HardKåres Amerikanere
#41
Posted 16 February 2012 - 18:39
Var på tur hjem fra jobb 21. desember i fjor, men merket at gearkassen sluret litt. Måtte kjøre litt aktivt med 1st og 2nd for å hold drivet oppe, men det gikk greit. Var ikke mange km hjem, så jeg satset på å få sett på bilen i romjula. Men i en bitte liten motbakke merket jeg at bilen døde helt, og måtte begynne å se meg om etter en plass å få stoppet bilen. Så langt kom jeg altså ikke, før fremdriften stoppet helt... Og 7l gearolje lå spredt ut over riksveien...
Nye deler i hus, mangler bare å kjøpe meg en gearkassejekk for å komme i gang. Men problemet er at det har vært et 2-sifret antal minusgrader i garasjen min, (ute) så jeg har ikke kommet i gang enda... Pluss at jeg har en annen bil som ikke er kjørbar som jeg først må få på hjulene: Den har en liten gearkasse på 120kg å bytte, Dodgy her har vel en på 570kg...
- Gluptiorirump likes this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#42
Posted 16 February 2012 - 22:34
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#43
Posted 16 February 2012 - 22:43
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#44
Posted 16 February 2012 - 23:25
http://biltema.no/no...r-680-kg-82414/
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#45
Posted 18 February 2012 - 15:00
Garasje: http://www.offroad.n...pen-t86593.html
#46
Posted 18 February 2012 - 16:15
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#47
Posted 11 April 2012 - 18:04
Godt man har stor bil med store hjul, jekken fikk god plass under bilen og blir PERFEKT til formålet.
Flott garasjelokale er det også.
Edited by HardKåre, 11 April 2012 - 18:06.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#48
Posted 11 April 2012 - 20:13
#49
Posted 11 April 2012 - 20:29
Muligens overkill på ei lita VAG-kasse, men på en amerikansk automat fra det glade 70-tall så trengs det...
Jekken er i utgangspunktet veldig høy: Hvis du ser den "ramma" som går på tvers til høyre i bildet så sitter det en flaskejekk under. Det vil si at jekken ikke blir særlig lavere i den enden, selv om "anlegget" kan senkes helt ned til 140mm... Står i beskrivelsen at jekken er 315mm høy på "det laveste". Greit da med 33" dekk og romslig plass under bilen...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#50
Posted 13 April 2012 - 15:43
Biltema-jekken på plass under transferkassa. God plass under, og bilen står trygt på golvet med alle 4 hjula...
Kassa er ute!
NP203
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#51
Posted 01 May 2012 - 09:56
Denne gangen ble det en 1987 Jeep Comanche som etter planen skal bli en bruksbil etter hvert. Noe småfiks må nok påregnes innen den tid. Men den er ganske fotogen allerede.
Bilder er nappet fra salgsannonsen, da bilen står under 3cm nysne i Tromsø nå......
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#52
Posted 02 May 2012 - 14:07
Denne gangen ble det en 1987 Jeep Comanche som etter planen skal bli en bruksbil etter hvert. Noe småfiks må nok påregnes innen den tid. Men den er ganske fotogen allerede.
Bilder er nappet fra salgsannonsen, da bilen står under 3cm nysne i Tromsø nå......
Si i fra når du ska selge Jeep'en
#53
Posted 05 May 2012 - 17:33
Hva for spec på jeepen? 4 liter'n regner jeg med? planer for denne?
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"
#54
Posted 05 May 2012 - 17:49
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#55
Posted 05 May 2012 - 22:09
Høres kjent ut. Den har hvertfall ikke ranault 2.1 td... Om den faktisk bare bruker rundt literen med denne motoren så skal du være svært fornøyd.
Ta godt vare på denne, da det er langt mellom brukbare utgaver av comanche'n. Hvis man en gang får god plass, så står en comanche høyt på lista!
Har du 231 eller 242 fordelingskasse (bare part time eller også full time firehjulstrekk)?
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"
#56
Posted 13 May 2012 - 10:44
Stemningsbilde fra 13.mai:
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#57
Posted 29 June 2012 - 15:42
Var trykk i kjølesystemet når jeg kjørte bilen hjem, så da bestilte jeg meg like godt bare en ny brukt topp da forrige eier hadde forsøkt å bytte toppakning.
Desverre viste det seg at det manglet ventillåser på en av ventilene, og det var selvfølgelig ikke samme låser på den gamle toppen fra -87 og den nye fra -93. Dermed måtte jeg bestille nye låser fra Amerika. Men da kunne jeg bestille med litt småting som kromramme rundt førerlykta mm. Dessuten har jeg fått snudd grillen, som sto montert oppned... Så nå er jeg i gang med skruinga igjen, og har fått montert ny topp.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#58
Posted 09 July 2012 - 15:36
God inspirasjon for oss nybegynnarar
#59
Posted 03 August 2012 - 21:14
Bilen fyrte på en 2-3 sylindre, tenkte jeg skulle ta en liten prøvetur for å se om jeg fikk de andre til å komme etter. Det gjorde de IKKE. Og da jeg bestemte meg for å snu, så startet ikke bilen igjen..... Med olje over hau, og 30min til siste buss for å rekke jobb ble det hektisk...
Dagen etter startet den som et skudd igjen, og gikk og smalt på en 2-3 sylindre på nytt... Men fikk da karret bilen hjem og i garasjen igjen. Der viste det seg at støtstaget på den ene eksosventilen hadde hoppet av under montering, og pluggen gikk svart av sot.
Nye plugger, nye pluggledninger og nytt fordelerlokk, og nå virker den til å gå fint på alle 4. Litt slitt rotor, men dette var ikke å oppdrive i Norge så da får den gamle duge til neste ordre kommer fra Amerika...
MEN! Radiatoren renner over på bilen! Hvis jeg skrur av radiatorlokket og starter bilen, så blir kjølevæska presset ut av radiatoren. Ingen bobling eller noe slikt, det ser bare ut som at vannivået øker rolig til det renner over. Kan dette skyldes at vannpumpa presser ut væska pga stengt termostat? Har ikke nådd å kjøre bilen driftsvarm enda for å sjekke, men det virker ikek til at det blir presset noe over i ekspansjonstanken når lokket er på. Må vel jobbe ei uka igjen, så kan jeg forsøke å nappe ut termostaten og se om det blir bedre.
Har også hørt at Jeep-motorene kan presse kjølevæska over i ekspansjonstanken hvis de har dårlige radiatorlokk, så dette er kanskje normalt?
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#60
Posted 08 September 2012 - 20:10
Ellers regner det sidelengs i dag, og kombinert med den grusomme manne-influensaen så holder jeg meg innendørs mens jeg vente på å dø. I mellomtiden har jeg fått fabrikkert nye bryterpanel i dashbordet. Har ikke et "før-bilde", men i allefall så sto disse bryterne i bilen:
Ekstremt stygge, og med så skarpt lys at jeg var redd for å miste nattesynet... I tillegg hadde forrige eier klart å knuse det ene bryterdekslet, slik at den ene bryteren bare hang løst under rattet.
Nye deksler klar til montering
I et lite vindu av vindstille og opphold kom jeg meg ut for å få montert dekslene. Nå har jeg grønn indikator for 1000-metringer (som enda ikke er montert) og en gul indikator for ryggelys / arbeidslys bakover på venstre side av rattet, og en bryter med rød indikator på høyre side for arbeidslys på bøyla. Som jeg for øvrig også demonterte i dag, da bilen så ut som Mikke Mus med to runde lamper samlet midt på taket...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere