt det lot seg gjøre i kanalene, men som sagt, en kommer ikke til overalt med det utstyret jeg hadde. Fikk likevel dekket brukbart, tror jeg.

Trinn 4) Til slutt en runde eller to ren Metal Defence, og etterpå tjukkstoffspray fra Biltema på sliteflater under skjermer og på kanaler.

Utstyr: Brukte en vanlig 2 l hagetrykksprøyte med langt munnstykke til Corrofixen, men Metal Defencen blei for tjukk for den, så jeg kjøpte ganske kjapt en elektrisk malingsprøyte (billig sak til 250 kr på et fargehandelutsalg). Den gjorde susen til det meste, men ikke fullt så lett å komme til overalt med den. Til kanalene hulromsslange fra Biltema, enkel og grei, men ble ikke noe 'spray' av det, bare tjukke pumpestråler.

Brukte ellers gassmaske fra Biltema, er ganske heftige stoffer i disse sakene, hansker og vanlig kjeledress. Ble liggende på noen flekker med Corrofix en gang, og etter noen timer var det hull i kjeledressen.

Forbruket mitt var 1,5 l Corrofix, nesten 5 l Rustkiller EXP, og 2-2,5 l Metal Defence. Pris se www.chemical.no

Kjørte også en runde med lakkrens. Var ganske oksydert og skitten lakk, bortsett fra panseret og høyre bakskjerm, som er omlakkert på et tidligere tidspunkt. Kjøpte en halv liter Clean Sealer og ditto Renome Hard Sealer. Clean Sealeren renset godt opp, og ga blank og ren lakk etterpå. Hard Sealeren (polish) etterpå var overraskende lett å legge på, og resultatet ble bra. Fremdeles noe fargeforskjell mellom ny og gammel lakk, men blankt og rent ble det.

Kan vel ikke si annet enn at disse sakene ser bra ut, så langt. Langtidseffekten på understellet skal være flerfoldige år, så jeg blir skikkelig skuffa hvis det dukker opp ny rust neste vår. Time will show.

Mye arbeid? Vel, bilen stod på bukker nesten tre uker alt i alt, og det gikk et 1,5-2 timer inkl. rigging for hver sprøyterunde. Lå vel under der og svetta en 8-10 ganger til sammen. Håper det var verdt det. Motivasjonen min var at en runde tradisjonell understellsbehandling (som ikke blir noe billigere) ikke holder i lengden når rusten først har fått tak.

Her er noen bilder underveis:

Før sandblåsing (ser ille ut, men ingen gjennomrust noe sted):

Etter sandblåsing, fremdeles rust igjen i porene:

Etter Corrofix, kjemisk rent for rust (rett etter spyling, alt er vått). NB Dieselrøret er IKKE sandblåst, her er det Corrofix rett på rusten:

Til slutt, etter Metal Defencen, før Biltema-tjukkstoff. Noen brune rusthinner kommer under tørkeperioden før Rustkilleren. Blir nøytralisert av Rustkilleren, i følge produsenten:

Det brune under skjermen er gammelt, fast tjukkstoff.

Hadde også en runde lakkrens med Clean Sealer, og polish med Renome Hard Sealer.

Panseret er omlakkert på et tidligere tidspunkt. Skjermen og under frontruta har gammel lakk:

Her har bakre halvdel av skjermen fått en runde Clean Sealer. Vanskelig å se på bildet, men lakken ble ren:

Ferdig!! Fremdeles forskjell i fargenyansen på gammel og ny lakk (panser og bakskjerm), men alt ble blankt og rent:

Skrytebilde til slutt, ikke verst detta? Har tross alt gått 220 k på Akershus/Oslo-veier:

#189 nordmøring

nordmøring

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1193 Innlegg:

Posted 13 August 2006 - 23:00

Jeg har ikke giddet å lese denne tråden før nå og er dypt imponert så langt tiltross for inngrodd motstand mot "lurium 642". Dette må prøves på Pajeroen!

Jobb og betal skatt, tusener på trygd er avhengig av deg!

#190 Bøen

Bøen

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Må bare huske å spør om ting hvis man er usikker,for ellers kan man gå på en smell.Slik som å sparkle rett på rustkiller:blink:Eller glemme å sile isogrunn før bruk:)
Lakka planet på fredag,Bengalakk med ca 15% rustkiller i,har ikke sett maken til blankt resultat,klarlakk er uaktuelt:D

#191 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Produktutvikleren på noen av disse produktene her!

Vil bare fortelle at når du blander Rustkiller i Bengalakken, blir denne mer bestandig mot oksiderening og forvitring. Den sitter også bedre på underlaget. Men den blir litt mykere. Altså ikke så hard.

Jeg har en nabo som blandet herder fra Scandox i Bengalakken, med utrolig bra resultat. Den ble nesten like hard som billakk. Men hvordan holdbarheten og andre egenskaper blir påvirket av denne herderen vet jeg ikke. Ville bare nevne det. Skal forsøke denne kombinasjonen selv når jeg skal lakke neste gang.

Veldig morro å se at dere foreløpig er fornøyd med produktene våre. Og jeg tror ikke dere kommer til å bli skuffet.

For den som sandblåser stålet 100% rent vil jeg anbefale å forsøke et annet produkt fra oss: Zinga!!

Men skal du benytte Zinga skal det ikke være antydning til rødfarge eller rust når du legger Zinga på. HUSK DET!

Zinga er vist seg å holde bedre mot rust enn varmgalvanisering (hot dip). Se tester på: http://www.chemical....kkel.asp?ID=904

Kopi av melding:
Må bare huske å spør om ting hvis man er usikker,for ellers kan man gå på en smell.Slik som å sparkle rett på rustkiller:blink:Eller glemme å sile isogrunn før bruk:)
Lakka planet på fredag,Bengalakk med ca 15% rustkiller i,har ikke sett maken til blankt resultat,klarlakk er uaktuelt:D

Opprinnelig postet av Bøen

Ronny Johansen

#192 Bøen

Bøen

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

syns den blir hard jeg,men tørketiden og herdetiden blir mange dager lengre da enn ren benga.Men det gjør jo ikke no.

Aljoh ; vil lakken tåle mindre påkjenninger med rustkilleren i?lettere blir oppskrapt siden den blir mykere som du sier.

#193 yeyeye

yeyeye

londonbusseier

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Hei igjen Ronny J.
Jeg tror jaggu dere glemte å gi meg rabatt da jeg kjøpte autopakke 3A, ikke at det er så mye å snakke om, men penger er penger,hehe!
Er en god stund siden jeg fikk den nå,men har enda ikke fått brukt noe av den. Sommeren har gått alt for fort, og mye sol =mye øl=lite mekking.
Håper jeg ikke tuller med den rabatten nå da, tror jeg betalte 3559 på posten, sente sep.mail med kode og skrev koden på merknader i bestilingen!

Arild Rabben

oohh! silly me, again...

#194 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Send en mail med kontonummeret ditt og fakturanummeret dette gjelder! Forklar saken! Så setter de pengene du har betalt for mye inn på kontoen.

Ja, Bengalakken vil lettere få riper pga. mykheten. Men lakken blir mer fleksibel og vil tåle mer før den løsner/sprekker.

Kopi av melding:
Hei igjen Ronny J.
Jeg tror jaggu dere glemte å gi meg rabatt da jeg kjøpte autopakke 3A, ikke at det er så mye å snakke om, men penger er penger,hehe!
Er en god stund siden jeg fikk den nå,men har enda ikke fått brukt noe av den. Sommeren har gått alt for fort, og mye sol =mye øl=lite mekking.
Håper jeg ikke tuller med den rabatten nå da, tror jeg betalte 3559 på posten, sente sep.mail med kode og skrev koden på merknader i bestilingen!

Arild Rabben

oohh! silly me, again...

Opprinnelig postet av fillefranz

Ronny Johansen

#195 yeyeye

yeyeye

londonbusseier

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Den er grei den, skal gjøre d, ikkeno stress eller!

AR

oohh! silly me, again...

#196 Lanzin

Lanzin

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 373 Innlegg:

Posted 20 August 2006 - 23:00

Har bestillt meg en pakke,må bare prøve dette.. har sittet en stund å lest dette nå.
Noen som har litt fler bilder av resultat eller i prosessen?

Mvh

Ulf Andre Rakaas

#197 Bergum

Bergum

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 01 October 2006 - 23:00

Et lite spørsamål til admin.
Er det mulig å få generert en PDF av alle innleggene i denne tråden her så de blir sammenhengende?
Hadde vært kjekt til verkstedhandboken min i garagen....

#198 2 BAD

2 BAD

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 12 October 2006 - 23:00

Jeg har også testet dette stoffet, fungerer meget bra på stål, men på korrosjon i aluminium syns jeg det ikke fungerte i det hele tatt til tross for at det står at det skal være meget effektivt på alu også

user posted image
Garasje: http://nlck.no/forum...topic.php?t=519

#199 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 15 October 2006 - 23:00

Ang. lettmetall, så er det Corrofix Rustbad som fungerer best. Men vær forsiktig, og legg ikke to legeringer i samme bad.

Kopi av melding:
Jeg har også testet dette stoffet, fungerer meget bra på stål, men på korrosjon i aluminium syns jeg det ikke fungerte i det hele tatt til tross for at det står at det skal være meget effektivt på alu også

user posted image
Garasje: http://nlck.no/forum...topic.php?t=519

Opprinnelig postet av 2 BAD

Ronny Johansen

#200 ljokjell

ljokjell

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 17 October 2006 - 23:00

Hvordan kan det koste så mye for å blande linolje og terpentin? Er det ikke det rustkilleren består av?

Brukte roterendestålbørste på noen deler med overflate rust. Behandlet det med corroflux og etterpå med rustkiller og arcanol. Det lå ca 3 uker på betonggulvet. Da var det fullt av rustprikker over det hele. Har malt over med arcanol, men er usikker på hvordan de ser ut under bilen etter ett par år. Er ikke helt overbevist....

ljokjell
LJ 73, HJ60 & Volvo L3314N