Gå til innhold



Foto

Diesel elektronikk/mekanisk trøbbel


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
36 replies to this topic

#1 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5925 Innlegg:

Posted 16 December 2007 - 14:15

Tenkt på å bytte ut den elektroniske dieselpumpen min til en mekanisk dieselpumpe
Og Chip hvis det er noen tilgjengelig til denne motortypen

Hva må gjøres her?

Bilen er en Chevy Suburban 6,5L 98model

Edited by Biringen, 01 January 2008 - 22:52.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#2 hot-chevy

hot-chevy

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 550 Innlegg:

Posted 16 December 2007 - 19:12

hvorfor bygge om?det blir en dyr affere,men det går an.du må kjøpe en ecm for å drive automaten,koster komplett med ledningsnett ca 140000+moms,styringen av turbotrykket må bygges om,gasspedal med tillbehør finnes sikkert på et amcarhuggeri.
ingen chip til en mekanisk dieselpumpe.
har selv tenkt i samme baner som du ,men det blir ikke aktuelt før eventuelt den elektroniske pumpa tar kvelden,først da mener jeg det blir økonomisk forsvarlig å bygge om.
ecm for å drive automaten får du kjøpt hos Ole Ringstad som driver firmaet RATS,med følger programvare slik at en kan justere shift punktet perfekt osv.

#3 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 16 December 2007 - 20:26

Dessuten mister du cruise control og må finne løsning på ladetrykk. Du får sikkert også problemer med AC ++ masse småting du ikke har tenkt på. Du må lage tenningsmerker for å stille inn nye pumpen.
Jeg ville ikke vurdert et slikt bytte. Ihvertfall ikke hvis jeg ikke finner noen andre som har gjort det samme byttet før.

Edited by v8, 16 December 2007 - 20:27.

Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!

#4 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5925 Innlegg:

Posted 18 December 2007 - 22:58

har en meget stygg mistanke omdieselpumpa mi synger på siste værset


pndriver byttet for ett år siden og nå driver motoren å vil stoppe i tide og utide igjen
enkel å starte igjen da.
Kansje det finnes noen alternativer til den originale pumpa, har hørt noe om holley blue men .

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#5 v8

v8

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 18 December 2007 - 23:16

Hvis den stopper plutselig uten at motorlampen kommer på vil den nok virke et par år til med en ny fueldriver. Mye bedre å bruke en tusen lapp eller to i året på fueldrivere enn å bygge om til mekanisk.

Edited by v8, 18 December 2007 - 23:18.

Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!

#6 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 19 December 2007 - 00:16

Stopper den ved pådrag eller kun på tomgang/når du ruller uten gass?

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#7 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5925 Innlegg:

Posted 19 December 2007 - 21:32

Det kan være under normal kjøring den stopper helt plutselig er motorn død, men den starter jo lett opp igjen da. spesielt hvis jeg har igjen kvart tank med diesel
Og det kan okså virke som den rett å slett bare vil stoppe opp og da går tomgangturtallet gnesten i null før den liksom fyrer opp igjen.

Og ja jeg har bytta dieselfilter får vinter satte sitt inntog
Og bruker 1l 2takstolje i dieselen når jeg fyller full tank ca 145l om gangen

Noen som vet om det sitter tankmontert pumpe? kansje det er den som har gitt seg og nå sliter det på hovedpumpa?
Hadde tankmontert pumpe på tankarmaturet i gamle volvo 240`n jeg hadde

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#8 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 19 December 2007 - 22:23

Fødepumpa di sitter i rammevangen, førersida, rett under setet.

Du kan sjekke den manuelt ved å følge denne:

http://www.offroad.n...w...c=57439&hl=

Sjekk etter evt luft... skal ikke komme NOE luft...

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#9 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5925 Innlegg:

Posted 20 December 2007 - 21:25

Får skjekke i løpet av romjula
evt er det mye arbeid med å bytte fødepumpen? er det den som blir bytta til holley Blue pumpe?

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#10 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 21 December 2007 - 04:44

Bytter du til ny originalpumpe, er det gjort på 15 min.

Bytter du til Holley Blue, er det bare å kappe røra og sette på slanger inn mot pumpa. Så må du koble regulatoren mellom filter og injeksjonspumpe. Det tar litt lengre tid ja, men HVIS du må bytte fødepumpe anbefaler jeg å gå for holley

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#11 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5925 Innlegg:

Posted 22 December 2007 - 22:59

I dag stoppa motoren igjen rett utenfor butikken ca 30 sekunder etter jeg hadde starta den igjen
Bare døde ut uten forvarsel
den starta med en gang etterpå men er jo litt irriterende

Noen som vet ca pris på Holley Blue pumpe og hvor får jeg tak i?

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#12 KITT

KITT

    KITT

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 831 Innlegg:

Posted 22 December 2007 - 23:12

Det er ikke så dyrt å bygge om fra elektronisk til mekanisk pumpe men det kommer jo ann på om du gjør det selv eller må ha andre til å gjøre det.
Har fått ett oppsett fra US som jeg skal få lagt ut her når jeg har fått lastet opp fra papir blekka biggrin.gif

Edited by Krider, 22 December 2007 - 23:14.

`88 Suburban C&C Outdoorsman

#13 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 23 December 2007 - 12:16

Det du beskriver av symtom på din bil er di samme som jeg hadde. Byttet fødepumpa til ei Holley. Etter det har jeg ikke vært plaget med bilen. Den går og går, som ei Rolex biggrin.gif
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#14 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5925 Innlegg:

Posted 23 December 2007 - 14:23

QUOTE(Silver@do @ 23 Dec 2007, 12:16) <{POST_SNAPBACK}>
Det du beskriver av symtom på din bil er di samme som jeg hadde. Byttet fødepumpa til ei Holley. Etter det har jeg ikke vært plaget med bilen. Den går og går, som ei Rolex biggrin.gif

Hvor fikk du tak i den holley fødepumpa og ca pris?

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#15 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 23 December 2007 - 14:27

http://store.summitr...mp;autoview=sku

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#16 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 23 December 2007 - 15:03

følg linkene så finner du det du trenger biggrin.gif

Pumpe med regulator: http://store.summitr...s...82&D=307782


Manometer må du også ha: http://store.summitr...mp;autoview=sku

Så trenger du en overgang fra 3/8 - 1/8: til manometeret og 4 slange tilkoblinger til pumpe og regulator. Dette kan skaffes i Norge. Da skal du være gått på vei biggrin.gif Lykke til
Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#17 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 23 December 2007 - 15:22

Kjøp deg nå et elektronisk manometer da..
Alltid kjekt å vite dieseltrykket, og dieselslange er no dritt å ha inn i kupeen.

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#18 Silver@do

Silver@do

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1664 Innlegg:

Posted 23 December 2007 - 15:39

QUOTE(ChevyHoe @ 23 Dec 2007, 15:22) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøp deg nå et elektronisk manometer da..
Alltid kjekt å vite dieseltrykket, og dieselslange er no dritt å ha inn i kupeen.

Etter hva dere har fortalt meg så detter ikke trykket under belastning, så det er jo like greit og billigst og bare montere manometret rett i regulatoren under panseret. Men klart, koster ikke et digitalt manometer allverden så gå for det. Har mitt på innsuget

Attached Thumbnails

  • DSC00872.JPG

Dodge har Cummins, men GM har Duramax med Allison bak....

Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html

#19 Generalen4x4

Generalen4x4

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 976 Innlegg:

Posted 23 December 2007 - 15:46

QUOTE(ChevyHoe @ 23 Dec 2007, 14:27) <{POST_SNAPBACK}>


Eg bestillte 2 stk fra Ebay i dagtidligt. 112 doller pr.stk.....litt billigere enn summitracing smile.gif

http://cgi.ebay.com/...ksid=p1638.m118

#20 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5925 Innlegg:

Posted 29 December 2007 - 23:48

Har noe noe om operasjon dieselflow
hva går det ut på er det ombygging av Hovedpumpa på motoren?
hvordan gjøres dette? stor jobb? noen som vil gjøre det for meg? som har gjort det før da biggrin.gif

Skal til å bestille Holley blue pumpe,elektrisk manometer og 2micron fuelfilter hos summit
Nå på nyåret må bare vente til lønna er dukka opp og div regninger og sånt er betalt først hehe


Driver å tenker litt på det 4toms eksosanlegget og gauges på A-stolpen hos ssdieselsupply.com

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF