Oljetrykk-igjen..
Posted 29 July 2006 - 23:00
Posted 25 August 2006 - 23:00
bare et idee....men oil trikk sender kan være delvis kaput???? dette er rimmeligt og nyt er nyt ikke sant?

Posted 13 August 2006 - 23:00
AR
oohh! silly me, again...
Posted 13 August 2006 - 23:00
isuzu trooper 2.2 td eier, en polakker som bør i Oslo. jeg elsker å går ut med bilen og uten...no maters. heter Pavel, 37 år gammel
Posted 29 July 2006 - 23:00
isuzu trooper 2.2 td eier, en polakker som bør i Oslo. jeg elsker å går ut med bilen og uten...no maters. heter Pavel, 37 år gammel
Posted 30 July 2006 - 23:00
Posted 30 July 2006 - 23:00
Det der hørtes ikke mye gunstig ut,det er veldig hard slitasje på motoren og gå så lenge som 5 sek uten olje.
Men det har nok ikke noe med bunnpanne pakningen og gjøre eller noe luft sånn sett,jeg er ganske sikker på at det er enten noe rart med pumpa di eller at det er pakningene til pumpa ett sted som ikke er ordentlig tett.
Er litt vaskelig og spå sånn egentlig, ville hatt av bunn panna og sjekket de pakningene dine der så kan du bytte bunnpanne pakningen med det samme;)
------------------------------------------------
Vil det ikke gå så skal det gå om vi skal grine begge to....
Posted 31 July 2006 - 23:00
vis ny overhalt, pas på å bytte oil etter å varmtsjøre motoren, og passpå la dette renne i et eller annet du kan se bunavfall for eventuelle metall partikler.....dette er et medvirkende element i oil filteren blir tomt raskere en normalt.
første oil change etter ny overhall. skal skje etter 300/500max km(inkl filter). og NEVER gi gas etter motor startet intil oil trikk er normalt.
om sommer aldrig bruk oil under 30w, og 15w om vinter.
man kan alltid åpne oil filtern og se inne i ellementet etter metall eller lign.partikler.
dette problemet(filter tommes for oil) er tipical med dette oil filter dessign , men jeg tenkt lenge å sette en adapter (usa)med slanger +stor oil filter som i båt motorer, dette ågså er tilfor å åke total oil mengde i sistemet.

Posted 31 July 2006 - 23:00
Posted 01 August 2006 - 23:00
-
HAVANA: "Aldri oil under 30w, og 15w om vinter" ? Aldri under 30watt olje om sommeren? og hvor får man eventuelt handlet denne superoljen? er det eks 30w40 olje? og denne 30w oljen har jo ingen funksjon, blir så seig at man må bruke spade for å få den ut av kanna, og eventuelt koke for å få på motoren. GOD HJUL MENNESKE!
-
h5n1: prøv å gå over 10w30 eventuelt 15w40 (eller som HAVANA sier 30watts olje

für alles: Bruk god gammeldags 10w40 olje på gammeldieseln, spar penger her, bruk dem på hyppigere skift. (Dvs oftere oljebytte på motor, med filter bytte samtidig)
Mvh
Joakim K. Odinson
"My mama didn't raise no fool"
Det som ikke blir gjort idag blir ikke gjort i morgen heller.
Posted 12 August 2006 - 23:00
Jeg bruker og anbefale 10W 40 på denne motoren. Og bruk vanlig "traktorolje" altså ren mineralsk oje. Sotavleiringene er en del av moroa på denne maskina. Den er bygget som en aggregat motor opprinnelig i følge historiebøkene. Avleiringen skjer ved forbrenning og skal "være sånn". Bytt olje ofte (min. 2-3 ganger pr år )og bytt alltid filtre samtidig. Dette gjelder både TD og uten turbo. Ikke bruk "Biltema-filter". De er papir filtre og kan gå hull på. Dette er fakta ! På en turbo motor kan smørekanalen og det sintrede lageret tettes av disse papir-restene og KABOOM ! Dette er det mange som ikke tenker på . . . . Jeg gør . . . .
Etter overhaling kan du ha vært raus med pakningsement som vandrer rundt i systemet eller satt på for tykk pakning på oljepumpedekselet på tannhjulspumpa ? Eller kan du ha gjort noen av portene for rene ? Er røra på oljekjøleren satt på riktig, så den ikke renner tom ? Du kan også ha løsnet noe ved rengjøringen som skulle være der og tette ( særlig i pumpa) Prøv å sette på nytt filter eller det gamle og prøv det.
Til 223D har jeg kassevis med filtre for salg, men ikke til TD.
st-lybe@online.no
Posted 12 August 2006 - 23:00
Men det jeg er 99,5% sikker på er at dette problemet dukket opp først etter at jeg byttet oljefilter for første gang etter overhaling. Min far har startet og flyttet på bilen mange ganger før jeg skiftet olje+filter, og han har ikke lagt merke til noe unormalt med oljelampa. Derfor begynner jeg å lure på om det kan ha noe med filteret å gjøre. Dessverre måtte jeg stikke hull i gamlefilteret for å få det av, det var et orginalt isuzu-filter, så det er vanskelig å sjekke. Nå har jeg et ALCO sp998-filter.Det var faktisk vanskelig å skaffe filter til isuzuen, jeg bruker å handle på bilextra her i molde, de fører purolator-filter til alle andre biler, men her måtte jeg vente flere uker før dette filteret dukket opp. Dyrt var det også, over 200 kr før rabatt. Kanskje jeg bør prøve et orginalfilter neste gang? Eller hva bruker dere andre, og hvor kjøper dere det?
Posted 15 August 2006 - 23:00
Posted 15 August 2006 - 23:00
Posted 16 August 2006 - 23:00
30 som minimum er bedre med temp fra 20+. my tech manual sier: SAE 15W40, 20W40, 20W50 FRA minus10C grader og opp. SAE 30 FRA 0C. SAE40 FRA 25C grader.
5W30 kan bare brukes fra minus 10C og under men NOT RECOMENDED FOR SUSTAINED HIGH ESPEED DRIVING. så tenk selv.
NOTE:single grade oil such as SAE 30 er more satisfactory than multi-grade oil for highway driving in diesel engines. especielt old types engines (READ ISUZU)

Posted 16 August 2006 - 23:00

Kopi av melding:
10W40 er no good pga 10 er too low.
30 som minimum er bedre med temp fra 20+. my tech manual sier: SAE 15W40, 20W40, 20W50 FRA minus10C grader og opp. SAE 30 FRA 0C. SAE40 FRA 25C grader.
5W30 kan bare brukes fra minus 10C og under men NOT RECOMENDED FOR SUSTAINED HIGH ESPEED DRIVING. så tenk selv.
NOTE:single grade oil such as SAE 30 er more satisfactory than multi-grade oil for highway driving in diesel engines. especielt old types engines (READ ISUZU)![]()
Opprinnelig postet av HAVANA
oohh! silly me, again...
Posted 17 August 2006 - 23:00
Posted 18 August 2006 - 23:00

jeg her KORANDO med D 223 ISUZU ......no problems..... hehe men jeg bruker right oil type, og byter var 3k KM max 4k KM...

10W 40... betyr: 10 står for hvor lang tid olja rener i gjennom et kalibrert hull under testing av viskositeten....det første er når olja ere varm.... W for vinter... og 40 for når olja er kald....
It`s a new day, all the way, into the system, there`s no way you gotta get around this one!