Diesel elektronikk/mekanisk trøbbel
#21
Posted 29 December 2007 - 23:51
#22
Posted 29 December 2007 - 23:52
Kikker litt inni der jeg da
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#23
#24
Posted 30 December 2007 - 00:19
sto bra forklart der får ta med den bærbare ut når jeg skal begynne med det
Så ikke så veldig vanskelig ut har jo borrmaskin, og tess har sikkert nippler men
jeg har et biltema gjengesett i garagen her.
men får jeg ikke til så skal jeg skrike ut. er jo ikke så langt fra deg og hit hehe
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#25
Posted 30 December 2007 - 00:22
Originalpumpa kan levere ca 1 liter i minuttet ved ca 7-8 psi (kanskje mindre hvis pumpa er slitt), Holley pumpa kan levere 7 liter i minuttet ved 10 psi. Jeg målte alle slanger og innsnevringer og kjørte simulerimg i et program vi bruker til å beregne flow og fant ut at det totale trykkfallet er mindre enn 1 psi når man bruker en pumpe som kan gi mer enn 2 liter/min. Legger man så til at filteret kanskje har et trykkfall på 1 psi så har man totalt 2 psi trykkfall i systemet.
For Holley pumpa så er dette ikke noe å bry seg om.
For ei sliten original pumpe er dette katastrofe da trykket under belastning vil falle betraktelig.
RedWolf
#26
Posted 30 December 2007 - 00:38
Originalpumpa kan levere ca 1 liter i minuttet ved ca 7-8 psi (kanskje mindre hvis pumpa er slitt), Holley pumpa kan levere 7 liter i minuttet ved 10 psi. Jeg målte alle slanger og innsnevringer og kjørte simulerimg i et program vi bruker til å beregne flow og fant ut at det totale trykkfallet er mindre enn 1 psi når man bruker en pumpe som kan gi mer enn 2 liter/min. Legger man så til at filteret kanskje har et trykkfall på 1 psi så har man totalt 2 psi trykkfall i systemet.
For Holley pumpa så er dette ikke noe å bry seg om.
For ei sliten original pumpe er dette katastrofe da trykket under belastning vil falle betraktelig.
OK da trenger jeg ikke gjøre så veldig mye da
Blir i allefall bare Holley blue pumpe og et ekstra fuelfilter til å begynne med nå på nyåret
Det tror jeg er fort gjort kan kansje få lov til å bruke ei grav på VolvoTruckCenter lillehammer på ei helg
hvis jeg spør ene naboen min veldig pent (bestikkelse med noe godt på flaske)
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#27
Posted 30 December 2007 - 01:16
Så ikke så veldig vanskelig ut har jo borrmaskin, og tess har sikkert nippler men
jeg har et biltema gjengesett i garagen her.
men får jeg ikke til så skal jeg skrike ut. er jo ikke så langt fra deg og hit hehe
Hehe ja,men vis du kontakter GMC2500 på V8dieseltech så har han nipler til ombygging for en billig penge,jeg har en gjengetapp til den ene nippelen som skal inn i filterhuset som jeg kunne sendt til deg eller noe vis du trenger den...
#28
Posted 30 December 2007 - 01:40
Passerer jo Tess og Industribehov på lillehammer hver dag jeg skal på jobben da
Og Würth er jo like ved det også.. har muligheter til å få tak i selv da
Og ifølge Redwolf så trente jeg ikke Mod, på pumpe og filterhus om jeg setter inn Holley blue
venter i såfall til sommern med det uansett.. for da kan jeg ta 2hjulingen i tilfelle noe går galt.
langt å gå på bussen herfra om jeg skulle være riktig uheldig.
men GMC2500 var det han som bor på Løten tro? hmm ikke så langt dit tar ca 30m herfra med bil dit
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#29
Posted 30 December 2007 - 02:10
http://store.summitr...s...79&D=310179
er på 5micron og tåler ca100psi
og http://store.summitr...mp;autoview=sku
er på 5micron dette også
Hvilke er best?
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#30
Posted 30 December 2007 - 02:51
hva går det ut på er det ombygging av Hovedpumpa på motoren?
hvordan gjøres dette? stor jobb? noen som vil gjøre det for meg? som har gjort det før da
Skal til å bestille Holley blue pumpe,elektrisk manometer og 2micron fuelfilter hos summit
Nå på nyåret må bare vente til lønna er dukka opp og div regninger og sånt er betalt først hehe
Driver å tenker litt på det 4toms eksosanlegget og gauges på A-stolpen hos ssdieselsupply.com
Det går ut på at du åpner for mer diesel fra filter til pumpe.
Dvs at utgangen på filterhuset forstørres til 10mm, og ny 10mm slange legges til pumpa.
Inngående spuns på pumpa byttes ut med en større, og du borrer opp 4 hull i en del i pumpa.
http://www.v8dieselt...i...?f=48&t=107
Det ER klikkbare linker til bilder innimellom teksten, men det er bare at de blei uheldigvis usynlige i forbindelse med "juletemaet" som forumet nå har.
Alt om filter finner du her: http://www.v8dieselt...wforum.php?f=14
Husker ikke i farta hvor jeg kjøpte mitt filter, men hør med GMC2500 enten her eller på V8dieseltech.
Anbefaler begge de dela hos SSD ja
Send med Magnum og sjøfrakt hvis du har god tid. Sparer endel penger da..
Mulig du faktisk vil sende gauges og pillar pod med fly, ettersom det er relativt små pakker.
Innbiller meg at ting blir lettere knust på båtfrakt..
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#31
Posted 30 December 2007 - 03:02
fant ikke 2micron filter hos summit med holder og fittings
mulig jeg kan finne noe hos Tess, industribehov eller Würth
sett litt på de Direct heat glow plugs hos SSD
Spørs nok om jeg kommer til å bestille de samtidig med eksosanlegget
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#32
Posted 30 December 2007 - 09:21
#33
Posted 30 December 2007 - 12:56
Og når det gjelder info om ombygging, står det masse i garasjen min og garasjen til Chev_G30.
Jeg har beskrevet filteroppsett, og han har beskrevet ombygging av dieselsystemet
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#34
Posted 01 January 2008 - 22:23
Døde helt ut ingen forvarsel,, hmm lurer på om jeg må ha en ny PMD driver og resistor før jeg får investert i Holley Blue
den er ikke et år gammel enda
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#35
Posted 02 January 2008 - 12:20
Døde helt ut ingen forvarsel,, hmm lurer på om jeg må ha en ny PMD driver og resistor før jeg får investert i Holley Blue
den er ikke et år gammel enda
Ja det skal jeg si er service ja
Ringte GM Topp Auto på Gjøvik i dag tidlig, ja det var bare å komme så skal vi lese av evt feilkode, og så tar det derfra..
Jeg dro rett dit og en mekaniker kom med en gang hentet nøklenen til Sub`n og rett inn på verkstedgulvet med den.. hmm ingen feilkode.. men FSD ble bytta alikevel siden den ble byttet i Februar i fjor kunne jo være feil på den alikevel selv om ikke det kom noe feilkode opp
Vi henger på en ny en vi sa Verkstedmottagern så får vi prøve om det går i orden
Så får du ringe hvis det fortsatt skulle være noe... Frykter IP er på tur til å gå av med døden siden den har rulla 270000km på originalpumpen. LP er også den originale som satt der i 98 da bilen var ny.. GM skjekka opp i databasen serinr på pumpene jøss tenkte jeg
Så IP må jeg kjøpe ny selv, hvis det skal vise seg å være den. Huff da dyr den i allefall her til lands
og på turen hjem syns jeg at bilen var noe sprekere og at motorgangen var noe mykere etter oppstart.
Kosta meg ikke ei krone siden de tok det på delereklamasjon innen garantitiden =)
men nevnte på den Hollye blue pumpa og operasjon dieselflow til verkstedmottager på chevrolet
Ja sa`n IP vil jo få mer og jobbe lettere, derav lavere tempratur slik at PMD/FSD vil vare lengre.
Men de tok ikke på seg sånt, så det må jeg nok gjøre selv. men absolutt helt sikkert en fordel sa`n
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#36
Posted 03 January 2008 - 00:03
ingen chip til en mekanisk dieselpumpe.
har selv tenkt i samme baner som du ,men det blir ikke aktuelt før eventuelt den elektroniske pumpa tar kvelden,først da mener jeg det blir økonomisk forsvarlig å bygge om.
ecm for å drive automaten får du kjøpt hos Ole Ringstad som driver firmaet RATS,med følger programvare slik at en kan justere shift punktet perfekt osv.
TCI sin kontroller koster ikke mer enn 600 dollar...
Edited by aeomholt, 03 January 2008 - 00:05.
#37
Posted 05 January 2008 - 02:13
Husk også at det sitter en sil oppi tanken... Bare for å lufte det.
Min gikk tett der. Holdt på med driten i flere uker, sporadisk som det var.
Kanne i motorrommet var det som måtte til.
Edited by Rampage, 05 January 2008 - 02:47.