Gå til innhold



Foto

Oljetrykk-igjen..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
43 replies to this topic

#21 Chevysub

Chevysub

    4x4-Høvding

  • Slettet
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4997 Innlegg:

Posted 18 August 2006 - 23:00

Jeg var borti en Datsun 260 Z for noen år siden, gammal bil. Den var kobla slik at motoren ikke tente før du SLAPP tenningsnøkkelen fra startposisjon. Altså du kunne "file" deg opp trykk et par sek, og sleppe nøkkelen, så starta den. Egentlig genialt.

Hvis man har en veldig startvillig bil, og kanskje litt røten oljepumpe/pumpefunksjon må jo dette være veldig lurt.

Jeg syntes det var veldig snedig ihvertfall.

Mitt CB forum : http://www.hostingph...rum=privatradio
Subbeløs, men ikke motløs, kun håpløs.

#22 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 19 August 2006 - 23:00

Dette er feil,10W står for viskositeten når olja er kald!

Kopi av melding:
bare sånn og få terminologien på plass... så betyr (W) i navnet på olja, at den er tilpasset vintertemperaturer... ikke watt....

10W 40... betyr: 10 står for hvor lang tid olja rener i gjennom et kalibrert hull under testing av viskositeten....det første er når olja ere varm.... W for vinter... og 40 for når olja er kald....

It`s a new day, all the way, into the system, there`s no way you gotta get around this one!

Opprinnelig postet av Wheytech



oohh! silly me, again...

#23 Rickien

Rickien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 304 Innlegg:

Posted 19 August 2006 - 23:00

sant det fillefranz, men w står for vinter. vinter=kaldt!
Har problem med oljetrykket eg og, 85lux. tek over 5sek før lampen sløkker seg,ca 2 viss eg gjer gass..
Med tanke på at motor skal turbokonverterast så er dette lite gunstig, turbo uten smøring i fart..grr
Oljefilter her ligg horisontalt...
Tips er kort sagt.
-Orginalt oljefilter?

Brukar purulator for augeblikket og shell helix ultra 10W40 mineral..

Jostedalen firlurkarlag

#24 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 19 August 2006 - 23:00

Jepp W står for winter ja! Men du, om du kjører med purolatorfilter, prøv med et orginalt et da, selv opplevde jeg at lampa slokte tvert etterpå at jeg byttet!
Kopi av melding:
sant det fillefranz, men w står for vinter. vinter=kaldt!
Har problem med oljetrykket eg og, 85lux. tek over 5sek før lampen sløkker seg,ca 2 viss eg gjer gass..
Med tanke på at motor skal turbokonverterast så er dette lite gunstig, turbo uten smøring i fart..grr
Oljefilter her ligg horisontalt...
Tips er kort sagt.
-Orginalt oljefilter?

Brukar purulator for augeblikket og shell helix ultra 10W40 mineral..

Jostedalen firlurkarlag

Opprinnelig postet av Rickien



oohh! silly me, again...

#25 RiceCooker

RiceCooker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 19 August 2006 - 23:00

Jeg får prøve å bytte til orginalt oljefilter neste gang jeg bytter olje, jeg er som sagt 99,5% sikker på at dette problemet oppsto først etter at jeg byttet filter. En kamerat av meg har lignende problem på sin king cab, hvis den står en ukes tid tar det visst en evighet før lampa slokker,han har også uorginalt filter. Dette problemet vil jeg komme til bunns i, kan ikke si at jeg liker å sitte å vente på at oljelampa slokker hver morgen. Har funnet ut at hvis jeg ikke gløder, så bruker den litt lengre tid på å starte selvfølgelig, å da er det nesten som lampa rekker å slokke før den starter, men dette er heller ingen god løsning. Noen som har en mening om hvor skadelig dette er? Hvis det tar 5 sek hver morgen så blir det faktisk en halv time uten oljetrykk i løpet av et år, høres ikke heeelt bra ut..

#26 h5n1

h5n1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 20 August 2006 - 23:00

i oljefilter hus er stor skru po nede. det er oljetryk ventil som holder olje i filter når motor virker ikke. kansje litt papir og silicon del sitter fast og olje går tilbake til bunnpane i natta?

isuzu trooper 2.2 td eier, en polakker som bør i Oslo. jeg elsker å går ut med bilen og uten...no maters. heter Pavel, 37 år gammel

#27 RiceCooker

RiceCooker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 20 August 2006 - 23:00

Kanskje du er inne på noe der, for når jeg skiftet filter den gangen, satt det gamle noe helt forj€vlig, men etter en del vold løsnet det. Etter å ha satt på det nye oppdaget jeg at filterholderen hadde vridd seg litt etter voldsbruken. Jeg skrudde filteret av igjen, og merket at den skruen/røret som filteret er skrudd ned på hadde løsnet litt. Vridde på plass holderen, strammet mutteren og skrudde filteret på igjen. Kan dette ha noe med saken å gjøre mon tro?

#28 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 21 August 2006 - 23:00

vanligvis filtern skal skrus BY HANDS ONLY uten verktøy ellers siter som F. når skal btes. og ja dere er inne på noe der også men dette oljetryk ventil er "overtryk" og skal fungere når filteret er delvis tet eller fullstendig ute av drift så oiltryken bypass filteren videre til blokka .men urrent

#29 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 21 August 2006 - 23:00

hey h5n1 min turbo er ferdig overhalt hos turbo service, men ikke montert i bilen......ikke nok tid.....sad.gif

#30 h5n1

h5n1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 21 August 2006 - 23:00

how much they take for this job?

isuzu trooper 2.2 td eier, en polakker som bør i Oslo. jeg elsker å går ut med bilen og uten...no maters. heter Pavel, 37 år gammel

#31 h5n1

h5n1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 23 August 2006 - 23:00

i olje filterhus jeg har funnet to ventiler. en ( med skru) holder tryk , andre (bypass) er overtryk ventil som opner når filter er fult av dritt. jeg har vasket hele hus(demontert) og problem med olje lampe er borte. Ja!!!! i morgen lampe slokker etter 1 sek.

isuzu trooper 2.2 td eier, en polakker som bør i Oslo. jeg elsker å går ut med bilen og uten...no maters. heter Pavel, 37 år gammel

#32 amplifier

amplifier

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 470 Innlegg:

Posted 23 August 2006 - 23:00

hmm .. skal skifte olje selv i morgen,, tror det blir å skru ut filterhuset og ta en titt i samme slengen .. min bruker også litt tid på å få opp trykk..

amplifier..
funksjon før finish

#33 Rickien

Rickien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 304 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

Det skal eg og sjekke neste gong eg skal bytte olje.. må det uansett sidan eg skal gjenge hol i oljetrykkplata for olje til turbo.. gleda meg..biggrin.gif
h5n1: overhalte/fiksa du noko i tillegg, eller berre fjerna drit?

Jostedalen firlurkarlag

#34 amplifier

amplifier

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 470 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

HAVANA - jeg jobber som bilmekaniker og har skrudd en god del på både denne motoren og andre motorer, på min har jeg skiftet veivaksel og alle innvendige lagre etter oljepumpe havari så jeg tror nok jeg kan plukke av filterhuset og se på ventilene uten videre sermoni..

amplifier..
funksjon før finish

#35 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

hei amplifier, jeg visste ikke hva du vet , hehe......men her på forumet er det ikke alltid folk med erfaring og derfor er her.
vi som kan noe må derfor prøve å tenke litt primært og gjennom spørsmål/problemet /svar samtidig. og gjøre folk oppmerksomme på andre ting som eventuelt må gjøres / skaffes til å få jobben gjort.

det var ikke meningen å virke allvitende eller noe verre....hehe.....jeg mener hva jeg sier, og dette koster tid og penger noen ganger ,dette er jeg klar over , derfor sitter jeg noen ganger kl 06:00 etter en lang natt på jobb og tenker på andres tekniske problemer og prøver å svare på en måte som dekker så mye som mulig ditt problem og kan hjelpe andre med et litt utvidet bildet av problemet/ konsekvenser/ forbedringer /priser/bilder/hvem/hvor/hva.......vi er en liten gruppe som vi må ta vare på selv ......det er dette som er drivkraften......

jeg håper vi kunne treffes en gang iblant et sted f.eks. oslo og se på hverandres biler og prate mekanikk etc sammen:D

#36 HAVANA

HAVANA

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 236 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

HEY RICKIEN skal du gjenge hol i oljetrykkplata for olje til turbo????

jeg så på din profil og ser du her toyota....... kan du beskrive mer om ditt turbo ombigning eventuell med bilder.....

jeg menner det er viktig hvor du tar oil tilforsel fra i systemet for ikke påvirke negativt resten av systemmet. mange turbo mororer brukker et
eget hi volum oil pumpe pga turbo tapper mye oil fra systemet med trykkfall som konsekuens.
du må finne om dette motor finnes i turbo vers. og vis oil pumpen er ett annen til dette. (før du gjenger noe)wink.gif

#37 h5n1

h5n1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 43 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

RICKEN.oljefilter hus sitter bare på gummi ring og når den ring er defektet du kan bruk RTV silcon. men.... vent litt før du starter bilen. under fjære som sitter under den små stempel i oljefilterhus du kan bruk sma skive ....tinn ca. 0,5 mm. det er hva jeg har gjørt. eg har glemt om oljetrykk problemer. når motor er kald jeg har 3 atm på tommgang og 7 når motor går på 3000 rpm. når olje er varmt 2,5 atm på tommgang og 5 ,5 ved 3000. i morgenen lampe slokker etter ca.1 sek. jeg brukker 10w30 semi syntetic mobil olje.

isuzu trooper 2.2 td eier, en polakker som bør i Oslo. jeg elsker å går ut med bilen og uten...no maters. heter Pavel, 37 år gammel

#38 Rickien

Rickien

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 304 Innlegg:

Posted 25 August 2006 - 23:00

jepp eg skal bore og gjenge.
Motoren er ein velprøvt 2L av mange toyotaeigarar, toyota utbedra i -95 til 2LT med turbo, og ca 2000 til 2LTII, som har endå fleire oppgraderingar. Men er ellers som gode gamle 2L.
Som de ser på bildene under har den eine plata fleire hol enn den andre, den med mange hol er frå ein 2LT, den andre frå 2L meinar eg.
2LT hentar olje frå hol med raud ring rundt, det kjem frå oljekjølar(eg vil og ha kjølt olje til turbo derfor bore/gjenge) Der det er gul prikk på andre bildet skal eg bore og gjenge. har skaffa det eg treng til olje-delen, kun returslange som manglar- men det er lite problem:D
frå 2LT

Frå 2L


Jostedalen firlurkarlag

#39 RiceCooker

RiceCooker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 09 September 2006 - 23:00

Hallo igjen. Jeg lurer på å bestille nytt oljefilter på http://www.opel-deler.no/isuzu/ , der har de orginalfilter. Men det var ikke så lett å finne ut hvilket jeg skal ha, jeg tror det er det første som står der:

OLJEFILTER MOTOR ISUZU 94143205 NKr119.00 (ekskl mva) ISUZU UBS TURBODIESEL T.O.M. 87

Kan noen bekrefte dette? Jeg har c223t-motor, men det sto ingenting om c223t på listen som jeg kunne se. Prisen er hvertfall hyggelig om dette er orginalt.

#40 randknu

randknu

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1784 Innlegg:

Posted 21 September 2006 - 23:00

På min kan oljelampa lyse i opptil 5-6 sekunder etter start, så lenge den ikke har noen belastning og går helt på tomgang så driter jeg i hele problemet.

Men til dere bekymrede sjeler vil jeg si med 99% sikkerhet at feilen er ujevn kvalitet ved tilbakeslagsventilen, som sitter i filteret. Den holder ikke alltid tett. Jeg har byttet filter 3 ganger og har alltid brukt samme type og fabrikat (husker ikke hvilket, muligens mahle) men det er første gang at dette har sjedd, er byttetid igjen i høst så da får jeg se om det blir bedre igjen.

I like trucks, Becouse size does matter.
-Knut

Chevrolet Blazer K5
Isuzu økonomi 4x4