Gå til innhold

Foto

Test - Ferromax produkter

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
262 replies to this topic

#221 aljoh

aljoh

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 05 January 2007 - 00:00

Men hvem tar utfordringen?
Har desverre ekstremt mye å gjøre om dagen. Produktutvikling:)

Kopi av melding:
Kunne ikke vært mer enig! Vanskelig å finne fram her

http://nitteberg.com http://www.2adept.co...id=9&rowstart=0

Opprinnelig postet av Nitteberg

Ronny Johansen

#222 rusty

rusty

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 08 January 2007 - 00:00

Jeg driver ikke med offroad, men har en gammel bil som trenger noe for rusten. Det er med stor interesse jeg har lest meg gjennom disse 15 sidene og søkt mer på nettet om produktene til NCT. Hyggelig at Produktutvikler Johansen tar seg tid til å hjelpe oss, høres ut som han har bra produkter. Jeg ble derfor overasket over å lese den siste tråden på vedlagte link.

http://cuoresportivo...c=5452.msg55521

Er Johansen usikker på hva han selv holder på å utvikle??

#223 HaraldL

HaraldL

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 22 July 2007 - 17:47

QUOTE(Stefan E. @ 8 May 2005, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Hei der, har nettopop investert i noen produkter fra Ferromax, for å bruke på et bilprosjekt jeg holder på med.
Ser at enkelte anbefaler nettopp Ferromax her på forumet når det dukker opp spørsmål om rust-fiksing. Og det gjør det jo stadig vekk, for rust er no dritt spør du meg.
I alle fall, siden alle produkter har sine positive og negative sider, samt mange lover mer enn de holder, tenkte jeg at jeg skulle legge ut mine erfaringer her etterhvert som jeg får prøvd produktene.
Dette er selvfølgelig på ingen måte noe slags vitenskapelig test på noe som helst slags måte, rett og slett bare mine egne erfaringer med produktene.
Jeg har ikke kommet skikkelig i gang enda, men jeg kjøpte 3 stk stoffer: Corroflux for fjerning av rust, Rustkiller, samt Renome Isogrunn, spesialgrunning som brukes der man skal lakke over med billakk.
Som sagt har jeg ikke kommet skikkelig i gang enda, men jeg har gjort en liten test med Corroflux, på et stykke rustent vinkeljern samt et felt på en litt rustet cromspokefelg. Corroflux er stoffet de sier er mer effektivt enn sandblåsing (!)
....

Hvordan ser felgene ut i dag, 2 år senere?
Hvordan har det gått med dere andre som har prøvd produktene?

mvh.

Edited by HaraldL, 22 July 2007 - 17:47.

#224 HaraldL

HaraldL

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 04 August 2007 - 22:20

Har dere alle kjørt dere fast i skogen? wink.gif
Ingen som kan si noe mer om disse produktene?

#225 kimkt

kimkt

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 195 Innlegg:

Posted 23 August 2007 - 06:46

Jeg hadde en king cab jeg tok overhaling av planet og ramma fra hytta og bakover med disse produktene før jeg lakket på nytt.

Gjorde dette i fjor sommer og kjørte hele vinteren og frem til mai da jeg solgte den.
Det hadde jo ikke da gått så lang tid, men alt var like fint uten en eneste rustboble.

Så i allefall ut til å funke bra da jeg brukte det :-)

#226 Bøen

Bøen

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1019 Innlegg:

Posted 23 August 2007 - 16:40

-Og min står på bås enda,så jeg kan ikke uttale meg enda heller,hva med Stefan??
Hi Lux 2.4d 80mod. 33"x12.5x15 ,Servo,Chesterfield sofa og takluke

#227 dalbek

dalbek

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 24 August 2007 - 20:54

Jeg har prøvd disse produktene og sett mange resultater av dem.
Jeg er kjempe fornøyd med dem!
Kommer ikke til å drive å prøve mer av alt i ett produkter etter dette, det tar litt tid å bruke di tre produktene du skal ha på før lakkering men det er vært i det lange løp spør du meg...
Sjelden man snubler over sånne produkter som gir så bra resultater.
Meget bra det rust badet du kan lage og legge deler oppi.
Anbefales... smile.gif
Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....

#228 atlebassen

atlebassen

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 21 February 2008 - 11:03

Hei, bumper denne posten litt med et spørsmål.

Jeg gikk for januartilbudet og kjøpte "2 kg Zinga + 1 liter Corrofix Rustfjerner".

Tenkte å smøre dette på ramma etter at jeg har tatt en grov rengjøring av den, samt noen små plasser på karroseriet der det har vært stein sprut.

Hvor lenge må man vente til det tørker før man kan male på Zinga på den? Og hvordan farge får Zingaen når den har tørket?

#229 HaraldL

HaraldL

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 07 April 2008 - 20:27

Ser at gasolin.no har begynt å føre Zinga produktet! 500ml sprayboks med Zinga koster faktisk noen kroner mindre på gasolin.no enn hos leverandøren (Norwegian Chemical Technique - chemical.no) wink.gif

#230 ..Pål..

..Pål..

Nytt medlem

• Supermedlem
  • Pip
  • 46 Innlegg:

Posted 27 April 2008 - 22:19

Hvordan er det med trådstarter og andre som har prøvd produktene tidlig i denne tråden? Holder dette godt?
...er blitt chevylaus..... ingen ville kjøpe audi'n, så måtte selge subben... 'snufs'

#231 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 05 May 2008 - 16:07

Er det ingen som har noen erfaringer med dette over tid?

Jeg har tenkt å bruke en del av dette på bilen min i forbindelse med en oppussing. Skulle gjerne hørt andres erfaringer før jeg begynner å kjøpe inn produktene.

Vær grei,
del dine erfaringer med meg.

#232 Slåstad RS

Slåstad RS

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 22 May 2008 - 09:36

Har i løpet av det siste året prøvd ut alle rusbeskyttelsesproduktene til dette firmaet :

http://www.chemical.no/ , med en mann ved navn Ronny Johansen i førersetet.

Kan nå konkludere med at dette er ren svindel , og at produktene er helt for jæv... dårlige!

Etter kun en vinter tyter det med rust igjennom denne vidunderbehandlingen, selv om alle prosedyrer som produsenten har oppgitt har blitt fulgt til punkt og prikke.

Har krevd pengene tilbake , men til ingen nytte.
Dette firmaet bruker også en meget tvilsom markedsføring på diverse bilforum , der Mr.Johansen later som om han er en fornøyd kunde.

http://nlck.no/forum...t=1398&start=20

http://www.offroad.n...w...1890&st=200

Styr langt unna dette firmaet , og deres produkter.

Har holdt på med bilhobby i 25 år , og har vel aldri sett så nedslående resultater.

Selv ett strøk med Owatrololje er bedre enn hele antirust programmet herfra.

#233 Driving

Driving

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 22 May 2008 - 10:06

QUOTE(Slåstad RS @ 22 May 2008, 09:36) <{POST_SNAPBACK}>
Har i løpet av det siste året prøvd ut alle rusbeskyttelsesproduktene til dette firmaet :

Kan nå konkludere med at dette er ren svindel , og at produktene er helt for jæv... dårlige!

Etter kun en vinter tyter det med rust igjennom denne vidunderbehandlingen, selv om alle prosedyrer som produsenten har oppgitt har blitt fulgt til punkt og prikke.
Dette firmaet bruker også en meget tvilsom markedsføring på diverse bilforum , der Mr.Johansen later som om han er en fornøyd kunde.

Har holdt på med bilhobby i 25 år , og har vel aldri sett så nedslående resultater.

Vel helt sort hvitt er det vel ikke, men prisene er litt drøye...

Vel har nå hatt rustkiller biten på ramma i 2 år uten rust..... Så helt jævlig dårlig er det vel ikke. Da ble ramma pussa(mekanisk) og brukt litt corrofix eller flux eller hva det nå enn er....

Så bedre enn f.eks hammerite osv... Men hvor bra vil kun flere år fortelle....

Tester ut Zinga nå, så får vi se.....

En ting er at det er greit å stå i tørre omgivelser med god tid...for det tar tid før rustkiller biten tørker(rav metoden).

Men mr RS overfor her kan vel komplettere innlegget sitt litt og dele sine erfaringer litt mer i detalj slik av vi ikke bare avfeier innlegget hans som panisk innfall av misfornøyd kunde som ikke hadde peil.... Tar du utfordringa...?

Edited by Driving, 22 May 2008 - 10:14.

#234 Slåstad RS

Slåstad RS

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 22 May 2008 - 11:12

Misfornøyd kunde? Ja.

Peiling? har ikke doktorgrad i metallurgi , men har som tidligere skrevet holdt på med biler noen år.
Er fagutdannet bilmekk , tidligere teknisk kontrollør ved statens biltilsyn , takstmann for LMK , så jeg har da sett litt på hva som virker og ikke.

Bakgrunnen for dette innlegget er:

Ble informert i klubbregi' (Ford klubbforum Norge) om produktserien i fra Chemical , og leste deres nettsider om hvor fantastiske disse middlene er.
Valgte da å prøve ut beskyttelsesprogrammet for bilens understell , og fulgte produsentens prosedyre, med skraping/pussing av rust som beskrevet i produktenes info.brev.
Hadde bilen i tørt verksted ei uke med master varmevifte blåsende på bilen føre rustkiller exp ble sprøytet på med Teroson trykksprøyte for proffmarkedet.
Gjentok denne behandlingen 2 ganger til , føre jeg sprøytet på metalldefense innblandet med rustkiller exp som produsenten anbefalte. og til slutt ett toppstrøk med metalldefense.
Bilen sto til tørk hele tiden , og brukte 1 uke på å sprøyte på produktene så de fikk tørke bra imellom strøkene.

Nå , etter en vinters bruk , har det blitt rustgjennomslag på de fleste steder der det tidligere var overflaterust som ble skarpet / pusset.

Når jeg krevde erstattning i fra produktleverandøren ble svaret slik:

Mange har opp gjennom årene spurt oss om vi kan garantere for at objektet som blir rustbehandlet holder så og så lenge. Vi har aldri noen gang gitt noen som helst garanti for holdbarheten på de arbeidene som blir utført av våre kunder. Skulle vi gjøre det, måtte vi selv utføre rustbehandlingen slik at vi alltid visste at riktig fremgangsmåte ble fulgt.

De beskrivelsene av produktene som ligger på våre sider er bygd på våre egne og våre kunders erfaringer. Selve teknologien som ligger bak setninger som: "bedre enn sandblåsing" og " På denne måten vil årsaken til selve rusten bli eliminert" er skrevet ut fra erfaringer og tester.

At Corrofix Rustfjerner i mange tilfeller er bedre en å sanblåse ser man jo ved selvsyn. Se bare på bildene som noen av våre kunder har lagt ut på offroad.no. Skulle man for eksempel sandblåst de felgene som ligger avbildet her, skjønner man at det ikke ville gitt samme resultet. Da ville jo overflaten på felgene blitt ødelagt. Men at Corrofix Rustfjerner i alle sammenhenger og situasjoner er bedre enn sandblåsing sier jo seg selv at ikke er tilfellet. Men i mange tilfeller, og særlig når det gjelder bil, er Corrofix Rustjerner et bedre alternativ enn sandblåsing ettersom platene strekkes og i mange tilfeller ødelegges av sandblåsing.

Ettersom vi ikke på noen måte har kontroll på hvordan våre kunder utfører arbeidene kan vi selvfølgelig aldri garantere for de påfølgende resultater. Vi kan derfor ikke etterkomme ditt ønske om tilbakebetaling av de utgifter du skisserer nedenfor.

Konklusjonen min er da : Ingen andre enn Chemical har den kunnskapen som trengs for at disse produktene skal virke , og da burde de heller ikke bli markedsført på den måten som det blir gjort igjennom forumer , og fremstilles som enestående produkter på deres nettsider åpent for salg til privatmarkedet.

Det etterarbeidet jeg fikk på mine biler , unner jeg ingen , da alt måtte skrapes vekk , kokestimes og til slutt sandblåses.

#235 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 May 2008 - 11:12

QUOTE(Slåstad RS @ 22 May 2008, 10:36) <{POST_SNAPBACK}>

Jeg har sett en del resultater av de produktene de har med relativt imponerende resultat.

Det jeg har sett av tester har overgått hva andre "tilsvarende" produkter oppviser. Så det å kalle dette svindel synes jeg blir litt vel drøyt. Hva vil du da si om Tectyl og tilsvarende. Alt er svindel?

Har en misstanke om at produktene kanskje ikke er brukt riktig.

At Mr. Johansen ikke alltid er like smart når han skriver på diverse forum viser ikke noe om selve produktet. Det er mange som burde benyttet seg av informasjonskonsulenter og hatt en informasjonsstrategi, også store internasjonale firmaer driter på leggen med dårlig info av og til.
Dette har Johansen selv tatt ansvar for og forklart hva det var som gjorde at han skrev som han skrev. Svak vurderingsevne javel, men ikke mer enn det heller.

Jeg har satt meg inn i en del om disse produktene og totalrenoverer en 413 nå så da får vi se. Er det bare svindel som du sier bør det vises etter et års tid. Er det ikke det så bør du beklage det du skriver her overfor Mr. Johansen. For du er ganske drøy i uttalelsen din.

Vi får svaret om ett år, jeg skal ta kontakt med deg. Enten du eller Johansen må svare for seg om ett år.

Prosjektet mitt ligger i garasjen min fra side 10 og utover. biggrin.gif

#236 Slåstad RS

Slåstad RS

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 22 May 2008 - 11:30

Min utalelse bygger på følgende:

Påstand om produktegenskaper i fra leverandør,
Informasjon om bruk / forarbeide av produktet
Resultatet av behandlingen.

Hvis selger av produktet ikke vet at det kan oppstå uønskede resultater , da er det på ingen måte svindel .
Men hvis selger unnlater å opplyse om spesielle prosedyrer som trengs for å få produktet til å virke tilfredstillende , da kaller jeg det svindel.

Etter så store utgifter , og så mye arbeide , hadde jeg ventet mere ydmykhet i fra leverandør en det jeg har opplevd i denne saken.

Forbannet ? Ja .

Sterke uttalelser ? Mulig , men hvor går grensen for å kalle noe svindel?
I min verden er det når et produkt eller gjenstand ikke oppfyller de egenskaper som selger har tillagt dem.

#237 mikke

mikke

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 22 May 2008 - 12:11

jeg har fulgt denne diskusjonen litt.men valgt å foreløpig holde kjeft .inntil nå..jeg er ikke metallurgisk skolert.men jeg jobber som lakkerer ,og har holdt på med dette i snart 17 år. nå skal vi ta en liten kjapp know how på et par ting. dette "vidundermiddelet" som han kaller det.corrofix. etter hva jeg kan skjønne er det ikke annet enn sitronsyre.dette er en gammel og velkjent metode for å bli kvit rust.men desverre.. og her er greia. det skal blandes med vann.. hva tror dere skjer når man har vann på rent metall?jo rusten begynner å ulme så fort fuktigheten nærmer seg bart metall. uansett om dette blir tørket etterpå så vil det ruste. hjelper ikke hvor mye gurba man smører på etterpå.. vann har og kommer aldri til å ha noe å gjøre i nærheten av metall noensinne. har sett en del produkter hvor det skal skylles osv etter bruk.. jeg kan garantert si at dette kommer til å ruste etterpå.. uansett hva dere smører på. jeg holder med slåstad her at dette er ren svindel. .. men dere får mene hva dere vil om slike produkter.jeg vet iallefall hva som virker ,og det er ikke denne dritten her

#238 Driving

Driving

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 22 May 2008 - 16:25

Vel... jeg for min del har aldri trodd corrofix var noe vidundermiddel det er bare vanlig kjemi og naturlige effekter av syre. Man kan bruke forskjellige syrer, sitronsyre, saltsyre, fosforsyre alle er ganske vanlige til å benyttes på rust.(Tror ikke Corrofix er sitronsyre). Men det er viktig å kvitte seg med syre rester etter en behandling da som et syrebad eller lignende vil medføre.... (Bs-strip) har jo et syrebad stort nok til hele bilen og de gjør vel på tilsvarende måte har jeg forstått. Iogforseg så har alle syreproduktene jeg har vært borti hatt en prosedyre som involverer vann eller lignende for å få fjernet syrerestene.

Uansett det er ikke vannet som får metallet til å ruste/korrodere det er bare en aksellerator. Oksydering, hvis noen har hørt om det før wink.gif...

Kommer det ikke luft til så ruster det ikke (ja det er luft (oxygen på bunnen av sjøen).

Uansett så går de fleste rusthindrende midlene ut på å penetrere og deretter og forsegle metallet slik at videre oksydering ikke kan oppstå.

Alt metall inneholder "rust/korrosjon/oksyderte partikler" spørs bare på renhetsgraden av metallet....

Uansett du som har holdt på med lakkering i 17 har vel fått med deg at de nå benytter vannbasert lakk på de fleste "vestlige" biler idag. Dvs vann er løsemiddelkomponenten. Og gjøres det korrekt så ruster ikke de heller..... (for å forklare deg det så innholder lakken vann som en bestandel).

Eller hva herr billakkerer ?

Edited by Driving, 22 May 2008 - 16:27.

#239 mikke

mikke

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 22 May 2008 - 19:21

QUOTE(Driving @ 22 May 2008, 16:25) <{POST_SNAPBACK}>
Uansett du som har holdt på med lakkering i 17 har vel fått med deg at de nå benytter vannbasert lakk på de fleste "vestlige" biler idag. Dvs vann er løsemiddelkomponenten. Og gjøres det korrekt så ruster ikke de heller..... (for å forklare deg det så innholder lakken vann som en bestandel).

Eller hva herr billakkerer ?

vann i selve lakken har da absolutt ikke noe som helst med dette å gjøre. man legger jo ikke base eller tett farge på rent metall samma f... ..så hva dette har med saken å gjøre skjønner jeg ikke. tror du skal lære deg litt om lakk før du uttaler om noe som helst . hadde du visst noe som helst så hadde du visst at selve vannbasen ligger mellom to løsemiddel lag. dvs over grunning som er løsemiddelbasert og under klarlakken som er løsemiddelbasert..

Edited by mikke, 22 May 2008 - 19:46.

#240 dalbek

dalbek

Offroader

• Supermedlem
  • PipPipPip
  • 173 Innlegg:

Posted 22 May 2008 - 22:45

Min erfaring med saken:
Slipet ned en bue på framskjermen i fjor høst, hadde på den syra og skylte det av neste dag.
Ga f... i og ha på den etterbehandlingen fordi det begynnet og nærme seg regn, bare skyllet og tørket til slutt med varmluft pistol.
Lakkerte tre lag med hägmans rust skydd, kjørt i salt helvete i oslo hver dag til jobb og det er ikke mye rust der!!!
Gjorde det uten og være spesielt nøye med noe, å alt var bedre enn den rusten som var der.
Synes dette er bedre enn all den hammerite og det svada greiene der.
Men skal noe sånt bli helt hundre når du skal pusse opp igjen en bil så må man nok sveise uannsett.
Vil det ikke gå så skal det gå om vi så skal grine begge to....