Gå til innhold



Foto
* * * * - 3 votes

The Castle Of ZukiJack ! ! !


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
285 replies to this topic

#21 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 17 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:

NB!!! ikke få maling på kjøleribber i radiatoren.
Opprinnelig postet av fra-norm

Neida jeg skal ta bort radiatoren før jeg skal begynne å beise den....

Kopi av melding:
Da kan du jo treffe et eller annet om du rygger uten for mye skade, du må da nesten rygge rett på en utstående gren etc om du skal punktere radiatoren...
Opprinnelig postet av Zuki

Det var det jeg også kom frem til også...og til sist bestemte meg for å lage radiatoren i hekken likevel.

Kanskje det blir noe slikt...med strekkmetallgitter eller noe...




"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#22 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 16 September 2004 - 23:00

Jeg kan ikke si noe annet enn at(FYYYYYYYYYYYY FLATE)
Jeg er missunnelig.....
Nå kan du se at det var lurt å drite i bakluka broder....
Det kan ikke bli bedre enn det....
NB!!! ikke få maling på kjøleribber i radiatoren.

Mvh Lille bror



"Han sover ikke, han jobber for maij"

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#23 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 16 September 2004 - 23:00

Ja, da har tegningen delevis blitt virkelighet.
Var på Br. London og kjøpte en VW Caravelle radiator i dag.




Har fått skåret ut i bakplata og lagt inn en ramme rundt inni hullet og stivet opp alt sammen. Nå gjennstår det å feste radiatoren og lage et gitter fremfor.









Bare testet litt med et galvaniser trappetrinn fremfor får å få en fealing på hvordan det kan bli seende ut.


Det neste nå blir å klargjøre rundt om til lakkering av hele greia.


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#24 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 13 September 2004 - 23:00

Da blir det noe slikt bakfra...


Og så blir det veltebøyle bak der da, og kanskje to eksosrør som stikker opp over tak.

En ting jeg er litt betenkt med det å sette radiatoren slik i hekk-plata... er at da er radiatoren litt utsatt for "punktering" om man rygger på noe som stikker ut....og at radiatoren blir lettere utsatt for gjørme kanskje i forhold til å lage hekken tett og ha radiatoren bare oppi pickup'n og et mindre lokk over tanken og batterikassa osv. i planet. Men dette er jo stort sett ikke så mye værre enn om radiatoren sitter fremme i grillen på bilen...

Er det forresten noen som har en lav og lang radiator å selge meg og et par vifter med kapper på?


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#25 SJ-Samurai

SJ-Samurai

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 866 Innlegg:

Posted 13 September 2004 - 23:00

Dette blir bra! Gleder meg til å se ferdig resultat biggrin.gif

________________________
-SJ410JL HighRoof
-SJ413JX Cab
-Valmet 565 Cab

#26 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 13 September 2004 - 23:00

FYYYYYYYYYYYYYYY FA:::: VIII ER GOOOOOE VI BRODER.................
Ble kul på bildene også



"Han sover ikke, han jobber for maij"

http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=5117

#27 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 13 September 2004 - 23:00

Nå har jeg fått en Ford Granada 2.8 motor også. Må bare flytte automatkassa over fra 2.3'n over på 2.8'n så er motoren klar for montering på ramma.

Min plan er å lage en solid rist i hekken på bilen og sette radiatoren bak på innsiden der med elektriske vifte. For innluft tenkte jeg på å lage lokk over pickup'n med rist over radiatoren.

Er det noen her som har litt ærfaring med det å sette radiatoren bak i bilen? Blir radiatoren for utsatt der i hekken?
Blir det for tett å sette den lukket inn i pickupen slik?


Bør jeg heller la hekkplata være tett og sette bare radiatoren helt åpen nede planet uten lokk over og heller bare lage lokk over deler av pickup'n for å dekke over bensintanken og batteriet osv fremst på planet?


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#28 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 September 2004 - 23:00

Som sagt, så fikk broder'n og jeg gjort en god del på karosseriet i går.
Laget ferdig bakveggen på hytta ned i gulvet på pickup'n, tettet hekken på planet og laget en toppavslutning på kanten rundt på planet.

Her er bakveggen på hytta ferdig. Jeg har fått tak i noen 0.9mm galv. plater som jeg bruker.
Vi valgte å stå utendørs å jobbe i går for å få bedre lys enn inne i hallen, men det begynte å regne litt så da måtte det improviseres med tak over...(Byggegjærder og stillaseduk duger bra...)
Gaffeltruck er en fin ting. Man får løftet det man jobber med akkurat i den høyden man vil får å komme til...




Vindusdelen (toppen av døra som jeg har flyttet frem fra "stasjonsvogna") har jeg beholdt løs slik at den kan tas ut om det blir for varmt inni der på sommerdager osv. Skal bare lage noen klemmer å feste den med på innsiden.


Så er hekken på planet ferdig. Jeg tettet igjen bakluka med en hel plate i steden for å bruke den nedre delen av bakdøra. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å la bakdøra sitte igjen og hengsle den der for adkomst til ting og tang, men har kommet frem til at det vil skape for mye krøll fordi jeg må ha radiatoren der bak. Jeg kommer til å skjære ut et hull i bakplata som passer til radiatoren som skal inn, og lage en "grill"/gitter fremfor hullet. Den heldekkende plata ser kanskje litt ruvende ut bak der nå, men vil tro at gitteret som kommer vil bryte av det. Jeg fikk en kamerat som er blikkenslager til å brette til noen kanal-beslag med fals til å sette på toppen av karmene rundt, og så har jeg poppet disse på og sveiset hjørnene sammen.












"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#29 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 September 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Fikk du mye dobbeltarbeid?
Fått jobba noe mer med hytta til bilen?
Så du tenkte på å få nye skruer på suzuki til dører etc, bruk heller syrefaste bolter tror du ikke?
Synes den ideen din om å la deler av pickup-planet være mulig å åpne mht verktøy og recovery-utstyr virker glupt!
Til bensintank må det vel gå an å bruke en av biltemas (etc) båt-tanker på 20-30 liter?
Gleder meg til å se fremdriften, ser ut som du har taket på det her, samt tar deg tiden til å gjøre alt ordentlig! Du kommer til å tjene mye på det, i stedet for å gå for jallaløsninger her og der. Dessuten ser du jo ut til å ha både kunnskaper og utstyr, samt et tørt og varmt sted å jobbe, så...da mangler det bare tid tenker jeg... Bra jobba!!!

En annen ide jeg kom til å tenke på er at det kanskje er greit å ha i hodet eventuelle fremtidige oppdateringer, tenkte på å kanskje sveise på et feste for vinsj etc når du nå først har ramma separert fra bilen. Kanskje har du om en stund råd til og bruk for sånt, så da kan det jo være artig om det er plug and play i stedet for "start på nytt"?
Opprinnelig postet av Zuki

Ja...det ble mye dobbeltarbeide her, men det fikk jo sin nytte for de som overtok/kjøpte Zuki-akslene av meg da...wink.gif
I går fikk jeg og broder'n jobbet en god del på karosseriet. Legger bilder av det litt lenger ned etterpå...
Syrefaste skruer er nok tingen der ja. Det ser ut til at skruene på min også har sittet veldig fastrustet, men heldigvis har tidligere eier skrudd de løs allerede. De som sitter igjen er bare delevis innskrudd igjen.
Jeg har som du allerede tenkt tanken på Biltema-bensintank. De er veldig greie. Har også en batterikasse med tett lokk og ei verktøykasse som skal baki der. Har tenkt å lage brakketter for alt slik at det bare kan spennes fast med noen stropper el.
Det går ganske tregt med meg når jeg jobber, men jeg håper at det jeg har gjort ikke trengs å gjøres om igjen etterpå fordi det ble for dårlig. Det som tar MEST tid er all den tiden mellom hver gang jeg får tid til å gjøre noe. I sommer har jeg ikke fått gjort en dritt....nesten... (You know why...)
Ellers takk for skryt og ros.... Får man nok av det, trenger man jo nesten ikke å spise da....biggrin.gif Kan leve lenge på det...hehe


Kopi av melding:
Hei hvordan går det med zukien?
Hvor breit er det mellom fjærene på hi-lux akslene?
Opprinnelig postet av SJ-Samurai

Jeg måtte flytte ut fjærfestene på ramma ca. 6-6.5cm på hver side på bakakselen. Jeg har ikke kommet i gang med forakselen enda, så jeg er ikke sikker på om det et det samme der.


"Jai sover ikke, Jai skruuuur!"
->>MIN GARASJE!!!<<-
->>MINE RIGS!!!<<-


#30 THX

THX

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 Innlegg:

Posted 11 September 2004 - 23:00

Dette kommer til å bli et heftig bygg! biggrin.gif

#31 SJ-Samurai

SJ-Samurai

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 866 Innlegg:

Posted 09 September 2004 - 23:00

Hei hvordan går det med zukien?
Hvor breit er det mellom fjærene på hi-lux akslene?

________________________
-SJ410JL HighRoof
-SJ413JX Cab
-Valmet 565 Cab

#32 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Har repetert litt i garasjen din nå, jeg...dette ser bra ut Terje!! Fikk du mye dobbeltarbeid? Det så ut for meg som om du først pussa, rensa, sveisa diff og laget SPOA på zukiakslene, og deretter fikk tak i Toy-aksler og gjorde ALT på nytt...sukk...

Fått jobba noe mer med hytta til bilen? Så du tenkte på å få nye skruer på suzuki til dører etc, bruk heller syrefaste bolter tror du ikke? Lett å få av og på, og ruster ikke fast som visse skruer gjorde hos meg! Måtte lage hakk med dremel-kutteskive og slå de originale henvselskruene rundt med tappjern! Bagateller ja, men tenkte bare å nevne det....

Synes den ideen din om å la deler av pickup-planet være mulig å åpne mht verktøy og recovery-utstyr virker glupt! Til bensintank må det vel gå an å bruke en av biltemas (etc) båt-tanker på 20-30 liter? Gleder meg til å se fremdriften, ser ut som du har taket på det her, samt tar deg tiden til å gjøre alt ordentlig! Du kommer til å tjene mye på det, i stedet for å gå for jallaløsninger her og der. Dessuten ser du jo ut til å ha både kunnskaper og utstyr, samt et tørt og varmt sted å jobbe, så...da mangler det bare tid tenker jeg... Bra jobba!!!

En annen ide jeg kom til å tenke på er at det kanskje er greit å ha i hodet eventuelle fremtidige oppdateringer, tenkte på å kanskje sveise på et feste for vinsj etc når du nå først har ramma separert fra bilen. Kanskje har du om en stund råd til og bruk for sånt, så da kan det jo være artig om det er plug and play i stedet for "start på nytt"?

#33 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 28 March 2004 - 00:00

Har nå begynt å bygge om til SPOA bak.
Hadde med kamera for å ta en del bilder, men da jeg begynte å knipse, viste det seg at kameraet har skrudd seg på i det jeg puttet det inn i kameravesken...og ligget der og brukt opp batteriet.
Fikk tatt ET bilde av de gamle støtdemperene....demontert....


"Jai sover ikke,Jai skruuuur!"
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=8462

#34 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 23 March 2004 - 00:00

Nå er ramma ferdig lakkert...
Guuuuuuuuuuuul og fin, ble den.....




Vil nå mene at det ser litt mer ryddig og greit ut nå!!!...???

(Før lakkering)


Har også begynt å skrubbe og se over Ford-motoren og automat-kassa...og sjekker om det er noen pakninger jeg bør skifte osv. før jeg begynner monteringen.
Mulig det blir litt maling på den først også..



"Jai sover ikke,Jai skruuuur!"

#35 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 28 March 2004 - 00:00

Da jeg overtok bilen, var kupeen fylt opp med masse deler som var demontert og bare slengt inni...
Har ikke sett noe særlig på alt før nå.
Bl.a fikk jeg med reservehjul med overtrekk og to seter som dette:


...., en del orginale gulvtepper, dashbordet med instrumenter (alt demontert i deler), rester av eksosanlegg, demonterte bladfjærer, grill, varmeapparat, et par slitne radiatorer, orginal bensintank m/beskyttelsesplate, + + +
Noe skal brukes...noe er til overs og noe kan bare kastes...



"Jai sover ikke,Jai skruuuur!"
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=8462

#36 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 28 March 2004 - 00:00

Stilig verksted det der, ingen dum idé faktisk...

#37 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 28 March 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Stilig verksted det der, ingen dum idé faktisk...

Opprinnelig postet av Amund



Men det blir nok for trangt å skru SUB eller K-5 f.eks der inne hehehe...

For min zuki er det helt greit...
Har 3-fas 32amp. og 1-fas strøm og 11KW vifteovn...og da med radio'n på full musikk...så blir det passe hjemmekoselig...rolleyes.gif


"Jai sover ikke,Jai skruuuur!"
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=8462

#38 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 30 March 2004 - 23:00

I dag var det deilig å begynne å skru...
Bare å åpne dørene ut på vidt gap og slippe solen inn....og slippe å bruke denne:


Da er bakakselen løsnet fra ramma og er klar for både SPOA og ESAB-sperre...



Dette her er jo vellkjente ting for en del av dere, men for de som ikke har prøvd seg på dette selv kan det kanskje være litt innformativt å se litt "skritt-for-skritt"-visning av det jeg har gjort i dag.

Har begynt jobben med å "montere ESAB-sperre" (sveise sammen i bakakselen....for de som ikke kjenner betegnelsen)

Først er det å skru løs bremserør og de fire boltene på baksiden av bremseskjoldene, og så trekke ut stikkakslene.
Som regel må man banke litt her for å få det til å løsne...
Om du har gode og tette simringer her, er det lurt å ikke la stikkakslene "falle" ned på simringene og skade de da det slipper taket.
Derfor bør hjulet henge rett over gulvet når akslen ligger stablet opp.




Da er det bare å skru opp og åpne akselhuset....





Så skru av de seks boltene på toppen og fjerne de to klipsene som holder justeringsringene som man justerer sammenføyningene av drevene med.
Og så fjerne opplagringen og justeringringene og løfte ut hele innmaten..
(jeg har ikke i hodet de helt riktige benevnelsene på alle delene her...)





Så står det igjen å skru opp de åtte boltene for å åpne "det aller helligste" hvor "ESAB-sperra" skal "monteres"...






Da er all demonteringen gjort og delene samlet...
Pass her godt på å oppbevare alle delene slik at de kommer sammen igjen på samme sider og plasser som de var før siden alle delene er kjørt til slik...


Her har vi de to stedene som må sveises sammen for å sperre akslingene...
Områdene som skal sveises MÅ vaskes så rent som mulig for å få best mulig resultat av sveisingen...
Jeg puttet alt oppi ei bøtte med kokende vann med sterk avfettingsvæske først og skrubbet over alt jeg kom til med oppvaskkost og fingre....og så skylte alt med masse varmt vann...
Det er nok ikke så lurt å la delene ligge så lenge slik med helt rene overflater uten olje, for jeg så her allerede etter en halv time at metallet begynte å bli rustbrunt...





Nå er alt klart for sveising og montering igjen...
Det skal jeg prøve å få gjort i morgen...




"Jai sover ikke,Jai skruuuur!"
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=8462

#39 fra-norm

fra-norm

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2501 Innlegg:

Posted 30 March 2004 - 23:00

Hei broder.....

Kjempe bra og informasjonsrik bildeserie.
Helt perfekt utført. hvordan gikk det med simmeringen i yttre enden av akslingen når du banket ut stikkakslingen???



"Han sover ikke, han jobber for maij"

#40 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 30 March 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Hei broder.....

Kjempe bra og informasjonsrik bildeserie.
Helt perfekt utført. hvordan gikk det med simmeringen i yttre enden av akslingen når du banket ut stikkakslingen???

Opprinnelig postet av fra-norm



Simringen på den ene siden var dårlig fra før...
Det var vått av olje i bremseskjoldet og olje har lekket helt ut på utsiden av akslingen ved festet til bladfjæra...og i felgen...
Jeg tenkte først at det var støtdemperen, men den er tørr utvendig på den siden.



"Jai sover ikke,Jai skruuuur!"
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=8462