I dag var det deilig å begynne å skru...
Bare å åpne dørene ut på vidt gap og slippe solen inn....og slippe å bruke denne:
Da er bakakselen løsnet fra ramma og er klar for både SPOA og ESAB-sperre...
Dette her er jo vellkjente ting for en del av dere, men for de som ikke har prøvd seg på dette selv kan det kanskje være litt innformativt å se litt "skritt-for-skritt"-visning av det jeg har gjort i dag.
Har begynt jobben med å "montere ESAB-sperre" (sveise sammen i bakakselen....for de som ikke kjenner betegnelsen)
Først er det å skru løs bremserør og de fire boltene på baksiden av bremseskjoldene, og så trekke ut stikkakslene.
Som regel må man banke litt her for å få det til å løsne...
Om du har gode og tette simringer her, er det lurt å ikke la stikkakslene "falle" ned på simringene og skade de da det slipper taket.
Derfor bør hjulet henge rett over gulvet når akslen ligger stablet opp.
Da er det bare å skru opp og åpne akselhuset....
Så skru av de seks boltene på toppen og fjerne de to klipsene som holder justeringsringene som man justerer sammenføyningene av drevene med.
Og så fjerne opplagringen og justeringringene og løfte ut hele innmaten..
(jeg har ikke i hodet de helt riktige benevnelsene på alle delene her...)
Så står det igjen å skru opp de åtte boltene for å åpne "det aller helligste" hvor "ESAB-sperra" skal "monteres"...
Da er all demonteringen gjort og delene samlet...
Pass her godt på å oppbevare alle delene slik at de kommer sammen igjen på samme sider og plasser som de var før siden alle delene er kjørt til slik...
Her har vi de to stedene som må sveises sammen for å sperre akslingene...
Områdene som skal sveises MÅ vaskes så rent som mulig for å få best mulig resultat av sveisingen...
Jeg puttet alt oppi ei bøtte med kokende vann med sterk avfettingsvæske først og skrubbet over alt jeg kom til med oppvaskkost og fingre....og så skylte alt med masse varmt vann...
Det er nok ikke så lurt å la delene ligge så lenge slik med helt rene overflater uten olje, for jeg så her allerede etter en halv time at metallet begynte å bli rustbrunt...
Nå er alt klart for sveising og montering igjen...
Det skal jeg prøve å få gjort i morgen...
"Jai sover ikke,Jai skruuuur!"
http://www.offroad.n...p?TOPIC_ID=8462