Den laaange sagaen om radiatoren min har nå kommet til en ende... for denne gang...
Bestilte meg ny radiator fra US for snart 3mnd siden. Men når den ankom Norge så var den stygt skadet, bulker i begge sider av rammen og dype riper i kjøleribbene på motorsiden.
Jeg dok da kontakt med nettbutikken igjen, og lurte på hva jeg skulle gjøre, og det tok ikke lange tiden før radiator nr.2 var på vei over!! Men ved ankomst så hadde den de samme bulkene i ramma, men ingen dype riper. Tok denne med meg til et lokalt radiatorverksted, og fikk konstatert at denne var det hull i, i de skadede partiene. Tok på nytt kontakt med nettbutikken, og de beklaget så mye men nå tok de ikke sjansen på å sende over flere, derfor fikk jeg refundert hele beløpet inn på konto igjen neste dag.
Men der sto jeg da, med 2 stk deffekte radiatorer, pluss den som sto i bilen og lakk som en sil... Så da tok jeg med meg begge de nye radiatorene tilbake til radiatorverkstedet, og ba dem fikse opp den radiatoren som var best av de to. Og da viste det seg faktisk at radiator nr.1, selv om den var ripete og stygg, holdt tett!
I dag fikk jeg endelig montert denne inn i bilen, og så langt ser alt tett ut!!
Gammel radiator, helt grønn av eiringer etter gammelt kjølevann
Her ser man klart en av ripene i kjernen.
Den nye er uansett mye bedre enn den gamle.
I tillegg så har en eller annen IDIOT (dvs jeg) bestilt ny termostat til bilen, som åpnet på 91 grader...
Dette resulterte i at bilen fortsatte å koke... Nå når jeg hadde tappet ned kjølesystemet nappet jeg ut hele termostaten, i påvente av den jeg har bestilt på 71 grader skal komme... Og nå uten termostat klarte jeg knapt å få motoren opp over 70 grader!!! Og når jeg i tillegg har fått ny vannpumpe og en radiator på 3 rekkes kjerne mot originalt 2 regner jeg med at problemene bør være borte...